Fiat Panda 1.2 Emotion (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Panda 1.2 Emotion |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
M’n eerste nieuwe auto. ’k zocht iets kleins en zuinigs, maar wilde perse ’n automaat (’k haat schakelen). Dus op de gebruikelijke autosites gezocht naar hatchbacks met automaat onder de 12.500: Fiat Panda?!
Wat een vrolijk autootje! Mooier dan de Corsa en Aygo/C1/107 (vind ik). De ruimte achterin en in de bak viel me reuze mee: genoeg plaats voor 4 volwassenen + bagage.
De meeste recensies waren ook positief. Het grootste minpunt is de EuroNCAP score van slechts 3 sterren, maar dat wordt gerelativeerd na het lezen van het testrapport (geteste versie had slechts 1 airbag, ipv 6). Ook lijkt de motor wat klein (1.2 8V, 60pk), maar wie wat verder leest ziet dat het max. koppel v 102Nm beschikbaar is bij slechts 2500 toeren, dwz voortdurend! Ter vergelijking: Corsa 1.0 12V 88Nm@3800, Corsa 1.2 16V 110Nm@4400, Aygo/C1/107 93Nm@3600.
Ik heb de auto met zowat alle opties gekocht: Skydome (open dak), Dualogic (semi-automaat), VDC (ESP), 6 airbags. Neerklapbare achterbank, CD-speler, ABS, EBP en stuurbekrachtiging zaten er standaard op.
De semi-automaat is fantastisch en een aanrader. Hij heeft een semi-automaat stand en twee vol-automaat standen (ECO en niet-ECO). Ik laat ’m continu in vol-automaat/ECO staan. Ook in deze stand reageert de auto nog steeds op de pook, dwz hij schakelt op/af wanneer je de pool naar voren/achteren duwt. In ECO schakelt ’ie al voor de 2000 toeren, maar dit hangt af van de helling en de stand van het gaspedaal. Er zit een kick-down op: als je het gaspedaal snel intrapt dan schakelt de auto terug. Ideaal voor het inhalen, maar ik heb mezelf aangeleerd om in dat geval toch de pook te gebruiken.
Het is geen 4x4 (die is niet leverbaar met automaat) maar de ESP v Bosch werkt fanastisch. Ik heb vorige week door de modder gereden (off road) en je merkt de ESP: de Panda verloor geen grip! Ook de hill-holder is leuk: het systeem houdt ~1 seconde de remdruk erop zodat je rustig je voet van de rem op ’t gas kan plaatsen zonder achteruit te rollen.
Met name door het hoge koppel bij geringe toeren is het verbruik laag: ik haal zo’n ~5.5 op 100km (en als ik andere Panda bezitters mag geloven verbetert dit met de kilometerstand).
Kortom: leuk uiterlijk, zuinig, genoeg pit, betrouwbaar (zie tevredenheidstrofee), goede standaarduitrusting, veel opties. Oh, en goedkoop ;)
PROBLEMEN
De motor bleef een keer lopen nadat ik de sleutel uit ’t contact had genomen. Het contactslot is gelijk vervangen. Goede service.
Ben net terug van vakantie in Italie (5000km gereden, zonder problemen), meteen naar de garage voor de eerste beurt: alleen olie ververst en filter vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.