Fiat Panda 1.3 Multijet 16v Edizione Cool (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.3 Multijet 16v Edizione Cool |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 66.980 km |
KM-stand laatst | 242.780 km |
- 201.099 km
Na 3,5 jaar en krap 140000 km verder even een verslagje, gekocht met ruim 66000 km, nu 201000 km, rijden nog steeds met erg veel plezier in de Panda diesel. Bij 140000 km nieuwe koppelingsplaat, remschijf voor, condensor, en een beurt, 160000 km laten chiptunen tot 100 pk en 190 nm. koppel, verder iedere 20000 km. Een kleine of grote beurt, rijden per set banden ruim 45000 km. Eerste uitlaat en bij 200000 een nieuwe accu. Al met al erg weinig kosten gezien de km's die de auto rijdt.
Update
- 220.100 km
Panda doet het nog steeds super! Verbruikt geen olie en verbruik is al jaren rond de 1 op 22. (90 % snelweg). Na het chippen is hij niet zuiniger geworden maar het rijplezier is wel aanmerkelijk toe genomen. Krijgt om de 20000 km. een beurt(groot of klein). De banden(Michelin Energy) gaan rond de 45000 km mee. Eerste uitlaat en schokdempers. Comfort is, gezien de klasse auto, goed. Stoelen zitten goed, en hebben totaal geen slijt plekken. Wel is net de aircocondensor vervangen, dat kan voorkomen zeker gezien de ruim 40000 km die er jaarlijks mee gereden wordt. Het doel is om bij 300000 km te kijken hoe de Panda er dan technisch bij staat. Over 2 jaar zullen we het zien.
Afscheid
- 242.780 km
Helaas hebben we afscheid moeten nemen van de Panda.
Bij 240000 wilde hij niet aanslaan, na een aantal pogingen toch gelukt. Na eerst op 2 a 3 cilinders te lopen ging hij toch nog op 4 lopen, verstuivers aan vervanging toe. Ook begon de distributieketting lawaai te maken en de koppeling voelde al een tijdje niet erg fris meer aan. De garage kwam met een erg schappelijke reparatie aanbieding maar deze was ruim boven de waarde van de Panda. Na een periode van wel of niet repareren hebben we met pijn in ons hart besloten de Panda te vervangen. Aangezien hij helemaal geen last had van roest en er nog altijd glimmend bij stond en het interieur er na de vele kilometers nog steeds niet versleten uit zag was de keuze moeilijk. Na een kleine zoek tocht is het een Punto Evo van 2011 met 49000 km. op de teller geworden. Leeftijd was niet heel erg belangrijk, een lage kilometer stand wel. De Punto gaat nu bijna jaarlijks rijden waar hij eerder 5 jaar over gedaan heeft. Na 2 weken te koop te hebben gestaan bij de garage is hij verkocht. Een Duitse handelaar heeft hem gekocht. Helaas zien we hem waarschijnlijk niet weer terug. Wij kijken wel met veel plezier terug en hopen dat de Punto het net zo goed gaat doen qua kosten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.