Fiat Panda 1.2 Emotion (2005)

autoreview

Fiat Panda
Fiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat PandaFiat Panda - interieurFiat Panda - interieur

Signalement

UitvoeringPanda 1.2 Emotion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik ben nu 6 weken eigenaar van de Panda en moet zeggen tot volle tevredenheid. Hoewel er natuurlijk ook best een paar minpuntjes te bedenken zijn.
Het rijden op zich vind ik plezierig alleen een wat vage besturing. Het geluidsniveau is voor deze klasse uitstekend. Persoonlijk vind ik het een pittig wagentje waar je goed mee uit de voeten kunt. Kruissnelheden van 140 zoals genoemd in een review zijn naar mijn mening bovenmodaal voor een dergelijke auto. In een paar genoemde minpunten van medegebruikers kan ik mij vinden in sommige andere absoluut niet. Als eerste het verbruik. Is inderdaad (te) hoog. Ik kom met moeite aan 1:16 (zonder airco) en op lange afstanden. Ter illustratie: met de Seat heb ik over 70.000 km een gemiddelde gehaald van ruim 1:18.5. Een scheurijzer ben ik dus absoluut niet.
Rammeltjes heb ik daarentegen nog niet kunnen ontdekken en het tankprobleem begrijp ik ook niet. Als je de slang in de vulopening doet en je draait hem een kwart slag naar links is er geen probleem meer. De kofferruimte mocht van mij wel wat groter zijn. Waar zowel mijn vrouw als ik last van hebben, en waar ik verder niemand over hoor is het volgende. We krijgen beide kramp in ons rechter onderbeen door de stand van het gaspedaal. Het pedaal staat voor ons ’te dicht bij’. Hier hadden we overigens ook last van bij onze leenauto, een Fiat Seicento. Vreemd dat anderen daar geen last van hebben.

PROBLEMEN

Update1: we zijn inmiddels 6 maanden en 5000 km verder. We zijn nog steeds uiterst tevreden met onze aankoop. Het enige probleem (pje) tot nu toe ondervonden was een onwillige richtingaanwijzer schakelaar welke bij km.stand 3500 is vervangen. Nog steeds geen rammeltjes o.i.d. Het meest verbluffende van zo’n kleine auto vind ik nog steeds het geluidsniveau; volgens mij èèn van de ’stilste’ auto’s in dit segment. Nu het wat kouder begint te worden en de door ons gereden afstanden korter zijn afgelopen zomer,denk ik toch dat het verbruik bij ongeveer 1:14 zal stagneren, valt mij een beetje tegen. Het ’inlopen’ van de banden is naar mijn mening niet van invloed geweest op het rijgedrag. Vooral bij een beetje wind vind ik de besturing -zoals ook in het eerste gedeelte reeds gemeld- enigszins vaag, onrustig. Van een onjuiste bandenspanning is overigens geen sprake. Bij een km.stand van 10.000 zal ik deze review opnieuw aanpassen.


Update2: Onze Panda is inmiddels een jaar oud en heeft vorige week zijn eerste controle beurt gehad bij een km. stand van 10.300. De auto bevalt ons nog steeds uitstekend hoewel mijn mening over enigszins onrustig rijgedrag, m.n. bij een stevig briesje nog steeds overeind staat. Dan het verbruik. Hoewel ik van de winter wel schrok van de meting van 1:12.8, (koud en korte afstanden)kan ik melden dat het totaal verbruik over de gereden km. exact 1:16 is. Als je het regelmatig gebruik van de airco hierbij laat meewegen denk ik toch dat dit een acceptabel verbruik is.
Zodra zich belangrijke veranderingen, positief -of negatief zullen voordoen zal ik hier melding van maken.

Update3: (nov. 2006) De Panda is nu 18 maanden oud en de km.st. 17000.
Enkele weken geleden was het weer raak met de al eerder vervangen richtingaanwijzer schakelaar. Weer de zelfde kuren als de eerste. De (aannemelijke) uitleg van de dealer was als volgt. Toen de eerste schakelaar vervangen werd dacht men bij Fiat dat het om een incidenteel geval ging en werd dus zonder verder onderzoek vervangen. Toen echter in de loop der tijd bleek dat dit een ’kwaaltje’ was die vaker voorkwam is men op zoek gegaan naar de oorzaak en heeft men die verholpen. De huidige schakelaar heeft dus naar ik aanneem een modificatie ondergaan zodat deze het hopelijk wat langer volhoudt. Een interessant gegeven was wellicht geweest in hoeverre men coulance getoond zou hebben nu werd toegegeven dat het om een structurele fout ging en mijn tweede exemplaar het 13 maanden vol heeft gehouden. Helaas kan ik hier geen oordeel over geven omdat ik de Top Assistant verzekering had afgesloten dus werd deze reparatie uit ’de verzekeringspot’ betaald. Gelukkig maar want het blijkt dat een dergelijke schakelaar plm. 180 euro + een uurtje arbeidsloon vergt. Verder zijn we nog steeds uiterst tevreden met ons ’bakkie’ en hebben verder nog geen enkel probleem ondervonden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.