Fiat Panda 1.2 Emotion (2007)

autoreview

Fiat Panda 1.2 Emotion (2007)

Signalement

UitvoeringPanda 1.2 Emotion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf114.232 km
KM-stand laatst153.890 km
Lezerswaardering: 73%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Proefrit, nachtje slapen, Proefrit, besluiten.

  • 114.232 km

De keuze is gevallen voor de Fiat Panda,
Het zoeken was begonnen, we hebben er verschillende bekeken in de kop van Noord-Holland, de ene zag er nog erger uit dan de andere vooral de modellen van 2003-05 hebben geel of een lichtblauw interieur die bekleding is heel erg besmettelijk dus die vielen snel af.

Gekeken of we toch niet iets meer konden uitgeven, was mogelijk daarom gekeken naar Bouwjaar 2005 of hoger.
1 gevonden in 't Zand en bij dat bedrijf kregen we en een goed gevoel, en een goed gevoel na de eerste proefrit.
Enkelt vielen er 2 dingen op de Distributieriem was vervangen bij 66.000km in 2013 de teller staat nu op 115.000, en de climate control leed een eigen leven en koelde niet. Met dit in gedachte terug naar de garage gereden,
We werden het niet echt eens over de inruil prijs, maar hij wilde er eventueel wel wat meer geven voor de Kia Picanto maar daar wilde hij later op terug komen.
Wij hebben er zelf ook een nachtje over geslapen en wilde de volgende dag een 2e proefrit. Dit was mogelijk, we hebben een 2e proefrit gemaakt nog steeds enthousiast we hadden iemand mee die ook even heeft gereden. Ook hij was enthousiast, terug bij de garage was het bod ook naar ons zin €500 meer dan het vorige bod en dat heeft ons doen besluiten over te gaan tot de koop.

- De koop is gesloten op basis van 2 proefritten,
- Acceptabele inruil prijs voor de Picanto
- Grote onderhoudsbeurt
- Nieuwe Distributieriem
- Nieuwe Ruitenwissers
- Nieuwe APK
- 3 Mndn Bovag Garantie

Uitvoering

  • 115.400 km

Het betreft:

Fiat Panda 1.2 Emotion
Kilometerstand: 115.232 km
Carrosserievorm: Hatchback
Aantal deuren: 5
Brandstofsoort: Benzine
Bouwjaar: 2007
Versnellingstype: Handgeschakeld
Kleur: Zwart
Cilinderinhoud: 1242 cc
Aantal cilinders: 4
Vermogen: 44 kW / 60 pk
Maximaal trekgewicht: 800 kg
Ledig gewicht: 835 kg

Het is de meest luxueuze uitvoering Emotion
- 6 Airbags
- 6 Luidsprekers
- 4 Hoofdsteunen
- ABS
- Climate Control (automatische airco)
- Centrale deurvergrendeling (met 2 sleutels)
- City stuurbekrachting (knopje kun je indrukken stuurt het stuur extreem licht)
- Dakrails
- Follow me home verlichting
- ESP
- Elektrische ramen voor
- Elektrische spiegels
- Lade onder bijrijdersstoel
- Lichtmetalen velgen
- Mistlampen
- Onderhoudsboekjes (volledig ingevuld)
- Panorama dak (waarvan het voorste gedeelte volledig open kan)
- Radio Cd/FM orgineel
- Stoel in hoogte verstelbaar
- Stuur in hoogte verstelbaar
- Stuurbekrachtiging
- Volwaardig reservewiel

Eerste tank is leeg tijd voor het verbruik.

  • 115.699 km

Verbruik:

De Fiat Panda beschikt over een zeer uitgebreid informatie display, heb op de eerste tank 489km gereden, ik kon nog 115km verder volgens de boordcomputer. Had besloten dat het voor nu genoeg was en heb getankt vandaag. Er ging 27,11L in, dat betekend dat ik 1op18,03 heb gereden. Zeer netjes lijkt mij zo voor een eerste week.

Extrieur

  • 115.699 km

Deze Fiat Panda ziet er gelikt uit in het zwart,
al had ik liever nu graag een kek kleurtje willen hebben, zo vond ik de Bordeaux rode wel een mooie kleur voor deze auto of de Champagne kleur.
Het is een zwarte geworden, we hebben meerdere Panda's bezocht maar vonden dat de meeste toch wel erg slecht er uitzagen. verschoten bumper's vooral in de kleuren geel/groen.

Het neusje heeft iets guitigs en na mate je er naar kijkt wordt de Panda al leuker, vooral met de lichtmetalen velgen 14inch en het panoramadak open maken de Panda toch wel een tikje sportief.
Wij vinden het nog een tijdloos model, en doet zeker niet onder voor de nu moderne Panda.
De stootstrips en de mistlampen in de voorbumper maken het geheel af. De kleur zwart staat hem goed, maar de kleur anzich is erg besmettelijk voor stof en dergelijke. Zo ook het Panoramadak ik blijf poetsen met Glassex.

De Panda heeft hier en daar wel wat mini schades, zo zit er rechts achter in de deur net boven de deurstrip een vouw, en achter in de bumper 2 lelijke diepe halen, Links voor zit een diepe kras net onder het raam.
Maar Héé hij is dan ook wel 10 jaar oud, mag het.

Motor

  • 115.699 km

De Panda heeft een 60pk sterke 1.2Liter motor met 44kw, en weegt leeg 835kg.
Wat mij betreft zit er voldoende pit in de motor, hij pakt hij 1500tpm goed op zonder te bokken in elke versnelling.
Trek zelf rustig op omdat ik het nu een sport vind om een zo zuinig verbruik te scoren.
De verbruik monitor recht voor m'n neus is dan ook wel een handige gadget, ik probeer met optrekken onder de 10L per 100km te blijven hangen. Pech voor de overige bestuurders achter mij.
Eenmaal op snelheid zakt het verbruik naar 3,8L per 100km netjes dacht ik zo.

Schakel momenten bij optrekken.
van 1 snel naar 2
van 2 naar 3 bij 2000tpm 30km/p
van 3 naar 4 bij 2000tpm 50km/p
van 4 naar 5 bij 2000tpm 70km/p

Bij 100km/p draait de motor net 2800tpm en bij 120km/p is het 3200tpm daarbij is het motor geluid nauwelijks waarneembaar.
Enige wat je hoort is het wind geruis van de dak dragers en rond de minuscule spiegels.

Echt gang maken kan wel, maar dan moet je door een bepaald punt van het gaspedaal drukken en ook echt flink toeren maken tot circa 5000tpm het is leuk voor een keertje, maar echt snel wordt de Panda er niet van.
Wat wel op valt is dat bij acceleratie het motor geluid echt op de achtergrond blijft.
Als je eenmaal op snelheid bent hoef je niet terug te schakelen voor een inhaal actie de Panda versnelt best aardig.

Interieur

  • 115.699 km

Deze Panda is rijk uitgerust, het was niet perse een bewuste keuze om te gaan voor een rijk uitgerust model.
Een in hoogte verstelbare stoel (hoge instap) en een Airco waren toch wel 2 grote eisen.

Het algehele dashboard vind ik mooi, ik moest wel even wennen aan de kleine stuurtje en console voor waar je echt alle informatie tot je beschikking hebt die je niet bij z'n klein autootje doet verwachten.
Een hele vooruitgang als je dat gaat vergelijken met de Kia Picanto, zo heb ik een temperatuur meter die zat er bij de Picanto niet in.
Toerenteller en snelheidsmeter zijn goed afleesbaar., midden tussen aan de onderzijde vind je een display waar heel wat informatie op tevoorschijn komt. Even een opsomming.
- Accesradius (reikwijdte)
- Huidig verbruik
- Gemiddeld verbruik (wel wat optimistisch)
- Reisduur
- Trip B, met huidig verbruik, afstand, reisduur.
- Muziek vanaf de radio wordt weer gegeven.
- Datum en tijd
- Huidige kilometerstand
- Buiten temperatuur
Ook komt er in het scherm te staan dat er een lampje kapot is en waar, of de Panda een service beurt nodig heeft, en aan welke zijde er een deur open staat of niet goed dicht zit.

Op de rechter hendel zit op het uiteinde een knopje waarmee je staps gewijs door het menu kunt scrollen, via de toetsen op de console aan de rechterzijde kun je alleen stilstaand door het menu scrollen en bijvoorbeeld meldingsignalen aan of uit zetten.

Zo heb ik de functie met melding signalen aanstaan, en gaan bij een snelheid van 30km/p de deuren automatisch op slot ik vind het een veiligere manier van rijden.
Al vraag ik me dan wel af of de deuren openen als ik te water raak? ''maar niet over nadenken''

Aan de Linker hendel hoef je maar 1 malig te zitten, de verlichting gaat namelijk automatisch aan of uit, de Hendel heeft ook een parkeer stand functie. (deze heb ik nog niet uitgeprobeerd)
Aan de rechter hendel kun je functie van de ruitenwissers instellen.
De automaat stand vind ik een mooie functie 1x om hoog drukken en de wissers wissen een aantal keren snel heen en weer. Op de achter wisser zit ook een automaat stand hij blijft bij inschakeling niet de hele tijd wissen wat bij de Picanto wel was en ik hem daar soms vergat uit te zetten. Ideaal al zeg ik het zelf.

De middenconsole is duidelijk en overzichtelijk met bovenin een Fiat eigen ingebouwde Radio/cd/fm de instellingen zijn voldoende het geluid is top. Net zo goed als de Picanto mooi vol met een goed regelbare bass en treble verdeeld over 6 luidsprekers. ''Ben geen Bose gewend dus ik mis daaraan niks''

Hier onder vind je
- Gevarenlichten knop
- City stuurbekrachting (ik rij standaard met aan) m'n moeder vind die stand belachelijk licht en rijd liever gewoon.
- Mistlampen aan de voorzijde
- Mistlamp aan de achterzijde
- Inschakeling achteruit verwarming

Hier onder vind je de regelbare climate controle, leuk dat het er op zit maar had niet perse gehoeven.
De automaat stand vind ik bijvoorbeeld irritant, ja hij regelt het automatisch maar als het buiten 25 graden is of hoger gaat hij binnen automatisch keihard blazen. Die automaatstand gebruik ik dus niet. Af en toe de airco aan en die koelt heerlijk.
De auto is ook snel op temperatuur als het gaat om warmte lucht 22,5 graden vorige week geprobeerd en na 2 a 3 km is het al aardig warm binnen de auto.
De voorruit verwarming die erop zit wordt automatisch ingeschakeld met de achteruit verwarming. De automaatstand wordt hierbij automatisch ingeschakeld op HI misschien voor de winter ideaal maar nu echt overbodig.

Hier onder staat de hoog geplaatste versnellingspook die zeer goed in de hand ligt en heerlijk KLIK KLAK geschakeld als een mes die door de boter glijd.
Wil je achteruit moet je het pookje optrekken.

Links en rechts een knop voor de elektrische raambediening, Links met automaatstand knop even wat dieper indrukken. ''ideaal''

Rechts van de middenconsole vind je boven op het dashboard een ondiep en zeer glad opberg vak waarin werkelijk niks blijft liggen het schuift er zo uit.
Hieronder een airbag en daardoor een heeeeeeel diep dashboard kastje.

In beide voordeuren vind je diepe en brede kaarten vak houders ook ideaal je kunt er veel in opbergen en dat doe ik dan ook. Waaronder zonnebril en cd's.
In de Picanto zat er aan het dak een zonnebril houder, deze ontbreekt in de Panda maar daarvoor hebben we nu wel een elektrisch panoramadak
Dit dak bedien je door middel van een knop die je voor de binnenverlichting in het hemeltje vind.
Het dak kent meerdere standen, je kan het op kiep stand zetten wat toch wel de prettigste stand is omdat je dan geen last hebt van wind geruis.
Heb je het dak liever helemaal open kan dit natuurlijk ook, wanneer je dit doet komt er een wind schermpje uit het dak echt een slimme oplossing zo krijg je niet de directe wind op je kruin.
De verlichting gaat overigens bij het openen van de deur automatisch aan, en wanneer je in de auto zit duurt het eventjes en gaat het ook weer automatisch uit, mooie oplossing vooral in het donker als je de auto nog wil starten of je gordel om wilt doen.

Voor de handrem die zich tussen de voorstoelen zit vind je de elektrische spiegelverstelling en een sigaretten aansteker.
De aansteker wordt niet gebruikt maar wel voor een USB oplader om de Tom Tom aan te sturen en de mobiel te kunnen opladen er zit een ondiep vakje naast waar een Iphone 6 precies in past, heel mooi zo wordt je ook niet afgeleid want je telefoon ligt uit het zicht.

De elektrische spiegel verstelling werkt goed, alleen die spiegels wat een misser zo klein. Invoegen of uitvoegen op de snelweg?. Ik ga het mee maken..
Voor en achter de handrem vind je nog 3 beker houders waar een flesje Chaudfontaine goed op z'n plaats blijft staan.

Comfort en Ruimte

  • 115.699 km

Over het comfort wil ik kort zijn maar ik ga me eigen toch even toelichten.
In vergelijking tot de Kia Picanto is dit echt 5 sprongen vooruit.
De stoelen zitten in 1 woord heerlijk, de bestuurdersstoel is zeer goed verstelbaar, hij kan kantelen zowel in de diepte als hoogte verstelbaar en de rugleuning kun je met een draaiknop ook in de gewenste positie zetten.
In de Picanto kon ik alleen de rugleuning verzetten en die was niet traploos de klikjes waren te groot.
De ruimte voorin is subliem ik zit nu meer rechter op en hoef niet perse helemaal naar achter eigenlijk zit ik nu meer richting het stuur en dat is prettiger. Het stuur is daarin tegen minder goed verstelbaar maar omdat de zit zo goed voor elkaar is zie ik dit niet als een probleem. Ik zit in ieder geval niet meer klem met mijn benen onder het stuur.
Aan het stuur anzich moet ik wel wennen, het is wat ovaaler dan de Picanto die van de Picanto was lekker dik en met leer bekleed.
Het stuur is van een vage rubber constructie en zweet ook snel vooral met dit warme weer.

Onder de bijrijdersstoel bevind zich een heel groot vak, om daar te kunnen komen kun je de complete zitting om hoog klappen. Voor mensen die dit niet weten ideale verstop plek voor portemonnee of andere waardevolle spullen als je even de stad in gaat enzv.
Ook hier is de zit meer dan goed met de stoel in de achterste positie kunnen mijn benen languit.

Ben zelf 1.86cm en ik kan achter mijzelf zitten op de achterbank.
Die achterbank zit ook heerlijk je kijkt over de bestuurder en bijrijder heen, je zit echt hoger en de zit is goed. Je glijd niet van de bank bij een snel genomen bocht en de steun in de benen en rug is meer dan voldoende.
Enige wat ontbreekt aan deze bank is de deelbare leuning die wel is geleverd in het model Presto.
De hoofdruimte is voldoende ondanks het glazen panoramadak.
Zowel op de voorstoelen en achterbank zijn 4 volwaardige hoofdsteunen, toch serieus mooier dan die plastic hoofdsteunen die geleverd zijn op de uitvoering Active.

De ruimte van de kofferbak is ook meer dan voldoende, waar het boodschappenkratje van de Deen alleen in het midden van de Kia Picanto paste heb ik hier ruimte voor 2 kratjes naast elkaar en kunnen er ook nog big shoppers achter of voor.
De hoedenplank is een misser hij gaat niet mee om hoog en je raad het al, die heb ik dus al een aantal keren vergeten om naar beneden te klappen waardoor je dus nul zicht hebt naar achteren.

Onder de dik beklede bodem vind je een volwaardig reservewiel met in het midden de benodigdheden om het wiel te kunnen vervangen. Ook dit vind ik een pluspunt ondanks het extra gewicht.
In de Picanto zat alleen een compressor.
De achterklep is trouwens aan de binnenzijde mooi afgewerkt en bekleed wat zorgt voor algehele rust in de auto.

Alle deuren zijn bekleed met een mooie blauwe stof.
Zo ook de bekleding van de stoelen en achterbank.
De stof is zeer besmettelijk, daarom hebben wij ook gekozen voor het donkere interieur en niet voor het gele of lichtblauwe interieur voor de modellen van 2003-2005. De stof zelf is wel van zeer dunne kwaliteit en in de bestuurdersstoel zit in de rug al een beginnende scheur die na mate van tijd wel verder zal doorscheuren. ''jammer''
In de achterdeuren vind je trouwens ook nog kaartvakken waar je ook het nodige in kwijt kunt en de ramen kunnen handmatig volledig worden open gedraaid.

2000km ervaring

  • 117.536 km

2 nieuwe foto's toegevoegd.
Gemiddeld verbruik bij 80km/p uur.
Onderweg naar huis vanuit België even het gaspedaal gevloerd. Bij 160 hield het wel een beetje op, stond een forse bries en het hoeft ook niet harder.
110-130km/p uur is het fijnste om mee te cruisen.

We (ik) zijn inmiddels 2000km verder en kan wel goed omschrijven hoe de auto rijd.
Over het algemeen trek ik rustig op, de hier boven vermelde schakel momenten liggen nu anders. Ben nu meer met de auto.
Ga snel van 1 naar 2 om bij 30 naar 3 te gaan bij 40 ga ik al naar 4 het kan en bij 60 naar 5.
Vanaf 60km/p uur versnel ik langzaam tot de gewenste snelheid ik wordt hierbij vaak snel ingehaald. Hecht hier verder geen waarde aan ook de scheef kijkende gezichten niet.

De Panda is verrassend zuinig ik haal eigenlijk continu 1.op.18 en tank ongeveer 27Liter per keer. Rij de tank niet helemaal leeg. Volgens de boordcomputer kan ik dan meestal nog rond de 120km rijden.
Ik vraag mij alleen af of er een lampje gaat knipperen wanneer de tank op z'n eind raakt en of de aangegeven reikwijdte ook daadwerkelijk klopt. Liever op safe dan ergens stranden.

Het comfort is uitstekend, de stoelen zitten perfect ik ben er 3 weken geleden mee naar België gereden (Blankeberge) 330km rijden vanaf Alkmaar en ik heb het in 1 stuk gereden, waar ik met de Picanto toch echt om het uur moest stoppen vanwege rugpijn.
Wel jammer dat ik NET niet heen en weer kan op 1 tank. Bij volledig voltanken geeft de boordcomputer 580km aan.

Vandaag 03-07 de auto volgestauwd met 20 vuilniszakken tuin afval, foto volgt later. Er zit een ruimte in heerlijk!! Bank plat en stapelen maar komt de vierkante koets toch nog van pas.
De auto staat nu ook in de wax dit heb ik laten doen en de lak is in perfecte staat.

Wel al 1 probleem geval zal wel nieuwigheid zijn ik hoorde links voor een irritante rammel.
Ben bij de garage geweest en de monteur kon in eerste instantie de rammel niet vinden maar bij nadere inspectie op de brug kwam de oorzaak naar voren. Links voor een stabilisatorstangetje. Deze wordt na mijn vakantie onder garantie gemaakt. (netjes) Prima service, ook kon ik gelijk de auto van onderen bekijken op 1 inimini roest puntje (blaasje) in de dorpel rechts achter na geen roest te bekennen.
Motor kurk droog van onder uberhaupt alles kurk droog, geen schades oid.

Heb voor het eerst in 10 jaar het gevoel dat wij een goede auto hebben gekocht,
Alles zit degelijk in elkaar, Panda rijd goed, is zuinig, comfort is goed, en rijd best pittig als je verwachtingen normaal zijn uiteraard.

Binnenkort komen er wat toevoegingen aan.
Zo heb ik via AlieExpress een lederen schakelhoes met bijpassende knop besteld.
Komen er nog:
- Windschermen langs alle vier de deuren
- Originele spatlappen voor en achter
- Trekhaak
- Chrome instaplijsten
- Uitlaat sierstukje
- Moeders heeft ook een wens die wil een subtiele dakspoiler dit zat op de Picanto en mist ze op de Panda.
- Ik heb ook een wens en dat in een andere radio cd speler met USB nu zwerven er overal losse cd's in de auto echt een gedoe.

Later meer!

7 duizend kilometer ervaring

  • 121.000 km

Inmiddels ben ik bij de garage geweest en is de stabilisator stang links en nu ook rechts vervangen onder garantie.
De weg ligging is er niet door verbeterd, die was al goed het maakte alleen herrie bij ongelijke stukken weg.

-------------------------------------------------------------------------------

Via Alieexpress heb ik een Ledere hoesje besteld voor de schakelmechanisme, die heb ik zelfstandig veranderd de pook knop zat immers toch al los omdat ''moeders iets te hard had getrokken aan de pook toen ze hem in z'n achteruit wilde zetten'' de pook knop is nu door de garage vastgelijmd met 1,2,3 seconde lijm. Een nieuwe pookknop koste 78euro bij de Fiat dealer.
Pookknop uitgespaard, hoesje was 14euro incl verzenden van Alieexpress

-------------------------------------------------------------------------------

De auto bevalt mij uitstekend, ik rij er de meeste kilometers in.
Ga ongeveer 2x per 5 weken naar belgië en rij de rit in 1x zonder te stoppen in 4,5uur. Alkmaar Nh/Blankenberge BE
Ik kom er NIET gebroken uit, het comfort van de geboden stoelen is uitstekend. De rugleuning en zitting is dusdanig zo gevormd dat je in de stoel zit in plaats van erop. Ook ideaal bij snel genomen bochten, rontonde's enzv. Je glijd namelijk niet van je stoel af, ondanks de wat gladde bekleding.

-------------------------------------------------------------------------------

Vering en Demping is ook goed voor z'n relatief korte auto en wielbasis, ik ben zelf een doorrijder en ik moet een beetje oppassen met drempels. Ik ben geneigd er steeds met 50 over heen te gaan het kan ook goed, maar de levensduur van de schokdempers zal een stuk korter worden.
De auto spoort ook goed op de snelweg, hij trekt niet naar een bepaalde kant, en ik hoef ook niet continu te corrigeren. Wel moet ik op de snelweg de citystand uitzetten en dat wend wel tzt. Tijdens file rijden, invoegen en stads verkeer rij ik wel standaard met de citystand aan. Ik vind het ideaal.

-------------------------------------------------------------------------------

Laatste met z'n 4en op pad geweest het ruimte aanbod is prima echter komt de motor maar langzaam op gang, omdat ik nu zo zuinig mogelijk probeer te rijden en snel opschakel valt de motor snel dood, ik moest dus wat meer doortrekken in de versnellingen om er enigsinds wat gang er in te krijgen.
Rondje Ikea was ook geslaagd er gaat een hoop in en kan altijd wel met klep dicht rijden.
Enige wat wel wat tegenvalt is de niet in delen neerklapbare achterbank. Het is 1 geheel, je bent dus verplicht met max 2 personen op pad te gaan of met 2 auto's dat is echt een misser.

-------------------------------------------------------------------------------

De ingebouwde Radio van Fiat zelf is ook een dikke plusser, het geluid uit de 6 boxen is buitengewoon goed. Enigste wat ik mis is een USB aansluiting, ik zou de radio in eerste instantie vervangen door een simpele radio maar dat doet afbreuk aan het dashboard dus ik heb besloten dat ik maar ouderwets cd'tjes brand en zo mijn muziek luistert.
De Fm speler lijkt wat zoekerig hij zoekt continu op de snelweg naar de juiste frequentie in België pakt hij makkelijker het signaal op, in NL rij ik dus weinig met de radio aan. Heb de antenne al vervangen voor een mooie korte en dat heeft wel voor wat verbetering gezorgd.

-------------------------------------------------------------------------------

Verbruik blijft netjes 1 op 18 en ik hoef daarvoor niet mijn best te doen, zoals ik al eerder schreef ik ben een doorrijder ik rij eigenlijk altijd wel iets te hard behalve binnen de bebouwde kom. Op de snelweg ga ik niet harder dan 130 want dat komt mijn verbruik niet ten goede, ik probeer onder de 4000 toeren te blijven. Overigens op die snelheid met zoveel toeren is de Panda verrassend stil, ik heb veel reviews gelezen met geruis bij de dak dragers of panoramarubbers maar ik heb daar geen last van.

Later meer..... ik ben een erg tevreden Panda rijder Xd

10dkm bereikt tussenstand

  • 125.000 km

Inmiddels heeft de panda bij ons zijn eerste 10.000km door gebracht.
Hoe zijn die kilometers verlopen, op zich gewoon goed.
We hebben geen nare ervaringen gehad wat betreft onderhoudstechnische gebreken en dat is ons eigenlijk wel prima bevallen.

Wel hebben we een aantal keer wat storingen gehad in het display over defecten lichten, zo was het linker kentekenlicht defect is dit vervangen maar geeft het display toch af en toe de storing dat het lampje moet worden gecontroleerd.
Door de klep iets harder dicht te doen dan normaal verdwijnt de storing weer zo was ook de linker voor koplamp defect volgens de computer, maar na wat martelen aan de behuizing deed de lamp het weer.

Toch stond m'n moeder s'avonds met pech, de complete achter verlichting unit deed het niet. Zo wel geen rem als normaal licht. Op advies van mij op de gevarenlichten naar huis gereden, deze bolletjes bleken toch wel echt stuk en zijn beide vervangen voor 8 euro.

Over het algemeen bevalt de Panda dus uitermate goed, hij zal nu wel minder gaan rijden.
Ik hoef nu niet meer zo vaak naar België Blankeberge BE omdat ik ga samen wonen binnenkort.
De Panda zal worden ingezet voor woon werk verkeer en dagelijkse ritjes zoals de gebruikelijke boodschappen.

In januari 2018 staat er een kleine onderhoudsbeurt gepland, waarbij de oliën en filters worden vervangen.
Kosten hiervoor bedragen €125,-

Later meer,

Eerste APK en kleine onderhoudsbeurt

  • 128.980 km

1 jaar karren in deze Panda, hoe is dat bevallen.
Eén woord fantastisch goed, als je geen hoge eisen hebt is dit een prima autootje voor dagelijks gebruik. De Panda wordt veelvuldig gebruikt waarbij het motortje het soms echt moet ontzien door t vele gewicht wat er mee wordt vervoerd.

Apk, voor apk had ik door gegeven dat we af en toe een elektrische storing hadden en dat de schokbrekers kraakten.
We wilden een grote onderhoudsbeurt, maar volgens het onderhoudsboekje was dit niet nodig.
Na een uur werden we gebeld, linker voor remblok minimaal, en rechter achterwiellager voel/hoorbaar. Voor beide dingen akkoord gegeven en dit is netjes vervangen.
Plus de nodige nieuwe oliëen en filters kwam de eind rekening op €384,17
De computer is uitgelezen en hieruit kwam niets, de elektrische storingen zijn een smetje van de auto, en het kraken van de schokbrekers zou kunnen komen door het ijzelen van afgelopen winter.

We hebben dit alles uitlaten voeren door het garage bedrijf waar wij de auto hebben aangekocht. Schaap Automobielen in t'Zand, we waren al zeer te spreken over de service en nu alleen nog maar meer. Heel de dag kregen we een Splinter nieuwe Ford Touring mee waar we echt wel heel wat kilometers mee hebben gereden door Den-Helder en omstreken en hoefde bij terug komst geen kilometervergoeding te betalen. PLUIM voor de service.

Op naar een nieuw jaar, de Panda gaat vanaf heden minder kilometers maken naar België rijden doen we zo nu en dan. Niet meer elke 14 dagen.

Problemen?

  • 134.899 km

Na een middagje weg te zijn geweest waar we op de heen weg en terug weg niks merkten, was er toch een probleem wanneer ik moeders thuis af zetten.
Omdat de voordeur sleutel aan de autosleutels hangt en ik met de auto naar m'n eigen huis wilde gaan was ik genoodzaakt de voordeur los te maken voor m'n moeder.
Echter toen ik weer in de auto stapte gaf de auto geen krimp. Oei help waren de eerste gedachte gelukkig gebeurd het voor huis wat kan het zijn.
De buren van m'n moeder rijden ook een Panda ik dacht huppekee aan de accu lader, helaas ook dit bood na 30minuten tegen over elkaar staan geen succes.
Een andere buurman kwam de accu doormeten en kwam tot de ontdekking dat die zo goed als leeg was.
Na een korte blik Oktober 2009 was het misschien wel eens tijd voor een nieuwe accu, zo geschiede via Winparts heb ik een nieuwe besteld een sterkere ook omdat de auto vol elektronica zit wat automatisch gaat leek mij dit een goede beslissing.
Sinds 31-01-2019 rijd de auto weer subliem, hij start direkt wat is het toch fijn dat er zo weinig aan deze auto mankeert.

Eind februari wordt de auto weer uitgelaten voor een weekendje België
en begin Mei gaat de auto richting Duitsland een weekje met vakantie, 4 personen een hond en bagage. Ben benieuwd, eind Mei staat de voor ons 2e APK gepland met een kleine onderhoudsbeurt.

Over t algemeen nog kei tevreden, wel jammer dat overige weggebruikers het niks kan deren dat je zuinig op je bezit bent. Helaas rondom hier en daar behoorlijk lelijke winkelwagen krassen.

Nieuwe banden

  • 135.419 km

Nieuwe banden,

De voorbanden waren al glad, dat merkte ik maar al te goed bij het op en af rijden van een snelweg de auto wilde maar al te graag rechtdoor in een bocht, achter was ik niet zeker.
Op afspraak heb ik 4 nieuwe 2e hands Demo banden laten plaatsen +-2000km ervaring, al jaar en dag zijn we klant bij dit bedrijf en plaatst hoofdzakelijk banden die onder demo auto's hebben gezeten.

Deze keer wilde ik 4 gelijke banden niet 4 verschillende -,-'
Gekozen voor Enercy Saver Grip B, Brandstof B, zomerband 165/55/14 inch
Kosten €200 incl balanceren en monteren.

Kon ook even de schijven en remblokken controleren zag er perfect uit, onderkant motor kurk droog afgezien de druppeltjes die uit de airco kwamen. Nergens roest of rotte plekken c.q lekkages, alleen het eind demper vertoont wat rottingsprocessen.. voor als nog maakt het geen vreemde geluiden.
Na de vakantie wordt eind Mei de auto gekeurd met een kleine onderhoudsbeurt.

Grote onderhoudsbeurt APK

  • 138.559 km

De auto naar Schaap automobielen gebracht waar we de auto destijds hebben aangeschaft, dit jaar hebben we de Panda 2 jaar in bezit.

We hadden vooraf wat dingetjes genoteerd,
- Remvloeistof
- Olie (vervangen)
- Motor toerental blijft geregeld hangen voor al bij een koude start of het plotseling abrupt los laten van het koppeling pedaal.

Het volgende hebben ze gedaan,
- Het gasklephuis is gereinigd deze was vuil en zou het probleem aanvankelijk moeten oplossen. (aangezien het bedrijf niet van het zomaar vervangen is zijn ze over gegaan tot reinigen (keurig) )
- Olie vervangen
- Remvloeistof is vervangen
- Olie filter
- Lucht filter
- Ruitenvloeistof aangevuld
Tevens was er een uitlaatklep afgebroken deze is vervangen

De algehele schade incl grote onderhoudsbeurt, controle van de airco en andere vitale delen + APK
€ 311,49

Afgezien van de buitenzijde die flink onderhanden is genomen door ? Onbekende (vandalisme schades) is de auto in uitzonderlijke staat van onderhoud.
In het boekje zit er weer een verse stempel bij, wij zijn blij en we rijden weer vrolijk een jaar verder.

Eerste teken van slijtage of toch pech

  • 139.867 km

Al een tijdje klapperde wat links voor bij of rond het wiel, bij eigen inspectie niets kunnen vinden.
We waren bij de aankoop garage geweest voor een checkup hun kwamen met een defecte stabilisatorstang hoefde niet perse direkt gemaakt te worden dus rechtsomkeer naar huis.
Week later wij naar de Ikea amsterdam, met behoorlijk wat gewicht terug. Voelde al met al niet goed, wij naar de plaatselijke dealer die kwam tot een schokkende ontdekking gebroken veer L voor en geen draagarm rubbers meer die waren we onderweg al verloren. Schandelijk als je het mij vraagt via de sloop is er een donor veer geplaatst en er zijn nieuwe draagarm rubbers in geperst tevens heeft de plaatselijke dealer een rondje gemaakt en vond dat de multiriem wel erg aan vervanging toe was.
Na een foto in de app hebben wij akkoord gegeven al met al 350euro lichter maar beter zo dan een ongeluk veroorzaken oid.

Binnenkort weer terug naar de plaatselijke dealer de airco is leeg, maar dit lijkt mij geen schande na 10 jaar als ik het onderhoudsboekje moet geloven.

140dkm gepaseerd

  • 142.637 km

Nog steeds trots en gelukkig, al begint de bestuurdersstoel wel erg te slijten zowel op de wang als in de rugleuning. Zijn er mensen met soort gelijke slijtage en wat hebben jullie gedaan om erger te voorkomen?
Ducktape valt voor ons af, ben al op zoek geweest naar een donor stoel of overzet hoezen maar die zijn dan niet origineel en snel lubberig.

We gaan gestaag door, zolang de panda blijft rijden.
Toekomstplannen in April 2020 willen we naar Zweden,

Vervroegde apk en schrikken.

  • 147.235 km

Ivm met het C Virus werden we opgeroepen voor een vervroegde APK en onderhoudsbeurt. Normale cycles zou zijn 23 Mei,

Omdat inmiddels vast staat dat we op zoek zijn naar een vervanger en dit volgend jaar willen proberen te realiseren besloten alleen APK te doen en wat moet dat laten vervangen.

Vooraf wist ik dat de uitlaat niet meer gasdicht en uitlaatdemper verrot was.
Plus dat de koppeling iets leek te slippen.

° Katalysator klem doorgerot
° Uitlaatdemper doorgerot en niet gasdicht op de verlenging van de middenpijp.
° Gat in de linker achter pootschotel (Moest gelast worden)
° Gasklephuis wederom gereinigd ivm oplopend toerental zonder gasgeven
Last but not least
° Groot gapend gat van 60cm lang in de rechter achter dorpel.

De auto is gekeurd dmv een steekproef van het RDW daarmee is dan ook wel direkt duidelijk dat de auto nu echt weer goed is voor de komende jaar(en)

° Katalysator klem is vervangen
° Uitlaatdemper is nieuw
° Veerpootschotel is dichtgelast
° Gasklephuis is gereinigd motortoerental blijft niet meer hangen
° Koppeling is bijgesteld (slipte gelukkig niet)
° Rechter achter dorpel daar is een nieuw stuk van 60cm ingelast en netjes meegespoten in de zwarte metallic kleur van de auto.

Algehele schade was € 456,95 incl APK en al gehele check-up

Niet dat de auto luidruchtig was, was hij na wegrijden wel een stuk stiller. Tevens koppelt koppeling een stuk prettiger, voelde merkbaar verschil.

Airco kapot of gewoon leeg?

  • 147.820 km

We reden al een tijdje met de automatische airco volledig uit, omdat de airco pomp gierde en er geen koude lucht meer uit kwam.
Steeds dachten we nou door rijden want weer kosten maken aan een auto die toch op inruilen staat te wachten..

Toch vandaag maar even naar onze vaste garage geweest ook mede omdat er een sleuteltje tevoorschijn gaat komen over een krappe 150km.

Het sleuteltje wat aan geeft dat er over 150km een service beurt moet plaats vinden is door de garage uitgezet.
Tevens heeft de garage houder gekeken naar de airco,
Hij zei ons dat er minimaal 50gram vloeistof in de airco moet zijn om nog enig sinds te kunnen functioneren, in die van ons zat nog 10gram bleek achteraf en is er 90gram bij gevuld. Tevens heeft de garage houder er een lekker geurend goedje bij gedaan wat ook helpt de bactieren te doden.

Gelukkig geen kapotte airco pomp waar ik vanuit ging omdat de airco pomp zo enorm gierde binnen de auto.

Schade in de btw €121,00

Resultaat na maanden met open ramen te hebben rond gereden is een heerlijk verfrissende en goed ruikende Panda van binnen.
Buitenom hebben we de auto gepoetst en binnenin is de bekleding gereinigd.

Inruilen/ zelf verkopen of nog even door rijden

  • 151.000 km

Inruil bod ontvangen €1000
Of zelf verkopen? €2250 en dan het risico nemen niet wetende wanneer je weer slaagt voor iets anders.
Toch nog even door rijden tot Mei zelf de APK verzorgen en dan toch de knoop maar eens door hakken.

Als jullie lezers mochten kiezen.

We willen een auto tot 1050kg met minimaal 1000Kg trekgewicht en de keuze is niet reuze:
Eisen: Benzine, Climate regeling, Regen/lichtsensor, Cruisecontrole, 4 deuren, geen zwart meer.

Hyundai i20 1.4 model 2016 €8950
Seat Ibiza 1.2 TSI model 2015 €8950
Peugeot 208 1.2 Allure model dateert van 2012 €6950
Renault Clio 0.9 TCE model 2015 €8950

Misschien VW Polo 1.4 model 2012 maar boven budget €10.950

Swift, Sandero, Aveo, C3, Punto, Jazz, Rio, Mazda2, Corsa vallen af die modellen vinden we niet aanspreken, en zijn of te zwaar of tekort trekgewicht.

Apk Kleine Onderhoudsbeurt

  • 156.875 km

Auto is weer voorzien van nieuwe APK met Kleine Onderhoudsbeurt.

- Afstelling dimlicht
- Nieuw oliefilter, olie en carterplug

Voor nu geen bijzonderheden wel een rijtje aandachtspunten.

- Remschijven
- Distributieriem
- Grote onderhoudsbeurt
- Versnellingsbak olie verversen

Aangezien we nog steeds niet echt weten wat we gaan doen, inruilen, particulier verkopen of toch door rijden wachten we nog even met deze kostenpost. In principe rijden we voorlopig nog even door al zoekende en als er iets op ons pad komt? Wie weet

Panda Ingeruild

  • 114.232 km

Panda ingeruild op een Peugeot 208 1.2VTI Envy
Voor de lezers/belangstellende blijft het review bestaan.

Aankoop Fiat Panda,
Vanwege wat ergernissen en hoop technische mankementen aan de vorige auto te hebben gehad hebben we besloten voor de grote onderhoudsbeurt die al gepland stond de auto in te ruilen. of te verkopen.
Aangezien particulier verkopen niet echt vlotte, wel biedingen maar de meeste waren handelaren, zijn wij m'n moeder (63) en ik (28) op zoek gegaan naar een andere auto.

We hadden eigenlijk 2 echte eisen. Jongere auto en een airco.
Voorkeuren gingen uit naar:
- Nissan Pixo
- Daihatsu Cuore 'laatste model'
- Suzuki Ignis Freestyle
- Fiat Panda
- Of de drieling c1 107 of Aygo

We hebben proef gereden in het verleden met een aygo, en daihatsu.
- Aygo drieling viel af want op de lange afstand toch niet zo heel comfortabel.
- Cuore viel af omdat de Premium uitvoering schaars is en net buiten budget viel, of je moet genoegen nemen met 190.000km of hoger.
- Suzuki ignis viel af vanwege het gewicht, en toch wat krappig interieur vergeleken met die kleintjes.
- Nissan Pixo niet geprobeerd,
- Fiat Panda direct overtuigd ook al eerder in proefgereden.
- Daihatsu Trevis viel af, omdat moeders het uiterlijk afschuwelijk vind, ik vind het juist wel wat hebben en je rijd toch exclusiever niet op elke hoek van de straat staat er 1tje.

Ingeruild

  • 153.890 km

Al maanden opzoek afgelopen zaterdag 19-06 maar eens een bezichtiging genomen aan een auto dealer, we zouden alleen kijken. We mochten ook best een proefrondje rijden.
Na rondje proefrijden zo enthousiast teruggekeerd dat we maar eens even moesten babbelen wat de Panda nog zou opleveren. Een inruil voorstel waar we geen Nee tegen konden zeggen €1450
Maandag 21-06 hebben we met een bevriend auto kenner nog een langere proefrit gemaakt is de auto van onder goed bekeken en hebben we de deal gesloten.
Het is een peugeot 208 1.2VTI Envy van bouwjaar 2014 geworden.
De auto weegt 950kg en mag maar liefst 1150kg trekken. Verder voldeed de auto aan het wensen pakket. Hopelijk gaan we er net zo veel lol mee beleven als dat we dat met de Panda hebben mogen doen.

Hopelijk treft de Panda gauw een nieuwe eigenaar.

Einde review, voor de lezers blijft het review bestaan.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.