Fiat Panda 1.2 Emotion (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.2 Emotion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De afgelopen drie jaar waren we redelijk tevreden over de aankoop van onze Panda Emotion in februari 2004. Had ik deze zin drie weken geleden geschreven dan was ik begonnen met: We ZIJN al bijna drie jaar redelijk tevreden….
Helaas is hier drastisch verandering in gekomen..
Op wat kleine dingen na - problemen met de radio die op de een of andere manier een eigen leven ging leiden af en toe storingen in het elektrische systeem waardoor de auto steeds aangeeft dat de airbag niet werkt en de platelights het opgeven- wáren we best tevreden over deze auto. Begin januari maakte ik bij de dealer een afspraak voor een beurt en APK op 1 februari. Ik had alvast een extra bedrag gereserveerd voor onverwachte dingen zoals het vervangen van banden of kleine onderdelen, maar verwachtte niets extreems.
Totdat we op 17 januari nietsvermoedend in de auto stapten op weg naar ons werk. Toen we de straat uitreden zette mijn man de radio zachter. Hij meende rechtsvoor een geluid te horen dat de auto niet hoorde te maken. Ik hoorde inderdaad ook iets maar het was zo zacht dat ik dacht dat het vast niets bijzonders zou zijn. We zeiden nog tegen elkaar dat het een vrij nieuwe auto was en hij over twee weken toch uitgebreid nagekeken zou worden. Áls er iets mis zou zijn, wat vast niet het geval was, zou men er dan vast wel achter komen. Maar eenmaal vlakbij het werk
een kleine 20 kilometer verderop, werd het geluid zo hard en storend dat ik nauwelijks verder durfde te rijden met de auto. Ik heb de garage gebeld en kreeg het advies onmiddellijk langs te komen. Dat heb ik dan ook gedaan. Daar werd al snel de diagnose gesteld dat de schokdemper het begeven had. Een auto van nog net geen drie jaar oud met iets meer dan 70.000 kilometer op de teller… Dat verwacht je toch niet? Niets aan te doen volgens de garage. Het is nu eenmaal een onderdeel dat aan slijtage onderhevig is en het komt weliswaar niet vaak voor, maar het kan gebeuren. Ik kreeg het advies beide schokdempers te laten vervangen. De auto bij
de garage achter gelaten en terug naar mijn werk. Daar aangekomen eerst de importeur gebeld.
Nee, het was niet gebruikelijk dat dit bij een relatief nieuwe auto gebeurde, maar wat de garage al zei: Het was een slijtsgevoelig onderdeel en coulance regelingen werden boven de 50.000 kilometer niet meer gegeven. Ik kon dus niet veel anders dan het laten repareren en me erbij neerleggen. De ANWB gebeld voor een onafhankelijke mening. Zij vonden dat dit niet had mogen gebeuren en verwachtten van de importeur toch minimaal een coulanceregeling van 30%. De importeur teruggebeld met dit verhaal maar deze hield voet bij stuk. De garage gebeld. Die waren zo vriendelijk om 10% korting te geven. Voor mij was de zaak hiermee afgedaan. De volgende dag is de auto gerepareerd. Maar toen stond ons twee weken later nog wel de APK en grote beurt te wachten.
Bij aflevering van de auto de garage vriendelijk verzocht grote kosten alleen te maken indien strikt noodzakelijk. Optimistisch werd ons gezegd dat het vast wel mee zou vallen. Maar in de loop van de ochtend volgde er een telefoontje. Er moesten twee banden worden vervangen want er zat een schroef in 1 band…o.k..kan gebeuren, daar kan niemand wat aan doen. Schatting: 75 euro per band inclusief montage en BTW. Dan zat er speling bij de fuseekogel (? Voor zover ik het verhaal begrijp dan) en daarvoor moest er een drager worden vervangen. Nog 160 euro extra inclusief montage en BTW. Ik verwachtte dus al een flinke rekening van het geheel te krijgen, maar daar moesten we nog even op wachten. Na navraag blijkt ook dít iets te zijn wat
niet bij een relatief nieuwe auto zou mogen gebeuren. Had ik twee weken eerder nog het idee “domme pech” te hebben gehad, ik begin nu aan de kwaliteit van deze auto te twijfelen. Een maandagochtend product of is dit typerend voor het merk Fiat???
De nodige reparaties laten verrichten, we moeten immers verder, maar ondertussen hoor ik als sinds de beurt/APK een geluid links achter. Een soort rammel op het moment dat je over een putje in de weg gaat. Daarvoor gisterochtend naar de garage geweest, met de monteur een rondje gereden, maar volgens hem was er niets mis. Toch niet helemaal gerust weer weggereden.
Met hetzelfde ongemakkelijke gevoel gisteravond terug naar huis gereden en tot overmaat van ramp lag daar de rekening op ons te wachten.. Maar liefst 675 euro inclusief BTW. Dat maakt met de 250 euro voor de schokdempers een totaal van 925 Euro in twee weken tijd voor een drie jaar oude auto die alleen stond geprogrammeerd voor een beurt en APK. Een auto waar weliswaar ruim 70.000 kilometer mee gereden is, maar op zeer gematigde wijze, er wordt nooit wild of hard gereden. Dit soort kosten en kostenposten zou ik verwachten bij een tien jaar oude auto. Of een off-road of rally auto. Niet bij een familieauto die in 2004 is verkozen tot auto van het jaar. Mijn gevoel van veiligheid in deze auto is in ieder geval compleet verdwenen. Ik heb nog nooit zo op ieder geluidje lettend en dichtbij de vluchtstrook gereden als de ze morgen toen ik naar mijn werk reed. Geen idee wat ons nog te wachten staat, na de afgelopen weken kijk ik nergens meer van op.
Is dit normaal? Zijn er meer mensen die deze problemen gehad hebben? Om dan volgend jaar als we deze auto inruilen - want ik wil deze auto nu liever vandaag kwijt dan morgen! - niet weer aan een Fiat te denken. Ik ben wel erg benieuwd naar uw ervaringen..
Ergens anders op deze site las ik dat er mensen waren met erg schappelijke (ca. 250 euro) bedragen voor grote beurten... ik moet er volledigheidshalve even bij vertellen dat dit bij de eerste beurt bij ons ook zo was, maar we vorig jaar ook al over de 400 euro zaten..
PROBLEMEN
Radio die eigen leven ging leiden
Fout in electrisch circuit die fouten aangeeft bij airbag en kentekenplaat verlichting
Kapotte schokbreker linksvoor
Nieuwe drager linksvoor nodig door speling bij fuseekogel (?)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.