Fiat Panda 1.2 Emotion (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.2 Emotion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 8.388.607 km |
Eerste auto - Eerste ervaringen
- 8.388.607 km
Ik heb sinds september 2012 een ('ferrari'rode) Fiat Panda 1.2 in mijn bezit. Het is een model van maart 2010, waarmee ik net al de opgefriste 1.2 heb van 69pk. De Panda werd gekocht met ongeveer 25000 op de kilometerteller en was toen 2 jaar oud. Dit is ook mijn eerste wagentje, en na een jaartje oefenen rijd ik er nu een 10tal maanden dagelijks mee. Ik ben al sinds mijn kleuterjaren een echte petrolhead dus keek ik ongelooflijk uit naar mijn eerste auto. Na 4 jaar lang te dromen en opzoekingswerk te doen besloten mijn ouders dat het een panda werd... Ik kan je zeggen dat ik toch niet helemaal uit de bol ging. Je moet roeien met de riemen die je hebt en als ik eerlijk ben zit ik wel in een goed schuitje. Ik rijd de panda zoals ik een bmw/audi/alfa zou rijden, en dat is dus best indachtig te houden bij deze review.
Ik zal de auto bespreken in verschillende hoofdstukken.
Uitvoering:
Dit model is uitgerust met gespoten bumpers, elektrische ramen voor, centrale vergrendeling, radio/cd, deelbare achterbank en mechanische klimaatregeling (zonder AC)
Praktisch:
De panda is natuurlijk heel handzaam in de stad: een plaatsje waar iedereen voorbij rijdt, wringt hij zich nog tussen, de city-stand is handig bij kort heen en weer manouevreren, lekker smal dus ook met geparkeerde auto's aan beide kanten rijd je met een gerust hart door. Ook qua gebruiksgemak scoort de panda prima, met 4 deuren stap je vlot in en uit en 2 personen raak je vanachter wel kwijt, maar dan toch niet voor langer dan een kwartiertje. Ook de koffer volstaat voor de dagelijkse dingen: enkele bakken bier, een hoop boodschappentassen of met de achterbank neergeklapt past er zelfs een mountainbike in met enig passen. Verder zijn er ook voldoende opbergvakjes voor muntjes, kabels, wisselgeld en cd's.
Prestaties:
Met 69pk hang je niet de grote man uit aan de toog, maar vaak zijn de mensen echt verrast als ze meerijden. Door een leeggewicht van minder dan 900kg pakt de panda in de eerste drie versnellingen lekker op, en als je blijft pushen haal je op de autostrade wel 150 (op de Coyote). Ook is dit een lekker bakkie om over de kleine wegjes te vliegen, nogmaals het geringe gewicht in combinatie met een voorspelbaar weggedrag geeft je het vertrouwen om de grenzen op te zoeken. Eenmaal dit motortje wat aangespoord wordt klinkt het zelfs lekker als je voorbij de 3000 toeren geeft, en dankzij de korte versnellingen en het pookje vlak naast het stuur is het heerlijk om over en weer te schakelen rond de 5000 toeren. Dankzij de iele bandjes ga je al snel piepend een rondpunt over en op nat wegdek kan je zelfs de kont wat uitkrijgen (als je erg, erg, erg hard je best doet). Eenmaal op de snelweg is het natuurlijk een stuk minder plezierig, boven de 90km/u is de rek er wat uit en is het belangrijk om de snelheid er in te houden. Bij de rijstijl waarover ik hier spreek hoort wel een verbruik van 9.5-10l/100km. Als je op de snelwegen in z'n 5 105 rijdt, dan houd je het verbrui, rond de 7, toch vrij teleurstellend met een opgegeven verbruik van 4.5liter.
Comfort:
Dit valt verrassend goed mee bij dit kleine wagentje. Zolang je niet meerijd met de grote jongens blijven de rijgeluiden acceptabel, de stoelen zitten lekker, vering is niet te straf, maar ook niet zweverig, kwaliteit van de radio volstaat.
Conclusie:
Ondanks dat het niet de gehoopte E30 320i geworden is valt mijn rode Ferrari best wel mee. Ik blijf de tweedehandswebsites afschuimen tot ik mijn ouders kan overtuigen om me iets anders te laten kopen, ben ik perfect bediend door deze Panda. Ik zal er geen lange ritten naar de mooiste alpenwegen mee plannen, maar op de weg van hier naar school rijd hij comfortabel, heb ik alle onmisbare dingen en kan ik mij toch uitleven op een B-weg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.