Fiat Panda 1.2 Young (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.2 Young |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 105.500 km |
KM-stand laatst | 126.750 km |
Panda gekocht!
- 106.900 km
Beste lezers,
Deze review schrijf ik om anderen te helpen bij het beslissen van de auto die zij willen gaan kopen. Voordat ik zelf een auto ging kopen, heb ik ook veel reviews gelezen van verschillende modellen en die hebben mij geholpen tot het kiezen van deze Panda! In deze review zal ik gaan beschrijven hoe de auto rijdt en hoe deze mij bevalt. Dit doe ik door de rij-eigenschappen, onderhoud en verbruik (zie ook verbruiksmonitor) te beschrijven.
KOPEN
Goed, nu naar de Fiat Panda! Hoe ben ik gekomen tot het kopen van deze auto? Nadat ik mijn rijbewijs haalde, wilde ik direct een auto kopen. Enerzijds voor de ervaring, anderzijds omdat ik het OV niet altijd even prettig vindt. Enige eisen die ik stelde aan de auto:
- Budget €3000-€4000
- Goed onderhouden
- Klein en wendbaar (a-segmenter)
- Niet al te hoog verbruik
- Airco
- Leuk uiterlijk
Na deze eisen en vergelijken van modellen kwam ik tot de volgende lijst:
- Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroen C1
- Renault Twingo II
- Ford Ka II
- Suzuki Alto (laatste type)
- Fiat Panda II
Typische eerste (vrouwen) autootjes dus. Voor dit soort kleine autootjes vond ik de prijs niet mals, maar auto’s kosten nu eenmaal geld. De Aygo/107/C1 en Twingo vielen al snel af, omdat ik het wel erg veel lichtgrijs plastic vond voor een auto van een paar duizend euro. De Ford Ka viel af door de hoger liggende prijs. De Suzuki Alto en Fiat Panda bleven over; in beiden heb ik gereden. De Alto heeft als pluspunten een erg laag verbruik en degelijkheid. De Panda vind ik leuker om te zien en heeft een viercilindermotor i.t.t. de rumoerige driecilinder uit de Alto. Toen ik een oranje Panda zag staan bij een plaatselijk bedrijf was ik direct verliefd en heb ik deze (na een plezierige proefrit!) gekocht.
Het gaat om een Fiat Panda 1.2 Young (2008) met de volgende opties:
- 105.000 kilometers gelopen, onderhoudsboekje aanwezig (laatste 7 jaar bij het garagebedrijf waar mijn vader werkt)
- 60pk sterke 1242cc FIRE-motor
- Airconditioning
- Elektrisch verstelbaar panoramadak (zie foto 4)
- 14’ lichtmetalen velgen
- Bijzondere uitvoering ‘Young’, te herkennen aan alcantara bekleding en ronde badge op c-stijl (zie foto 5).
In 2016 is een nieuw set vierseizoenenbanden (Vredestein Quatrac 5) gemonteerd onder de Panda en zijn de distributieriem en waterpomp vervangen.
EERSTE INDRUKKEN
Als je de Panda instapt, merk je direct dat je hoger zit dan in veel andere a-segmenters. Omdat ikzelf niet lang ben (1,67m), vind ik de hogere zit fijn en heb ik een goed overzicht. Ook het zicht rondom is erg goed (het ‘aquarium’ ?). De pook staat lekker hoog en is vanaf het stuur makkelijk te pakken. In de kofferbak passen twee boodschappenkratjes en mijn uitvoering heeft een in delen neerklapbare achterbank. Door de vierkante carrosserievorm kan je veel lading kwijt!
Achter het in hoogte verstelbare stuur heb ik een dashboard met snelheidsmeter, toerenteller, brandstofmeter en motorolie-temperatuurmeter (zie foto 6). Onder de klokken zit een boordcomputer met o.a. totale km-stand, trip km-stand, gemiddeld verbruik in l/100km van trip, live verbruik in l/100km en het aantal te rijden km met de huidige tank.
Boven de pook zitten de bedieningsknoppen voor airco/ventilatie/verwarming, luchtroosters, knoppen voor elektrische ramen en de radio-/cd-speler.
HET RIJDEN
Maar hoe rijdt het oranje bakkie? Wat mij betreft verbazend goed! Nu heb ik weinig vergelijkingsmateriaal en moet je het rijden waarschijnlijk niet vergelijken met een BMW 5-serie, maar ik vind dat de Panda fijn en soepel rijdt.
Je kan de Panda rijden op een laag toerental, maar onder de 1500 rpm wordt een brom hoorbaar. Dit probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen, waardoor ik meestal schakel rond de 2250-2500 toeren; in een volgende versnelling draait de motor dan zo’n 1750 toeren en dit is een aangenaam en zuinig toerental om in te cruisen. Als ik snel moet optrekken, trek ik vaak door tot 3000-3500 toeren, afhankelijk van de situatie en bestuurders achter mij.
Tot 120km/u is de Panda een stille wagen, maar boven deze snelheid wordt windgeruis duidelijker hoorbaar. De auto heeft natuurlijk niet bepaald een aerodynamische vorm en i.c.m. dakrails zorgt dit voor geluid. Vanaf 120km/u neemt ook het verbruik sneller toe; het toerental komt dan >3000 rpm en het autootje vraagt meer brandstof. Echter betekent dit niet dat de Panda hogere snelheden niet aankan, 150km/u is prima te doen, als kost het enig geduld om deze snelheid te bereiken ?.
Wat mij opvalt in negatieve zin, is dat de Panda met een koude motor wat kan gaan bokken/stoten als je al rijdend abrupt het gaspedaal loslaat. Dit is niet te wijten aan een ‘verkeerde’ versnelling, want dit gebeurt onder meerdere snelheden en verdwijnt bij een warme motor. Doorgaans is de motor na 10 minuten op temperatuur, wat ik goed kan checken door de olietemperatuurmeter in het dashboard.
Een positief punt is het koppel. Het koppel bedraagt 102Nm, en alhoewel dit niet enorm veel is, is dit al volledig beschikbaar bij 2500rpm! Aangezien dit toerental dichtbij het toerental ligt waarmee ik meestal rijdt, geeft dit veel soepelheid en voldoende trekkracht tijdens het rijden. Toch is dit geen snelheidsmonster, want met 60pk’s die pas bij 5000rpm beschikbaar zijn, is het geen krachtpatser. Echter is de Panda licht (835kg), waardoor deze toch voldoende mee kan komen met het overige verkeer.
HET VERBRUIK
Een Panda; staat bekend als zuinig, maar het betreft wel een ‘ouderwetse’ viercilinder 1.2. Fabrieksopgave is 1:18,2, wat in 2004 (introductie Panda) misschien zuinig was, maar tegenwoordig zijn alle a-segmenters zuiniger (op papier..!). Met 1:17-1:18 zou ik zeer tevreden zijn, en dus doe ik mijn best om zuinig te rijden. Dit doe ik door niet te snel te accelereren, op constante snelheid te rijden en de auto zo mogelijk uit te laten rollen. Echter wil ik nooit tot overlast zijn op andere bestuurders, waardoor ik wél de maximum snelheid rijdt en waar nodig snel optrek.
Tot nu toe heb ik 3x getankt (eerste keer bij afhalen auto) en reset ik de tripcomputer na elke tankbeurt. Ik heb 2x het verbruik aan de pomp kunnen meten, waarbij ik waardes berekende van 1:20,2 (4,95l/100km) en 1:19,5 (5,2/100km). Dit waren twee erg positieve verrassingen! Nu moet ik hierbij wel vermelden dat ik veel binnenwegen (60km/u) rijdt en hier natuurlijk minder vaak moet remmen en optrekken dan in de stad. Ik houd ook de verbruiksmeter op autoweek.nl bij.
Ik zal deze review regelmatig bijwerken, met name wanneer de auto onderhoud krijgt of gekeurd wordt of wanneer er andere bijzondere zaken afspelen rondom de Panda. Ik hoop dat ik nog veel mooie en leuke kilometers ga maken met dit oranje bakkie!
4000km en APK
- 109.350 km
Beste lezers,
Ik ben nu bijna vier maanden in het bezit van mijn oranje Fiat Panda. Ondertussen bijna 4000km gereden, die stuk voor stuk goed zijn bevallen! Het blijft voor mij een leuke wagen om te zien en om ermee te rijden, zeker nu het weer slechter (lees: kouder, natter en donkerder) wordt.
De auto is laatst naar de garage geweest voor de jaarlijkse APK + kleine beurt. Mijn hoop op een vlekkeloze keuring zonder problemen ging in rook op toen de volgende punten aan het licht kwamen:
- De monteurs ontdekten dat de schokdemper linksvoor had gelekt op de remschijven of -blokken (weet ik niet zeker meer). Door deze lekkage moesten naast de schokdemper ook de remschijven en -blokken vervangen worden. En omdat er geen verschil mag zijn tussen het remsysteem links en rechts, moesten zowel als links als rechts de schokdempers, remschijven en -blokken worden vervangen...
- Hierna stuitten de monteurs nog op een stabilisatorstang die aan vervanging toe was.
- Ook gaven een remlichtje en stadslichtje niet voldoende licht om goedgekeurd te worden voor de APK.
- En verder (buiten de APK) is de motorolie ververst en is het oliefilter vervangen.
Dat tezamen bleek een duur grapje, zeker omdat de lekkage waarschijnlijk al begonnen was toen ik de auto 4 maanden geleden kocht. Zelf heb ik wel enige kennis van auto’s, maar dit was mij ontgaan. Echter kan je van een ruim 11 jaar oude auto verwachten dat er onderhoud aan gaat komen en durf ik dat te investeren. Omdat ik weet dat de auto de afgelopen jaren goed onderhouden is geweest, hoop ik weer enkele jaren te gaan rijden zonder al te hoge kosten.
Hoewel dit nu misschien een negatief betoog lijkt over de Panda, wil ik dat zeker niet meegeven! Ik geloof dat de Panda een betrouwbaar autootje is, afgaande op reviews van anderen. Hopelijk heb ik pech gehad en blijft de Panda nu een tijdje doortuffen zonder hoge onderhoudskosten.
Het verbruik houd ik bij in de verbruiksmonitor van Autoweek, die nu een gemiddeld verbruik van 5,2/100km aangeeft. A-segmenters van nu (VW Up, nieuwe type Aygo) zijn misschien zuiniger, maar ik ben tevreden. U
Bij veranderingen en updates over de Panda zal ik jullie weer op de hoogte houden!
Overzichtje
- 114.250 km
Na weer enkele duizenden kilometers te hebben gereden, wil ik jullie weer op de hoogte brengen van de avonturen met de Panda. De Panda heeft de afgelopen tijd goed zijn dienst bewezen; ook wanneer het vroor startte de Panda direct en liep de motor direct mooi. De afgelopen maanden heb ik een paar keer kort in andere auto’s mogen rijden, vaak van collega’s of vrienden. Eenmaal weer in de Panda merk ik natuurlijk wel dat de Panda niet de vlugste is en totaal niet strak rijdt, maar voor mij heeft hij zo z’n charmes. Ik blijf het een geinige auto vinden.
Het komende halfjaar ga ik stage lopen in Utrecht en woon ik in Veenendaal. Even was ik bang dat ik door eventuele file beter het OV kon pakken en dat ik de Panda tot juli niet zou hoeven gebruiken. Gelukkig vertrek ik om 6:00u al van huis en staan er dan (nog) geen files op de A12. Voor mijn stage ga ik wekelijks 300-350km rijden met de Panda en ik heb er vertrouwen in dat dit veilige kilometers worden.
Inmiddels heb ik de onderhoudshistorie van de afgelopen paar jaar gevonden:
- 09-2019 (108.220km): schokdempers voor, remblokken + schijven voor (door lekkage schokdempers), stabilisatorstang, remlicht, stadslicht, olie + oliefilter. Kosten voor mijn rekening: €265
Onderstaande jaren was de auto nog in bezit van voorgaande eigenaren:
- 11-2018 (102.840km): 2x draagarm, 4x bougies, accu, uitlijnen, koelvloeistof, ruitenwissers, olie + oliefilter, luchtfilter, interieurfilter. Kosten: €999
- 07-2017 (102.550km): ruitenwisser, lampjes. Kosten: €71
- 11-2016 (98.120km): 4x Vredestein Quatrac 5 14'' vierseizoenenbanden, accu, achterlichtunit links. Kosten: €617
- 04-2016 (92.250km): distributieriem + waterpomp, remblokken, 4x bougies, multiriem, ruitenwisser, koelvloeistof, olie + oliefilter, luchtfilter, interieurfilter. Kosten: €887
- 10-2013 (54.990km): accu, olie + oliefilter, luchtfilter, interieurfilter. Kosten: €257
- 11-2012 (42.290km): Continental EcoContact 14'' zomerbanden, koelvloeistof, ruitensproeiervloeistof, olie + oliefilter, lichtfilter, interieurfilter. Kosten: €420.
Aardig wat vervangen dus de afgelopen jaren. Hopelijk blijft het de komende jaren allemaal even heel :)
Update na jaar Corona
- 126.750 km
Mijn laatste update dateert alweer van een jaar geleden en dus vond ik het weer tijd voor een update.
Afgelopen jaar heeft de Panda mede door COVID-19 niet enorm veel kilometers gereden, maar toch nog gemiddeld 1000km per maand. En ik kan u vertellen dat deze kilometers op positieve wijze zijn afgelegd. Met name de laatste maanden heb ik samen met mijn broertje (ook autofan, maar helaas nog niet in het bezit van een rijbewijs) veel plezierritjes gemaakt. Hij heeft hierbij mooie foto's gemaakt, deze zal ik toevoegen aan de galerij.
Een kleine smet betreft de elektronische stuurbekrachtiging die afgelopen winter een maal is uitgevallen. Waarschijnlijk betreft het een softwarematig probleem, want toen ik de Panda langs de kant van de weg zette en de motor opnieuw startte, functioneerde de stuurbekrachtiging weer naar behoren. Misschien had het ook nog te maken met de lage buitentemperatuur waarmee we begin februari 2021 te maken hadden?
Starten, lopen; dat is wat de Panda altijd doet. Ik ben nog steeds erg tevreden met het 1.2 8V FIRE-blok, welke ook bij de lage temperaturen altijd snel startte en direct mooi 'rond' liep. De afgelopen tijd ben ik wat meer aan het experimenteren geweest met wat nu het lekkerste toerental is om relaxed mee te cruisen. Ik wist al dat de Panda eenvoudig laagtoerig (1500 - 2000 rpm) te rijden was, maar ik heb ontdekt dat de auto bij iets hogere toeren (2500 - 3000 rpm) ook wel heel lekker rijdt en net iets meer trekkracht lijkt te hebben. Wat mij hierbij opviel, was dat de hogere toeren niet direct leidden tot een hoger verbruik; ook bij hogere toeren haalde ik veelal 1:20. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik rustig optrek, kan ook haast niet anders met de 60 pk'tjes die de Panda bezit :)
Al met al is de oude FIRE-motor gewoon een heel soepel en vergevingsgezind blok, welke bij zowel lage als hoge toeren lekker oppakt en een rustige loop heeft.
Afgelopen september 2020 is de Panda voor APK geweest en zijn de stuurkogel en einddemper vervangen. Verder een oliewissel en weer nieuwe filtertjes om weer snel de weg op te gaan en te genieten van de fijne ritjes.
Bedankt weer voor het lezen en hopelijk tot de volgende ronde! :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.