Fiat Panda 1.1 Actual (2006)

autoreview

Fiat Panda 1.1 Actual (2006)

Signalement

UitvoeringPanda 1.1 Actual
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst29.282 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 52.500 km

[24/02/2011] Dit is de laatste review voor deze auto, want hij is totall-loss. Een verkeersdeelnemer negeerde wegens laagstaande zon de regel: 'rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang', en schoof vlak voor mij. Gelukkig bleek de Panda een zeer veilige auto te zijn! (foto 4 is gewijzigd in een foto van de schadeauto) Door de geringe prijs van de auto moest hij helaas wel als verloren beschouwd worden. Ik heb heel veel plezier aan deze auto beleefd. Mijn nieuwe auto is een Toyota Yaris uit 2008.

Bij de kilometerstand 51156 was het over-all brandstofverbruik 1:16,9. De laatste tijd heb ik nogal wat korte stukjes gereden en het blijkt, dat de auto in de winter veel oneconomischer rijdt. Daar komt nog bij, dat ik de laatste maanden op winterbanden reed. Met de restwaarde en het geld van de verzekering verrekend heeft deze auto mij €0,2023 per kilometer gekost.

[01/10/2010] Rond kerst 2009 had ik met deze auto iets, dat ik nog nooit eerder met een auto heb gehad: door gladde weersomstandigheden kwam ik vast te staan. Oorzaak: de keihare ContiEcoContact bnden, waarvan het profiel ook al wat minder werd. Met het oog op de komende winter heb ik daarom een extra set wielen met winterbanden aangeschaft. Bedenk ook, dat dit in vele landen (w.o. bij de oosterburen) ook verplicht is.

Verder heb ik geen bijzonderheden te melden. De auto is gewoon goed. Bij 43274km is het over all brandstofverbruik 1:17,3 en heeft de auto 0,3428 ct/km gekost. Als je bedenkt, dat de laatste jaren de fabrikanten meer aandacht aan het brandstofverbruik geven en voor sommige auto's de motorrijtuigenbelasting nihil is, dan rijdt deze auto niet echt heel goedkoop. Maar als je bedenkt hoeveel auto je voor je geld hebt, mag ik best tevreden zijn. Het is een degelijke auto.

[12/11/2009] Tot nog toe voldoet deze auto prima. Ik ben geen andere gekke dingen en ergernissen tegengekomen, anders dan hieronder al genoemd. Kortom: ik ben tevreden met deze auto!

Het verbruik over 29282km is 1:17,4, waarbij de laatste ritten meer gevarieerd zijn (km-prijs € 0,4213). Ik begin dus langzaamaan richting het boekje op te schuiven. Om iets meer inzicht in dit cijfer te geven zal ik proberen mijn rijstijl te karakteriseren. Vlot en rustig te gelijk. Ik ben meestal wel als eerste weg bij 't verkeerslicht, maar schakel op tijd over. Bij minirotondes loop ik flink op mijn voorganger in. De snelheid stemt doorgaans overeen met de toegestane snelheid. Alleen op de snelweg ligt de snelheid wel eens wat lager (zie ook mijn bijdrage van 4/5/2007), zodat ik mij bij drukte maar naar het vrachtverkeer voeg (met 110 inhalen vind ik asociaal en is een bron van veel fileleed, dus moet ik wachten tot ik de ruimte heb om dat te doen of even doorhalen naar 125).

[10/11/2008] Bij km-stand 21981 is het overall verbruik 1:17,3 (km-prijs € 0,5115), waarbij zij aangetekend dat er redelijk wat snelwegkilometers bij 90 km/h bij zitten.

Technische problemen hebben zich nog niet aangediend.
Wel zijn er kleine minpunten, zoals de clicksystemen van diverse onderdelen. Hoe moet een gemiddelde automobilist nu zelf een lampje vervangen? Dit blijkt echter bij vele merken een probleem te zijn (vandaar dat 5% van het NL-wagenpark aan één kant helemaal geen licht heeft???).
Voertuigreglement 5.2.42 lid 1b en 5.2.45 lid 1 zeggen dat een auto een binnenspiegel moet hebben die zo geplaatst is dat er goed zicht naar achteren is en dat het zicht naar voren niet belemmerd wordt. Hoe deze auto een typegoedkeuring heeft is mij een groot raadsel, kennelijk werken er alleen mensen van 1,65m bij het RDW. Ik heb bij Halfords een spiegel op zuignap aangeschaft en dat bracht uitkomst.

[27/03/2008] Bij km-stand 15538 is het overal verbruik 1:16,8 (km-prijs € 0,6639).

Als je regelmatig 120km/h rijdt en je hebt de kachel aan dan mag je blij zijn 15 km op een liter af te kunnen leggen. Op zich is het natuurlijk prima voor zo’n auto, alleen als je denkt een zuinige auto te gaan kopen en vervolgens met een andere thuiskomt omdat eerdergenoemde niet voldoet dan is het (zeker bij de huidige brandstofprijzen) een blijvende frustratie als je echt moeite moet doen om bij de waarden uit het boekje in de buurt te komen.

Wat de windgevoeligheid betreft is de auto misschien iets te hoog voor zijn gewicht.

[12/11/2007] Bij km-stand 9277 is het overall verbruik 1:17,0 (km-prijs, incl. onderhoud, vaste lasten etc., € 1,0344). Inmiddels zit ik dus i.h.a. boven 1:17,5.

Eigenlijk valt er verder niets te melden. Rijdt prima, geen klachten. Het is gewoon een prettige auto. Ik kan één opmerking bedenken en dat is dat er op de achterbank geen derde gordel is. Meestal is dat overigens niet zo’n probleem want de auto is toch niet breed genoeg voor drie volwassenen op de achterbank, of ’t moet echt om een kort stukje gaan.

[04/05/2007] Hartelijk dank voor de reacties! Misschien wordt het verbruik boven 10.000km iets gunstiger. Bij gebruik op de snelweg heb ik de indruk dat 110 km/h in dit opzicht een keerpunt is; daarboven ontstaat een draaikolkje. Feitelijk is het verbruik het enige puntje waar ik wat minder enthousiast over ben. Tot nog toe ben ik heel blij met deze auto. Bij 5800km was het overall brandstofverbruik 1:16,6 (km-prijs 1,5423).

Het is vanaf nu mijn bedoeling ieder jaar, eind november (dus als de kosten van het jaarlijkse onderhoud bekend zijn), een update te geven.

[06/01/2007] Bij 3000km was het overall brandstofverbruik 1:16,4 (km-prijs 2,8793). Dit valt mij wel wat tegen. Het boekje zegt 1:17,5.

PROBLEMEN

  • 29.282 km

[12/11/2009] Er is momenteel een terugroepactie aan de gang. Dit betreft het ABS-systeem, dat door een chemische aanslag brand zou kunnen veroorzaken. De ABS-unit is kosteloos vervangen bij het reguliere onderhoud.

De ABS is wel een bron van ergernis. De remweg van een Panda is 1,5 keer die van de Marbella. Dat komt doordat de auto voorzien is van een goedkope ABS inrichting. Als deze denkt dat het glad is, dan doen de remmen vrijwel niets meer.

[27/03/2008] Geen. Ik dacht een rammeltje in het instrumentenpaneel te horen, maar dat bleken enkele sleuteltjes aan mijn sleutelbos te zijn.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.