Fiat Panda 1.2 Dynamic (2007)

autoreview

Fiat Panda 1.2 Dynamic (2007)

Signalement

UitvoeringPanda 1.2 Dynamic
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst9.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 6.600 km

Wat is dit een leuke en mooie auto. Ik heb al meer dan 11 jaar een Amerikaanse Chevy Van en hij bevalt me nog steeds optimaal. Eerst reed ik natuurlijk grijs maar 5 jaar geleden had ik hem omgebouwd naar kampeerauto. We gaan er ook nog iedere keer mee op vakantie.Mijn vrouw vond het vreselijk om met zo’n grote bus te rijden dus ik vond dat mijn vrouw ook een autootje verdiend had dus wij gekeken naar een klein autootje a la Suzuki Alto. Na een zoektocht viel me op dat die kleine autootjes bijna niet afschrijven dus was al gauw de conclusie dan maar een nieuwe. Suzuki Alto was vorig jaar niet nieuw te koop vanwege de onveiligheid. Chevrolet Matiz, Kia Picanto, Citroen C1, Toyota Aigo en Daihatsu Cuore bekeken en allemaal leuk hoor maar die Panda had toch meer want mijn zoon van 195 cm paste eigenlijk alleen maar in de Panda en als hij er in zat paste er ook nog een volwassene er achter. Dus de keuze was eenvoudig te meer omdat op deze My Review van Autoweek hoofdzakelijk alleen maar positieve berichten waren en van die andere auto’s niet altijd. Dus dan maar een Panda. Nu de vraag wat moet er allemaal opzitten. Wij waren gewend met die dikke V8 automaat, airco, stuurbekrachting en nog meer van die luxe zaken dus die Panda ook. Mijn vrouw moest natuurlijk het kleurtje uitzoeken, flitsend oranje metallic, en het interieur moest er ook mooi uit zien, dus oranje bekleding. Dus het werd een Dynamic want de Emotion had volgens mijn vrouw minder mooie stoelen. Dualogic, volautomatische airco en een MP3 autoradio erbij bestelt. Deze uitvoering is bijna een Emotion behalve in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en lichtmetalen velgen. Mijn vrouw zat meteen er goed in en ze geeft niets mooie wielen. Nu hoe hij rijdt. Het is een klein autootje maar aan rij plezier is het een middenklasse auto want als je 120 rijd zit je niet in het lawaai. Hij is heel erg wendbaar in de stad en je kunt hem overal kwijt en dat is iets anders dan de bus maar die rijdt weer formidabel op de snelweg met grote afstanden. Als je de knop City indrukt kan je stilstaand met je pink sturen en dat is bijzonder. Mijn vrouw gebruikt de auto hoofdzakelijk voor korte afstanden en zit eigenlijk nooit op de grote weg. Dat resulteert natuurlijk in niet zo’n zuinig brandstofgebruik. Gemiddeld 1 op 13. Wij waren dat gewend met die bus want die mag dan een verbruik hebben van 1 op 4,5 maar dan wel op LPG dat beduidend goedkoper is dan benzine en financieel rijd ik daar dus dan ook 1 op 13 mee. De Panda is nu 1 jaar oud en is aan onderhoud toe volgens de fabriek. Nu staat er nog maar 3500 km op dus veel slijtage zal er niet zijn. Als ik de Panda naar de garage breng voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt dan durven ze daar 163 euro voor te vragen en het enige wat ze doen is olie verversen en filter vervangen. Voor de rest kijken ze of alles nog wel werkt en goed is. Nu ben ik technisch en ik zie zelf wel of er een lampje stuk is of mijn ruitenwisser niet goed meer is en als de airco niet meer goed is merk ik dat ook wel. Ik heb volsynthetische 5W40 olie bij de Hema vandaan gehaald voor 4,50 euro per liter en die olie heeft een hogere kwaliteitsnorm dan wat Fiat voorschrijft alleen betaal je daar 20 euro per liter voor. Een filter bij de automaterialenhandel kost 5 euro. De Fiat garage vraagt natuurlijk veel meer. Dus mijn jaarlijkgse onderhoudsbeurt kostte mij 18.50 euro. Vroeger was je verplicht zo’n onderhoudsbeurt bij de dealer te laten uitvoeren i.v.m. de garantie maar dat hoeft niet meer. De dealer had mij ook niet uitgenodigd voor een onderhoudsbeurt, dus doe ik het zelf. De Chevrolet importeur stuur mij nog elk jaar bericht dat mijn auto APK gekeurd moet worden en dat bij een leeftijd van 15 jaar. Maar ja, die Amerikaanse bakken zijn ook onverwoestbaar. Wat ook zo mooi is aan mijn bus dat deze geen afschrijving kent. Ik kocht mijn bus 11 jaar geleden voor 22000 gulden, 10000 euro, voor 3 jaar oud, en als ik hem nu zou verkopen bied de liefhebber er nog steeds 10000 euro voor, want het is en blijft een liefhebbers auto. De Panda zakt wel standaard in waarde maar in geen verhouding tot de standaard gemiddelde auto. Kortom de Panda is een hele leuke betaalbare auto die aan heel wat wensen voldoet. Het enige nadeel is dat het geen vakantie auto is voor de wat grotere afstanden en er past niet echt veel in maar voor een paar boodschappen is hij subliem. Nog iets over die automaat. Het is eigenlijk een handbak maar het koppelen en het schakelen wordt overgenomen door de electronica, electra en mechanica. Als je weg rijdt en hij moet schakelen houd de auto wat in, dan wordt er electronisch geen gas gegeven er wordt gekoppeld en er wordt geschakeld en weer ontkoppeld en weer gas gegeven. Daar hoef je zelf niets aan te doen. Hij houd alleen wat in en rijdt weer verder. In mijn bus zit een ouderwetse maar onverwoestbare mechanische volautomaat met koppelomvormer en als daar wordt geschakeld rijdt de auto gewoon door. Het verschil in de praktijk is dat mijn bus een wat hoger verbruik heeft en de Panda een wat lager verbruik geeft in vergelijking met een handbak. In mijn bus als je geen gas geeft kruipt deze langzaam naar voren en in de Panda blijf je stil staan. Ik snap dan ook nog steeds niet dat mensen die dagelijks in de file staan dat die geen automaat hebben. Ik heb 2 prachtige auto’s en dat voor een prijs die lager ligt dan 1 gemiddelde auto.

Update 1. 11 April 2008

Ik wil reageren op de reactie die ik kreeg wat betreft de oliekeuze. De API vermelding zegt welke dopes er in zitten. De HEMA heeft SM/CF en de S is voor benzinemotoren en de C is voor dieselmotoren. De M is sedert 2004 in de markt en op dit moment is dit het hoogst haalbare, dus de meeste dopes. De SJ kwam in 1996. Kijk maar eens de de web site http://forum.fiestaclub.nl/index.php?showtopic=7042. De OKAR van de Praxis heeft de API vermelding SL/CF. Dus welke heeft nu de meeste dopes? Het is gelukkig nog wel volsynthetisch maar de Praxis hanteert een standaard prijs is 6.99 euro voor 1 liter en de Hema 5.25 euro en ik kreeg bij de HEMA 15 % korting. Je kan natuurlijk ook naar de Shell, Esso of Total gaan maar daar is de prijs 17 euro voor een liter en dat is ook een SM/CF kwaliteit.

Update 3 mei 2009. Als je niet te hoge eisen stelt aan ruimte en comfort blijft deze Panda een prachtige auto en mijn vrouw vind dit de nog steeds de mooiste auto die er is. Het nieuwtje is er vanaf dus er werd iets minder mee gereden dan in het 1e jaar. Er staat nu dus maar 6600 km op de teller. Mijn vrouw pakt toch liever de fiets dan de auto i.v.m. het parkeerprobleem als de afstand niet meer is dan 5 km. Over het onderhoud niets dan lof want ik had vorig jaar een volsynthetische motorolie erin gedaan en die gaat 2 jaar mee. Dus dit jaar geen onderhoudskosten. Voor de rest blijft alles het doen wat het doen moet dus de garantie had ik niet hoeven aanspreken. Kortom, een mooie auto voor een mooie prijs.

PROBLEMEN

  • 6.600 km

Geen

  • 6.600 km

Nu de auto is ingereden las en hoorde ik dat het verbruik zou dalen. Ik heb dat ervaren want toen we laatst ergens naar toe moesten gingen we hoofdzakelijk over de 80 km wegen en het verbruik was toen 1 op 21. Bravo. In de stad haal je dat natuurlijk niet maar het blijft een gebruiksvriendelijke auto.

Nog steeds een prachtauto

  • 9.600 km

Mijn vrouw heeft de Panda nu 3 jaar en hij doet het nog steeds goed. Alhoewel vorig jaar deed het achteruitrijlicht het niet meer dus deze moest vervangen worden. Gewoon bij een garage laten doen en de prijs blijft een lachertje. Een ander mankement was omdat het een electonische automaat is als je weg reed met koude motor ging het wegrijden niet soepeltjes. Navraag gedaan en de computer moest gereset worden. Gedaan en hij rijd weer als nieuw. Dit zijn zo van die problemen die je met moderne auto's hebt want mijn amerikaanse bus met automaat kent dit soort problemen niet en die blijft het ook maar doen. Het enige onderhoud nu is olie verversen en dat heb ik dus weer voor een belachelijke lage prijs gedaan. 18 euro incl filter. Kortom het is nog steeds een prachtige auto.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.