Fiat Panda 1.2 Sky (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.2 Sky |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 1.000 km |
- 3 km
Eind vorig jaar zijn mijn vriendin en ik gaan kijken naar een nieuwe Panda 1.2 Sky.Deze heeft standaard namelijk het prachtige glazen Skydome-dak die we achteraf eigenlijk ook in onze vorige auto, een Panda 100HP, hadden willen hebben.
Tijdens een grote beurt van de 100HP hebben we een dag een blauwe Panda 1.2 Young mee gehad zodat we een idee hadden over hoe zo'n 1,2 nou rijdt t.o.v. een 100HP.Nou, dat viel beslist niet tegen!
Eigenlijk vonden we dat je met een 1.2 rustiger kon rijden.Het pedaal van een 100HP is nl. een soort aan/uit-knop waardoor je bij wijze van spreken stilstaat of volgas kunt.
Uiteindelijk een Panda 1,2 Sky besteld in Bossa Nova White met oranje/zwarte bekleding.Ik had in de 1e instantie ook de in hoogte verstelbare bestuurderstoel icm opbergvak onder de passagiersstoel willen nemen maar in de 100HP zijn we erachter gekomen dat dit niet een erg degelijk en stevige constructie blijkt te zijn.Vooral de passagiersstoel kraakte behoorlijk als je op een wat slechtere weg reed.
Standaard is de auto voorzien van dakdragers maar die hebben we door de dealer laten verwijderen omdat we dat mooier vinden.We wilden de dragers er wel gewoon los bij houden om ze nog eens te kunnen gebruiken voor bijv. een dakkoffer.
Verdere info volgt nog zodra er de nodige kilometers met de auto zijn gereden.
- 1.000 km
Inmiddels staat de teller op 1000km en daarom alvast een kort verslag.
De auto rijdt heerlijk!Veel rustiger dan onze vorige 100HP.Je rijdt een stuk relaxter in een 1,2 door de rust waarmee de auto reageert op alles wat je doet.Verder is de auto van allerlei gemakken voorzien zoals, airco, elektrische ramen en spiegels, centrale vergrendeling en uiteraard het prachtige glazen panoramisch schuifdak.
Door de kou heb ik helaas nog niet met het dakje helemaal open kunnen rijden.Wel heel af en toe op de kantelstand voor wat frisse lucht.En als het dakje gesloten was hadden we de zonneschermpjes uiteraard open voor mooi wat licht in het interieur.Dat glazen dak is echt een must have!Vooral straks als het wat mooier weer is en de temperaturen het wat beter toelaten om het dakje te openen.Ik kijk er al naar uit!
Door dat glazen dak heb je trouwens wel wat minder hoofdruimte dan in een Panda zonder deze optie.Ik ben zelf 1,91m lang en heb er verder geen last van maar het scheelt wel een stuk qua hoogte.Vooral zonder de in hoogte verstelbare bestuurderstoel.
Voor de meeste mensen zal een standaard Panda een prima wegligging hebben en lekker comfortabel zijn maar in vergelijking met onze ex-100HP, die als extra ook nog eens 30mm verlaagd en voorzien was van 16" OZ's met 195/40 R16 Toyo Proxess T1-R banden, stelt de wegligging van zo'n normale Panda met z'n 155/80 R13 Conti's en op comfort gerichte veren en dempers natuurlijk niks voor als je, zoals ik, houdt van een wat sportiever weggedrag.De auto helt behoorlijk meer over en de ContiEcocontact bandjes verliezen al snel hun grip en de auto wil het liefst zo snel mogelijk rechtdoor als je wat harder een bocht neemt.
Tijdens het bestellen van de Panda heb ik me dan ook al voorgenomen dat er sowieso een KW Variante 1 schroefset gemonteerd gaat worden icm een set mooie brede lichtmetalen wielen met ultraplatte bandjes.
Verder moet een verpootbrug gaan zorgen voor de nodige stijfheid.
Verder nog geen problemen gehad met de Panda.Maar dat kan ook haast niet met nog maar 1000km op de teller.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.