AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Fiat Panda 1.2 Emotion (2007)

autoreview

Fiat Panda 1.2 Emotion (2007)

Signalement

UitvoeringPanda 1.2 Emotion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf92.670 km
KM-stand laatst141.220 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hallo Panda

  • 94.850 km

Probeer een auto te zoeken tot 850kg, dit ivm lage wegenbelasting en je keuze is beperkt tot:

De drieling C1/107/Aygo
Daihatsu Cuore
Kia Picanto
Het VAG trio
Twingo
Ford Ka
Suzuki Alto
Nissan Pixo/Micra
Peugeot 106/205
Citroen Saxo
Toyota Startlet
Toyota Yaris 1e model
Daihatsu Sirion 1e model
Fiat 500
Mitsubishi Space Star
Fiat Punto 1e model
Lancia Ypsilon 1e model
Suzuki Swift 1e model
Opel Corsa A/B
Ford Fiesta 2e/3e model
enz.. alleen deze info op Autotrack levert al 576 resultaten op.

De keuze is reuze, alleen het budget niet, en waar loop je tegenaan?
Budget tot €4000
Kilometerstand tot 100.000km
Bouwjaar 2007 minimaal
Stuurbekrachtiging
Centrale vergrendeling met afstandbediening
Airco
Elektische ramen
NAP
Oh en een paar leuke velgjes eronder.

Nou ga maar zoeken op mijnautowereld.nl / autoweek / Autotrack / enz... Apeldoorn sla ik op een of andere manier over, ja heel raar zie vorige review

Ik ben al sinds het begin een fan van Panda, dus ben ik enigszins bevooroordeeld en ga op het Fiat Panda forum ook aan de slag en lees zo'n beetje alles van wat er mis kan gaan, en ja ook daar het nodige leed.
Op Autozine.nl kan je een Occasion aan klikken op merk en type, en dan komen ook de commentaren van eigenaren aan het licht, ook dat kan je gebruiken, en dan tenslotte de site van de ANWB met het kopje Tests kies de auto en type en bouwjaar en lezen maar.

De Panda kwam er niet eens zo slecht vanaf, als ik alle type auto's aan bod laat komen dan, kan ik wel een boek uitbrengen, zoveel info is er.

De Panda staat te koop in Dronten bij Flevomobiel, die heeft bijna 300 auto's staan dus keuze genoeg, er staat daar 3 Panda's dus wij er heen, Tip, op Zaterdag is het daar spitsuur, dus ga doordeweeks.
we zien een Edition Cool staan licht blauw, maar de zit was niet optimaal vond mijn vrouw, aan de overkant stond een Emotion, dat is de dikste uitvoering van 2007, en ja die zit lekker, mede omdat de stoel omhoog kan en ook beter zit, er zit weinig verschil qua kilometerstand.
Dus proefrit maken, de motor slaat gelijk aan, en we gaan rijden, goh die is rap zegt mijn vrouw, en stuurt lekker en de versnellingspook zit op een perfecte hoogte en klik klak door de versnellingen heen.
Goedgekeurd door de vrouw.

Deze auto is behoorlijk compleet:
Climate control
Elektrische ramen
2 standen stuurbekrachtiging
Bergvak onder passagiersstoel
Buitentemperatuur meter
Motortemperatuur meter, zit niet meer op elke auto
Afstandbediening ook op de kofferbak
lichtmetalen velgen
4 hoofdsteunen
Radio zender word ook in het dashboard weer gegeven
Deuren gaan op slot boven de 30km/h

De stoelen zitten erg goed ook op de achterbank die in delen neerklapbaar is, de achterbank kan niet versteld worden, zit ook op sommige modellen.

Bij Fiat moet je alles extra bestellen, maakt niet uit welk model, dus er zijn diverse uitvoeringen verkrijgbaar. zo ook bij de Panda.

Na de vlotte babbel en afspraken, werd de auto afgeleverd, geheel op 4 nieuwe banden en een nieuwe APK, onder de kap was duidelijk deze is van een liefhebber geweest, alles was nieuw, olie en filters, het rempot was goudgeel en helder.

De tank was halfvol zoals zoveel bedrijven doen en we kunnen kilometers maken.

Mijn vrouw was vanaf de eerste meters al vertrouwd met de Panda, ze was letterlijk aan het genieten, kijk daar gingen we voor, ze rijd dagelijks 100km woon werk verkeer dus het moet wel een beetje comfort bieden.
Het verbruik tot nu toe is gemiddeld 1 op 16.7 tja het kan zuiniger met de huidige nieuwere auto's, maar dat laat het budget niet toe, en bij de weg, het is winter dan ligt het gebruik ook iets hoger.

Aantal kilometers tot nu toe is 2500km, en we hebben echt niets te klagen.

High tech zuiplap

  • 96.755 km

Jawel 1905km verder en een kleine update..

De auto rijd gemiddeld 1 op 16.3 gemeten aan de pomp, de boordcomputer zegt 1 op 17.3, dus deze jokt! niet verrassend maar toch even vermeld.
Op lange stukken snelweg zie ik toch dat de Panda minder benzine nodig heeft dan op de 80km/h wegen waar het meestal rijd, dan gaat het naar de 1 op 18, ik vind het tegenvallen, maar als ik naar de Fiat 500 en Ka gebruikers kijk waar het zelfde motor en onderstel onder zit, dan is dan ongeveer hetzelfde.

Vandaag weer iets ontdekt, de benzine meter lampje gaat branden en geeft een piepsignaal, op zich niet zo bijzonder dat deed de 107 ook, maar het geeft ook de tekst "Tank vullen AUB" eh... de meter van de tank staat net in het rood en is nog niet leeg, sterker nog na het tanken bleek er nog 5 liter in te zitten van de 35 liter tank inhoud, ik zou nog 81 kilometer kunnen rijden.
Maar het bericht is duidelijk, ik moet tanken.

Wind gevoeligheid, ja daar heeft het last van, en de dak dragers fluiten ook enigszins een toontje mee, ik wilde de dak dragers eraf halen, maar de vrouw wil ze behouden, staat wel leuk, zou ook iets schelen in het verbruik denk ik.

Ik heb het linker voorportier deurrubber vervangen, best prijzig trouwens koste €93 inclusief BTW, het was behoorlijk naar de kl*te door de vorst denk ik, het is nu weer een stuk stiller in de auto en de deur klinkt weer als een kluisdeur als je het sluit.
Wat ook niet tegen valt is het motorgeluid, zeg maar gerust welk geluid? bij 100 km/h draait of snort het motortje 2800 toeren.

Waar ik wel achter kwam is, dat je niet zo hard over verkeer drempels moet vliegen, waar ik normaal met de Punto met een gangetje van 80 km/h rijd op de Oostvaardersdijk (tja wat een vergelijk) krijg je met de Panda een YEEEHAW effect, de kont komt los, dat was eenmalig dus, en even schrikken ook...

Het gaat maar door, what a car!!

  • 102.000 km

Het verbruik is gedaald, vrouwlief rijd gemiddeld 1 op 17.7 soms 1 op 19 , gemeten aan de pomp, echt extreem zuinig is het niet, maar het rijd echt geweldig die kleine reus.

Inmiddels ook 2x naar de garage geweest een grote beurt gehad en de airco bijgevuld, het koelde niet best meer.
De andere keer stotterde de auto als het koud was, ik heb echt alle stekkers onder de motorkap opnieuw aangedrukt, volgens ANWB insiders zou het best de massa kabel kunnen zijn, nou die zat vast, de andere dag stotterde de auto niet meer! en we dachten het is klaar, echter het begon weer 2 dagen later.
Toen maar naar de echte dokter gebracht en tevens een nieuwe APK erop, schade was 4 nieuwe bougiekabels en klaar.

Ruilen?

  • 120.000 km

Ik heb van auto geruild met mijn vrouw.. zij in de Cuore en ik in de Panda, tja..
De Cuore rijd goed, niets mis mee, echter mijn rechterbeen begon te slapen tijdens het rijden, het wordt afgekneld , mijn voet staat ook in een rare houding, ben ik raar? blijkbaar, mijn vrouw heeft er geen last van, dus nam zij de Cuore punt.

Ik rijd 2940km per maand met de Panda, is dat te doen, ja natuurlijk wel, het is niet zo zuinig als de Cuore, die rijd altijd 1 op 20, met de Panda kom ik redelijk in de buurt, ik rijd voornamelijk snelweg, op lange afstanden rijd de Panda het zuinigst 1 op 18.8 a 1 op 19.

Wat de Cuore deed, doet de Panda niet en dat is rammelen.

Wat de Panda wel doet is trillen, en niet zo beetje ook, in de stad en bij 100km/h is het weg, ik dacht onbalans in een steekas, of erger iets met de versnellingsbak?
Mijn vrouw vond dit geen issue, dus hebben we altijd zo gelaten, ik ben daarentegen wel een zeur, dus dat moet eruit.
Wat wel opviel is dat de Panda, al is het windkracht 10, echt als een huis op de weg lag, zijwind of windstoten? welke wind?
Pas toen ik onder de auto ging liggen zag ik het, mijn Panda had last van een Charlie Chaplin syndroom, waarbij de linkerband aan de binnenkant geheel weg was gesleten, dat werd dus uitlijnen en nieuw rubber.
De trillingen zijn geheel weg dat wel, maar windgevoeligheid is erbij gekomen, niet zo erg als bij de Cuore, maar het is aanwezig.
Wat is wel raar vind is dat het niet zuiniger geworden is, je zou denken dat het toch iets meer verbruikt bij wrijving?

Hoog stationair lopen was ook zoiets, soms 1200 dan uitschieters naar 1500 toeren, een bezoekje aan de garage gebracht en het gasklephuis gereinigd, nu nog een carter ventilatie slag vervangen bij de volgende beurt die vol met droogte scheurtjes zit, die het is even dicht getapt met ductape.

De zithouding is op de bok, je zit hoog, alleen de zitting kan naar beneden, dus de lengte van de rugleuning is variabel te noemen.
Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar, die paar centimeter maakt voor mij niet echt een verschil qua stelhoogte, stuurt licht, en direct, en de wegligging is goed te noemen, bochtenwerk schuwt het niet, wat ik met de Punto deed, doet de Panda ook gewoon qua bochtenwerk.
Alleen de verkeerdrempels ja daar houdt het niet van, de wielbasis is zeer kort, dus alles wordt goed doorgegeven.
Ik was aan het kijken naar de nieuwere Panda de 312, maar de wielbasis is met 1 millimeter nagenoeg gelijk gebleven, maar het is 100kg zwaarder, misschien scheelt dat iets in comfort?

Verder niets te klagen over de Panda, ja dat de ijzeren pennetjes onderin de rugleuning behoorlijk aanwezig zijn en het hoog op de bok gevoel niet echt een goede zitpositie geeft.
Maar een gegeven paard mag men niet in de mond kijken (edel dier) en zolang de Panda zich goed houd, gewoon door tuffen.

Ik ga wel een ritje maken in de toekomst met de twinair 85/80 pk, om te kijken hoe dit nu echt rijd, ik ben vooral benieuwd hoe de twinair panda rijd en hoe het zit.

141220km

  • 141.220 km

Vandaag de allerlaatste rit met de Panda.
De Clio staat in de garage en krijgt groot onderhoud, dus pak ik de Panda even mee, geen straf om even de wielen te strekken van de Panda en ook niet vervelend.
De Panda staat sinds 2018 zo'n beetje stil, wordt sporadisch gebruikt door mij.
Mijn vrouw van wie de Panda is, rijd er niet meer mee door ziekte, dus zei ze: dan maar naar iemand die het nog wel aandacht geeft.
Het enige wat ik ermee deed was boodschappen, en de mengingen mogen verdeeld zijn, maar een titel als boodschappenauto verdient de Panda niet.

Toen mijn Punto evo zijn tong uitstak was daar de Panda als reddende engel eh.. beer, toen de Daihatsu Cuore kwam, was wederom de Panda aanwezig die ik gebruikte, want de Cuore daar kon ik geen afstanden mee rijden, maar daarna stond de Panda stil, kreeg gewoon zijn beurtjes werd elke 2 weken gewassen en gepoetst, maar stond alleen maar stil, en dat verdiend het niet.
Na 48550km en 4 jaar en 5 maanden, kan ik zeggen dat het een beest van een auto is die je nooit of te nimmer in de kou laat staan, heeft zijn nukken, maar er zijn auto's die meer nukken hebben (zie Punto en C3 review) waar ik over mee kan praten.
Ciao Panda het gaat je goed.....

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren