Fiat Panda 1.2 Presto (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.2 Presto |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 28.200 km |
KM-stand laatst | 32.300 km |
Terug naar de oude vertrouwde Panda.
- 29.300 km
Sinds 12 juni jl. zijn wij dus weer in het bezit van een Fiat Panda. Omdat wij in het verleden al twee keer een Panda hebben gehad, was de keus niet moeilijk toen wij deze Presto zagen. De extra's die hier in zitten zijn: sport/kuipstoelen, midden armsteun, striping op de zijkant, LM velgen, privacy glas achter, mistlampen voor, metallic lak in de kleur van de 100HP, lederen stuur/versn.pook. Een aparte en complete auto dus.
De rij-en gebruikservaringen zullen wij binnenkort toelichten.
De redenen waarom wij (nog) geen nieuw model Panda hebben gekocht zijn de volgende:
-de 2 cilinder motor vinden wij toch wel meer herrie maken en ook is een andere rijstijl noodzakelijk.
-de aanschafprijs ligt uiteraard hoger
-vaste lasten zijn wat hoger
-hadden ervaring met het oude model en wilden niet het risico lopen een auto te kopen die niet zou bevallen.
-gezien de aanschafprijs/km.stand en het bijzondere model van de Presto genoot deze vooralsnog de voorkeur. Is in beperkte oplage gefabriceerd. In Nederland waren er slechts 150 beschikbaar.
Na aflevering van de auto bleken er diverse dingen te zijn die niet door Fivan Auto Capelle
geconstateerd of gerepareerd waren. Dit gaf een behoorlijke domper op het geheel en ook veel ergernis. Nu na 6 weken kunnen we eindelijk zeggen dat (bijna) alles in orde is. Wel gaan we voortaan (ondanks de nog lopende BOVAG garantie) naar onze plaatselijke dealer want die geeft ons meer vertrouwen.
Zoals wij tevreden waren met de beide Panda's in het verleden zo tevreden zijn wij wederom met onze Presto. De sport/kuipstoelen zitten voortreffelijk en zeker op langere ritten zijn ze zeer comfortabel. Ook de midden armsteun is prettig om te hebben. Zo hebben beide armen steun en zit je ontspannen achter het stuur. Ben erg blij met deze zuinige auto want het is duidelijk te merken dat de pomp minder bezocht wordt. Wel valt ons op dat de motor onrustig is. Hij loopt niet echt soepel en zeker bij doortrekken in de hogere toeren maakt hij toch wel veel lawaai. Waarschijnlijk een kwestie van wennen. De grotere buitenspiegels hebben eigenlijk geen meerwaarde want deze kunnen niet ver genoeg naar buiten worden gedraaid waardoor de helft van de spiegel gevuld is met je eigen auto. De city knop is toch weer fijn om te hebben. Parkeren wordt zo weer een peuleschil en ook op rotondes bewijst hij zijn nut.
Tussentijds verslag.
- 30.200 km
Na 2,5 maand een tussentijds verslag door middel van plussen en minnen van deze Panda.
Plussen:
-minder tankbeurten nodig; rijdt erg zuinig
-middenarmsteun is fijn en praktisch
-city knop is ook prettig
-erg wendbaar in de stad
-schakelt erg soepel
-fijne sportstoelen; zeker bij lange ritten
-ziet er gewoon leuk en sportief uit
-zicht naar achteren bij inparkeren
Minnen:
-wat rumoerige en onrustige motor
-afrolgeluid banden
-geen buiten temperatuur meter
-geen MP3 op de radio
-gladde dashboard bak aan passagierskant
Tot zover de update en mocht ik iets zijn vergeten dan zal ik dat later alsnog aanvullen.
Winterklaar maken.
- 32.300 km
Vandaag de gratis wintercheck uit laten voeren bij de dealer. Geen bijzonderheden; alles was in orde en vorst bestendig. Wel zit er een sterretje in de voorruit maar die zal morgen gerepareerd worden. Verder bevalt de auto prima. Het olieverbruik is nihil. Wij gaan gewoon verder op de ingeslagen weg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.