Fiat Panda 1.2 Emotion (2009)

autoreview

Fiat Panda 1.2 Emotion (2009)

Signalement

UitvoeringPanda 1.2 Emotion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst40.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Positieve verrassing

  • 1.330 km

In juni 2009 hebben we afscheid genomen van onze Citroën Saxo en een nieuwe Fiat Panda opgehaald. De keus voor een andere auto ging tussen de Fiat Panda, de Toyota Aygo en de Daihatsu Sirion. De Toyota Aygo viel af omdat deze te weinig (bagage)ruimte biedt. Het was een voorwaarde dat er een kinderwagen meegenomen kon worden, plus nog wat bagage. Dit was bij de Panda nog net het geval. Bij de Sirion konden we niet tot overeenstemming komen, dus het werd de Panda. Bovendien vind ik dit ook de mooiste auto van de twee. Bij de dealer konden we een mooie deal maken, inclusief de Fioranovelgen. Die staan de Panda erg goed. De kleur is Orleans Blue.

Nu de eerste 1.300 kilometer erop zitten, de eerste ervaringen:

De Panda is een erg fijn wagentje. Ruim van binnen, ik kan er prima in zitten (ben 1,85 lang). Bovendien kunnen er vier volwassen personen mee, als iedereen een beetje inschikt. De bagageruimte is groot genoeg voor een onderstel van de kinderwagen. Gaat die niet mee, dan kunnen er ruim twee boodschappenkratten in.

Het interieur is mooi, de stoffen op de stoelen voelen degelijk aan. Afwachten of dit ook werkelijk zo blijkt te zijn. Het dashboard bestaat voornamelijk uit hard plastic, maar dat verwachtte ik ook wel in een auto uit deze klasse. Ik heb er geen last van. Wel is het krasgevoelig. Een nadeel van de Panda is, dat het rechterbeen tegen de middenconsole blijft hangen. Dit gaat op den duur irriteren.

Wat opvalt in vergelijking met de Saxo is de stilte tijdens de rit. De auto wordt vaak gebruikt op een snelwegtraject van ongeveer 40 kilometer. Waar de Saxo zo’n 4.000 toeren draaide bij 120 km/u, maakt de Panda maar 3.000 toeren. Dit scheelt echt. Ook op lagere snelheden hoor je de motor nauwelijks. De Panda heeft bij hogere snelheden wel een beetje de neiging tot ‘stuiteren’, wellicht dat dit komt omdat de wielen op de hoeken van de carrosserie staan (?). Drempels worden dan ook vrij enthousiast doorgegeven.

Het sturen gaat erg licht, daar moest ik wel even aan wennen. Maar op den duur werkt het ook wel prettig. Het verbruik tot nu toe is ongeveer 1:17 met hoofdzakelijk snelwegkilometers. Ik ga ervan uit dat dit in de loop van de tijd nog beter wordt.

Al met al een prima eerste duizend kilometer. De Panda is een fijn autootje, ik gebruik ‘m liever dan de Astra, die we ook hebben. Vooral op de korte ritten is de Panda erg stil, zuinig en prettig rijden.

Superkarretje

  • 9.000 km

De Panda heeft er bijna een jaar op zitten. Tot nu toe blijven we erg enthousiast over deze auto. Ik kan maar weinig echte minpunten noemen. Alleen het verbruik valt me enigszins tegen, dit schommelt zo rond de 1:16. Ik had gehoopt dat dit iets beter zou zijn. Nu moet ik zeggen dat de meeste kilometers op de snelweg worden gemaakt, hier moet de Panda dan ook flink aanpoten om bij te blijven. Daarnaast rijden we (natuurlijk) veel stad- en dorpskilometers, ook ongunstig voor het verbruik.

Verder niets dan lof: makkelijk bestuurbaar (voor sommigen wellicht té licht), je prikt 'm overal tussen en de auto ziet er natuurlijk super uit (voor een model van bijna 10 jaar oud).

Nog steeds heerlijk

  • 16.000 km

Inmiddels is de auto anderhalf jaar in bezit. Ik blijf erg positief over de auto. Met 4 personen (2 volwassenen, 2 kinderen) is de auto wel vol, maar er blijft voldoende ruimte over. Bovendien blijft het rijcomfort erg goed, wel is het bij drempels behoorlijk uitkijken, want achterin stuiter je de auto door. Het verbruik blijft relatief hoog, rond de 1:16. Nu rijd ik op de snelweg wel flink door, dat trekt het motortje prima (150 is haalbaar), maar dan loopt-ie 1:13.
Verder alleen maar lof voor de Panda, tot nu toe geen enkel probleem. Rond juni voor een check naar de garage, aangezien de garantie bijna verlopen is. Ik ben benieuwd of er nog wat gevonden gaat worden.

Zonder problemen

  • 22.000 km

De Panda blijft rustig doorsnorren. Doordat ik voor het werk steeds meer met de trein reis, komen de kilometers er nog maar mondjesmaat bij. De Panda heeft afgelopen maand weer een check gehad, (uiteraard) weer zonder opmerkingen. Verder geen bijzonderheden, alle materialen houden zich prima en de motor geeft geen krimp. Het verbruik stabiliseert zich rond de 1:15 (!), dit komt doordat er alleen maar korte afstandjes worden gereden (stadsritten van < 5 kilometer). Voorlopig mag-ie blijven!

Nog steeds prima karretje

  • 40.000 km

De Panda is nu meer dan vijf jaar in bezit. Op moment van schrijven staat er nu 40.000 kilometer op de teller.
De Panda voldoet nog steeds uitstekend! De laatste zes maanden wordt-ie gebruikt voor woon-werkverkeer tussen Wierden en Enschede (ongeveer 30 kilometer enkele reis). En daar houdt de Panda zich prima. Op de snelweg kost het wel even tijd om op snelheid te komen, maar bij snelheiden van 120/130 is het prima rijden. Wel is de Panda iets gevoelig voor zijwind. Daar merk je aan dat het een vrij lichte auto is.
Het verbruik is ongeveer 6,2 per 100 km (1:16). Dit is uiteraard veel minder dan de fabrieksopgaaf, maar dat is geen verrassing. Verder is het een ideale auto, makkelijk te parkeren en snel in de stad.

Afscheid nemen

  • 40.300 km

Na vijf trouwe jaren heb ik afscheid genomen van de Panda. Binnenkort wordt-ie ingeruild voor een (vrijwel) nieuwe Renault Clio (diesel). Voornaamste reden hiervoor is, dat ik steeds meer kilometers ga maken. Daarom vind ik wat meer auto om me heen een prettiger idee.

Wel vind ik het jammer om de Panda weg te doen. De auto is uiterst betrouwbaar gebleken, geen enkele storing en erg prettig om te rijden. Het verbruik is de laatste tijd stabiel rond de 6,4 / 100 km (1 op 15,6). Dit betreft voornamelijk snelwegkilometers, waarbij ik wel flink doorrijd (130/140 km per uur).

Al met al is de Panda redelijk comfortabel voor zijn klasse, uiteraard geen topniveau, maar de kosten zijn er dan ook voor. Zoek je een betrouwbaar autootje waar je ook wel wat verder mee kunt rijden, dan is de Panda een uitstekende optie.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.