Fiat Panda 1.4 100HP Sport (2006)

autoreview

Fiat Panda 1.4 100HP Sport (2006)

Signalement

UitvoeringPanda 1.4 100HP Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf38.000 km
KM-stand laatst73.650 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie

  • 44.000 km

Omdat we nog maar 1 hond hebben en minder kilometers maken werd de Opel Combo Tour CDti die we hadden te groot en te duur in gebruik. Reden om naar iets anders om te kijken.
Na een aantal auto’s gereden te hebben waarbij het praktische en economische voorop stond moest het nu iets sportiefs worden. Criteria waren wel dat er een bruikbare kofferbak in moest zitten waar de hond in past, goede stoelen, een pittige motor, voldoende comfort en ruimte om met twee personen ook buiten Nederland te kunnen reizen en een aansprekend uiterlijk.

De volgende auto’s kwamen uiteindelijk op de shortlist te staan:

Mini Cooper (S)
Mitsubishi Colt czTurbo
Renault Twingo RS
Fiat Panda 100HP

De Panda was in eerste instantie geen serieuze kandidaat want aan de kleine kant en “maar” 100 PK.
Waarom dan toch uiteindelijk voor de HP gevallen?
De Mini bood voor de hond geen bruikbare kofferruimte en na een keer in de Cooper S van een vriend gereden te hebben zou daar de voorkeur naar uitgaan. Die zijn echter flink aan de prijs met weinig kilometers, een “S-loze” Cooper is goedkoper maar geen alternatief als je eenmaal met de S gereden hebt. Die viel dus als eerste af.
Dan de Colt Turbo, is snel, ruim en ligt ook stevig op de weg, maar wat ziet dat er saai uit! De prijzen zijn aantrekkelijk voor de PK’s die je krijgt maar verder zit er weinig tot geen karakter in. Zijn nog wel serieus in onderhandeling geweest voor een antraciet grijs exemplaar maar dat was het toch ook niet helemaal.
In de Twingo bleken we beiden niet lekker te kunnen zitten en is het interieur naar onze mening wel erg speelgoedachtig in tegenstelling tot de redelijk stoere buitenkant. Die viel dus al bij het proefzitten af.

Toen voor de gein toch maar eens ons gaan oriënteren op een Panda 100HP. Dat viel nog niet mee, bij de Fiatdealers stonden alleen maar “gewone” Panda’s naast een hele vloot 500tjes en zelfs op de IAA in Frankfurt stond geen 100HP. Uiteindelijk zijn we maar in Zwolle bij de Hondadealer gaan kijken omdat die een gebruikt exemplaar had staan. Een proefrit was geen probleem, dus zo gezegd zo gedaan.
En dat viel niet tegen! Het karretje trok als een beer en lag lekker strak op de weg. Alleen in een enthousiast ingezette knijpende bocht was het even schrikken, de Panda gleed over 4 wielen naar de buitenkant van de bocht. Was daarbij wel eenvoudig weer op te vangen maar toch een onverwachte reactie.
Eenmaal terug bij de dealer bleek het weggedrag te verklaren door het feit dat de auto op winterbanden stond (het was die dag ruim 17 graden!). Ook bleek dat de Panda door de Fiatdealer die hem nieuw geleverd had te zijn getuned tot 117 PK. Dat verklaarde de zeker niet tegenvallende prestaties. Verdere positieve punten waren voor ons de prima sportstoelen, de opties bovenop de standaard uitrusting (oa Bleutooth carkit, radiobediening aan het stuur) en het feit dat de auto er netjes en strak bijstond. Uit ervaring met de Panda 1.2 die we in het verleden hebben gehad wisten we verder dat de hond net achterin past dus ook dat was geen probleem. Toen de dealer dan ook een goede inruil bood en daarbij bereid was om 4 nieuwe Vredestein Sporttrac 3 banden erbij te doen (de winterbanden mochten we ook houden) en de auto af te leveren met een grote beurt was de knoop snel doorgehakt. Bij de grote beurt zijn de waterpomp vervangen (want defect) en de distributieriem is preventief vervangen. Leuke bijkomstigheid om voor deze compacte auto te kiezen is de lagere aanschafprijs tov de andere kandidaten. Waardoor er budget overblijft om de auto naar eigen smaak verder aan te passen! Daarover later meer.

Inmiddels rijden we al weer een dikke 2 maanden naar volle tevredenheid in de 100 (of in ons geval 120)HP. Lang genoeg om al wat eerste indrukken en bevindingen te melden over de auto.
Het blijft elke dag een feest om met de Panda onderweg te zijn, de auto nodigt uit tot doorrijden daarbij moet wel opgemerkt worden dat de verlaagde vering knalhard is en Fiat helaas niet heeft geïnvesteerd in betere veren. Er zitten dezelfde veren onder als onder de gewone Panda’s en dit resulteert op minder effen ondergrond in een hobbelend gedrag. Van andere 100HPpiloten weten we inmiddels dat een verlaging- of schroefset hier veel verbetering in aan kan brengen. Dit staat zeker op het verlanglijstje! Het weggedrag en de wegligging zijn verder prima voor elkaar. In het begin moet je wel even wennen aan de hogere zit voordat je met wat meer snelheid een bocht durft te pakken. Maar als je eenmaal merkt hoe stabiel en rustig de HP in snel genomen bochten ligt dan is het erg leuk om een bochtig traject met wat snelheid te pakken.
Ondanks geregeld stevig doorrijden en lekker achter de barchetta die we ook bezitten aanjagen blijft het verbruik aardig binnen de perken. Bij woon-werkverkeer is 1op 14 zeker haalbaar, het meest onzuinige wat we tot nu toe hebben gereden is 1 op 11,5. Niet slecht dus voor het geboden rijplezier.
Het is trouwens best verbazend dat je in de barchetta aardig je best moet doen om de Panda voor te kunnen blijven. Door de 6-bak in de Panda heb je altijd trekkracht voorhanden en door het compacte formaat in combinatie met de goede wegligging heb je nu eenmaal meer ruimte op de weg over om lekker te spelen met de Panda. Dus even niet opletten of te laat terugschakelen in de barchetta en de Panda loopt uit. Bij stoplichtsprintjes geld eigenlijk hetzelfde, in de barchetta moet je dan je schakelmomenten goed timen wil je niet achterop raken. De Panda gaat in elke versnelling gewoon als een speer vooruit.

Om het plezier in de auto verder te vergroten zijn er al wat modificaties doorgevoerd; de standaard speakers zijn van belabberde kwaliteit. Ook beschikt de 100HP pas vanaf bouwjaar 2007 standaard over de mogelijkheid om MP3tjes af te spelen. Reden voor ons om een Pioneer Composet met actieve subwoofer in te laten bouwen en bovendien zit er nu in het dashboardkastje een Dension Gateway 300 aansluiting voor de Ipod en USBsticks. Het geluid is er door de aanpassingen met sprongen vooruit gegaan en de Dension werkt prima in combinatie met de standaard ingebouwde Blaupunkt radio. Het is alleen jammer dat het niet mogelijk is om door de verschillende mapjes heen te bladeren. Dit moet via de IPod zelf en bij USBstickjes door handmatig naar het volgende nummer te skippen (dit kan dan weer wel via de stuurbediening of radio).

Verder hebben we een gesloten luchtfilter van BMC gemonteerd, deze zorgt voor een nog wat feller reageren op het gaspedaal en boven de 3000 toeren wordt er een wat zwaarder bassend geluid geproduceerd. Ook zou het filter een paar PK extra opleveren. Het valt trouwens op dat de HP met de standaard uitlaat al aardig “zwaar” klinkt. Aan het uitlaatgeluid is in ieder geval al te horen dat dit niet zomaar een Panda is.
De 100HP beschikt over een zgn Sportknop, in andere reviews en tests lees ik nogal eens dat het verschil tussen wel of niet ingeschakelde sportstand nihil is. Een mening die wij niet kunnen onderschrijven. We rijden met de Sportstand altijd aan omdat het in de andere stand net lijkt of de auto tegen een weerstand in moet trekken. Het is net of er dan iemand een groot elastiek aan de auto geknoopt heeft. Ook valt het met uitgeschakelde sportstand op dat je op de snelweg continu gas bij moet geven om je snelheid aan te kunnen houden. We hebben 1 tank leeggereden met consequent de Sportstand uitgeschakeld om te zien wat het effect zou zijn op het verbruik en tot onze verbazing was de auto toen dus onzuiniger! Bij gewoon rustig met de stroom mee tuffen, kan bij 80km/h de versnellingsbak al in 6. Ik vraag me af of dit bij alle 100HP’s zo is of dat dit een effect is van de tuning op onze auto?

Nu voor de winter de winterbanden weer laten monteren. Standaard staat de 100HP op 195/45/15 banden. Deze maat is echter als winterband niet leverbaar, dus nu rijden we met 195/50/15 banden. Dit maakt wel dat de snelheidsmeter nu akelig nauwkeurig is geworden. Zeker iets om rekening mee te houden met het uitdagende karakter van de HP in het achterhoofd. Hebben de winterbanden om stalen barchettavelgen laten monteren. Vinden deze best goed staan onder de Panda.

Tot nu toe dus een positief verhaal, we hebben nog geen echte minpunten kunnen ontdekken aan de auto. Het hobbelige karakter op sommige wegen is misschien minder, maar dat zal over niet al te lange tijd ook wel opgelost worden met een aanpassing aan het onderstel dmv een verlaging of schroefset. Gewoon een slim basisconcept wat in deze uitvoering ook nog het nodige rijplezier biedt voor een acceptabele prijs!

Problemen:

Er hebben zich tot heden geen noemenswaardige problemen voorgedaan. Alleen een luchtrooster in het dashboard was lam door een afgebroken pinnetje en de verlichting van de verwarming en aanjager vielen steeds uit. Beide zaken zijn door de Hondadealer naar tevredenheid opgelost. Ook horen we geregeld de schijfremmen achter piepen, dit schijnt een bekende kwaal te zijn van dit type Panda. Dit heeft de dealer niet op kunnen lossen, we zullen dit tzt melden bij onze Fiatdealer. Verder niets dan lof voor Honda Borghstede in Zwolle, prima service en vriendelijke medewerkers!

Update 16 mei 2010, 55.000km

  • 55.000 km

Inmiddels zijn we ruim 7 maanden en ongeveer 18.000 kilometer verder en de HP bevalt nog steeds prima. In januari hebben we de auto 3 cm laten verlagen door MCCsport in Veghel dmv Intraxverlagingsveren en kortere bumpstops achter. Het resultaat mag er zijn, de Panda rijdt veel rustiger op de snelweg en de onrust op glooiingen in het wegdek zijn over. Ook is de wegligging nog wat strakker geworden, overhellen in bochten is er niet bij en daardoor kunnen bochten nog sneller gerond worden. Enig nadeel is het feit dat de auto nog wat harder geveerd is door de verlaging. Iets om zeker rekening mee te houden op klinkerwegen en bij verkeersdrempels. Daar gaat hij nu wat straffer overheen. De voordelen wegen echter duidelijk op tegen dit nadeel.
De standaard wisserarmen zijn verder vervangen door wisserarmen met Flatblades van de Fiat 500, deze passen ook goed op de Panda. Vervanging was nodig omdat de standaard wisserarmen aan het oxideren waren. Deze flatblades staan de HP erg goed! Daarnaast voor het oog nog een zgn “raambandje”met de Italiaanse Tricolore op de voorruit geplakt. Een kleine subtiele verwijzing naar de Italiaanse afkomst van de Panda.

Problemen

De Panda heeft sinds de aanschaf geen echte problemen vertoond, er is alleen een halve liter olie bijgevuld bij 54.000km.
De geluidskwaliteit van de bluetooth carkit liet wel te wensen over, aan de andere kant van de lijn waren we vaak totaal niet verstaanbaar. Herkenning van de telefoon was wel prima. Dit maar opgelost met een Parrot minikit bluetooth carkit. Dit werkt een stuk beter en heeft als voordeel dat we nu in beide auto’s onze eigen carkit kunnen gebruiken zonder steeds de telefoon aan te moeten melden.
Ook valt op dat de HP gevoelig is voor steenslag, dit was al voor de verlaging het geval en daardoor is vervanging van de vooruit al aan de orde geweest.

Laatste update want ingeruild!

  • 73.650 km

Na een dik jaar met veel plezier rondgestuurd te hebben in de HP begon de stugge vering toch wel te vervelen. Maar eerst even een update over de laatste 18.000 kilometer.

Voor de vakantierit naar Tsejchië de auto een grote beurt laten geven. Viel toch wat tegen, rechtsachter was een wiellager versleten welke vervangen moest worden. Zelf hadden we al gemerkt dat de airconditioning niet meer zo goed koelde, deze moest inderdaad bijgevuld worden met koelmiddel. Omdat we last hadden van piepende remmen (bekende kwaal bij de HP) zijn deze door de dealer vrijgemaakt. Helaas had dit een averechts effect, na deze ingreep lieten de remmen een akelig schurend geluid horen als je achteruit rijdend op de rem trapte! Dit heeft tijdens de vakantie voor menig verschrikt gezicht gezorgd op de terasjes waar we vlakbij parkeerden! Een modificatiesetje voor de achterremmen is inmiddels leverbaar voor 50 euro. Volgens de dealer komt dit euvel omdat de remmen overbemeten zijn voor de auto en dus niet voldoende volledig belast worden, waardoor ze vast kunnen gaan zitten.
Maar buiten dit kleine ongemak heeft de Panda zich weer danig geweerd de afgelopen maanden. Wat een lol was het om in Duitsland aan te haken bij een Audi A4 en mooi in zijn kielszog te blijven hangen met 170 km/h, en dan ook nog genoeg puf onder het rechterpedaal te hebben om hem vervolgens in te kunnen halen. Ook bij dergelijke snelheden lag de Panda nog stabiel op de weg. Op de smalle bochtige bergweggetjes in Tsjechië hebben we veel plezier gehad van de stugge wielophanging en de compacte afmetingen.

In het dagelijkse gebruik begon het stugge karakter echter tegen te staan, de barchetta was opeens een comfortabele auto vergeleken met de Panda. Maar een leuke vervanger te vinden voor dit karretje viel niet mee, het moest sportief zijn, apart en liefst Italiaans. Een Fiat 500 viel af, die rijden er bij bosjes rond en een echt leuke sportieve uitvoering (Abarth) lag ruim buiten ons budget. Een Grande Punto T-jet leek ook leuk maar is ook maar gewoontjes. En op de een of andere manier hebben we niet zo veel met Alfa's, een GT is mooi maar gaf ons niet het gevoel met iets speciaals onderweg te zijn. En toen liepen we via de occasionzoeker van deze site tegen een hele mooie grijsblauwe Coupé Fiat met vijfcilinder aan. Hier al eerder naar gezocht maar telkens betroffen dat dan afgeleefde exemplaren of hadden ze geen airconditioning. Dit exemplaar was echter in nieuwstaat en mooiste van al: ze stond te koop bij onze eigen dealer met een volledig gedocumenteerde onderhoudshistorie!
Vandaag dus de Panda achter gelaten bij de dealer en met een big smile op pad in de Coupé Fiat, als we de eerste kilometers met deze beauty achter de rug hebben zullen we er een review over schrijven.

MBT de 100HP kijken we terug op 14 maanden probleemloos rijplezier. Dit karretje is zeker aan te raden voor mensen die een sportieve auto voor erbij zoeken. Voor dagelijks woon-werkverkeer en met ons kilometrage was het sportieve karakter van de HP voor ons soms net iets te veel van het goede, maar dat doet niets af aan de kwaliteiten van de 100HP. Jammer dat Fiat nu alleen nog maar belastingvrije 1.2tjes levert. Hopelijk komt er van de nieuwe versie van de Panda weer een sportieve variant met een 105 PK Twin-air!!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.