Fiat Marea Weekend 1.9 JTD 105 ELX (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Marea Weekend 1.9 JTD 105 ELX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 132.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na verandering van werkgever en het daarbij moeten inleveren van mijn lease auto moest ik opzoek naar een eigen auto. Ik zocht een station met een (commonrail) dieselmotor, abs, airco en maximaal 140.000 km. De bedoeling is om er 5 jaar in te rijden (30-35 dkm/jr) en drie ton op de klok te zetten.
Kwam na verschillende zoekacties op internet al snel uit op een Fiat Marea Weekend. Dit vanwege de gunstige prijsstelling. Drie auto’s uitgezocht verspreid over Nederland. 1.9 JTD Elx bj2000 136dkm (Carnext, Raamsdonksveer); 2.4 JTD Hlx bj2000 140dkm (handelaar, Lopik); 1.9 JTD Elx bj1999 132dkm (Fiat dealer, Baarn). 1e was te veel beschadigd / diverse lampjes bleven branden tijdens de korte proefrit, 2e uitgeleefd / vage historie / slecht herstelde schade. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Fiat dealer. Geen ex-lease, nieuw gekocht en altijd in onderhoud geweest bij de Fiat dealer in Baarn. Ik kreeg volledige inzage in onderhoudshistorie en schade verleden (fl900,- schade aan achterbumper, krasje???).
Prijs overeengekomen 6500 incl. 140dkm beurt en 6mnd Bovag garantie. Naast de beurt en APK zijn daarbij nog de volgende onderdelen vervangen: mistlamp unit (86 euro), distributieriem (40 euro), spanner (66 euro), multiriem (27 euro), debietmeter (206 euro), 2x draagarm (90 euro), remschijven (73 euro), remblokkenset (51 euro), remvoeringset (95 euro), 2x remwielcilinder (20 euro). Totaal prijs van de beurt 1417 euro, excl. BTW en manuren.
Tijdens de garantie periode zijn nog de accu, ruitenwissermotor (voor), spiraal (kabel) van de airbag in het stuur en nog wat kleine zaken vervangen/verholpen. Was ik blij dat ik de auto bij de dealer heb gekocht, bij de andere twee had ik alle onderdelen zelf moeten betalen. Pluim voor de Fiat dealer Lettenmeijer uit Baarn. Bedankt!
Ik heb de auto nu precies een jaar en hij bevalt nog steeds goed. Veel ruimte en elektrische luxe. Automatische airco werkt goed (na schoonmaken van sensor). De Marea is voorzien van comfortabele stoelen met lendesteun. Stoel kan van zeer laag naar heel hoog. Handig is de draaibare bumper om een vlakke toegang te creëren. Kan ook open blijven tijdens het vervoeren van lange voorwerpen. De standaard cassetteradio heb ik vervangen door één met mp3-speler. De boxen zijn redelijk. De ovale boxen in de deur zijn niet te vervangen vanwege de afwijkende afmeting.
De auto ligt door het stugge onderstel redelijk strak op de weg. Schakelt goed, maar één nadeel hij wil alleen in de eerste versnelling als de auto bijna helemaal stil staat (lastig) en wil niet altijd gelijk in de achteruit. Sturen gaat goed, maar door de brede banden 195/50/15 wel wat gevoelig voor spoorvorming. Desondanks een lekkere reisauto.
De motor is zeer soepel. Pakt daarom makkelijk op van zeer lage toerentallen (1000) zonder te protesteren. Hierbij kun je rotondes in de derde versnelling nemen. Maar ook doorhalen tot meer dan 4000 toeren is geen problemen. Alleen wil de motor nog wel eens stotend lopen bij 1800 toeren en constante snelheid. Ik denk dat dit ligt aan interne vervuiling door de carter ontluchting (oliedamp) en de ERG recirculatie (roet ophoping) via het inlaattraject. Dit is goed te zien als je de turboslang los trekt van het inlaatspruitstuk. Tijd voor een lange schoonbrandende vakantie rit!
Olieverbruik is nihil, diesel verbruik is 1 liter op 17,5 km bij normale rijstijl.
PROBLEMEN
Accu was niet goed opgeladen voor de proefrit. Daar sta je dan tijdens de proefrit van je toekomstige auto, laat hij je op de eerste parkeerplaats staan. Eerste week na aankoop begaf de accu het dan ook. De auto net gekocht en voordat ik thuis ben gaat het airbag lampje branden. Nou dat is een goed begin!?!.
Verschillende dashboardlampjes vervangen waaronder die achter de tellers (3lampjes 3 uur werk) en de verwarmingsknoppen (1uur). Daarbij gelijk de temperatuursensor en bijbehorende ventilatortje van stof ontdaan (zit tussen de recirculatie en de airco knop). De temperatuurregeling werkt gelijk een stuk beter!!!
Bij gebruik van de temperatuurknop blijft de Buitentemperatuur op het display staan en springt na 10sec. niet terug naar de kilometerstand zoals het hoort, maar pas na een dag of twee. Hier is meerdere keren naar gekeken, maar hielp alleen voor korte duur. Oplossing; gewoon niet meer gebruiken. Net na het starten in combinatie met temperaturen onder de 3 graden laat hij automatisch 2x de temperatuur zien en springt dan wel weer terug.
De middelste gordel zit soms vast in de blokkeerstand en daarbij strak tegen de leuning als je deze naar beneden hebt gehad. Bout onder de achterbank los maken en de gordel een stukje terug laten lopen en dan is ie weer gangbaar. Oplossing; gordel een stukje uittrekken en onder de achterbank klemmen, zodat je dit kunt gebruiken om de vergrendeling op te heffen.
Abs lampje ging af en toe branden en dan voornamelijk bij slecht weer. Oplossing; gele stekkers loshalen (2 motor ruimte/2 onder achterbank) en inspuiten met vochtverdrijver.
Beetje roest aan het dwars schotten achter de achterwielen, waarschijnlijk door steenslag van de banden. Oplossing; een beetje roestpreventie.
Slechte lichtopbrengst van de ellips koplampen. Oplossing; Philips Blue Vision H1 lampen.
Laatste 25dkm geen noemenswaardige problemen. Op naar de drie ton!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.