Fiat Panda 1.2 69 Emotion (2010)

autoreview

Fiat Panda 1.2 69 Emotion (2010)
Fiat Panda 1.2 69 Emotion (2010)Fiat Panda 1.2 69 Emotion (2010)Fiat Panda 1.2 69 Emotion (2010)Fiat Panda 1.2 69 Emotion (2010)Fiat Panda 1.2 69 Emotion (2010)Fiat Panda 1.2 69 Emotion (2010)Fiat Panda 1.2 69 Emotion (2010)Fiat Panda 1.2 69 Emotion (2010)

Signalement

UitvoeringPanda 1.2 69 Emotion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf40.300 km
KM-stand laatst196.000 km
Lezerswaardering: 95%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Benieuwd of we gaan lachen... ;-)

  • 40.300 km

Toen de Alfa Romeo 147jtd als tweede auto toch wat te kostbaar werd (het was ondanks de 'slechts' 250dkm al een redelijk moe gestreden exemplaar), startte de zoektocht naar iets met lagere autokosten. Tegelijkertijd wilden we zoveel mogelijk waar voor ons geld, in de zin van luxe en comfort. En zo kwamen we na wat omzwervingen bij een FIAT Panda terecht. Logsich toch!?

In de Alfa waren we inmiddels gewend geraakt aan zaken als climat control, cruise control, telefoonbediening. Aangezien ook met de opvolger de nodige kilometers gemaakt zouden gaan worden, wilden we van deze gemakken toch niet graag afstand doen. De vraag was alleen of we al die luxe ook zouden vinden in een compacte A-segmenter? Nadat de 147 particulier was verkocht, begon de zoektocht naar de opvolger en reden we tijdelijk in een geleende Suzuki Wagon R+. Ongetwijfeld megabetrouwbaar, maar het reed als een dweil en van enige luxe (ondanks de airco) was geen sprake. Dit was echt heel basaal autorijden zoals het wat ons betreft niet bedoeld is ;-)

Na een zoektocht langs de verschillende occassionsites, viel ons oog op een knappe FIAT Panda bij een Subaru-dealer in Noord-Holland. Vanuit Brabant toch best een stukje rijden. Maar dit was wel een hele mooie en complete uitvoering met weinig kilometers.... Dat leek dus allemaal heel mooi, echter de recente Suzuki-ervaring deed ons vrezen voor het rijgedrag in deze klasse.

Aangezien u nu de review van de Panda leest, is het allemaal goed gekomen! Wat een verademing! Het reed zoals men dan pleegt te zeggen 'als een klasse hoger', niet te vergelijken met de Wagon R+. Uit het 1.2 blokje kwam niet heel veel vermogen, maar daar ging het ons ook niet om. Het reed heel comfortabel en relaxed, ook op het stukje snelweg dat we tijdens de proefrit uitprobeerden.

Nu hadden we nog drie andere Panda's in de omgeving op onze shortlist staan, maar toen we na de proefrit in het dorp aan de lunch zaten wisten we het eigenlijk al. Als je meer dan tevreden bent, waarom dan verder zoeken? Restte ons de uitdaging om er met de verkopende partij uit te komen. Vanuit de lunchplek gebeld en het eens geworden. Als dank werd onze lunch betaald! Dat moet niet, maar was toch een leuke geste. Terug bij de dealer zou de auto nog een beurt krijgen, een paar puntjes aangepakt worden en zou er een Parrot carkit worden geïnstalleerd. Tevreden keerden wij in onze andere auto weer huiswaarts.

De aflevering vond plaats nét voor onze zomervakantie. We zouden gaan kamperen in Italië. Onze Alfa Romeo 156SW stond hiervoor al gepoetst en afgetankt klaar. Totdat we het gekke idee kregen om te kijken of de kampeerspullen in de Panda zouden passen. Dan zouden we meteen het autootje goed leren kennen ;-). Zo gezegd zo gedaan, het passen en meten kon beginnen. Enkele jaren eerder hadden we veel spullen aangeschaft volgens het motto 'als het maar klein en lichtgewicht is' vanwege een kampeervakantie met een Alfa Spider. Tijdens het passen en meten kwam de reclame van de Classic Panda ("in een Panda lach je iedereen uit") weer in onze herinnering: we waren verrast door de hoeveelheid effectieve ruimte in onze nieuwe Panda. Zelfs onder de bijrijdersstoel bleek nog een omklapbare bergruimte aanwezig. Eenmaal ingepakt bleek er zelfs nog ruimte voor een gitaar, die mocht ook nog mee.

Midden in de nacht met een volgepakte Panda de snelweg op. Was het al geen accelleratiewonder, dat kon je nu helemaal wel vergeten. Dat hielp wel weer bij het idee: eenmaal de voordeur achter je dichtgetrokken, kan het onthaasten beginnen! Nu kwamen we er ook achter dat de snelwegen in Nederland echt supermooie gladde wegen zijn. Eenmaal in Duitsland geprobeerd er een beetje gang in te brengen, maar je stuitert alle kanten op. Toen wel even getwijfeld en gedacht aan de 156SW die we thuis hadden achtergelaten. Maar goed, eenmaal de keus gemaakt gaan we door! Nogmaals, onthaasten is de oplossing. We kregen er steeds meer schik mee. In Oostenrijk besloten om niet richting de Brenner autobahn te sturen maar recht door het Ötztal richting de Timmelsjoch om de Panda de lokale pas over te 'jagen'. Dat wil zeggen: onthaasten en heel goed anticiperen op bochten en tegenliggers. Dat vroeg om zeer regelmatig op- en terugschakelen. Op die manier gingen we relaxed en zelfs tamelijk vlot naar boven. Door de hoge plaatsing van de versnellingspook halverwege het dashboard hoef je je hand amper van het stuur af te halen, dat schakelt echt heel plezierig. Eenmaal op de camping stapten we tamelijk fris uit: helemaal niet gebroken; de stoelen hadden ons prima gehouden en de airco had zijn werk ook gedaan. Trots op het wagentje en geen spijt meer van de keuze. Ook tijdens de vakantie en op de terugweg hebben we veel plezier gehad van de Panda. Op de camping bleek men verbaasd dat onze hele kampeeruitrusting daarin had gepast.

Weer terug in Nederland bleek de Panda tijdens die 2500km lange reis een gemiddeld verbruik te hebben laten zien van 1 op 17,7 Zeer nette waardes!

De Panda was wat ons betreft geslaagd voor de test en mocht blijven. Dan moest er nog wel iets aan gebeuren: de cruise control hadden we toch wel gemist, die luxe permitteerden we ons en zo werd een John Gold cc gemonteerd, inclusief de optie snelheidsbegrenzer en met twee programmeerbare geheugenstanden. Luxer zelfs dan de standaard cruise control in de Alfa's.

Omdat de autokosten met de 147 een beetje uit de hand waren gelopen, wilden we nu graag even naar de andere kant compenseren. En zo kon het gebeuren dat we ook een afspraak maakten om een LPG-G3 installatie in de Panda te laten inbouwen. We hadden becijferd dat we de investering al binnen anderhalf jaar zouden hebben terugverdiend. Dus een afspraak gemaakt bij een betrouwbare inbouwer die al eerder auto's van ons had voorzien van een gasinstallatie en geopteerd voor de grootst mogelijke tank in de reservewielbak. Hierdoor zouden we niet meermaals per week te hoeven tanken was de opzet. Die opzet is geslaagd, want de actieradius bedraagt ruim 550km op een tank tegen een verbruik van ruim 1 op 15. Wat minder zuinig dan op benzine, maar nog steeds hele mooie waardes! Inbouw is gedaan zonder een extra klepsmeersysteem, dit was volgens mij en de inbouwer niet nodig bij de 1.2 FIRE-blokjes van FIAT. Inmiddels gaat dit al ruim twee jaar en zo'n 80.000km goed. Zojuist een afspraak gemaakt met de garage voor de 120dkm beurt.

Waarover zijn we heel tevreden:
- volwassen rijgedrag
- luxe en comfort
- praktische ruimte (ondanks de kleine kofferbak kunnen er -dankzij de neerklapbare achterbank- grotere zaken vervoerd worden dan in onze 156SW)
- de 1.2 Emotion is een hele complete en fris uitziende uitvoering

Is er dan helemaal niets te klagen?
- in een Panda wordt je niet serieus genomen op de snelweg. Dat is even wennen als je uit een 147 komt. (Toch bijzonder hoe je -met ongewijzigde rijstijl- compleet anders bejegend wordt)
- gebrek aan vermogen (1.2 met 69pk: halvering t.o.v. 140pk jtd, om over koppel maar niet te spreken...)
- soms valt motor uit bij stationairloop (als je terugschakelt van drie naar twee valt op moment dat je de koppeling intrapt) - hier moet de garage binnenkort even naar kijken.

Hoewel we echt wel hebben ingeleverd op comfort en rij-eigenschappen, zijn we supercontent met onze Panda en hopen we er nog lang van te kunnen genieten! Wat dat betreft lach je in een Panda nog steeds iedereen uit! Helemaal als je op LPG rijdt en kijkt naar de integrale kilometerkostprijs :-D

Mocht de aankomende beurt nog bijzondere zaken aan het licht brengen, zal ik dat hier zeker melden!

Inmiddels 4,5 jaar verder

  • 150.000 km

In 4,5 jaar 110.000km met de Panda gereden en still going strong! De voor sommigen vreemde keuze om de Panda bij aankoop te laten voorzien van een LPG-G3 gasinstallatie heeft goed uitgepakt; de meerkosten waren al binnen anderhalf jaar terugverdiend. Tot heden geen enkel probleem met de gasinstallatie; enkel af en toe het gasfilter laten vervangen. Dan kijgt-ie ook meteen een software-update en zo blijft de installatie fijn bij de tijd. Het gastankje ligt op de plaats van het reservewiel en de bodem van het kofferbakje is iets omhoog gekomen. Geen probleem en nog voldoende ruimte voor een boodschappenkrat en -tas.

De Panda wordt door mijn vriendin gebruikts voor woon-werkverkeer, voor boodschappen en -jawel- wanneer we grote onhandige dingen moeten vervoeren. Hoe klein ook, door de vierkante vorm heb je een heel praktisch laadvermogen als je de bank neerklapt.

Op LPG verbruikt een auto altijd iets meer dan op benzine; momenteel zitten we (zie ook de verbruiksmonitor) ruim op de 1 op 15. Benzine wordt alleen gebruikt om te starten, daarna schakelt de auto vanzelf naar lpg. Benzine tanken doen we dus maar sporadisch en dan telkens maar een paar liter, om te voorkomen dat de brandstof veroudert in de tank.

De door onszelf toegevoegde cruise-control is een heerlijke toevoeging aan de rijbeleving, zodra op de snelweg gaat-ie aan, heerlijk comfortabel cruisen.

Voor een uitloopmodel van de 'oude' Panda is ie behoorlijk compleet. Hij blijft wat stuiterig door de kleine en compacte wielbasis, maar verder heb je alles wat je nodig hebt, en méér; automatische climate control, audio met stuurwielbediening, deuren die automatisch op slot gaan bij 15km/u, radiovolume dat zich automatisch aanpast aan de snelheid, een uitgebreide boordcomputer met huidig en gemiddeld verbruik en reikwijdte benzinetank. Echt supercompleet voor een kleine 'oude' A-segment auto. We verbazen ons er nog steeds over. En we genieten er nog steeds van!

Buiten de reguliere beurten is er technisch verder weinig te melden. Behalve regulier onderhoud geen bijzonderheden. Het eerder vermelde uitvallen onder specifieke omstandigheden (wanneer je koppeling intrapt, terugschakelt/remt en de motor onbelast loopt) blijft met enige regelmaat terugkomen, zowel op benzine als op lpg. Garage en gasboer hebben al wat zaken uitgeprobeerd en uitgesloten, maar dusver is dat nog niet opgelost. Dat blijft voorlopig een aandachtspunt. Ondanks dat rijden we er zo'n 25dkm per jaar mee. Veel goedkoper én leuker dan dit kun je niet rijden. We gaan voorlopig nog even door!

Still going strong

  • 155.000 km

Tijd voor grote beurt inclusief nieuwe distributieriem. Verder geen bijzonderheden te melden, we kunnen er weer even tegen. Tussentijds geen klachten, behalve het nog steeds aanwezige af en toe uitvallen bij stationairloop na belasting, blijft vreemd. En een ongemak. Maar niet onoverkomelijk. Sinds aanschaf 115dkm mee gereden, waarbij het verbruik (99% op lpg) nu op 1 op 15,1 ligt, aan de pomp gemeten. Af en toe op benzine komen we rond de 1 op 17 uit. De kilometerkostprijs (inclusief alles!) bedraagt 14ct per kilometer. Zo voordeliger rijden we nooit weer ;-)

In de tussentijd een knap setje 15" velgen tegengekomen (op winterbanden, dat wel). Zomerset en andere winterset (op 13" staal) verkocht, met de bedoeling op termijn vierseizoensbanden aan te schaffen. Smoelt echt stukken beter en rijdt vooralsnog prima.

Rammeltjes en kraakjes vallen mee, af en toe iets ter hoogte van passagiersdashboard/rechter buitenspiegel, maar nog niet goed thuis te brengen. De Parrot carkit is een uitkomst (ook voor Spotify) maar de verstaanbaarheid laat te wensen over. En de JohnGold cruisecontrol heeft een lam knopje gekregen, waardoor één ingestelde voorkeurssnelheid niet meer werkt. Ook daar valt mee te leven in een Panda ;-)

Auto heeft tot dusver buiten regulier onderhoud niet voor bijzondere onkosten gezorgd. Al zou het niet gek zijn als daar na 155dkm (waarvan 115dkm zelf) een keer een uitlaat of koppeling voorbij zou komen. We gaan het zien. Voorlopig 'still going strong'!

Lachend verder

  • 170.000 km

Afgelopen jaar 'maar' 15dkm gereden met de Panda. Nog steeds genoeg, maar een schril contract met de 35dkm in het eerste jaar van ons bezit. Vorige review was na de beurt en APK, inmiddels zijn we een jaartje verder dus weer even een update. We kunnen kort zijn dit keer. Oorzaak van kwaaltje van af en toe afslaan als de motor van belast naar onbelast gaat (bijv. bij koppeling intrappen om terug te schakelen bij naderen rotonde) blijft met vaste regelmaat af en toe optreden helaas. We weten nog niet wat het kan zijn.

Verder zou onze Panda (1,2 uit 2010) hydraulische klepstoters hebben en zouden de kleppen niet gesteld kunnen worden. Na 130dkm op LPG begonnen we ons wat zorgen te maken. De motor begon steeds onregelmatiger te lopen, maar nu met de beurt de bougies zijn vervangen lijkt dit geschud grotendeels verleden tijd. Uiteraard ook netjes de vloeistoffen laten verversen; verder zonder problemen voorzien van een nieuwe APK. Wel één ongemakje trouwens; in die afgelopen 15dkm is tweemaal de stuurbekrachtiging uitgevallen. Nu is een Panda ook zonder stuurbekrachtiging prima te besturen, en na opnieuw starten was het euvel ook direct weg. Als het vaker gaat voorkomen, moeten we daar uiteraard wat aan doen. Iemand een idee waar de oorzaak te zoeken / hoe (makkelijk?) te verhelpen?

De Panda afgelopen jaar ook een beetje verwend als dank voor trouwe dienst: nieuwe dikke vloermatten met FIAT-logo (werkt meteen geluiddempend in deze klasse :-) ). En een dubbele 'tochtstrip' geplaatst langs alle deurnaden. Gekocht voor de andere auto, maar die bleek daar af-fabriek al ruim van te zijn voorzien; dus wat doe je dan - in de Panda plakken. Het wordt nog eens een limousine :-D. Het verschil in geluidsbeleving is erg groot kan ik je vertellen, al met al een leuke upgrade dus. Voor komend jaar verwachten we ook weer zo'n 15dkm met de Panda te gaan rijden. De totaalkosten per km zijn (afgerond) met één cent gestegen naar 15 cent per kilometer. Dat vinden we uiteraard niet vervelend. Ideale auto om erbij te hebben! Gemiddeld totaalverbruik over de 130dkm in ons bezit: 1 op 14,91 (op LPG).

Dappere strijder heeft de hik

  • 186.000 km

Na een jaar van iets meer thuis werken dan gebruikelijk, toch nog 16dkm gereden met de Panda in afgelopen jaar. De Panda wordt enerzijds gebruikt voor het dagdagelijkse woon-werkverkeer (35km enkele reis) en anderzijds voor de kleine boodschapjes in de buurt. Vandaag mocht-ie voor de jaarlijkse APK, die we altijd combineren met een kleine of een grote beurt.

Behalve het nog steeds af en toe afslaan (wat al jaren met enige regelmaat gebeurt - de garage kan de oorzaak niet vinden) hadden we eigenlijk maar één aandachtspunt: bij remmen kregen we een kermis aan verlichtingswaarschuwingen op het dashboard. Een slechte stekker bleek de veroorzaker hiervan; dat is weer gefixt. Verder waren er geen bijzonderheden en is de standaard onderhoudsbeurt uitgevoerd en was de APK geen probleem. Hij mag dus weer een jaar! Maar....

Ditmaal komen we niet weg met het vervangen van bougiekabels om het onregelmatige lopen op te vangen. De Panda loopt sinds de kmstand van 40dkm op LPG en inmiddels staat het 1.2 FIRE blokje op ruim 186dkm. In zes jaar tijd hebben we ruim 145dkm met de Panda gereden. Op LPG dus. De kleppen beginnen het langzaam welletjes te vinden; dat verklaart de onregelmatige stationairloop. Eenmaal op gang gaat het weer hartstikke goed, maar de kleppen lijken een heel eind uitgesteld. De auto is verder nog in nette staat, zowel optisch als technisch, maar motorisch gaan we blijkbaar richting einde. Dat kan morgen zijn, dat kan nog een jaar duren. Eigenlijk kregen we vorig jaar al zo'n bericht en inmiddels zijn we toch een jaar verder. We rijden dus door totdat we stil komen te staan. Intussen beginnen we alvast met sparen...

Dus was LPG geen goed idee? Nou, dat is afhankelijk hoe je het bekijkt. Het lijkt erop dat LPG ervoor zorgt dat we de Panda volledig afschrijven. Maar wat zou de waarde zijn van een Panda uit 2010 met 186dkm op de klok? Bij aanschaf 6 jaar geleden hebben we geïnvesteerd in een LPG-installatie; als je alle kosten voor LPG (installatie, onderhoud, wegenbelasting, verzekering) in mindering brengt op de besparing die we hebben bereikt door op LPG te rijden, valt het saldo € 4.000,- positief uit. Stel dat de Panda nog € 2.000,- waard was geweest, hebben we toch mooi die andere € 2.000,- bespaard. En mochten we er toch nog een jaar mee kunnen doorrijden, wordt dat verschil nog groter.

Verder zijn de kosten van de Panda een lachertje: de brandstofkosten bedragen 4ct per km, de overige kosten 10ct. Met afronding komen we op een totale kilometerkostprijs van 15 cent per kilometer bij een totaalverbruik van 1 liter brandstof op 14,7 kilometer.

Voorlopig lachen we dus nog even verder, maar we gaan wel voorzichtig omkijken naar een opvolger. Wordt vervolgd?

Pensioen

  • 191.000 km

Afgelopen jaar heeft de Panda slechts 5.000km gereden; reden om dit jaar eens te kiezen voor enkel de APK en de beurt een jaartje over te slaan. Zonder op- of aanmerkingen (okay dan; bandenspanning niet correct) door de APK gerold en voor een paar tientjes klaar. De Panda mag van ons met pensioen. De dappere strijder heeft ons in de afgelopen 7 jaar ruim 150dkm van A naar B gebracht. Meest woon-werkverkeer, maar ook een keer met volle kampeeruitrusting naar Italië. Niet omdat het moest, maar gewoon omdat het kon. Nu een van ons structureel thuis werkt, wordt de eerste auto nu ook volledig ingezet voor woon-werkverkeer en mag de Panda doen waarvoor-ie misschien wel gemaakt is; ritjes rondom de kerk. Boodschappen doen en dat soort zaken.

Het blokje lijkt ook moe. Dat werd ons een paar jaar geleden al gemeld bij de beurt; het lijkt alsof de automatisch stellende kleppen zijn uitgesteld. Stationair een wat onregelmatige loop, eenmaal aan het rollen geen probleem weer. Behalve dat er ook wat volbloed pony's lijken te zijn verdwenen. En op de toch al niet scheutige 69pk houdt dat niet over. Het advies van de garage; zolang hij rijdt, lekker blijven rijden. En dat doen we inmiddels alweer drie jaar zo... We zijn super tevreden hoe de Panda zich al die tijd gehouden heeft. Het irritante afslaan (niet altijd, maar wel heel regelmatig) wanneer de motor in onbelaste loop komt, is gebleven / weer terug gekomen. Daarnaast doet de airco/climat control de laatste tijd vreemd; soms werkt ie probleemloos, soms blaast ie alleen maar warme lucht. Maar ook dat vergeven we hem. We hoeven niet meer verder dan naar de supermarkt, dus daar gaan we niet meer moeilijk over doen. Of iemand moet de juiste tip hebben om het eenvoudig op te lossen.

Economisch gezien is de auto een briljante keuze geweest; zeven jaar geleden voor € 6294,- gekocht, toen voorzien van LPG, carkit en cruise control. Door op LPG te rijden vervolgens € 7125,- bespaard. Haal je daar de kosten van de LPG installatie en het onderhoud daarvan eraf; blijft er een besparing over van € 4520,-.

Daarnaast is het nooit een straf geweest om in de Panda te rijden, en nog steeds niet. De Emotion editie zit vol met opties en die hebben we zelf nog verder aangevuld. Voor een toen al uitlopend model een bizar complete A-segmenter.

Het verbruik is gemiddeld iets gestegen naar 1 op 14,66. De brandstofkosten bedragen 5ct per kilometer en alle variabele kosten opgeteld (incl. afschrijving) 10ct. Wat maakt dat we de Panda nog steeds rijden voor 15ct/km. Uniek in deze tijden.

De titel van deze update heet pensioen. Dat geldt niet voor ons, maar wel voor de Panda. We stellen geen hoge eisen meer, Panda heeft zijn diensten bewezen en mag zolang-ie wil zijn dagen in alle rust bij ons slijten ;-)

Langer doorwerken - elders

  • 196.000 km

The Panda has left the building...

Met een beetje weemoed hebben we gisteren afscheid genomen van de Panda. Na bijna 8 jaar, wat wel aangeeft dat we het een erg geschikt wagentje vonden. In plaats van met pensioen (op zich welverdiend), gaat de Panda een tweede (of misschien wel derde) jeugd krijgen bij een nieuw baasje. Iemand die al plannen heeft om de aandachtspunten aan te pakken om er vervolgens nog veel plezier aan te beleven. Wij kijken terug op een hele fijne tijd. We hebben genoten van de veelzijdigheid en het gebruiksgemak.

De kosten waren daarbij zonder uitzondering om te lachen, zo laag. Over 155dkm gemiddeld 15ct per kilometer, waarbij echt ALLE kosten (brandstofkosten, verzekering, mrb, afschrijving, lpg-inbouw, onderhoud, accessoires) zijn meegerekend. Zo voordelig gaan we nooit meer rijden. En al helemaal niet gecombineerd met zoveel plezier.

Het ga je goed, trouwe vriend!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.