Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.2 69 Edizione Cool |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 84.397 km |
Eerste indruk
- 250 km
Keuze:
Na een korte levertijd onze nieuwe Fiat Panda opgehaald. We hebben bewust voor een kleine, zuinige goedkope doch luxe auto gekozen waar we wel met z'n drieën in passen. Geen enkele andere BPM-vrije auto voldoet aan deze kenmerken. Verder is het gewoon nog steeds een kek model.
Om de auto:
De witte kleur staat 'm erg goed. Doordat de bumpers en spiegels in kleur zijn meegespoten oogt de Panda, ondanks dat het een smalle auto is, lekker dik. De zwarte stootstrips zorgen voor een mooi contrast. De koplampen en richtingaanwijzers op de spatborden zijn helder c.q. wit. Past goed bij de carrosseriekleur.
In de auto:
De kofferbak is ruim genoeg voor de wekelijkse boodschappen en goed toegankelijk door de hoog gelegen hoedenplank. Een grote weekendtas moet er ook wel inpassen. Eventueel kan de achterbank nog in delen neergeklapt worden. Jammer dat dit geen platte laadvloer oplevert. De stoelen zitten verrassend goed. Lekker stevig met een hoge rug. Als de voorpassagier die stoel niet te ver naar achteren zet, kan je ook op de achterbank nog goed een plekje vinden. Hoofdruimte is er dan ook voldoende. Grote mensen zou ik aanraden om naar een andere auto om te kijken. Dat pas toch eigenlijk net niet.
Het rijden:
Doordat de Panda niet veel weegt is die lekker vlot van z'n plek. In de stad is de auto dan ook in z'n element. Kleine parkeerplekken zijn een uitdaging. De motorkap is nog net te zien, de achterkant houdt op bij de achterruit. Overzichtelijkheid is dus goed. Tijdens het rijden valt op dat de motor erg stil is. Ook windgeruis blijft binnen de perken. Keerzijde is dat het bandengeluid daardoor opvalt. Alleen boven de 100 km/h hoor je een licht klapperend geluid aan de passagierszijde. Moet nog even kijken of ik de oorzaak kan vinden. Al met al is vind ik 'm opvallend stil. De Panda rolt lang uit, het is daarom zaak goed vooruit te kijken en het gas op tijd los te laten. De remmen zijn niet zo bijterig als met veel nieuwe auto's. Wel goed te doseren en je staat op tijd stil. Alhoewel in de eerste drie versnellingen de acceleratie vlot is, is de trekkracht in in vier en vijf matig. De motor is wel voldoende soepel om ook bij 50 km/h de vierde versnelling te kunnen gebruiken. Rotondes zijn even wennen. In z'n 2 gaat het te langzaam (of je maakt te veel toeren) en in z'n 3 gaat het voor je gevoel te hard. Over het verbruik valt nog niet veel te melden. Tijdens een ritje buitenaf over 80- en 100 km wegen en een stukje door de stad geeft de boordcomputer een verbruik van 1:20 aan. Valt niet tegen. Door de kleine wielbasis hobbelt en stuitert de Panda aardig, het is echter niet storend.
Conclusie:
Na slechts een weekje sturen voldoet de Panda perfect aan de verwachting.
Zodra er meer kilometers op de klok staan zal ik de review bijwerken.
rammel gevonden
- 350 km
De rammel aan de kant van de passagier wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het binnenscherm van het spatbord. Deze sluit niet helemaal goed aan waardoor er wind tussen komt het. Dit veroorzaakt op hogere snelheid het klapperende geluid. Dus binnenkort even naar de dealer. Het is dan wel wat lastiger als je 'm 60 km verderop gekocht hebt maar, ook een mooi excuus om een stukje te rijden. Wordt vervolgd.
zuinig
- 500 km
Vandaag voor de eerste keer getankt. Meer dan 32 liter ging er niet in. Er vanuit gaande dat de garage de auto vol heeft afgeleverd, heeft de Panda 1:14,5 km/l gereden. Dat moet beter kunnen. Wel 2/3 stadsverkeer.
zuiniger
- 962 km
Voor de 2e keer de tank volgegooid. Nu 1:15,4 gereden. Zou het de volgende keer weer zuiniger zijn?
rammel verholpen
- 1.100 km
Vandaag eindelijk bij de garage geweest en een ritje met een monteur gemaakt. Gelukkig hoorde hij het tikkende geluid ook. De auto is vervolgens op de brug gezet waar men niets vreemds kon ontdekken. Aan de binnenkant van het spatbord heeft men een randje kit aangebracht. Omdat het al wat later geworden was afgesproken dat ik het ging proberen en als het niet hielp dat ik dan een vervolgafspraak zou maken. Warempel, het helpt. Helaas doet sinds het garagebezoek de aanjager het niet meer. Bellen zou ik toch al maar, ben bang dat ik weer even langs moet. Zekering F08, onder de motorkap, is niet doorgebrand. Wat zou het dan zijn?
Aanjager defect
- 1.400 km
Zaterdag bij de garage geweest voor de defecte aanjager. Nadat de monteur een tik op de motor van de aanjager had gegeven deed ie het weer. Ze gaan een nieuwe bestellen en zodra die binnen is wordt die gemonteerd. Moet ook wel want gisteren heeft die alweer de geest gegeven.
Hopelijk wordt dat de laatste gang naar de garage.
zuinigst
- 1.500 km
Nu 1:17. Zou de Panda al aan z'n top zitten?
Aanjager gerepareerd
- 1.650 km
Afgelopen zaterdag 22 mei naar de garage voor een nieuwe aanjager. Werd snel (in ongeveer een half uur) gemonteerd. Pas als je aanjager defect is weet je pas hoe fijn zo'n ding is. En nu airco aan en blazen!
allerzuinigst
- 2.100 km
Als je denkt de Panda rijdt best zuinig dan, kan het altijd zuiniger. Vandaag weer getankt en zowaar 1:20,3 gehaald. Een nieuw record. Kom nu verder met 1 Pandatankje van 35 liter dan met een 60 liter Volvotank. De boordcomputer geeft nu weer minder zuinig aan. Zelf meten is zeker weten.
lange afstanden
- 5.050 km
Binnen een week 3 maal zo'n 400 km op een dag gereden. Het zitcomfort valt erg mee. Je stapt toch best fris uit. Is natuurlijk ook te danken aan de airco. Het is geen eerlijk vergelijk maar, de Volvo sport stoelen uit onze vorige auto zaten beter. Groter en meer steun. Zonder airco kom je er na een flinke rit toch vermoeider uit. Nee, de Volvo-stoelen passen niet in een Panda. Helaas..
Het valt me wel op dat het verbruik flink omhoog gaat als er wat harder gereden wordt. Bij 110 km/h (teller) is het verbruik zo'n 1:20 en bij 130 km/h (teller) 1:15,5. Qua tijd maakt het niet eens zoveel uit. Als je eens wat harder rijdt dan is het wel grappig om de reactie van andere automobilisten te zien als ze ingehaald worden door een Panda. Je ziet ze denken, hé kan die zo hard?
gordels
- 6.000 km
De gordels achter rollen matig op. Het is mijn achterpassagiers al een paar keer gelukt om, bij het sluiten van het portier, de gordel tussen de deur te krijgen. De gordels voor rollen beter op.
uitzicht
- 9.300 km
Gisteren met z'n vieren een lange rit in de vrieskou gereden. De achterpassagiers hebben weinig van de omgeving meegekregen vanwege beslagen achterruiten. Hoe je de lucht ook richt, de achterramen blijven beslagen. Ook de voorruit beslaat snel. Je kan kiezen of de zijruiten laten beslaan of de voorruit of de luchtstroom steeds op de beslagen ruiten mikken. Waarom is er geen stand voor allebei? Airco aan maakt, met deze temperatuur, geen verschil. In onze vorige auto (Volvo 460) hadden we dit niet. Mijn Cuore uit 1990 had hetzelfde euvel, maar dan nog extremer.
update
- 11.500 km
Ik heb in het begin wat commentaar gehad op de herrieschoppende Bridgestone banden, maar na de sneeuw begin ik ze toch meer te waarderen. Het is verrassend om te zien hoeveel grip ze hebben. Dat had ik niet verwacht.
Eerste beurt
- 15.500 km
Vanmorgen naar de dealer geweest voor een eerste beurt. Duurde een uurtje, geen bijzonderheden. Kosten €161.
Saai?
- 19.000 km
Panda doet nog steeds wat die doen moet en dat is rijden. Hopelijk blijft het zo saai :)
vakantierit
- 20.500 km
Dinsdag heen naar Disneyland Parijs en vrijdag terug. Onze Panda heeft zich goed gehouden. Na een lange rit (terugreis 11,5 uur) ben je blij weer uit te stappen. Dat is meer omdat je weer thuis bent dan dat de zit niet bevalt. Slechts 1 keer onderweg tanken zou genoeg moeten zijn voor een retourtje. Gemiddeld 1:19,4 km/l gereden. Best zuinig.
Saai
- 24.500 km
Panda wordt een saaie auto, er is niets over te melden. Hij doet wat die doen moet. Rijden. In de winter 1:15,5.
Verbruik
- 29.500 km
Ik houd het verbruik tegenwoordig op Autoweek en Spritmonitor bij. Kijk maar eens op http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/516073.html
Zit bij de 25% zuinigste rijders. Als ik minder in de stad zou rijden, dan ligt een betere notering in het verschiet.
vakantie
- 33.100 km
Op vakantie geweest naar midden Frankrijk. De Panda deed gewoon z'n werk. Bij het beklimmen van flinke hellingen merk je wel dat de Panda geen koppelbeul is maar, met een beetje geduld kom je ook boven. Franse parkeergarages zijn niet allemaal even ruim, een Panda past dan makkelijk. Dankzij de vakantierit ben ik de zuinigste rijder op spritmonitor. Gemiddelde verbruik bijna 1:20. Kijk maar eens op: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/516073.html
update
- 36.100 km
Helaas ben ik niet meer de zuinigste Panda rijder op spritmonitor.de/. Sinds vorige maand rij ik 70 km woonwerkverkeer per dag. Dat komt het verbruik ten goede. Laatste keer 4,69 l/100km gereden. Op weg om weer de zuinigste Pandarijder te worden? Wordt vervolgd.
Winter
- 41.800 km
Ook in de winter geen problemen. De Panda start meteen. Doordat de Panda weinig brandstof verbruikt, duurt het wel wat langer voordat de motor warm is, dus binnen blijft het ook wat langer koud. Het brandstofverbruik loopt ook wat op.
Nieuwe banden voor en op 23/05/13 een beurt.
- 47.245 km
Na ruim 47000 kilometers met de originele Continental eco contact 3 banden te hebben gereden is het voor een paar nieuwe banden aan de voorzijde. Het is een paar Michelin E3B Energy geworden. Deze heeft een betere score op het label staan:
Continental: brandstofefficiëntie F, grip op nat wegdek C en 70 dB
Michelin: brandstofefficiëntie E, grip op nat wegdek B en 69 dB
De achterbanden hebben nog 5,3 mm profiel, dus die kunnen nog even mee.
Kosten rijklaar 138 Euro voor 2 banden. Valt mee.
Op 23/05/13 een beurt laten uitvoeren bij Autopalace. Viel duurder uit doordat er een slang (weet niet meer welke) vervangen moest worden.
Kosten 436 Euro.
Zuinigheidsrecorod
- 47.361 km
Als je 719 km op één tank rijdt dan, kun je verwachten je zuinig gereden hebt. Getankt en jawel 1:21,9 km/l. Binnenkort mooi weer, dus eens kijken of het nog beter kan.
update 09/05/2013 Ja, het kan nog zuiniger 1:22,2.
update 15/06/2013: nog even en hij rijdt voor niets :) laatste tankbeurt: 1:23,4
update
- 55.555 km
Vandaag mooie kilometerstand bereikt. Er valt weinig te melden, behalve dat onze Panda voortaan onder een dak slaapt. Kijk nu al uit naar het (niet langer) krabben in de winter.
Lampje dashboard
- 61.500 km
Op weg naar huis gaat, bij het starten van de motor, het lampje van het motormanagementsysteem branden. Instructieboekje erbij gepakt, daarin staat voorzichtig verder rijden en dealer raadplegen. Thuisgekomen gelijk gebeld. Dezelfde avond nog 2 maal weggeweest met de Panda, het lampje gaat nu uit. Oef. De volgende dag belde de dealer terug. Afgesproken langs te komen zodra het zich weer voordoet.
Een paar weken geleden had ik een paar maal dat bij het starten de motor moeizaam op gang kwam, hij pruttelde 3 seconden en liep daarna mooi rond. Zou het daar wat mee te maken hebben?
Beurt
- 68.700 km
De Panda was na 20.000 km weer aan een beurt toe. Geen bijzonderheden. Slechts nieuwe ruitenwissers en pechservice als extra. Rekening viel me mee (212 Euro), dankzij de strippenkaart-actie van Autopalace. Jammer dat er geen nieuwe Panda als leenauto beschikbaar was. Beetje gemiste kans om mij lekker te maken voor een nieuwe Panda. Nu moest ik het met een 5008 doen. Mocht ik ooit weer een grote auto gaan rijden dan, valt deze af. Rijdt alsof die topzwaar is.
Dealer bevalt goed. Vriendelijk personeel en geen gekke rekeningen.
Airco
- 72.000 km
De airco maakte vorige week een vreemd geluid. Direct uitgezet en laten bijvullen bij de Kwikfit. Dat is voor mij makkelijker dan langs de dealer gaan aangezien de KF op loopafstand van mijn werk zit. Even testen en ja hoor geen rare geluiden meer. Volgens KF zat er nog maar 20% koudemiddel in. Deze zorgt o.a. voor smering.
Nu nog mooi weer en dan kan de airco weer aan. Alhoewel met het huidige natte weer de airco ook handig is voor ontvochtigen.
80.000 km
- 80.000 km
Vandaag 80.000 km met de Panda gereden. De laatste 8.000 km geen bijzonderheden.
stuurbekrachtiging
- 81.500 km
Op weg naar het werk gaat na 3 kilometer een lampje branden in het dashboard. Het ziet eruit als een stuurtje. Eerste afrit eraf, motor uit- en aangezet. Lampje blijft uit. Snel weer verder maar, na 2 minuten gaat die weer aan. Weer de snelweg af, boekje erbij en de garage gebeld. Helaas geen leenauto beschikbaar dus afgesproken de dag daarna langs te gaan. Lampje gaat niet meer uit.
Als je daarna m.b.v. Google het een en ander uitzoekt word je niet vrolijker. Volgens velen komt dit op een gegeven moment bij elke Panda voor. Het schijnt te maken te hebben met een slechte soldeerverbinding op een printplaat. Veel dealers durven dit niet te repareren en vervangen de unit. De reparatiekosten schijnen rond de 900 Euro te liggen....
Na een dag werken weer naar huis. Lampje is uit en blijft de komende 4 weken uit. Volgens de dealer heeft het systeem zichzelf gereset na geruime tijd uit te hebben gestaan. Hoorde via via van een andere monteur hetzelfde verhaal dus, dat zal wel kloppen.
Geeft toch geen lekker gevoel. Goed "excuus" om binnenkort maar eens naar een nieuwe te gaan kijken.
Afscheid
- 84.000 km
Na ruim 4 jaar trouwe dienst zonder noemenswaardige problemen gaan we morgen afscheid van onze Panda nemen.
Conclusie: fijne, zuinige, betrouwbare verrassend ruime auto waarmee we tegen lage kosten veel plezier aan beleefd hebben.
Op naar de volgende Panda. Model 312 Ed. Cool, sky blue. Review volgt.
Ingeleverd
- 84.397 km
Vandaag afscheid genomen van onze witte en een blauwe mee naar huis genomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.