Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2011)

autoreview

Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2011)

Signalement

UitvoeringPanda 1.2 69 Edizione Cool
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst82.500 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Panda Plezier

  • 82.500 km

Hiep hiep hoera: gister een splinternieuwe mazda 2 gekocht met een paar leuke accessoires erop. Hier zal na de eerste ervaringen ook iets over geschreven worden. Mijn 'kung-fu' Panda is te trouw geweest om zonder eerwaardig afscheid hem te verlaten. Vandaar dit schrijfsel.

December 2011 viel de verlichting constant uit van mijn nissan micra uit. Het vervangen van de zekering hielp voor 2 minuten waarna opnieuw de volledige verlichting uitviel. Na mijn avonddiensten in deze al donkere maand geeft dit geen fijn gevoel op de snelweg. Heel snel een nieuwe auto gezocht doordat de micra geen cent meer waard was. Betrouwbaar en betaalbaar was het doel, gezien we net een huis gekocht hadden en net klaar was met het studeren. Per jaar werd er zo'n kleine 20k aan kilometers asfalt verorberd.

In de showroom stond een witte panda met airco voor een prikkie. Het nieuwe (huidige) model had net zijn intrede gedaan en de oudjes mochten daarom goedkoop weg. Bijzonder voordelig voor mij dus!!! De auto had airco, centrale deurvergrendeling en een geïntegreerde mp3 speler. Thats it.... Ik heb meteen een middenarmsteun er in laten zetten en de achterramen laten blinderen. met 800,- inruil reed ik uiteindelijk voor 8k de showroom uit; goede deal!

Eerste jaar wou ik toch al snel af van het 'panda' imago. Als jonge rijder mocht mijn eerste nieuwe auto toch echt wel speels tonen. Om de zwarte accenten af te maken heb ik daarom gekozen voor een zwarte racestreep over dak en motorkap. Daarnaast zwarte lichtmetalen velgen en een kleine kunststof zwarte dakspoiler. Exterieur was voor mijn gevoel tegen het ordinaire aan (smaken verschillen), maar omdat het een panda was kwam/komt het er goed mee weg. In ieder geval geen 60plus image meer. Om de sportiviteit voor mij zelf te vergroten heb ik er een 'powerbox' in laten zetten van 300 euro; wat toch iets meer finesse in het rijden geeft. Dan nu de ervaringen in het vier en half jaar bezit en de 82k km's.

Aanschaf:
Zoals hierboven beschreven veel geluk mee gehad. Zeer voordelig een leuk auto gekocht voor mijn, zonder in zo'n saai en kaal instapmodel te stappen. Voor zo'n prijs de showroom uit rijden blijft je altijd bij in de plezierbeleving van je auto. Veel waar voor mijn geld. Als je achteraf het gevoel hebt teveel betaald te hebben voor je nieuwe 'partner' op de weg, zal je dat toch blijven volgen lijkt mij.

Comfort:
Het is en blijft een panda. Hoewel ik niet in andere modellen proef heb gereden, heb ik wel ervaring met de eerste generatie aygo; een concurrerend model. Doe mij maar de panda dan. Alles is met kunststof netjes weggewerkt. Geen delen van het lak zichtbaar aan de binnenkant van je bolide gelukkig. Kunststof is uiteraard van harde kwaliteit, maar dat hoort bij het budget. Dashboard oogt niet sportief, maar alles zit lekker ergonomisch binnen handbereik, hoewel de radio zich iets aan de hoge kant bevindt. De versnellingspook hangt relatief hoog, maar icm de armsteun is dit heerlijk schakelen. Opbergvakjes zijn schat ik normaal in zijn klasse. Centraal onder het dashboard een vakje voor 2 flesjes. Twee opbergvakken in de deuren. Het dashboard kastje was gewoon een vak zonder klepje helaas. Echt je zooi verstoppen daar lukt dan ook niett. Op het dashboard voor de passagier zelf heb je ook een soort van 'inham' als vakje. Echter nodigde mijn rijstijl zich niet uit om daar spullen neer te leggen. Daarnaast het vakje waar ik niet zonder mee kon, was het vakje in mijn armsteun. Heerlijk opgeruimd alles daarin weg gepropt.

Het rijden zelf gaat goed af. Drempels neemt hij goed zonder te 'bonken'. Kleine oneffenheden op de (snel) weg worden naar behoren verwerkt. Heerlijke hoge zit in de cabine waardoor goed overzicht, en lange tijden achter het stuur goed vol te houden zijn. Zitting is iets aan de korte kant, maar eigenlijk helemaal geen last van gehad. Ik heb wel altijd beetje moeite om mijn linker arm kwijt te kunnen op het deurpaneel. Het is zo'n net-niet-houding met je arm. Achter kun je relatief goed zitten lijkt me. Hoewel het maar één keer is voorgekomen dat er ook daadwerkelijk iemand gezeten heeft. Boodschappen, daar is die achterbank voor gebruikt.

Inparkeren en sturen onder 30 km per uur gaat lichter met de 'city' knop. Al het gevoel is dan weg uit het sturen. Echter is het heerlijk makkelijk vlot inparkeren zo en kan je bij wijzen van met één vinger door de wijk 'cruisen'. Sturen boven de 30 km per uur gaat direct, auto helt helaas in de bocht flink over. Maar over het algemeen positief stuurgedrag.

Prestaties:
Eerlijk waar; ik vind het relatief een rap karretje. Misschien komt dat deels door de powerbox. Deze 'zou' voor 10 pk en 20 nm koppel extra moeten zorgen. Wat ik wel echt merk is het stabieler rijden in de lage toeren na de inbouw. Hierdoor kan lui geschakeld worden. 50 in zijn 5 is geen probleem, echter rap versnellen laat je dan achterweg. Lekker het gas erop bij een groen licht deed de 1.2 liter goed zijn werk. Lekker in de toeren geeft een sportief gevoel. Jij en de motor zelf moeten werken voor de versnelling. Iets anders dan de turbo-motortjes die je een meer constante dezelfde koppel geven. Of je daadwerkelijk snel optrekt in de Panda is een tweede, zolang dat gevoel er maar is. Bij het rechtdoor rijden doet de panda zijn ding, maar bochtenwerk is niet zijn vak. Flink hellen en het wegschuiven van de voorwielen in de bocht moet je voor waken, hoewel dit vaak ook een leuke uitdaging was. Jeetje, kan ik wel zuinig rijden dan? Jazeker, mijn totaal gemiddelde is 5.4/5.3 liter per 100 km. Zeer netjes op een gemiddeld snelweg/stad verbruik. Actief zuinig rijden leverde met 4.8 liter op 100 km. Bij de wegpiraat (GEEN blik op de weg taferelen) uithangen zat ik rond 6.3 liter. Andere grote prestatie van de panda is ook de ruimte en het zicht in de auto. Goede kofferbak en ruimte op de achterbank in vergelijking met zijn meeste concurrenten. Door de goede zicht is achteruit inparkeren een peulenschil. Bij 130 km per uur maakt de panda ongeveer 3100 toeren. Dat is niet verkeerd, echter echt stil cruisen doet hij dan niet meer. Boven de 110/120 ga je vlot achteruit op het geluid in je interieur en je verbruik van benzine. Met name het geluid van de wind en de wielen zijn dan flink aanwezig. Duitse autoweg is best gehorig dan, net als het wegdek in België. Hoewel snelweg km's zeer goed te maken zijn, leent de panda zich beter uit voor de stad.

Betrouwbaarheid:
Jazeker, check.
Nooit iets te hoeven repareren in die vier en half jaar tijd op de onderhoudsbeurten na. Auto heeft me nooit in de steek gelaten. Hoewel ik zeer huiverig voor een fiat was zijn het nog vaak de PSA auto's die langs de snelweg staan. Ik denk dat in deze kleine klasse het verschil in betrouwbaarheid miniem is, omdat alles zo eenvoudig mogelijk nog is.
Betrouwbaarheid was top!!

Gebruikskosten:
Geen reparaties nodig gehad in al die tijd = goedkoop.
Onderhoudsbeurten voor een auto in deze klasse = Goedkoop.
Verbruik 5.4/5.3L per 100 km = Goedkoop.
8k aanschafwaarde = Goedkoop.
samengevat: = goedkoooop!

Uiteindelijk:
Zeer trouw beestje waarvan ik afscheid neem. De wens om 'groter' te rijden heeft het gewonnen, toch iets meer comfort. De Panda is nu de ideale auto voor denk ik de 'net' afgestuurde student. En waarschijnlijk nog met veel betrouwbare jaren! zou ik de auto aan de ander aanbevelen? Jazeker, ik denk dat de Panda toch een beetje de winnaar was in zijn klasse op het moment van aanschaf, alleen blijft het zijn oude ..... imago hem wel achtervolgen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.