Fiat Panda 1.2 Emotion (2005) #2

autoreview

Fiat Panda 1.2 Emotion (2005)

Signalement

UitvoeringPanda 1.2 Emotion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf213.500 km
KM-stand laatst224.500 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto: Fiat Panda/Pinda/Pandan rijst

  • 224.500 km

Inleiding:

Nadat ik mijn rijbewijs had gehaald, was het tijd om mijn eerste auto uit te zoeken! Ik wilde eens wat anders dan een Toyota Starlet, of een Nissan Micra. In mijn ogen zijn dit populaire eerste auto's, en ik ben niet zo'n populair persoon :).

Terwijl ik op GasPedaal aan het kijken was, zag ik deze Fiat Panda voorbijkomen. Ik keek naar de specificaties van de auto, of nou ja, voornamelijk het gewicht vanwege de wegenbelasting, en toen zag ik dat dit niet veel hoger was dan bij een Starlet of Micra. Ook had hij 5 deuren, en had ik sowieso goede dingen gehoord over de betrouwbaarheid (ja, bij Fiat :)) en andere ervaringen. Nadat ik ook gezien had dat het een ''dikke'' uitvoering was met opties zoals Climate Control, had ik een afspraak voor een proefrit gemaakt.

Nadat ik (2 keer zelfs) een proefrit gemaakt had, en hem had laten keuren bij het garagebedrijf waar een bekende van ons werkt, heb ik hem gekocht. Dit was in Juli 2018. Omdat ik destijds nog geen 18 was, heeft hij tijdelijk stil gestaan op de oprit bij ons thuis. Nadat ik in augustus eindelijk 18 was geworden, was het zover: ik mocht er zelfstandig mee rijden! Nu, ongeveer 9 maanden verder, heb ik +/- 9000 kilometer met de auto gereden. Tijd voor een tussenevaluatie!


Rij-eigenschappen en verbruik:

De Panda is een fijne auto om mee te rijden. De auto is compact, je kan goed naar buiten kijken, en de auto stuurt bijzonder licht. Dat zal ik even uitleggen: de Panda stuurt zo licht vanwege een functie genaamd City Steering. Met een druk op de knop op het dashboard krijg je een hele lichte besturing. Dit is érg fijn met het rijden in de stad/krappe dorpjes, en met parkeren. Op de snelweg zet ik het altijd wel uit, want de auto vangt al genoeg wind op van zichzelf, en dan behoef ik niet zulke lichte besturing. De auto is namelijk smal en hoog. Op de snelweg met wat zijwind voel je dit, en is het zaak om je handen goed aan het stuur te houden. Verder is het motorblokje van 60 pk alles behalve een strepentrekker. Bij invoegen moet je eigenlijk wel tot aan de 4000 toeren per minuut doortrekken om op tijd snelwegtempo in te kunnen voegen. Eenmaal op de snelweg is het best prima vertoeven. Het is jammer dat je geen functies zoals Cruise Control en regensensor hebt, maar ach, het is een goedkope auto die niet gemaakt is voor de snelweg :). En gelukkig hoef ik ook niet altijd op de snelweg te zijn. De auto wordt trouwens wel on-zuinig als je 130 kilometer per uur of harder rijdt. Een verbruik van 1 op 9/10 is op die snelheid geen uitzondering. Op zich jammer, aangezien ik graag de maximum snelheid aanhoud voor een betere doorstroming en omdat je toch nét wat sneller aankomt. Het zijn immers de kleine dingen die tellen :). Verder, omdat het optrekken in het algemeen niet zo snel gaat, trap ik vaak best diep het gas in. Het resultaat hiervan is dat ik een gemiddeld verbruik van 1 op 12/13/14 haal. Dit vind ik persoonlijk niet erg goed, gezien ik genoeg ervaringen heb meegekregen waarbij mensen bijvoorbeeld 1 op 18 halen. Waarom mijn auto dan zoveel verbruikt? Geen idee. Ik kan toch niet de enige zijn die wat meer doorrijdt?

Interieur en ruimte:

De auto kent een relatief hoge instap en als je eenmaal zit, is het best prima vertoeven. Uiteraard is het hoofdbestandsdeel van het interieur harde plastics, maar wat verwacht je van een a-segment auto uit 2005? De ventilatieroosters zijn 360 graden te draaien, maar zijn door de manier waarop ze gemaakt zijn niet ideaal om bijvoorbeeld een telefoonhouder op te zetten. Verder kan je ze dichtmaken door ze in te drukken. Ik heb de riant uitgeruste Emotion-uitvoering. Dit betekent dat je zaken zoals een uitgebreide boordcomputer krijgt, waarin veel informatie uit te lezen valt, klimaatcontrole (dus zelf de temperatuur instellen in plaats van aan knoppen te draaien!), en centrale deurvergrendeling. Ook krijg je een Blaupunkt-radio die het prima doet, niets meer en niets minder. De radio heeft geen bijzondere mogelijkheden die je niet op andere radio's vindt, en het ontbreken van een aux-ingang is wel een gemis. Dit probleem heb ik op kunnen lossen door een FM-transmitter aan te schaffen, maar dit is natuurlijk niet ideaal. Gelukkig vind ik het geen enkel probleem om radio te luisteren, maar met bijvoorbeeld vrienden in de auto die niet van goede muziek houden, was een aux-ingang fijner geweest. Of zelfs Bluetooth. Maar ik snap best dat dat veel gevraagd is :). Verder vind ik dat het klimaatcontrolesysteem nog wel eens aparte keuzes maakt in het verkoelen of verwarmen van de auto en waar hij dit doet. Dit bedenk ik mij dan op zo'n moment, maar daarna vergeet ik het ook weer. Ik ben allang blij dat ik het heb :). Het is trouwens ook fijn dat de achterruitverwarming en de voorruitontwaseming automatisch na een bepaalde tijd uitgaan. Voor het geval je het zelf vergeet :). Verder voelen alle knopjes prima. Of nou ja, behalve het volumeknopje. Deze ontbrak bij mijn auto, dus heb ik hem bij een Fiat-dealer besteld. Tip: voor de prijs moet je het absoluut niet doen! Maar in ieder geval, na dat dingetje erin geklikt te hebben, vind ik dat het knopje niet echt lekkere trapjes heeft. Het voelt kwalitatief niet heel hoogwaardig voor zo'n nieuw knopje. Overigens had ik dit gevoel niet toen ik het volume regelde met het uitstekende staafje. Maar nu ben ik wel heel erg specifiek natuurlijk. Ook de hendels voor het knipperlicht en de ruitenwisser voelen verrassend goed aan, met een fijne klik wanneer je ze aanzet. Daarentegen heb ik altijd wel een beetje ruzie met het knipperlicht. Ik zet graag mijn knipperlicht voor de rotonde aan als ik linksaf ga. Als ik dit doe, en maak het kleine bochtje naar rechts als ik op de rotonde rijd, gaat het knipperlicht gelijk weer uit. Hier heb ik in andere auto's geen last van. Inmiddels heb ik het mezelf aangewend om hendel naar beneden te blijven duwen omdat te voorkomen, maar wel een tikkeltje irritant. Ook denk ik vaak genoeg: ''waarom ga je nu niet uit''? Maar goed, dat zijn kleine dingetjes. Als we kijken naar de ruimte, moeten we echt even onze ogen laten testen. Is het zo on-ruim dan? Nee hoor, ik heb er al eens een Ikea-kast mee vervoerd :). De bank en de passagiersstoel moesten plat, maar het is gelukt! De auto is vrij smal, wat betekent dat je best wel schouder aan schouder zit daar voorin. Daarentegen is alles wel goed te bereiken, zoals de hoog geplaatste versnellingspook. Maar daar kom ik later nog op terug! Achterin is de ruimte alles behalve riant. De hoofdruimte is voldoende, maar er is gewoon erg weinig ruimte voor je benen. Verder zal 5 personen vervoeren ook lastig worden, aangezien je achterin maar 2 gordels hebt. Dit is af en toe best jammer. Verder is de ruimte in de kofferbak hoog, maar niet erg lang. Als ik al bagage meeneem is het voornamelijk mijn rugzak, en deze leg ik meestal of op de voorstoel of op de achterbank, dus ik gebruik de kofferbak ook niet veel. Overigens wilt mijn kofferbak niet altijd goed sluiten, of gaat deze naar het geringste getril weer open. Mijn oplossing is dan om hem goed aan te drukken en de auto op slot te doen. Of op slot laten gaan als je harder dan 20 rijdt, een functie die hij ook heeft :). Daarom gebruik ik de kofferbak ook niet vaak. Ook vind ik het leuk om te vermelden dat de sleutel voorzien is van een inklapbare baard. Iets wat zelfs een Nissan Juke uit 2011 niet heeft :).

Conclusie:

Oké, het klinkt misschien alsof ik helemaal niet blij ben met de auto. Dit is NIET zo! Naast dat ik heel erg blij ben met dat ik een eigen auto heb, is het gewoon een klein maar fijn ding. Is het S-Klasse comfortabel? Nee, bij verre na niet. Is hij zo snel als een Chiron? Haha, laat me niet lachen! Nee, gewoon niet. Maar wat het wel is, is een kleine auto die je in héél veel parkeervakjes kan krijgen, waarin je veel overzicht heb, en waarbij de benzinerekening ook niet torenhoog is. Tenzij je zoals ik rijd, maar dat is een ander verhaal.



Mogelijk ga ik deze review later nog verder aanvullen.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.