Fiat Marea Weekend 1.9 JTD 105 ELX (1999)

autoreview

Fiat Marea Weekend
Fiat Marea WeekendFiat Marea WeekendFiat Marea WeekendFiat Marea WeekendFiat Marea WeekendFiat Marea WeekendFiat Marea - interieurFiat Marea - interieur

Signalement

UitvoeringMarea Weekend 1.9 JTD 105 ELX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf158.000 km
KM-stand laatst277.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 158.000 km

Na de geboorte van onze eerste dochter en een vrij grote (lees klassieke) kinderwagen toch maar op zoek naar een ruimere auto. De audi was een mooie wagen alleen qua ruimte niet zo groot.

Een collega van mij had een Fiat Marea Weekend en tipte me dat deze auto's veel waar boden voor weinig geld. Daar kwam bij dat er een vrij grote laadruimte inzit.

Dus op zoek naar een Marea Weekend. Als dieselliefhebber dan natuurlijk een JTD (Heb eerder ook een Alfa 156 JTD in bezit gehad).

Op moment van zoeken 2 keuzes, een 2.4 JTD en een 1.9 JTD. Heb mijn verstand toen voorrang gegeven en gekozen voor de 1.9 die te koop stond bij dealer Bovenkamp in Vledder. Hier kreeg ik 6 maanden garantie op de auto.

De auto werd door de dealer goed afgeleverd, aan het einde van de 6 maanden is er onder garantie nog een en ander vervangen, zo is de gehel koppeling vervangen hoewel dat wsl niet hoefde (goede service) en nog wat andere kleinere dingen.

Problemen: Rond de 180.000 kilometer ontdekte ik steeds meer olie op de pakeerplaats. Wat bleek, keerring van de krukas was gaan lekken. Hele blok en versnellingsbak uit elkaar laten halen. Heeft een aantal uren gekost maar gelukkig door een goed en niet duur garagebedrijf uitgevoerd.

Rond de 165.000 heb ik een via Marktplaats gekochte trekhaak eronder laten zetten. Dit heeft me enkele 100én eurootjes gescheeld.
Bij 217000 kilomter de remblokken en schijven voor vervangen / en nieuwe draagarmen erop gekregen. Bij 222.000 is de distributieriem vervangen.

Ik kan niet anders zeggen dat mechanisch de auto van goede kwaliteit is, behalve dan de lekkage. Qua rijcomfort wat minder, alles maakt lawaai als ik de radio aanzet en begin cruisecontrol te missen op de vele lange ritten voor mijn werk de laatste tijd.

Wat me wel opvalt aan deze auto is dat de kilomterteller een grote afwijking naar boven geeft.

Deze zomer een caravan gekocht en daar komt de Marea vlot mee weg ook al gaat het hier om een Caravan die maar incl laadvermogen 50 kilo lichter is als de auto.In de 5 rond de 80/90 geeft geen probleem.

Ben nu op zoek naar een andere auto. Omdat ik wat luxer wil naar een Lancia (Wil wel in een Fiat groep auto blijven rijden). Eerste doelstelling was een Kappa Station JTD alleen na een debakel van een of een te dure of een die te koop staat als mooi maar vol deuken zit en waarvan de bekleding kapot is, is de kijkrichting nu een Lybra. Wordt vervolgd.

Blijf hem toch maar rijden

  • 240.000 km

Tja, na de zoektocht naar een vervanger waarin alles mijns inziens allemaal nog veel te duur is toch maar besloten in de Marea te blijven rijden.
Ik kan niet anders zeggen dat hij nog steeds super rijdt en bijna geen druppel olie verbruikt, hulde aan de JTD motor.
De airco werkt ook nog steeds naar behoren, althans, de thermostaat niet dus alleen ijskoud maar dan doen we hem zo nu en dan maar even uit.
Verder weinig onderhoud gehad, een bandje achter, dit omdat er een bult opzat en de auto onder de 80 km per uur aardig slingerde. Verder miste er een bout van het subframe waardoor de auto allemaal krakende geluiden maakte tijdens het rijden, das nu ook voorbij. We houden het dus nog even vol.

We rijden driftig door

  • 255.000 km

Zo, de APK voor een jaar zit er weer op, na een jaar van bijna geen kosten een grote beurt en APK uit laten voeren.
2 banden zijn vervangen evenals een veer rechtsachter die gebroken was, vond al dat de auto de bodem soms raakte als ik wat te hard over de drempel ging. Totale kosten van 2 banden , veer, grote beurt en APK, 500 euro.
Laatst een berekening gemaakt en inclusief afschrijving vanaf ik de auto heb aangeschaft heb ik mede door de vele zakelijke kilometers gratis gereden in deze auto, dus ook prive. Daar kan geen leaseauto tegenop als je bijtelling moet gaan rekenen. Als je de sfachrijving per jaar bekijkt is dit jaar helemaal top, weinig onderhoud, weinig afschrijving, redelijke dieselprijs, dan kan het helemaal uit om zo'n auto te hebben. We rijden dan gewoon even door hoewel er een kans van een leaseauto boven het hoofd hangt..

En weer 10.000 kilomters erbij

  • 265.000 km

Zo alweer 10.000 kilometers erbij gereden in 2,5 maand tijd. Kosten vanaf de 255.000: Nihil. Met 2000 kilometer wordt hij weer verwacht voor een kleine beurt maar verwacht daar geen kosten behalve de standaard kosten.
Motor gebruikt nog steeds nagenoeg geen olie. Heb alleen een klein beetje koelvloeistof toegevoegd.
Voor de rest niets te klagen.

en de volgende 10

  • 275.000 km

Zo, even een korte update na weer 10.000 km kilometers. Deze zijn vanaf de vorige review probleemloos verlopen. Anderhalve maand geleden alleen een kleine beurt gehad , kosten 90 euro. Verder niets. Het enige wat eraan zit te komen is een andere voorruit, daar zit een scheur in , met dank aan een stuk ijs wat deze winter van een vrachtauto af vloog. De auto houdt zich nog steeds goed dus we gaan op naar de 280.000.

Tot ziens!

  • 277.000 km

Tja, ik heb mijn trouwe Marea verkocht en die is nu een nieuw leven begonnen in Macedonie. Hij is opgevolgd door een C5 110 pk HDI. Reden voor de vervanging is dat we een grotere auto wouden hebben. Ben benieuwd hoe deze Franse auto het gaat doen. Heb hier onderhand alweer bijna 3000 km mee gereden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.