Fiat Panda 1.2 Sky (2005)

autoreview

Fiat Panda 1.2 Sky (2005)

Signalement

UitvoeringPanda 1.2 Sky
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf23.400 km
KM-stand laatst53.950 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ingeruild

  • 53.950 km

Vreemdgenoeg kan ik bij deze auto het juiste bouwjaar 2004 niet selecteren, daarom dus foutief: 2005.

De Panda hebben we aangeschaft in maart 2008 ter vervanging van ... een Ford Mondeo Wagon 2.0 TDDI Ghia uit 2001. Gekocht bij een particulier die voor Rijkswaterstaat waterwerken moest controleren en hier een auto voor kreeg.

Panda in perfecte staat gekocht met een krasje op de motorkap. De standaard bandjes al dezelfde maand vervangen door mooi lichtmetaal org. Fiat met 175/65/R14. Hiermee reed de Panda opeens ongelofelijk strak op de snelweg en rotondes. Een gemiddelde snelheid van 140kmh was goed vol te houden. Wel ging door de bredere maat de topsnelheid zo'n 10 km omlaag naar plm. 155-160 op de teller. Ook het verbruik nam duidelijk toe van eerst gem. 1 op 16 naar gem. 1 op 15. Voor de zekerheid de uitlijning nog even gecontroleerd maar die was gewoon in orde.

Terwijl we hem kochten deed de handrem vreemd. Bleek achterstallig onderhoud: een heveltje zat vast. Ook kwam er na 2 maanden wat gerammel van de ophanging. Volgens de Fiat dealer Automondo zou het de stuurbekrachtiging kunnen zijn (rep. € 700) advies werd gegeven om er niets aan te doen Handrem + dit onderzoek € 112).

Voor de zekerheid Garage Hoogesteger in Kapelle ook nog laten controleren, hier konden ze ook niets vinden.

30.000km Beurt bij 28.329km 25-6-2008 pookhoes laten vervangen er zat een gaatje in. Remblokken vernieuwd en APK gekeurd voor € 374,42 bij Automondo. Verder geen gekke dingen.

In mei 2009 kregen we bij hevige regenval last van water dat uit het gat van de verwarming aan bijrijderszijde liep. Ook was onder het rijden geklots te horen. gelukkig net voor een beurt.

40.000 Beurt bij 42.036km 27-5-2009 weer APK met grote beurt. De distributieriem moest eigenlijk worden vervangen ivm leeftijd 5 jaar maar ik nam het risico gezin de lage km. stand en besloot dit een jaar uit te stellen. Verstopte waterafvoer ook even doorgeprikt. Kosten € 340,82.

Net voor de zomervakantie (7-7-2009) begaf de accu het terwijl ik voor het spoor stond te wachten, vlakbij garage Hoogesteger te kapelle. Een nieuwe Varta accu was snel besteld en binnen 1,5 uur gemonteerd ad. € 95,-.

In de kerstvakantie 2009 vele honderden kilometers gereden op zoek naar de volgende auto: een Honda Accord. De passagier verbaasde zich over het strakke rijgedrag van de Panda en de hoge snelheden die probleemloos lange tijd konden volgehouden. Het motortje met 60PK voldeed met 2 volwassenen erg goed maakte bij 120 maar 3400 toeren en zelfs bij flinke snelheden bleef het verbuik nog binnen de perken (1 op 13,7).

Inmiddels de auto ingeruild en gaan we verder met een Honda Accord uit 2004 Sport 2.0 Automaat.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.