Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2011) #3

autoreview

Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2011)

Signalement

UitvoeringPanda 1.2 69 Edizione Cool
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf176.153 km
KM-stand laatst186.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste auto!

  • 181.000 km

Laat ik bij het begin beginnen. Toen mijn studenten-OV er eenmaal mee ophield en ik net zoals iedereen voor mijn vervoer moest gaan betalen, kwam ik erachter dat een auto qua vervoer helemaal niet zoveel duurder is dan de trein. En als het al duurder is, dan is dat verschil het vaak toch wel waard (reistijd, ruimte, comfort, en tijdens corona: geen mondkapje!). Dus leek dit mij een mooi moment voor een eerste auto! Als student heb ik niet heel veel te besteden, dus zocht ik een auto met het volgende profiel:

- budget: maximaal 3000 euro
- lage vaste lasten, dus licht: maximaal 1000 kg
- Goed onderhouden/betrouwbaar
- Moet niet te dorstig zijn, verbruik minimaal 1 op 15
- Het motto: "wat er niet op zit kan ook niet kapot", dus zaken zoals Airco waren optioneel.
- Hoeft geen snelheidswonder te zijn, maar aangezien ik veel snelweg kilometers rijdt moet de bolide wel goed in kunnen halen.
- Super subjectief, maar toch belangrijk: de auto moet ook wel karakter hebben.

Ik kwam dan ook uit op de enorme collectie auto's, van de prachtige Toyota Starlet tot de Hyundai Getz en van de Renault Twingo tot de Suzuki Ignis. Tijd voor wat proefritten: Volkswagen Fox, Kia Picanto, Renault Clio en de Fiat Panda.

De Fox was ruim, maar stonk nogal scherp naar olie of iets dergelijks en bleek totaal niet zuinig. Ook kwam uit reviews naar voren dat dit zeker geen succesvolle auto was. De Kia Picanto (eerste generatie) was leuker, lekker basic, maar reed toch niet lekker en hield er na 80 km/uur wel mee op. De Renault Clio bleek voor mijn 1.90 toch wel krap (vooral qua hoofdruimte). En toen: de Panda! Ik kende de auto vooral van de geniale oude reclame, maar had niet veel verwachtingen. Tot mijn verrassing bleek de auto (1.2 uit 2004 met ruim 240.000 km op de teller) vrij vlot, schakelde prima en kwam goed mee met 't verkeer. Uit wat onderzoek bleek ook dat de Fiat Panda - ondanks het imago van Fiat - een relatief betrouwbare auto is. En de Panda - ondanks dat het toch een klein pukkeltje is op de weg - had voor mij ook iets heel belangrijk: karakter!

Andere auto's had ik voor verschillende redenen al links gelaten. Zo bleek de Toyota Yaris te duur (ook de oudere modellen met enorm hoge kilometerstanden) en het drieluik Aygo/C1/107 sprak me gewoon niet aan (vooral qua ruimte en comfort).

En daarom kwam ik uit bij de Fiat Panda. Het werd, na verschillende uitgeprobeerd te hebben, een zilveren uit 2011. Deze versie had - zover ik begreep - een vernieuwde motor met iets meer vermogen, ietsjes zuiniger (op papier), en gewoon wat moderner; het uitzwaaimodel van de tweede generatie. Al had deze een hoge kilometerstand, deze leek het beste onderhouden (ook volgens de boekjes) en reed gewoonweg het beste. Vanwege de kilometerstand heb ik nog wel een aankoop-onderhoudsbeurt laten doen met 3 maanden garantie. En dat bleek een slimme zet: onder andere de distributieriem en waterpomp vervangen, helemaal nagelopen en nog wel wat zaken. Allemaal onderhoud waar ik de komende tijd mee verder kan.

En toen was ik ineens eigenaar van een Fiat Panda!
Ik heb deze schitterende bolide nou al ruim 2 maanden en heb er al flink wat in gereden, dus ik zal snel een update geven van mijn eerste indrukken.

7 maanden en 10000 km verder

  • 186.000 km

We zijn ongeveer 7 maanden en ongeveer 10000 km verder, dus tijd voor een update!

Poh, m'n eerste auto... de eerste weken was ik natuurlijk helemaal gelukkig met dit karretje. Ik weet echter niet of het een bijwerking is van het kopen van een (eerste) auto, mijn eigen onzekerheid, of toch de reputatie van Fiat is, maar ik was me toch een partijtje bang om iets kapot te maken in de eerste paar maanden. Maar afgezien een aantal dingen, waar ik later op terug kom, is het de Panda prima afgegaan!

Eerst even de impressie van de auto zelf. Voor zo'n kleine auto rijdt de Panda gewoon dikke prima. De atuo schakelt lekker, er zit (indien het gaspedaal wat verder wordt ingedrukt) prima gang in (ook op de snelweg!), stuurt goed, de stoelen zitten echt fijn, er is met mijn lenge van 1.90 meer dan genoeg beenruimte voorin, het dashboard is heel overzichtelijk, de standaard radio in de Panda doet het goed, en het verbruik zit standaard tussen de 18,6 en de 20 km. per liter benzine... dikke vette voldoende! Zeker met deze benzineprijzen ben ik daar erg content mee :) In de stad komt de auto lekker tot zijn recht, ik blijf me telkens verbazen hoeveel ruimte er overblijft bij het inparkeren.

Er zijn natuurlijk een aantal zaken waar ik aan moest wennen en wat vervelend kan zijn. Nee, de Panda is geen snelle auto. Nee, de Panda is geen kilometervreter. Op de snelweg merk je toch dat de besturing wat zweverig is en dat je bij een beetje wind toch steeds aan het bijsturen bent. Ja, de Panda is windgevoelig. Je zit hoog in de koets en de auto is licht. Vooral in de bijrijders stoel krijg je soms toch het gevoel heen en weer gegooid te worden bij stormig weer. En bij een afrit of stevige bocht helt de koets flink over. Maarja, wat wil je bij een klein, licht auto'tje? Het hoort erbij, uitgaande van de reviews van vergelijkbare auto's. Als ik in een dikke kilometervreter op 20 cm van de grond had willen zitten, had ik maar even door moeten sparen, maar daar ging ik ook bewust niet voor. Ik wist waar ik voor tekende (zie mijn eerste review), dus zijn voor mij geen grote minpunten.

Vooral de eerste maanden heb ik veel lange stukken gereden (200 km. op een dag), en ik ben nog nooit stijf of geradbraakt uit de auto gestapt. Bij harde wind of storm-achtig weer ben je wel actiever bezig, dat kost wel wat energie. Maar doorgaans kachelt de Panda gewoon lekker over de snelweg. De 130 haalt ie gemakkelijk en is prima vol te houden bij normaal weer. 110-15 vind ik in het algemeen de fijnste snelheid, dan is het motorgeluid en het windgeruis bijna niet te merken en ligt het verbruik rond de 19,5 km/liter. En wat komt er een leuk geluid uit het motorblokje als je een beetje toeren maakt, laat het Panda'tje toch een beetje van zich horen.

Zoals ik had gezegd, was ik in het begin toch echt wel bang dat er iets aan de auto zou mankeren. Heel jong is deze toch ook niet meer, en de kilometerstand aanzienlijk. Wat me opviel was dat de opgewarmde motor wel eens kon bokken bij stilstand. Bij 1700 toeren bokte de motor ook een beetje en schommelde het toerental een beetje. Voor deze klachten ben ik weer teruggegaan naar de garage en zij hebben de gasklephuis gereinigd, wat hielp. Toch blijft een bokkende motor bij stilstand nog wel eens gebeuren, wat ik in andere reviews en op fora ook wel eens ben tegengekomen. Een typisch Panda-kwaaltje? Geen idee.

Verder ben ik 3x langs een garage gegaan, waarvan 1x voor een wintercheck (waar de Panda met vlag en wimpel voor slaagde). Een keer was wel serieus en daar was ik ook echt niet blij mee: de stuurbekrachtiging. Weer zo'n typisch Panda-kwaaltje, en helaas niet verholpen door een vorige eigenaar. Eerst ging het stuurbekrachtiging-lampje op het dashboard branden, later vloog de bekrachtiging er daadwerkelijk uit... in een bocht. Niet best, maar gelukkig wel zonder kleerscheuren uitgekomen. Dat is later nog een paar keer gebeurd, maar na stopzetten en opnieuw starten deed deze het weer. Gelukkig viel het vervangen van de stuurbekrachting-sensor nog gedeeltelijk onder de garantie van de garage, maar toch moest ik €140 euro aftikken. Balen, maar hopelijk komt dit probleem niet meer terug. Het laatste bezoek aan de garage was voor een uitgedroogd en gebarsten carterventilatie-slangetje, wat me was opgevallen. Geen ramp en zal wel een ouderdoms dingetje zijn, maar toch even laten vervangen: €30.

Verder heb ik de zomerbanden die onder de auto zaten bij de aankoop laten vervangen voor Vredestein all-seasons, prijzig maar kan ik weer een aantal jaar mee vooruit. Zo zijn er in die paar maanden toch al wel wat onderhoudskosten bijgekomen. Ik ben benieuwd wat er van de zomer uit de kleine beurt en de APK komt.

Tot die tijd knort deze bolide verder. Heeft de auto wat beperkingen? Ja, maar dat heeft elke auto ;) en die geven de Panda toch ook wat karakter. Ik kachel vrolijk verder in dit leuke bakkie, en wat mij betreft mag ik dat nog best een tijd doen. Tot de volgende!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.