Fiat Panda 1.1 Active Plus (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.1 Active Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Eerlijk gezegd viel ik als een blok voor het model, en in combinatie met de kleur vanillegeel werd ik helemaal verliefd op de Panda...
Deze verliefdheid duurt voort. Motorisch gezien trek ik de klinkers niet uit het wegdek met deze 1.1, maar dat vind ik niet belangrijk in een tijd waar de wegen overvol zijn en jakkeren alleen maar lijdt tot meer ongelukken.
Belangrijker vind ik dat de auto soepel en stil rijdt, ook in de lage toerentallen. Zelfs op de snelweg is de auto rond de 100km per uur bijzonder stil.
Ik rijd voornamelijk op de snelweg met een gangetje van 100km per uur. Ik houd ervan om zo zuinig mogelijk te rijden en ik rijd dan ook volgens de nieuwe manier van rijden, waarbij je zo snel mogelijk opschakelt en goed anticipeert op het verkeer. Het resultaat is dan ook verbluffend, want nu, in de winter haal ik 1 op 18.7 en in de zomer haal ik met gemak 1 op 20. Deze cijfers geven een wat vertekend beeld doordat ik zeer weinig in de stad rijd, maar het moge duidelijk zijn wat mogelijk is!
De wegligging is goed hoewel de auto wel wat overhelt in de bochten. De koersvastheid is goed, mits er niet teveel zijwind staat, want daar heeft de Panda toch wel last van dankzij zijn hoge koets. Ook bij veel tegenwind merk je dat de auto motorisch dan tekortkomt. In de Ardennen met volle vakantiebelading en met 2 kinderen was t ook krap aan wat dat betreft.
Het comfort is erg goed voor een dergelijke kleine en goedkope auto: de vering is soepel en de demping voelt volwassen aan: geen gestuiter. De auto voelt echt aan alsof hij in een hogere klasse thuishoort.
De ruimte voorin is oke, achterin is het krap vanwege de relatief korte wielbasis.De stoelen zijn wat vlak maar voldoen mij, ook op lange ritten, goed. De zit is stevig en hoog.
Al met al een hele prettige wagen die er ook nog eens vrolijk uitziet. Medeweggebruikers steken soms de duim omhoog! Een auto die geen agressie oproept, integendeel!
Update 5 april 2005:
Heb sinds de vorige keer begin februari nu bijna 27000 km afgelegd met mijn panda, en het positieve beeld blijft bevestigd:
Het verbruik wordt gunstiger nu het minder koud is: De panda rijdt nu gemiddeld 1op 20 ( snelwegritten met een lengte varierend van 15 tot meer dan 100km met een snelheid van tegen de 100km per uur). Ik rijdt erg defensief en anticipeer op verkeerssituaties, Als ik lees dat sommige pandas slechts 1 op 14 km halen op de snelweg bij snelheden van 100 tot 120 km per uur denk ik dat dit toch hoofdzakelijk te wijten is aan de rijstijl van de desbetreffende bestuurder/ster. een cursus ’rijden nieuwe stijl’ zou dan zeker van dienst zijn. Zeker met de huidige benzineprijzen!
Waar ik me echter wel meer aan begin te ergeren is het feit dat de panda toch behoorlijk last heeft van zijwind cq. wind op kop: met de 1.1 motor in combinatie met de hoge carrosserie is het dan wel erg krap aan wat betreft het vermogen! Ook het windgeruis neemt dan behoorlijke vormen aan!
Onlangs ben ik met mijn vriendin naar Engeland geweest met een Toyota Starlet uit 1994. Tot mijn verbazing en ook verbijstering moet ik erkennen dat dit oude karretje beduidend rustiger op de snelweg ligt dan mijn panda wanneer het behoorlijk waait! Ofwel is dit een compliment voor de Starlet, ofwel een duidelijk minpunt van de Panda!
Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat deze panda mij als geheel goed bevalt, maar ik weet zeker dat mijn volgende auto een lager model zal zijn die minder (zij)wind gevoelig moet zijn. Temeer ik vooral op de snelweg rijd, telt dit bezwaar van de zijwindgevoeligheid behoorlijk zwaar.
PROBLEMEN
In het voorjaar en de zomer kampte ik met het motormanagement: wanneer ik het gas losliet (bijv. op de snelweg omdat ik een file aan zag komen) bleef de motor meer dan 5 seconden doorrazen! Dit gaf een heel onplezierig gevoel, alsof de auto er met mij vandoor ging! Er is een nieuwe chip ingezet, maar het euvel herhaalde zich. Nu, in de winter heb ik er geen last van. De dealer zegt dat dit een normaal verschijnsel is vanwege de emissie-eisen. Ben benieuwd of dit een vaker gehoord euvel is.
Verder een keer aan de weg gestaan ivm branden van een lampje waarschuwde voor fout in het brandstofsysteem. Bleek loos alarm want na herstart doofde het lampje.
Update 5 april 2005:
Het voorheen genoemde storende gedrag waarbij de auto na gas loslaten blijft doorrazen is totnutoeniet meer voorgekomen.
Wel weer een electronisch kinkje in de kabel : een enkel keer is het motorstoringslampje na starten blijven branden. Na enkele keren herstarten doofde het.
Het lijkt alsof autofabrikanten moeite blijven houden de software in autos betrouwbaar te maken.
Verder rijdt de panda probleemloos, hoewel ik wel het idee heb dat hier en daar meer kraakjes aan het ontstaan zijn, hetgeen ik wel al snel vind bij een auto van dik een jaar oud met 26800 km op de teller!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren