Fiat Panda 1.2 Emotion (2005)

autoreview

Fiat Panda 1.2 Emotion (2005)

Signalement

UitvoeringPanda 1.2 Emotion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf81.000 km
KM-stand laatst92.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 87.000 km

Deze Panda aangeschaft na anderhalf jaar gereden te hebben in een 206 Roland Garros 1.6. Fijne, luxe auto maar een zuipschuit (1:12 max), een zwaargewicht (ruim 1000kg) en bovendien met 235.000km niet de nieuwste meer.

Ik wilde dus zuiniger gaan rijden, minder MRB betalen, liefst wel een 5 deurs blijven rijden en de auto moest voorzien zijn van een airco. Na wat rondneuzen (onder de 4000 euro) keek ik alleen nog maar naar Panda's.

Deze Panda stond in de randstad, dus die maar als eerste bekeken en het is 'm geworden. Om een lang verhaal kort te maken:

+ Zeer comfortabel afgeveerd, geen idee van korte wielbasis
+ Verbruik 1:18 gemiddeld (50/50 binnen/buiten bbk) zonder overdreven rustig te rijden. Een Up is echter makkelijker zuinig te rijden.
+ Zeer compleet uitgerust, de mijne althans: ECC, ESP/hillhold, zij- en hoofdairbags, mistlampen voor, elektrische en verwarmde spiegels.
+ Verschuifbare achterbank (optioneel), een zeer fijn systeem waarbij de rugleuningen kantelbaar zijn en de zitting 17cm verschoven kan worden voor naar keuze grotere bagageruimte/meer beenruimte. Te verstellen vanuit zowel de bagageruimte als binnen d.m.v. hendels onder de zitting.
+ Alles is bekleed in het interieur, geen zichtbaar staal, voldoende opbergruimte, groot dashboardkastje i.t.t de Up. Elektrisch raam rechts ook te bedienen door de bestuurder.
+ Super soepele motor, in z'n 5 vanaf 40km/h zonder horten en stoten optrekken
+ Zeer uitgebreide boordcomputer
+ 0 olieverbruik
+ Goede geluidsinstallatie
+ City stand ideaal
+ Ramen achter kunnen volledig open, geen klapraampjes
+ Tot 110km/h stil
- Na 110km/h veel windgeruis, meer dan in de Up waar het motorgeluid de overhand krijgt
- Gevoelloze besturing, overhellen
- Besmettelijke/gevoelige bekleding
- Slecht radioontvangst
- Geen touwtje hoedenplank, net als de Up

In vergelijking met de Up doet de Panda op veel vlakken niet onder en het op sommige punten zelfs beter (comfort en uitrusting). De Up is echter een stuk meer solide en stabieler, maar dat is ook niet zo gek natuurlijk na 10 jaar.

Ik heb zelf nog het één en ander veranderd:
- Vier gebruikte (7+ mm) Vredestein Quatrac 2 all season banden gemonteerd. Fijne banden, nu tot 2,5 bar opgepompt zonder comfortverlies. Wanneer het wat kouder wordt zal ik ze weer op 2,2 bar zetten. Goede grip, zowel droog als nat.
- LED H4 dimlicht a 6 tientjes. Per lamp 30 Watt verbruik, met op iedere lamp achterop een ventilator om te koelen. Fijn lichtbeeld, weinig strooilicht en een mooie, fel witte kleur.
- Uitlaatsierstuk
- Bosch flatblades gemonteerd
- Standaard dakrails verwijderd en vier originele kunststof schroeven in de gaten gedraaid voor minder windgeruis en lager verbruik
- Stoelhoezen voor om de genoemde besmettelijke bekleding te beschermen (nu nog in nieuwstaat)
- Parkeersensoren a 2 tientjes. Zelf geboord en gemonteerd, werkt uitstekend. Onze Up heeft het ook en daarom wilde ik het ook in de Panda, je durft er toch in kleinere plekjes mee te parkeren.

Ik ben tot nu toe erg tevreden over de auto, geen problemen gehad, volgende maand ga ik voor de (vervroegde) APK. Ik ben geen sportieve rijder dus kan goed genieten van dit comfortabele kleintje.

10.000 sinds aankoop

  • 92.000 km

De eerste 10.000km sinds aankoop 5 maanden geleden zitten erop. Kort gezegd: de Panda bevalt goed!

APK is hij zonder problemen doorheen gekomen.

Gemiddeld verbruik: 1:18
Wat ik erg bijzonder vind is dat welke rijstijl ik ook toepas (keurig 110 of met haast 140) het gemiddeld verbruik altijd ongeveer gelijk blijft. Alleen bij veel stadsgebruik stijgt het verbruik aanzienlijk.

Olieverbruik: nihil. Een keertje 200ml bijgevuld. Overigens is de olie en filter ververst met 5W40 wat merkbaar voor een fijnere loop van de motor zorgt. Tevens luchtfilter en bougies zelf vervangen. Erg makkelijk zelf te doen.

Problemen: geen, op wat vocht in de rechter koplamp na. Opgelost met zakje vochtvreter.

Verder voor de onderste grill een stuk karton geplaatst, motor wordt stuk sneller warm.

De climate control heeft zo z'n trekjes, het lijkt alsof de temperatuursensor niet super werkt. Temperatuur in de auto gaat soms alle kanten op, maar met wat instellen gaat het dan weer goed. Airco werkt in ieder geval prima.

Erg blij met de middenarmsteun. Voor 70 euro enorm veel comfort erbij,

De Quatrac's bevallen goed, bij flink koude banden de eerste paar meters iets minder grip. Geen verschil in benzineverbruik gemerkt door all season, afrolgeluid is prima. Houd ze alle vier op 2,4 bar. Geeft een fijn rijgedrag.

Cityknop staat standaard aan. Heerlijk soepel sturen door kleine straatjes.

Aftermarket parkeersensoren doen het nog steeds goed ondanks dat de hogedrukspuit er flink vaak op staat. Wasstraat heeft het setje ook overleefd. Enige is dat 's ochtends door de kou het speakertje een beetje raar (verkouden) geluidje geeft, maar hij werkt.

Stoelhoezen zijn er inmiddels af, werden erg lelijk en uitgelubberd.

Verder een Parrot mki9200 laten monteren. Wat een geweldig systeem. Ondanks het niet geringe windgeruis in de Panda is iedereen goed verstaanbaar en kan iedereen mij ook goed horen. Stemherkenning en telefoonboekovername werken beide perfect, zonder zelf ook maar iets in te hoeven stellen. Verder nu alle muziek op een SDkaartje staan, prima geluid. Parrot versterker lijkt beter geluid te geven dan de originele Blaupunkt HU. Door de kou doet alleen soms de afstandsbediening wat vervelend, maar na een paar minuten opwarmen gaat het goed.

Het rijden:
Erg afhankelijk van windrichting. Geen last van zijwind, wel last van wind recht van voren. Ten eerste dan ontzettend veel windgeruis i.t.t wind van achter en ten tweede voel je de auto echt duwen tegen de wind en dat de wegligging toch wat tekort schiet. Fijne gedachte dat er dan toch ESP op zit. Bijkomende hillhold maak ik dankbaar gebruik van.

Andere fijne gedachte is dat dit wagentje me maar 35 euro per maand kost (MRB + WA+). Je vergeeft de kleine tekortkomingen snel ;)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.