Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2010)

autoreview

Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2010)

Signalement

UitvoeringPanda 1.2 69 Edizione Cool
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst3.050 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fiat Panda, en blijven we lachen?

  • 3.050 km

Fiat Panda 1.2 Edizione cool bj. 2010
De Panda is geleverd op 1-6-2010, ik heb er een Daihatsu Cuore uit 2007 op ingeruild. Ik ben hier altijd zeer tevreden over geweest, dit gold ook voor de dealer. Waarom dan toch over gestapt op een ander merk? Eerste punt de prijs, of je legt 3000,00 bij of 6000,00 bij. Dit zijn toch serieuze verschillen.
Dan de proefrit was doorslaggevend, om te beginnen als de deuren open en dicht worden gedaan is er een behoorlijk verschil in geluid (gevoel), bij de Cuore klinkt dit blikkerig en bij de Panda is dat toch een stuk beter voor elkaar. Het rijden geeft voor mij ook een positief verschil, de wegligging is beter, minder geluid tijdens het rijden, de city knop en een degelijkere afwerking. Nadelen waren er ook, de binnenruimte is toch een stuk minder dan in de Cuore en de instap is kleiner.

Dan de aflevering, die is keurig. Een net ontvangst alles werd heel goed uitgelegd en we konden op pad. De km. Stand was bij aanschaf 7km. Na een dag in de stad te hebben gereden werd het de volgende dag tijd de grote weg op te gaan, vanaf een 80 km. per uur begon er iets te klapperen rechtsvoor aan de auto. Na een korte stop kwam ik erachter dat de kunststof beschermkap in de wielkast niet goed vast zat en dit veroorzaakte dus het geklapper. Maar even terug naar de dealer.
280 km.
Uitgelegd wat het probleem was, alleen was dit niet goed doorgegeven aan de monteur dus ging die op eigen wijze zoeken naar een rammel in de auto. Hij had gevonden dat de schokbreker rechtsachter niet in orde was en heeft een nieuwe besteld, moet daar dus nog even voor terug. Wel is het scherm vastgezet, helaas met een lelijke dot kit misschien dat dit nog netter wordt gedaan als ik terug moet voor de schokbreker.
800 km.
Terug voor schokbreker, en ondertussen doet zich nog een ander vervelend ding voor. Bij een snelheid van 65km. per uur begint de auto te hobbelen dit tot ongeveer 75 en dan gaat het langzaam over. De schokbreker is vervangen maar over het hobbelen ben ik het niet eens. Dit zit volgens de Fiat dealer in de banden (ja dit is natuurlijk een wat goedkopere band he, wordt er dan gezegd), als de auto wat langer stil heeft gestaan platten de banden en dat veroorzaakt het hobbelen. Ze hebben de banden wat zachter gezet en ik moet eerst nog maar wat meer kilometers rijden en misschien dat het dan vanzelf wel over gaat (jaja wie is er hier gek?). Ik rijd dus even nog wat kilometers bij en dan ga ik zeker daarover nog eens stevig babbelen als het niet over is. Ook de lelijke kit prop zit nog in de wielkast, dus dat komt later ook nog aan de beurt.

Mijn eerste indruk nu; rijd fijn, zit goed, alle bediening zit op de goede plaats, heeft een stevig verbruik (1:12) zeker ten opzichte van de Cuore (1:16 gemiddeld) en hobbelende banden.
Ik heb een hoogte verstelbare stoel, dat is geen aanrader. Zet je hem te laag dan krijg je een behoorlijke druk in de onderrug van de rugleuning. Ben er achter gekomen dat alleen de achterkant naar beneden gaat en vandaar de houding niet goed meer is.

1250km.
Het hobbelen zit nog steeds in de banden, er zit nu een knak of tik aan de rechter achterzijde van de auto. Dit is de plaats waar de schokbreker is vervangen dus het zal daar wel mee te maken hebben. Ik ga hier nog mee terug.
De wegligging is goed, dit vergelijk ik dan uiteraard met de Cuore die we hebben gehad. Het interieur geeft een degelijke indruk, zonder rammeltjes of kraakjes. Ook met mijn lengte van 1.85 kan ik mijn zit redelijk vinden, we hebben wel een in hoogte verstelbare bestuurderstoel genomen. Ook het stuur is goed in hoogte verstelbaar, helaas niet in diepte waardoor ik met mijn lange benen zorg dat eigenlijk mijn armen te ver moeten rijken om bij het stuur te komen.
Het gemiddeld verbruik ligt nu op zo’n 1:13.
1800km.
Terug naar de dealer voor het hobbelen, resultaat 4 nieuwe banden want er zat ergens een bult in 1 van de banden. Het hobbelen is nu over.
De knak/tik rechts achterin de auto heb ik zelf gevonden, het is de constructie van de neerklapbare achterbank. Ik laat dit voorlopig maar zitten.
2200km.
Het verbruik ligt momenteel nog steeds op ongeveer 1:13, daar zitten wel veel korte ritjes bij. Wat mij inmiddels opvalt is dat de portieren en achterklep wel heel erg strak sluiten, je moet de deuren echt een flinke zwiep geven willen ze in het slot vallen.
Ik ben nu ook een aantal keer met 4 volwassenen op en neer van Breda naar Rotterdam gereden, we zijn alle 4 niet van de kleinste en hebben voldoende ruimte. Je moet wel meer toeren gaan maken om de snelheid erin te krijgen maar hij sleept dan ook een gewicht mee van ongeveer 380 kilo.
We hebben gereden met een buiten temp. Van 27 graden veel zon (+ 4 volw.) en de airco voldeed prima.
3050km.
De Panda is niet kraak vrij, er zit er rammeltje bij de km. teller en de leuning van de achterbank rammelt af en toe. Er zit ook een pingelend geluid in de motor als ik gas geef, laat ik de gas los stopt het. Op dit moment heersen er temperaturen van 32 graden en de airco voldoet prima.
Dan de radio, werkt verder goed alleen de aan uit functie is irritant. Aan zetten is indrukken en hij doet het, maar uitzetten is ongeveer 4 seconden vasthouden voor hij uit is, en dat gaat mij toch wat irriteren.

Na de zomer ga ik weer verder met deze revieuw.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.