Fiat Panda 1.2 Emotion (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.2 Emotion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 21 km |
KM-stand laatst | 32.000 km |
Eerste ervaringen
- 500 km
Gezien de weinige kilometers valt er nog niet zoveel te vertellen. Inmiddels wel een wat langer stuk naar het noorden van het land gereden en dat viel helemaal niet tegen! Op de heenrit wind mee zelfs erg stil en heel zuinig, op de weg terug harde wind tegen en dan hoor je toch wel wat meer windgeruis bij snelheden van 120 en hoger. Maar goed daar is de auto dan ook niet voor gekozen, tijdens de overige ritten heerlijk stil en best wel comfortabel. Vooral in onze emotion-uitvoering, want die is echt lekker compleet. Zeker de uitgebreide boordcomputer is uniek voor dit segment. Gemiddeld verbruik tot nu toe is 1 op 16 (6,2 L/100km). Zodra er wat meer kilometers gereden zijn, vertel ik wat meer over onze Panda!
Half jaar
- 2.897 km
Inmiddels een half klein half jaar in gebruik en nog geen problemen gehad. Verbruik is helemaal afhankelijk van het type ritten. Provinciale wegen met snelheden rond de 80-90 rijdt erg zuinig (1:20), maar op de snelweg boven de 120 stijgt het verbruik naar 1:14 (met airco). Wel blijft de auto verbazingwekkend stil zelfs bij snelheden tot 150 km/h.
Instap voorin en achterin is erg makkelijk ook voor kinderen en de bagageruimte volstaat bijna altijd. Climate-control is ideaal en de uitgebreide boordcomputer toont heel veel informatie en controleert van alles (laatst nog na wegrijden pieppiep, ’kofferklep open’, handig toch?).
De wegligging is zeker niet sportief (vergelijken met bv. Ford Focus) omdat de elektrische stuurbekrachtiging toch heel anders reageert bij wat lagere snelheden. Op wat hogere snelheden (> 50) merk je daar echter niets meer van en is het geheel weer comfortabel. Het rempedaal druk je de eerste paar keer wat te hard in, maar dat went heel snel en geeft dan een heel veilig gevoel. Ook het vermelden waard is dat de bediening van de Panda erg eenvoudig is en zeker de versnellingsbak ligt lekker in de hand en schakelt heel makkelijk.
Enig nadeel is dat de auto toch een beetje pit mist, zeker als de airco aan staat.
Blijft prima
- 5.815 km
Al weer veel te lang geleden dat ik hier een update heb geplaatst.
Maar eigenlijk is er vrij weinig te melden. Auto doet het altijd probleemloos en rijdt nog steeds heel erg lekker. Verbruik blijft vanwege de vele korte ritjes hangen tussen de 1:15 en 1:16. Auto heeft een kleine beurt gehad en verder waren er geen bijzonderheden en/of problemen.
Probleemloos alleen wat meer bandengeluid
- 11.680 km
Geen veranderingen, anders dan dat het verbruik in de winter soms wel terugzakt tot 1:13 en dat valt me eigenlijk wel tegen. Zou er misschien een sensor of zo niet goed werken. Verder valt me op dat de motor er best wel lang over doet om op temperatuur te komen (vergeleken met mijn BMW 525i).
De banden (Continentals) maken zo langzamerhand steeds meer geluid. Ik ben benieuwd of Michelins stiller zouden zijn.
Nieuwe banden onderweg
- 18.920 km
Afgelopen april heeft de Panda een grote beurt met distributieriem en waterpomp gehad.
Verder geen bijzonderheden te melden, anders dan dat hij nog heerlijk rijdt en de banden nog steeds wat meer lawaai gaan produceren.
Het verbruik was van de zomer zo af en toe weer rond de 1:15, in de winter 1:13. Ik zal de tip van de kapotte thermostaat zeker in mijn achterhoofd houden.
Vorige week de thermostaat op zijn werking getest, maar volgens mij werkt hij prima. Motor koud gestart, stationair laten draaien en controleren of de slangen naar de radiator koud bleven. Dat was inderdaad het geval totdat de temperatuurmeter in de auto richting de 90 graden ging, lijkt me prima.
Omdat de originele banden inmiddels bijna 7 jaar oud zijn en veel lawaai beginnen te maken, heb ik 4 nieuwe Vredestein Quatrac3 all season banden besteld. Ik ben benieuwd hoe die gaan bevallen. Ik laat dat hier weer weten.
Resultaat nieuwe banden + meer
- 20.003 km
De Vredestein all season banden bevallen prima onder de Panda. Over de wegligging kan ik niet veel meer zeggen dan dat ze probleemloos zijn, maar er wordt dan ook wel heel normaal mee gereden. Dus geen klaverbladen met 120+...
Qua geluidsproductie zijn ze werkelijk een verademing, wat een rust aan boord weer. Dit is weer de Panda waar we in 2006 de proefrit gemaakt hebben, toen viel me al op hoe (relatief) stil hij is. Het verbruik tijdens de laatste rit was weer 1 op 15,5 maar of dat ook direct met de nieuwe banden te maken heeft, durf ik nog niet te zeggen.
Nog iets interessants !!
Ik had bij het nemen van hobbels en drempels wat last van krakende geluiden uit de omgeving van de kofferbak. De garage had er al een keer naar gekeken, maar kon bij de achterwielophanging of de uitlaat niets raars vinden.
Nu had ik wel last van gasveerdempers van de achterklep die bij het openen een krakend geluid maakten. Ze lijken niet goed meer te glijden en dat was ook niet op te lossen met olie of WD40.
Als ik echter bij stilstand en gesloten achterklep, de klep wat heen en weer trek (er is natuurlijk heel iets speelruimte), dan hoor ik precies dat krakende geluid. Daarom op Ebay voor nog geen 35 euro (inclusief verzendkosten) 2 nieuwe Magneti Marelli gasdempers besteld. Ik weet bijna zeker dat na montage dit probleem ook weer verholpen is. Ik laat weer van me horen als het zover is.
Goed nieuws, de nieuwe dempers zijn binnen en waren binnen een paar minuten gemonteerd.
Daarna een proefritje gemaakt en zoals ik al verwacht had, zijn de krakende geluiden tijdens het rijden verleden tijd.
Na een lange stilte
- 32.000 km
Na de laatste grote distributiebeurt in 2013 worden er nog steeds weinig kilometers op de teller gezet. Na 13,5 jaar nu iets van 32.000 km totaal.
In de tussentijd één grote beurt en voor de rest kleine beurtjes gehad.
Enige reparatie was iets met de stuurbekrachtiging, maar dat schijnt een heel bekend Panda-probleem te zijn, vroeg of laat zijn ze allemaal aan de beurt. Ik kon bij de garage kiezen voor een complete nieuwe stuurbekrachtigingsunit (Fiat voorschrift) of het kapotte onderdeel bestellen en laten fixen. Gekozen voor dat laatste, scheelde echt veel geld. Werkt nu weer prima.
Verder geen kosten gehad, dus niets met remmen/ophanging of wat dan ook. Altijd probleemloos starten, dus het blijft een fijne betrouwbare metgezel!
Voorheen werden er veelal hele korte ritjes (< 2 km) mee gemaakt, ik denk dat dat toch wel funest is voor het verbruik. Inmiddels vanwege het verhuizen van de werkgever zitten er nu wat meer ritjes van 10km tussen en zowaar... het verbruik komt nu op 1 op 16 of zelfs daarboven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.