Fiat Panda 1.2 Dynamic (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.2 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 28 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Panda was mijn eerste nieuwe auto nadat ik ruim twee jaar naar volle tevredenheid had rondgereden in het vierkante koekblikje met dezelfde naam. En oh... wat was ik trots, ik reed rond in de kersverse auto van het jaar 2004, mensen spraken me aan bij het benzinestation en onderweg kreeg ik regelmatig een omhooggestoken duim van medeweggebruikers.
Helaas heb ik de auto na twee jaar en 50.000 km weggedaan. Het is voor mij uitgelopen op één grote teleurstelling. Het zijn met name de oneindige lijst met problemen (zie hieronder) die hem (of haar) de das om hebben gedaan. Maar ook heeft de auto enkele nadelen die mij al redelijk snel naar een andere auto deden uitkijken. Bijvoorbeeld de kleine tankinhoud: 35 liter is prima als je alleen in
de stad rijdt, maar als je voornamelijk snelwegkilometers maakt is een actieradius van net 500 km wel erg weinig. Ook laat de tankdop zich alleen weer sluiten met behulp van de sleutel. Erg irritant, net als de hoedenplank die niet met touwtjes aan de achterklep vast zit en die je dus handmatig naar boven en naar beneden moet klappen. Regelmatig heb ik moeten uitstappen omdat ik was vergeten dat ding naar beneden te klappen waardoor ik niets zag door de binnenspiegel. Tenslotte is het weggedrag niet bevredigend. De auto heeft een prima wegligging, maar geeft je voortdurend het gevoel dat je te hard door een bocht gaat doordat de auto behoorlijk overhelt en de neiging heeft om via zijn voorwielen naar buiten te glijden. Ook is de auto behoorlijk zijwindgevoelig.
Gelukkig had de Panda ook veel goede eigenschappen. Het is een heerlijk machientje om door de grote stad te manouvreren. Hij past in ieder parkeergaatje en stuurt messcherp tussen elk obstakel door. Bovendien behoort de auto qua ergonomie tot de top in zijn klasse: er zit werkelijk niets op de verkeerde plek en alles laat zich intuitief bedienen. Tel daarbij op dat de Panda over uitstekende stoelen beschikt en dat het interieur ’s avonds erg gezellig is verlicht en je begrijpt waarom ik twee jaar geleden tot aanschaf ben overgegaan.
Ik besef dat mijn exemplaar waarschijnlijk een ’maandagmorgen’ variant is geweest. Ik hoop dat mensen deze review dan ook niet zien als een betoog tegen Fiat of tegen de Panda, want dat is het niet. De Panda is, mits je een goed exemplaar treft, een prima auto voor mensen die veel in de stad moeten zijn en die niet te hoge vaste lasten willen hebben. De kilometervreters raad ik toch aan uit te kijken naar een andere auto.
PROBLEMEN
- De ruitenwissers bewogen niet soepel over de ruit (nooit opgelost)
- zijairbag-unit is een keer los gekomen van het stoelframe (opgelost onder garantie)
- waarschuwingslampje van de startblokkering bleef regelmatig branden na het
starten (nooit opgelost)
- veel rammeltjes in het interieur (nooit opgelost)
- krakende achterwielophanging (nooit opgelost)
- vocht in zijknipperlichtjes (opgelost onder garantie)
- piepende achterremmen (werd altijd slechts tijdelijk opgelost)
- ingebouwde stereo ging uit zichzelf aan indien er geen cd in zit (nooit opgelost)
- stuur dat uitzichzelf begon te draaien (!) vanwege een kapotte positiesensor
van de stuurbekrachtiging (opgelost waarna het probleem zich 20.000 km later herhaalde)
- trillende koppeling (bij 40.000 km werd de gehele koppeling vervangen)
- ietwat kromtrekkende plastic bekleding van de raamstijlen
- de motor had af en toe last van een onregelmatig stationair toerental en zelfs afslaan (nooit
opgelost)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.