Fiat Panda 1.2 Emotion (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.2 Emotion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 12.000 km |
KM-stand laatst | 16.000 km |
De panda emotion
- 16.000 km
Ben met het opstellen van de review bezig, daarom alvast een paar fotootjes van onze maffia-staff-car. Geintje !! Maar het zou zomaar kunnen, want deze versie heeft zeer donker getinte achterruitjes.
16000 km (4000km):
We hebben de Panda nu een kleine 5 maanden in bezit, en er bijna 4000 km mee gereden, ja is nog niet veel, maar bevalt toch al prima. Ik vond het al een leuke auto en ik ben 'm alleen maar leuker gaan vinden. Zo ook de overige gebruikers, 2 kinders en de vrouw.
We hebben 'm voor erbij gekocht, dus echt verre ritten heeft ie nog niet gemaakt, maar woon-werkverkeer doe ik er af en toe wel mee. Dat is de luxe van 2 auto's je kan kiezen welke er vandaag aan moet geloven.
Maar goed, de rij ervaringen tot nog toe :
We hebben de Emotion versie aangeschaft, dus dat betekent een aantal extra's zoals bijvoorbeeld mistlampen, uitgebreide boordcomputer, lichtmetalen velgjes, elektrische ramen voor en elektrische spiegels, automatische airco, radiobediening op het stuur en zo nog een paar aardigheidjes (helaas geen cruise control, maar ja dat kan ook bijna niet in deze klasse). Kortom behoorlijk compleet.
De ruiten van de achterportieren en de achter ruit zijn van donker privacy glas, vandaar de aanhef "onze maffia staf car", samen met de zwarte metallic lak en een klein italiaans 3 kleurtje achterop zo het zomaar kunnen, ....geintje.
Weet trouwens niet of de donkere ruitjes bij de Emotion-uitvoering horen of dat ze een apart extraatje zijn, bij ons zaten ze er in ieder geval in.
Kwa rij eigenschappen ben ik redelijk verbaasd, het is best een pittig autootje, zeker in de eerste 3 versnellingen kan je er aardig meer wegkomen, ook met 2 of 3 passagiers. De vierde en vijfde versnelling zijn lekker voor het verbruik, maar de pit is er dan wel flink uit, het is zelfs oppassen als je denkt nog effe "snel" ergens voorbij te "schieten", want dat "snel" en "schieten" kan je dan wel vergeten.
Neemt niet weg dat ie met 120 km/u rustig mee snort op de snelweg en dat horen en zien je dan niet vergaat, het 1200 cc 4-pittertje is dan zelfs redelijk stil, wil je nog harder, dan kan dat wel (mag natuurlijk (nog) niet) en dan is zelfs 150 km/u wel mogelijk, hoewel het verbruik dan wel flink gaat toenemen.
Tot nog toe ben ik niet ontevreden over het gemiddelde verbruik, 1:20 halen wij niet, maar 1:18-17 is zelfs bij ons al wel gemeten en dat valt me allezins mee voor de ritjes die wij ermee doen.
Op zich vind ik het rijcomfort goed, wel is ie wat stug geveerd (of zou dat nog nieuwigheid zijn), alle hobbeltjes voel je en over de verkeersdrempeltjes in het dorp stuitert ie behoorlijk, maar goed daar zijn ze ook voor natuurlijk, zorgen dat je snelheid mindert. Nou bij de panda werkt dat wel, doe je het niet dan zit je zo met je kop tegen het dak ;-).
Stoelen zitten goed, ook achterin, maar dan moet je niet al te groot zijn en het geluk hebben dat reisgenotemn op de voorstoelen ook niet al te groot zijn, anders zit je gauw klem.
Bestuurdersstoel in de Emotion versie is zelfs nog in "hoogte" verstelbaar, nou ja, je kan de zitting iets laten kantelen. Wel grappig.
Wel wat minder is de middenconsole waar o.a. het versnellingspookje in steekt, daar zit je gauw met je knie tegenaan, niet zo heel comfortabel, maar het went.
Instap is redelijk hoog en daardoor makkelijk, de Panda is zo-wie-zo redelijk hoog, hoofdruimte zat, tenzij je over verkeersdrempels heen wilt denderen.
Bagageruimte is beperkt, logisch natuurlijk, want het is een kort wagentje, maar er kunnen 2 boodschappen kratjes (of bierkratjes) net naast elkaar is in. (dat hadden we nog geprobeerd bij de aanschaf, nee niet met bierkratjes, maar met boodschappenkratjes).
Mocht je meer mee willen nemen, dan kunnen de rugleuningen van het achterbankje in 2 delen worden neergeklapt. Handig.
Interieur is rondom netjes afgewerkt, geen kale raamstijlen, en grappig gestoffeerde stoelen, bij ons, oranje/antraciet grijs. Zie het fotootje. Bergruimte in het interieur is redelijk, leuk detail is het bakje onder/in de "bijrijder" stoel, dat je kan vullen door de zitting op te tillen.
Over de onderhoudskosten heb ik nog geen details, hij is nog niet bij de garage geweest en, misschien on-italiaans, alles werkt nog, rammelt niet, en zit nog vast. Zelfs de deuren sluiten met een solide geluid. Zodra ik ervaringsgegevens heb over garagebezoeken en onderhoudsbeurten, zal ik ze melden.
Kortom tot nog toe tevreden met de aankoop. Leuke auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.