Fiat Panda 1.3 Multijet 16v Dynamic (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.3 Multijet 16v Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 114.000 km |
KM-stand laatst | 185.000 km |
aanschaf
- 114.000 km
Na heerlijk ruim hebben gecruised in een VW Passat Variant van 2002 waren we op zoek naar iets nieuws. De passat had 250000 km op de klok en er kwamen grotere uitgaven aan waaronder distributieriem en koppelingsplaten en cylinder.
Na een ruime auto gingen we voor iets extreems kleins gezien de 35000 km die we per jaar maken. Achterliggende gedachte was dat ik er 90 % alleen in rijdt en de kosten ingrijpend ingedamd moesten worden.
Het werd een Fiat Panda 1.3 JTD, aangeschaft bij van Beek te Vollenhove. Prima garage!
Met een gewicht van 910 kg bespaarden we allereerst flink op de wegenbelasting. Bij de VW was de 2e distributieriem al aan de beurt. De Panda heeft met zijn distributieketting geen dure operatie nodig. In algemenen zin zijn de onderdelen en arbeidskosten van de panda aanzienlijk lager dan de Passat.
Het verbruik ligt minimaal op 1 op 19, maximaal 1 op 25 maar ik rij gemiddeld in op 22. Dit bij voornamelijk snelwegkilometers.
Beurt
- 135.000 km
Inmiddels een half jaar aan het toeren in de Panda. Het is leuk om te ervaren dat je zo goedkoop kunt rijden. Vooral qua verbruik en wegenbel.
In de zomervakantie zijn we met het gezin (2V+2 kids)richting Normandie gereden. Met een klein bagagewagentje ging het lukken, ondanks dat we een grote katoenen tent bij ons hadden. Er gaat nl. erg weinig in de bagaruimte van de panda. De diesel had gene moeite met de kar van 450 kg. Met gemak ging het 120 km door Frankrijk.
Qua comfort kun je merken dat je 10 stappen terug doet. Standaard pijn in de onderrug. Dit komt omdat je bovenbeen geen steun heeft en de hoek je gasgevende been niet goed is als je langer dan 190cm bent.
Nu tijd voor een kleine beurt en APK.
Ook die kosten zijn gemiddeld 100 Euro goedkoper dan een grote VW. APK leverde een paar nieuwe banden en een achterruitewisser op. Daarnaast was er een aantekening voor speling op een stabilisatorstang rechtsvoor
verlichting
- 146.000 km
De strenge winter is de panda probleemloos doorgekomen. Je kunt wel merken dat hij makkelijk over de voorbanden wegglijdt. De bekleding blijkt vatbaar voor vuil te zijn. Het is lichtblauwe bekleding en het ziet er niet uit. Ik heb het daarom door een professioneel bedrijf laten reinigen.
De linkervoorlamp blijkt defect te zijn. De monteur geeft aan dat bij de zekeringskast het kabeltje is doorgebrand (niet de zekering). Bekend probleem bij de Panda.
grote beurt
- 153.000 km
ER brandt een lampje... het blijkt dat de EGR klep vol zit. Daarnaast is het tijd voor een grote beurt. Ik laat de EGR vernieuwen en niet reinigen. Deze kost 150 Euro excl. inbouwen.
Ik heb gevraagd om ook de airco te reinigen en te vullen. Na het bezoek van de garage deed de airco het helemaal niet meer. Direct weer terug naar de garage. Daar bleek dat de condensor lek was.
Kosten grote beurt en EGR klep vervangen 600 EUro.
Bij een goede kennis heb ik de koppeling en de condensator laten vervangen. Totale kosten 550 Euro.
Mooie maande om je vakantiegeld op te maken ;-)
De koppeling slipte op sommmige momenten door. Niet altijd. Aangezien ik nog een tijdje wil doorrijden in de Panda heb ik hem maar laten vervangen. Tevens de olie van de versnellingsbak laten vervangen. Daarna schakelde hij voor Italiaanse begrippen prima.
voeler inlaatkanaal
- 159.000 km
Ineens ging m'n dieseltje in de veilige loop. Weinig toeren dus. Tevens ging er weer een lampje branden. Het bleek dat de sensor in het inlaatspruitstuk niet goed meer functioneerde. Deze moest vervangen worden. Geen grote operatie maar de sensor kostte wel weer 75 Euro. AChteraf denk ik wel eens dat het komt omdat de EGR klep vernieuwd is waardoor de sensor mogelijk is vervuild
Tevens een paar nieuwe voorbanden laten monteren. Het bleek dat de ze scheef afsleten. Ik heb de auto laten uitlijnen omdat hij naar rechts trok. Nu er weer nieuwe banden op zitten gaat het weer prima rechtuit
Vakantie
- 163.000 km
De vakantie ging naar de Franse Alpen. De auto kan dat prima aan. Het comfort qua zitpositie en ruimte laat wel te wensen over. Wel heel fijn dat er airco in zit. Totaal 3000km in 2.5 week. De motor is lekker schoongebrand met een constante snelheid van 120 km/uur. Het gemiddelde verbruik was 1 op 17. Netjes voor een zwaar beladen Panda.
De meiden hadden altijd heimwee naar de Passat. Ik eerlijk gezegd ook. Toch overwint het kostenbesparende aspect van de Passat. Panda heeft nu inmiddels het koosnaampje 'beertje' verworven. Dat is toch al een prestatie.
Kleine beurt en APK
- 169.000 km
Belangrijkste is de APK. Daarmee kwamen een paar reparaties aan de orde namelijk:
- 2 achterbanden; de voor- en achterbanden slijten scheef af.
- Stabilisatorstang
Totale kosten €483,=
In de winterperiode gaan de lampjes van de bijrijdersairbag branden. wordt het warmer dan gaat het lampje uit. Daarnaast sloot de achterklep niet meer automatisch. Nu is dat onverwachts wel weer goed. Tot slot bij deze winterperikelen maakt het rechterportierslot een bijzonder geluid bij het openen en afsluiten.
Elektronische bijzonderheden welke typisch FIAT zijn lijkt me.
De bekleding kan snel vies worden. Ik heb dit gereinigd met tapijtreiniger van de Action. Werkt prima!
verkocht
- 185.000 km
Na 2 jaren 'zuinige dienst' hebben we afscheid genomen van 'beertje' en een Ford Fusion 1.6 tdci 2007 aangeschaft. Stukje en meer power.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.