Fiat Panda 1.3 Multijet 16v Dynamic (2005)

autoreview

Fiat Panda 1.3 Multijet 16v Dynamic (2005)

Signalement

UitvoeringPanda 1.3 Multijet 16v Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst85.323 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Update 04-09-2007 (49230 km)

Zoals beloofd weer een update, die ik deze keer vooral aan de chiptuning van ons dieseltje zal wijden. We rijden er inmiddels een klein half jaar en 10.000 kilometer mee rond, en het moet
gezegd: het is een heerlijkheid! Hij levert nu 87 pk en rond de 180Nm, ruim voldoende! Vroeger was hij vlot, nu is hij ronduit snel. Het lichte turbogat van weleer is verdwenen, schijnbaar moeiteloos accelereert onze gele schicht naar (eventueel) hoogst illegale snelheden. In Duitsland hebben we de klok even op 180 km/u gehad (met 3 personen en bagage), toen was de ruimte op de weg op. Het vermogen nog niet, er zat duidelijk nog een kilometertje of 10 meer in. Lijkt me genoeg...

Nu ging het ons in eerste instantie niet om de extra prestaties, omdat de Multijet in Nederland al meer dan prima mee kan komen. Het ging ons om wat extra trekkracht ivm de caravan. Ook dat is
nu volledig in orde. We zijn (weer eens) naar Noorwegen geweest en hebben daar de, voor caravans afgeraden, Trollstigen beklommen. Geen probleem! Een helling van 9% over een afstand van bijna 5 kilometer kon met ruim 80km/u constant beklommen worden. Kortom, het is echt een wonder wat je met een 1.3 diesel (officieel zelfs maar een 1.2, hij meet 1248cc) allemaal kunt doen.

Naast deze positieve woorden moet er echter ook wat ruimte worden vrijgemaakt voor kanttekeningen: ten eerste zorgt de tuning wel af en toe voor een dikke roetwolk. Wat heet, soms lijkt het of de Golfoorlog weer is uitgebroken! Dat is echter wel sterk afhankelijk van de brandstofkwaliteit (de Noorse en Duitse brandstof roet bijna niet) en de rijstijl. Wanneer je na een
poosje rustig rijden het gas vloert, gaat-ie roken als een ouwe stoomboot (gelukkig wel van korte duur). Voordeel: je bent zo snel weg dat niemand doorheeft waar die rookwolk vandaan komt. Voor alle duidelijkheid, het is echt niet zo dat we nu ineens met een constant walmende auto rondrijden, het gaat echt maar om enkele momenten.
Tweede kritische punt: de schrik sloeg ons om het hart toen de koppeling, na een lange klim met caravan, begon te slippen. De dealer heeft onder garantie de platen vervangen (keurig! zie ook
’problemen’). Daarmee bleek niets aan de hand te zijn. Vermoedelijk heeft het probleem in de drukgroep gezeten, die al van het begin af aan wat stroef geweest is. Ik heb nog steeds vertrouwen in het heelblijven van de techniek, maar het is wel iets om in de gaten te houden.

Buiten de chiptuning om bevalt de auto nog steeds erg goed. We worden overladen met reacties wanneer we met de caravan onderweg zijn. Comfort, kwaliteit, rij-eigenschappen, prijs, verbruik...
het is allemaal dik in orde!

Update 23-04-2007 (39758 km)

Bijna 40.000 kilometer, dus binnenkort wordt het tijd voor een grote beurt. Onze Panda heeft de garage al een tijd niet meer gezien; hij functioneert vrijwel probleemloos. Bij de volgende beurt zal er naar twee zaken gekeken moeten worden: de airco moet worden bijgevuld (hij klinkt alsof er allemaal spijkertjes door de leidingen lopen) en de verlichting van de kachelknoppen is kapot. Niets om ons zorgen over te maken dus, al is de kapotte airco wel vervelend. Gelukkig valt dit nog onder de garantie!

Buiten het reguliere onderhoud zal de dealer nog een modificatie doorvoeren: we laten hem chiptunen! Niet omdat ons gele monster niet snel genoeg is, maar omdat we tegenwoordig een kleine caravan hebben. In Nederland is dat geen enkel probleem voor dit kleine dieseltje, maar we zijn bang dat lange hellingen weleens te zwaar zouden kunnen zijn. Vandaar dat de dealer via een
softwarematige aanpassing het vermogen wat voor ons opschroeft. Overigens, als trekauto voldoet de Panda verder prima. Hij is heel stabiel, zwaar genoeg, hij remt prima en bij lagere snelheden is hij best vlot. En we hebben een hoop bekijks met onze combinatie! Het verbruik gaat van het rijden met een caravan wel flink omhoog. Normaal gesproken rijden we fluitend (letterlijk, want je hoort de turbo zijn deuntje meeblazen) 1:20, met caravan wordt dat 1:12. En met een flinke tegenwind
hebben we op sommige stukken zelfs 1:8 op de verbruiksmeter zien verschijnen...

Update 24-08-2006 (28521 km)

Sinds de vorige update zijn er bijna 12.000 kilometers onder de banden van onze Panda doorgerold en 4 dagen geleden was hij voor het eerst jarig. Hoogste tijd voor een update dus. We zijn nog
steeds zeer tevreden over deze kleine Fiat. De kwaliteit lijkt na het eerste jaar goed voor elkaar te zijn; hoewel we ook de afgelopen vakantie weer zeer veel slechte wegen gereden hebben (veel gravel en onverhard) is het interieur nog steeds rammelvrij.
Vlak voor de vakantie is de eerste beurt uitgevoerd, waarbij de dealer voor wat onvrede zorgde. Ik bracht de auto met iets meer dan 20.000 km voor een kleine beurt. Toen ik de auto weer ophaalde, viel me op dat de rekening lekker laag was: zo’n 80 euro. Bij thuiskomst zag ik echter dat de olie niet ververst was; dat hoeft pas bij 30.000 km te gebeuren. Op de rekening stond echter wel het standaard werkplaatstarief voor een 20.000 km beurt. Navraag leerde dat dit tarief gelijk is voor een
benzine en een diesel Panda, maar bij de benzineuitvoering wordt voor hetzelfde bedrag wel olie ververst. Aangezien ik een eindje van de dealer woon en ik het dus vervelend vond om over
10.000km weer op en neer te rijden, heb ik gevraagd of ik dan deze keer voor hetzelfde werkplaatstarief ook de olie (alsnog) kon laten verversen. Dat is gedaan, maar toen ik de rekening
thuis kreeg stond er doodleuk weer werkplaatstarief op. Bij elkaar heeft de eerste beurt nu 160,- euro gekost, best veel voor het vervangen van een filter en de olie vind ik.
Deze zomer zijn we weer naar Noorwegen geweest (mooi land!). De Panda verbaasde me ook deze reis weer door zijn enorm brede inzetbaarheid. De auto is niet alleen heel handelbaar in de stad, hij is ook leuk om te rijden op binnenwegen. Hij voldoet prima op de snelweg en kan zelfs uitstekend meekomen op de Duitse Autobahn. We hebben de meter tot 175 km/u kunnen krijgen, maar vooral de mogelijkheid om een kruissnelheid van tussen de 150 en 170 km/u aan te houden is bewonderenswaardig voor een auto van dit formaat. Ook dan is hij koersvast, niet te lawaaig en
heeft hij kracht genoeg om nog wat te versnellen. Keurig!
In Noorwegen hebben we weer enige tijd met 3 personen rondgereden (mijn broer was overgevlogen), ook over zeer slechte wegen. Nooit heeft de vering de bumpstops geraakt. We haalden een Golf IV in, die niet over de hobbels heenkwam zonder dat zijn bodemplaat het asfalt raakte. Dat zijn momenten waarvan ik kan genieten!
Volgende week laten we een trekhaak monteren, wegens aanschaf van een kleine T@b caravan. Zodra ik weet hoe de Panda als trekauto bevalt, zal ik weer een update schrijven.
--------------------------------------------------------

Update 13-03-2006 (16533 km)
We zijn weer 4 maanden verder, dus tijd voor een update. De kilometerteller is inmiddels de 16.000 gepasseerd en de Panda bevalt nog steeds uitstekend. De afgelopen periode is de auto niet voor extreem lange stukken gebruikt, niet meer dan 500 km op een dag (zoals in de afgelopen vakantie het geval was). Veel bijzonders is er dan ook niet te melden, op een vreemde (exemplarische)storing na: bij temperaturen onder de -3 graden vroor de pook vast! Een paar nieuwe schakelkabels hebben het probleem inmiddels weer opgelost. De dealer had nog nooit eerder van dit probleem gehoord (en ikzelf ook niet!). Voor de rest: nog steeds niets dan lof over onze kleine.
---------------------------------------------------------

Update 27-11-2005
Ons Pandaatje is inmiddels 3 maanden oud en al bijna 10.000 kilometer gereden, waarvan 5.000 in de afgelopen 4 weken. Dat er zoveel kilometers bijgekomen zijn heeft alles te maken met de
’vuurdoop’ van onze Panda: met 3 personen en heel veel bagage naar Noorwegen. En hij bevalt nog steeds! Ook tijdens zo´n lange trip bevalt de geboden ruimte voor passagiers goed, met de ruimte
voor bagage was het in dit geval even behelpen, maar dat is inherent aan het formaat auto. In Noorwegen heb ik op de zeer bochtige wegen volop genoten van met name het prettige motortje
en de goede bereikbaarheid van de versnellingspook. Het vermogen was zowel op de Duitse Autobahn als in de Noorse bergen ruimschoots toereikend, het verbruik tijdens de trip was 5,3 l/
100 km. Netjes dus, gezien de prestaties die van het motortje gevraagd werden. Ik heb overigens voor de trip wel winterbanden gemonteerd (de rest van de winter blijven ze natuurlijk ook onder de Panda zitten), wat het verbruik ook wat negatief beinvloedt. Nu de winter invalt komen wel de eerste minpuntjes aan het licht: de vulopening voor het ruitensproeiervloeistofreservoir (wat een woord he?) is veel te klein en veel te diep weggestopt en de ventilatie van het interieur houdt niet over. Gelukkig biedt de airco uitkomst.
Al met al bevalt de auto dus nog steeds prima. Om het wat te verfraaien heb ik twee racestrepen over de gehele lengte van de auto geplaatst en bovendien de wat goedkoop ogende uitlaat zwart
gemoffeld en van een mooi eindstukje voorzien. Dingen die ik met geen andere auto zou doen en daarmee ook kenmerkend voor het karakter van de Fiat Panda!
--------------------------------------------------------

15-10-2005
Een fantastische auto! Onze kleine overtreft alle verwachtingen. We hebben even getwijfeld of we onze vorige auto (een Fiat Stilo met 115 pk JTD) wel wilden inwisselen voor een zo veel kleinere
auto, maar we hebben sinds we de sleutel van onze Panda kregen nog geen minuut spijt gehad. De auto rijdt als een veel grotere en voelt zich zowel op de snelweg als in de stad als een vis in het water.
De kleine dieselmotor is een zaligheid. Het torretje loopt prachtig, alleen als hij koud is klinkt hij als een kleine vrachtauto (wel stoer eigenlijk!). Als hij warm is kun je nauwelijks nog horen dat het een diesel is. Nog veel belangrijker is dat hij krachtig zat is en bovendien heerlijk zuinig. Zonder al te veel problemen rijden we gemiddeld tussen de 1:22 en 1:24. Rijgedrag? Prima! Sturen en schakelen? Top!
Qua comfort hebben we ook weinig te klagen; ruimte genoeg (dankzij de optionele verschuifbare achterbank kunnen 4 personen met gemak mee), redelijk stil (alleen wat windgeruis) en een stel
prima stoelen die voor bredere personen wellicht wat aan de smalle kant zullen zijn. Oh ja, de radio-mp3 speler met subwoofer (beide ook optioneel) dragen ook hun steenje bij aan het prettige
reiscomfort, het geluid dat door deze installatie wordt voortgebracht is echt super!Minpunten hebben we deze eerste 4000 kilometer dus ook niet kunnen vinden. De Panda is met
dieselmotor een uitstekend alternatief voor een veel grotere auto. Nu moet er overigens wel bijgezegd worden dat de aanschafprijs voor onze auto, met een stapel aantrekkelijke opties, ook met geen mogelijkheid laag meer te noemen is...

PROBLEMEN

- Pook vroor vast bij temperaturen onder de -3 graden. Een paar minuten de motor laten draaien was gelukkig voldoende om verder te kunnen.
- De binnenzijde van het dashboardkastje kraakt wat, hier laat ik bij de volgende beurt even naar kijken.
- Bij strenge vorst sloten de deuren pas na lang aandringen (het slot ’pakte’ niet). De dealer heeft de sloten gesmeerd en drooggeblazen, ook dit probleem is inmiddels dus verholpen.

04-09-2007
- Koppeling slipte wanneer veel gas bij lage toeren gegeven werd. Is onder garantie vervangen, waarbij er niets aan de koppelingsplaten te vinden was.
- Rammeltje in rechterdeur: onder garantie verholpen, er was een boutje van het raammechanisme losgetrild.
- Terugroepactie: de brandstofleiding moest verlegd worden. Uiteraard kostenloos.

Kilometervreter

  • 79.344 km

De kilometers zijn er in de afgelopen maanden bijgevlogen. Onze Panda houdt zich kranig en blijft probleemloos functioneren. We zijn er nog altijd zeer tevreden over!

Inmiddels is mijn vrouw de hoofdbestuurder van onze gele geworden, gezien de aanschaf van een buitenmodaal dikke tweede auto (zie mijn andere review). Zij rijdt er voornamelijk snelwegkilometers mee, liefst een beetje vlot (130-140). Een snelheid die uitstekend vol te houden is en waarmee het verbruik op ongeveer 1:20 blijft steken.
In de afgelopen zomervakantie hebben we, met caravan natuurlijk, wat Alpjes beklommen. Ook dat ging prima, al leverden lange klimmen op de snelweg wel wat zweetpareltjes op. Niet qua prestaties, maar de temperatuurmeter steeg regelmatig naar 3/4 van de schaal. Beetje rustig aan gedaan dus. In oktober op de Duitse autobahn voor het eerst de topsnelheid bereikt: met achterlating van een bescheiden roetwolk haalden we 187 km/u op de meter! Het roeten is overigens grotendeels verleden tijd sinds we de tuner gevraagd hebben het vermogen iets terug te schroeven (nu ongeveer 85 pk), maar op topsnelheid dus nog niet helemaal verdwenen. Oh ja, ook bij bijna 190 blijft de Panda met 1 vinger bestuurbaar. Superstabiel!
Buiten een setje nieuwe zomerbanden op de vooras (60.000 kilometer) en regulier onderhoud hebben we geen onkosten of problemen gehad. Of toch wel: de uitlaatgasrecirculatieklep heeft even vastgezeten. Dit probleem loste zichzelf weer op, het blijft een Italiaan he?!

nieuwe eigenaar

  • 85.323 km

Hij is niet meer... Na ruim 3,5 jaar trouwe dienst begonnen de kriebels voor een andere auto op te komen. De lente deed een extra duit in het zakje: droombeelden van de zon op de bol en een dikke roadster onder de kont deden ons besluiten om eens naar een (wat oudere) BMW Z3 te gaan kijken.

In mei 2009 hebben we een nieuwe eigenaar voor onze Panda gevonden. Ik verwacht dat deze er nog lang plezier van zal hebben. Mijn oordeel over de Panda is in ieder geval zeer positief: volgens mij is dit nog steeds de beste compact die je kunt krijgen. Ruim, comfortabel, krachtig & zuinig (diesel) en bovendien betrouwbaar. Ondanks de Z3 zullen we 'm missen!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.