AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Fiat Panda 1.2 Young (2008) #2

autoreview

Fiat Panda 1.2 Young (2008)

Signalement

UitvoeringPanda 1.2 Young
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf137.000 km
KM-stand laatst156.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fiat fix it again tomorrow

  • 147.000 km

Deze panda hebben wij juli vorig jaar gekocht als 2de auto thuis. We waren opzoek naar een vervanger voor onze baleno uit 2000. Die was na 2 jaar trouwe dienst toch echt op ook niet gek gezien de aanschafprijs van 600 euro. En eigenlijk zoals vaak bij Japanse auto's liep het blok nog als een zonnetje aleen de koets en vooral het subframe was verot. Dus tijd voor wat anders de eisen.
- zuinig
- betrouwbaar
- goedkoop
- a of b segment
- airco

Er is tijdens de zoektocht vanalles voorbij gekomen maar toch kwamen we treug bij de panda. Mijn pa en ik vonden de panda er voor een a segment auto best leuk uitzien vooral met gespoten bumpers en in een lekker kinky kleurtje.

En ik wist uit ervaring dat ze betrouwbaar zijn ik heb een tijd stage gelopen/gewerkt bij een garage / huurbedrijf die 100 panda's in de voorraad hebben. En eigenlijk mankeert er vrij weinig aan die dingen en die huur auto's werden mishandeld. Ik heb er best wat aan gesleuteld en ook een paar schade panda's voor onderdelen uitelkaar geschoefd.

Ook is een panda voor een auto in dit segment vrij comfortabel de stoelen zitten lekker je voelt het blokje niet vibreren zoals een 3 cilinder in een aygo/107/c1 bijvoorbeeld. En alles is binnen bekleed dus geen gespoten metaal zoals in veel andere in dit segment.

Dus maar eens Opzoek naar panda en dan schrik je was zijn die dingen duur zeg. En we wouden geen hok met 2.5 ton op de klok en ook geen hele oude en er moets airco opzitten en het liefst geen zwarte of grijze. Na een maand of zo zoeken een mooie gevonden of nou ja mooi er zat een flinke kras/vouw in de rechter achter deur maar op dat na geen verkeerde auto. 130k gelopen airco blauw en de prijs was redelijk dus maar eens wezen kijken

Voor de gene die interesse hebben in een panda hier moet je opletten

-De distributie riem moet om de 4jaar/60k vervangen worden dit is gelukkig niet duur om te laten doen hierover later meer

-handremkabels deze kniken met de achter as mee als deze inveert deze slijten dus sneller dan normaal

-voorste uitlaat steun deze scheurt vaak en dat kan de tapeinden van je uitlaat spruitstuk in je cilinderkop kromtrekken

-de elektrische stuurbekrachtiging is storings gevoelig

- en ja zelfs deze fiat wil roesten dit komt weleens voor op de achterste veer schotels
Hier later ook meer over

- zoals bij veel Italiaanse auto's gaan de voorste draagarmrubbers niet erg lang mee

Mijn pa en ik hebben deze punten ( en de rest van de auto natuurlijk) bij aankoop nagekeken. Hier kwam uit dat het een prima auto was het enige wat we konden vinden was een lege airco die bij aankoop gevuld is een slecht wordende uitlaat en roest aan de linker dorpel. Dit was als eens gelast en zo te zien door een beunhaas nou moet ik zeggen dat ik nog nooit roest heb gezien op een panda op dit punt dus ik weet ook niet hoe dit is ontstaan. Maar goed toch de auto gekocht ondanks dat er geen onderhouds geschiedenis bij zat toch maar gedaan want pa en ik zijn handig en doen toch het meeste zelf.

Eenmaal thuis aan de slag gegaan het volgende gedaan

Olie ververst + filter vervangen de olie zat er zolang in dat het blikkie in het klep deze bedekt was met aangekoekte sluge.

Dus klep deksel losgehaald blikkie uitgeboord deze zit er in met klinknagels het ding schoon gemaakt en er weer in gepopnagelt.

Daarna maar zelf de distributie riem + spanner + waterpomp vervangen dit was voor ons op de oprit een klus van een uurtje of 2.

Ook gelijk maar het interieur filter vervangen deze leek als of ie er al sinds 2008 in zat.

Ook de veerschotels in de textiel gezet en die dorpel ook.

Toen aan mijn moeder meegegeven en die is er nog steeds hartstikke blij mee het ding rijd makkelijk is overzichtelijk en zeer zuinig op buiten wegen haal je makelijk 1 op 20. Zelfs mijn pa die normaal in een gechipte passat rond rijdt vind die panda heerlijk rijden kwa vermogen houd het niet echt veel over maar voor kortere en soms langere stukjes is het prima de stoelen zijn echt fijn en hebben er zelfs een stukje met zij 5en in gezeten dit was minder comfortabel maar met 3 man is het prima.


En toen kwam de apk bij mijn eerder
genoemde stageplek voor de apk nog een nieuwe uitlaat gemonteerd maar toch afkeur.
Op een draagarmrubber nou die vervangen en zonder probleem door de apk
Later ook nog de achterbanden vervangen door maxis banden zat goedkope tyfoon onder. Dit hebben wij ook zelf gedaan wij hebben thuis een banden apparaat en balanceer machine.

Al met al dus best wat gehad met de panda voornamelijk achterstallig onderhoud. Omdat wij dit zelf gedaan hebben vallen de kosten mee maar als je een garage dit had laten doen had er zo voor 700 a 800 euro in gezeten blij dat wij het zelf kunnen.

Kwa echte storingen tot nu toe 2 gehad omdat het een fiat is natuurlijk van elektrische aard. Zo is er keer de zekering van het stopcontact in de auto er uitgeklap
En geeft de stuurbekrachtiging eens in de paar maanden storing opnieuw starten en deze is weer weg.


Aan het begin van deze review heb ik fiat een beetje afgekraakt met de titel.
Sorry mensen kon het niet laten Maar ik denk eerlijk gezegd dat fiat en zoizo Italiaanse auto's echt niet slechter zijn dan auto's van andere merken.

Nieuwe schokdempers

  • 156.000 km

De panda moest weer eens voor de apk. Er waren 2 punten waar wij aan twijfelde voor de apk. Een was dat er in de voorkant iets bonkte over drempels. En in de linker dorpel zit nu toch een klein gaatje. Dus maar weg gebracht en hier kwam uit dat een van de voor schokdempers lek was.
Dus gelijk maar beide vervangen de andere kant was namelijk een beetje krokant aan het worden. Ook de stabi stokjes vervangen aangezien deze bij loshalen dol gedraaid waren en ze toch maar 24 euro kosten. Dus voor 150 euro was hij weer door de apk. Ook heb ik er van de zomer 2 nieuwe voorbanden onder gezet kosten ook maar 63 euro per band.
Dus de panda blijft rijden tegen lage onderhouds kosten. Hij is ook behoorlijk zuinig fijn met de huidige prijzen aan de pomp 1 op 20 is makkelijk te halen met een record van 1 op 24. Daarbij blijft de fiat ook fijn en leuk rijden het blokje is best soepel en voor 60pk best pittig. De versnellingsbak schakelt ook erg goed de Pook zit lekker hoog op het dashboard zoals bij een EP3 civic type R. De bouwkwaliteit van het interieur valt ook op geen rammeltjes of kraakjes en dat voor een Italiaan. Al met al bevalt de panda dus nog prima.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren