Fiat Panda 1.2 Edizione Cool (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.2 Edizione Cool |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 42.000 km |
Cool met de Panda
- 42.000 km
Ervaring:
Omdat een review pas een beetje zin heeft als een auto wat meer kilometers heeft gemaakt, vond ik dat een review wel gepast was nu we de 42.000 km's hebben gepasseerd.
In 2007 hebben we de Panda 1.2 Edizione Cool opgehaald bij Fiat dealer Jelle Talsma in Heerenveen. Kleurtje zwart, met zwart/oranje bekleding, af-fabriek radio/CD-speler en lichtmetalen velgjes. Kortom, een leuk smoelend karretje.
Sindsdien is het eigenlijk alleen maar lof voor het kleine karretje. Vanwege omstandigheden (wisseling van baan) was de Panda ineens tijdelijk hoofdauto en moest de auto er aan geloven door vlak na aflevering op vakantie naar Toscane te gaan. Redelijk volgeladen (2 personen) heeft de Panda deze test goed doorstaan. Uiteraard kom je op de Autobahn in Duitsland weinig op de linkerbaan, maar met 130-140 km/u kun je prima meekomen met het verkeer.
De 1.2 motor van de Panda is voldoende bemeten om de auto vooruit te krijgen. Ging het soms een beetje sloom, naarmate er meer kilometers op de Panda komen lijkt het steeds wat soepeler te gaan.
De stoelen bieden redelijk veel steun, al heb ik zelf altijd de neiging om de stoel naar beneden te willen krikken omdat de daklijn redelijk dicht bij mijn kruin zit (1,89 m). Wel is op lange stukken weinig ruimte voor je been, waardoor je rechterbeen steeds tegen de middenconsole rust.
De Panda is eigenlijk een ruim karretje. Standaard met 5 deuren, wat handig werd toen er gezinsuitbreiding kwam. Waar vrienden soms liepen te klooien met de kofferbak van de Lupo, paste het onderstel van de kinderwagen opgeklapt gewoon in de achterbak van de Panda. Ook handig is de optie om de airbag aan de passagierszijde handmatig te kunnen uitschakelen zodat de Maxi Cosi op de voorstoel kan worden geplaatst. Voor mijn vriendin en de kleine is dat in de stad met z'n tweetjes wel zo gezellig en daarnaast vindt de kleine het uitzicht ook nog 's leuk. Lang leve de hoge zit.
Ondanks dat de Panda niet echt zwaar stuurt, is soms in de stad de City stuurbekrachtiging handig. Met file inparkeren bijvoorbeeld. Wel vind ik het sturen wat gevoelloos. De auto is op de snelweg wat windgevoelig, met flinke wind rijd je algauw 10 km/u minder hard en moet je je handen aan het stuur houden wanneer er sprake is van zijwind. Maar, dat is allemaal niet verwonderlijk gezien het gewicht en de hoogte van de auto.
Al met al een toch best een comfortable reisgezel, die zelfs het grotere werk niet schuwt. Deze review is gelijk ook de laatste van deze auto aangezien hij wordt ingeruild op een Astra Station omdat (wederom vanwege verandering van baan), de leaseauto eruit gaat.
Problemen:
Tsja, hier kunnen we kort over zijn. Niets, nada, noppes.
Onderhoud:
Met 42.000 km's heeft hij twee keer een beurt gehad. Bij beide niets schokkends, twee keer rond de 234 euro. In twee jaar tijd eigenlijk heel respectabel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.