Fiat Panda 1.1 Young (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.1 Young |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Met een budget hebt van 9.000-10.000 euro zat ik te twijfelen tussen twee opties: een nieuwe stadsmini kopen of een iets ruimere auto van 2 of 3 jaar oud. Het werd een nieuwe dus op een vrije zaterdag ben ik op de fiets gestapt naar Huizen, naar de autoboulevard.
Ik had natuurlijk al een aantal auto’s in mijn hoofd, namelijk de Clio Campus, Aygo, C1, Panda of Matiz. De Clio viel al snel af omdat die duurder was dan ik had verwacht. De Matiz vond ik veel te veel hard plastic en een uitstraling van niks hebben. De C1 vind ik een leuk wagentje, alleen waren de verkopers niet in mij geïnteresseerd dus ben ik met foldertje die ik zelf al had gevonden weer naar buiten gelopen. De Aygo had een levertijd van 10 weken en daar waren geen jong gebruikte beschikbaar dus ook die viel snel af.
Bij Fiat werd ik wel aangesproken en toen ging het snel. Ik had aangegeven dat ik snel de auto wilde hebben vanwege mijn stage (80km ver weg). Toen het op de levertijd van een nieuwe kwam was dat wel even een tegenvaller, 6 weken! Dat gaf ik aan en toen ging er bij de verkoper een lampje branden, er zijn nog auto’s te koop uit een faillissement. Voor ruim 8.000 euro een 1.1 Young, kleur zelf uitkiezen (zilvergrijs, geel of rood) met radio-cd/mp3 speler en ongeveer 12.000 km op de teller. Maar het belangrijkste was natuurlijk dat ik hem snel kon krijgen.
Samen met mijn vader een proefritje gemaakt een week later en de auto beviel erg goed. Zelfs in Naarden-Vesting met de uiterst vervelende klinkers en kinderkopjes protesteerde de Panda niet meer dan de Renault. Deal rond gemaakt en een week later kon ik em ophalen.
Nu ben ik een maand verder en de auto bevalt nog steeds prima. het verbruik is ongeveer 1 op 17-18 en dat vind ik netjes. Ik heb het beloofde verbruik van 1 op 19-20 op de snelweg nog niet gehaald, maar dat komt denk ik door de files en het slechte weer onderweg.
Wat rij-eigenschappen betreft ben ik aangenaam verrast door de Panda. In de bebouwde kom kun je prima met het verkeer meekomen. 54 pk / 88 Nm is niet bijster veel, maar de korte 1e en 2e versnelling zorgen voor vlot optrekken bij stoplichten en op drukke kruispunten. Op de snelweg is het wel oppassen met het beperkte vermogen. 80-120 in 4 duurt 17 seconden en dat kan soms gevaarlijke situaties opleveren. Gelukkig kan je je rijstijl daaraan aanpassen en een beetje zorgen dat je op de A1 constant 100-110 blijft rijden, dan kom je zonder te veel moeite snel een vrachtwagen voorbij.
Het bochtgedrag is goed, hij kan hard de bocht om heb ik gemerkt ;) en het sturen gaat heel soepeltjes. Handigheidje bij parkeren: de extra gevoelige stuurbekrachtiging die onder de ’City-knop’ zit. Met je pink inparkeren is echt grappig, maar zonder City is het natuurlijk ook prima te doen.
Er zijn ook wat nadelen die ik ontdekt heb:
Door het lage gewicht en de relatief hoge carosserie is de Panda best wel gevoelig voor zijwind. Bij harde zijwind op de snelweg dus de handen aan het stuur, want corrigeren is echt nodig.
De 2e versnelling is moeilijk te bereiken als je terugschakelt vanuit 3. Het lijkt wel of de bak niet goed synchroniseert, pas bij 25 km/uur gebeurt er iets. Kan ook komen door de korte versnelling, maar doortrekken tot 50 gaat prima, dus waarom dat dan niet bij terugschakelen bij 30-35 zou kunnen snap ik niet helemaal. In de file in ieder geval erg vervelend.
De achteruit zit op de plaats van de 6e versnelling, maar moet wel met een ringetje aan de pook ingelegd worden. Daarnaast is deze versnelling vaak niet te vinden, ook al sta ik stil. Dan moet ik em eerst in 1 en 2 hebben en dan zitten de tandwielen goed voor de R, heel vreemd. Versnellingsbak in vrij, koppeling op laten komen en het zit ook weer allemaal recht.
* Update 9-1-07 *
Inmiddels helemaal gewend aan de Panda, het enige wat nog moet komen is ijzel/sneeuw. Afgelopen 3000 kilometer waren een makkie. Verbruik redelijk constant 1:18/19, afhankelijk van het gebruik van de auto buiten woon-werkverkeer. Stadsritjes zijn met de kleine tank goed te merken. Normaal kan ik 3 dagen rijden met 1 tank, als ik een stadsrit tussendoor heb gehad kan het nog wel eens spannend worden of ik de pomp haal. Gelukkig staan er ook nog pompen langs de snelweg waar ik dus al een aantal keer gebruik van heb gemaakt.
Het genoemde ongemak met schakelen van 3 naar 2 is voor mijn gevoel verdwenen. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat ik onbewust mijn schakelgedrag heb aangepast.
Verder eigenlijk weinig te melden. Heb nog wel een tip voor toekomstige autokopers: neem geen cd-wisselaar in je auto, maar een cd-speler met mp3 functie! Ideaal om 10 cd’s in de cd-speler te hebben die allemaal op 1 schijfje staan. Mijn originele cd’s komen waarschijnlijk niet meer in de auto, alleen nog mp3-cd’s.
*Update 5-7-08*
Er staat nu bijna 40.000 km op de teller. Ik denk dat ik de 40k net ga halen en dan komt er een nieuwe auto! Ik kan 10-7 een Alfa 147 ophalen bij de nieuwe Alfa-dealer in Bussum :) De Panda is een prima metgezel geweest. Hij heeft me nooit laten staan. In maart ben ik zelfs samen met een vriend naar de Autosalon van Geneve gereden! Het ging in de heuvels in Duitsland niet helemaal soepeltjes, maar ik ben niet ingehaald door vrachtwagens. Op de terugweg heb ik een topsnelheid gehaald van 151 km/uur (volgens de TomTom), dat is 160 op de teller. Volgens de fabriek kan je maar 150 ;)
PROBLEMEN
Echte problemen hebben zich nog niet voorgedaan.
Er zit nu wel af en toe een rammeltje rechtsachter, maar waar het precies vandaan komt weet ik nog niet. Het lijkt alsof er iets resoneert met de banden ofzo, want soms is het er wel en soms niet, terwijl het niks met het een hobbelig wegdek te maken lijkt te hebben.
De motor begint in de file te bokken in de 2e versnelling. In de 1e versnelling doet iedere auto dat, maar in de 2e heb ik dat nog niet eerder meegemaakt. Zolang het gas erop blijft gaat het goed bij lage snelheid, maar zodra het gas er bij 20 af gaat lijkt de motor stil te vallen, terwijl terugschakelen naar 1 dan nog geen optie is. Even vragen de volgende keer bij de dealer, misschien kan hij het verklaren.
* Update 9-1-07 *
Auto is voor DEKRA-keuring (ivm garantie) terug geweest naar de dealer. Sindsdien lijkt het probleem met de 2e versnelling verdwenen. Zou ook kunnen komen door een andere rijstijl, maar voorlopig houd ik het op de keuring. Is nog een hele belevenis geworden, dealerreview zal spoedig volgen.
Het gekraak rechtsachter lijkt een bekend probleem te zijn bij de Panda, ik heb al diverse reviews hier gezien met hetzelfde probleem. Zolang alles maar goed vast zit, vind ik het gekraak niet zo erg. Goede reden om de radio wat harder te zetten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.