Fiat Multipla 1.6 16v Dynamic (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Multipla 1.6 16v Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dit is onze tweede Multipla. Met de eerste hebben vier jaar en ruim 100.000 km gereden. Dat was toen onze eerste Fiat en een beetje een gok, want niet echt bekend als kwaliteitsmerk.
De Multipla heeft ons echter nooit in de steek gelaten. Toen ook de inruilprijs helemaal niet tegen bleek te vallen, was de keuze voor een tweede Multipla snel gemaakt. Doorslaggevend was de grote praktische bruikbaarheid en de prima wegligging. Onze tweede Multipla is de versie met de gladgestreken neus. Van een afstand lijkt het nu een beetje een Mercedes bus. Ach, deze auto koop je niet om zijn uiterlijk, moet je maar denken.
Ook over deze Multipla zijn we tevreden. Op enkele kleinigheden na, is het voor ons een probleemloze auto. Ruim 30.000 km gereden en ook deze heeft ons nooit in de steek gelaten.
Het grote pluspunt is het interieur. Zes aparte stoelen in twee rijen van drie plus een serieuze bagageruimte is heel bruikbaar. Alle stoelen hebben een verstelbare rugleuning, en omdat de hoedenplank op een ingekorte stand kan, kunnen ook achterpassagiers hun stoelleuning naar eigen keuze instellen. De flinke breedte van de auto heeft ook zijn voordelen als je, met de achterstoelen eruit, grote dingen wilt vervoeren. Op vakantie gaan we met vijf stoelen en dus extra bagageruimte.
De wegligging is voor zo’n grote en hoge auto uitstekend. Hij stuurt scherp door de bocht en hij blijft goed onder controle, ook bij uitwijkmanoeuvres. Lange ritten zijn goed uit te houden, en met andere auto’s hebben we dat wel anders gehad. De stoelen van de Multipla zijn comfortabel en stevig, althans voor ons gemiddelde postuur.
Motorisch gaat alles zonnig. Bij de vorige Multipla heb ik ooit 1 liter olie bijgevuld op 100.000 km, bij deze nog niets.
De versnellingsbak werkt soepel en de pook zit onder handbereik naast het stuur.
Benzineverbuik is gemiddeld 1:11 à 1:12, maar dan wel bij een rustige rijstijl.
Tenslotte twee kleinigheden.
Positieve kleinigheid is de dode hoekspiegel die standaard in de buitenspiegel zit. Buitengewoon handig op de snelweg als je wilt inhalen; je hoeft nooit meer je nek te verdraaien.
Negatieve kleinigheid is de hoge plaatsing van de versnellingspook die het zicht belemmert op de bedieningsknoppen voor verwarming en luchtcirculatie.
PROBLEMEN
Al snel na aflevering bleek een lekkage bij de doorvoer in het dak van de antenne. Is snel en adequaat verholpen door de dealer.
In het dashboard is een lampje uitgevallen en vervangen.
De verstelknoppen van de rugleuning waren bij twee stoelen slecht bevestigd.
Verder een auto die vrij van storingen en ongemakken is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren