Fiat Marea Weekend 1.8 16V ELX (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Marea Weekend 1.8 16V ELX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 264.000 km |
ERVARINGEN
- 275.000 km
We hebben eind vorig jaar voor weinig geld deze auto op de kop getikt. Hij was door de vorige eigenaar wat mager onderhouden, hij diende namelijk als vervangende auto voor 2 defecte Golfjes (een Golf 3 en 4), en hoefde het dus maar enkele maanden vol te houden.
We wisten bij aanschaf al dat de auto een nieuwe uitlaat en nieuwe wiellagers nodig had. Deze hebben we via Ebay.de besteld (uitlaat: 103 euro, wiellager: 45 euro/stuk) en er onder gebouwd.
Helaas hebben we bij het ombouwen van de lagers 1 ABS sensor defect geslagen, deze zat onmogelijk vast. Het heeft door een verkeerde levering daardoor vrij lang geduurd eer de auto weer ABS had. De sensor zelf was uiteindelijk 36 euro, en ik kon m er zelf inschroeven.
Doordat de verkeerde sensor geleverd is, was ondertussen ook nog de homokineethoes gescheurd. Sensor was er doorheen geslepen, maar goed, ook die voor 2 tientjes vervangen.
Afgezien van deze wat vervelende aanloopprobleempjes, bevalt de auto ons uitstekend. Hij is ruim, stuurt behoorlijk goed, en is redelijk fel. Let wel, redelijk. Het is namelijk wel een stapje terug van de barchetta. Mijn voorkeur ging eigenlijk dan ook uit naar een 2.0, maar die konden we niet voor een dergelijk laag bedrag kopen.
De auto is roestvrij en motorisch helemaal 100% (dat waren de 2 belangrijkste criteria).
Erg praktisch is de in 2-en gedeelde achterklep. We zijn al 2 jaar ons huis aan het verbouwen, en lange latten en gipsplaten kun je vervoeren met de klep dicht.
Leuk nieuws is wel dat we een prachtige gele barchetta op de kop hebben getikt voor erbij. Daar zit nog wel wat werk aan (motorschade), maar gezien de prijs kon ik me geen buil vallen.
Update 1-12-2008.
Hij is van leer voorzien, zaterdag jl het interieur van een serie 1 Marea op de onze overgezet. Was nog wel wat gepruts, omdat de onze een facelift model is (serie 2), maar met een paar uurtjes schroeven was de boel over. Wel moeten de deurpanelen nog overgezet worden, maar dat heeft geen haast.
Update 27-4-2009
Hij doet het nog steeds. Ondanks de aanrijding (onderdelen waren 175€). Ik heb nu de facto de auto dus gewoon gratis.
Wat wel jammer is zijn de steeds verder afbladderende spiegelvoeten. Binnenkort maar eens wat aan doen. Voor de rest ziet ie er weer redelijk netjes uit.
Update 21-12-2009
Hij blijft het gewoon maar doen. Teller staat inmiddels op 226.000 kilometer. Groot onderhoud voor de remmen staat voor de deur, ik heb via Ebay een complete set (schijven/blokken/ remslangen voor/ trommels/remschoenen/ remcylinders/veren) voor 220€ nieuw gekocht.Scheelt wel met de reguliere onderdelenhandel, want dan was ik 300€ kwijt geweest. Op naar de kwart miljoen dus.
Update 6-1-2010
Remmen zijn inmiddels ook gedaan, ik was voor het werk 125€ kwijt. Voor 345€ dus de hele remmenhandel vernieuwd, dat kan volgens mij slechter. Hij is nu qua onderhoud weer helemaal bij.
Update 7-6-2010
Spiegelvoeten laten stralen (matsklusje via collega) en laten primen en spuiten. 50€ en ze zien er weer netjes uit.
Eind juli mag ie weer naar zn thuisland, vakantie. Voor die tijd krijgt ie nog een nieuwe distributie, beurt enz.
Update 20-7-2010
Klepsteelrubbers en distributie gedaan. Tevens olie/oliefilter ververst. Eens kijken of het olieverbruik nu verdwenen is. Oude rubbers waren in ieder geval goed hard.
Update 01-11-2010
250.000 kilometer. Olieverbruik is belanrijk verminderd na de laatste onderhoudsactie. Moet even langs de gasboer, omdat hij met de nieuwe temperatuur-sensor wat traag op LPG omschakelt. Vermoedelijk even de computer anders instellen. Verders geen problemen.
Update 01-04-2011
261.000 kilometer. Auto op de zomerbanden gezet en een beurtje gegeven. LPG probleempje is na anders instellen verholpen.
Update 24-9-2011
Einde verhaal, remleidingen te slecht om door de TüV te komen en de bodemplaat begint echt erg slecht te worden. Jammer, maar we laten m niet meer maken. Volgende auto komt wel weer op Myreview.
Volgende week alle goede dingen eraf halen, dan gaat ie naar de sloop.
- Het verhaal kreeg nog een staartje, ik heb m voor 600€ verkocht. De nieuwe eigenaar heeft de remleidingen vervangen en blijkbaar ook een veer in de trommelremmen vervangen. Toen kwam ie weer door de TüV. Hij rijdt dus weer in Dortmund.
De nieuwe eigenaar heeft enkele weken later bij mij de resterende onderdelen die nog in de kelder lagen opgehaald en was er erg blij mee.
Naja, ik ben erg blij met onze Stilo. Ben inmiddels bezig met een studie via de OU, dus voorlopig geen tijd om te klussen.
PROBLEMEN
- 264.000 km
Vind het nogal meevallen voor 261.000 km.
Draagarm rechtsvoor knoept, 21 euro
Koppelstangetjes vervangen, 30 euro
Remleiding rechtsachter moet even ontroest worden, geen kosten
Veerstop linksachter afgescheurd, terug op de plek lijmen, geen kosten. Edit: lijmen hielp niet, uiteindelijk de hele handel maar met een flinke schroef vastgedraaid.
Alles bij elkaar, met alle reparaties door achterstallig onderhouden, heb ik m voor 300 euro weer helemaal tiptop. Oja, voor 151,50 € een setje originele HLX 6spaaks velgen (15 inch) op de kop getikt. Met goede winterbanden erop. Die zijn intussen vervangen door Continental PremiumContact 2’s.
Goedkoper kun je volgens mij geen grote familiebak rijden.
140.00 km: Auto is weer door de TÜV. Ze hadden m afgekeurd op jawel: de verkeerde bandenmaat. We hebben uiteindelijk maar nieuwe winterbanden er op gezet, was voor die halve ambtenaren goed genoeg. Ook de nieuwe draagarm was nu prima in orde, auto voor met 3 tientjes aan reparaties weer voor 2 jaar goedgekeurd. 2e afkeuritem was een knoepende draagarm. Die heeft 25 hele euro’s (nieuw) gekost, en een half uurtje schroeven. Zelfs mn vrouw was verrast hoe snel het weer gemaakt was ;-)
151.500 km: 2 kleine dingetjes:
- klein rammeltje vooronder als de auto koud is. Komend weekend eens even kijken wat er aan de hand is.
- het gasklephuis moet gereinigd worden. De auto valt bij stationair nml regelmatig bijna stil. Probleempje heb ik met de barchetta ook gehad, is waarschijnlijk vuil in het gasklephuis. Hierdoor kan de servo-motor de gasklep niet snel genoeg openen.
151.800 km:
- Stil vallende motor bleek aan de bougies te liggen. Tevens lijkt de gasinstallatie nu ook een stuk beter lopen. Zal blij zijn als die het gewoon doet.
- Rammeltje is waarschijnlijk een zwevend druklager. Koppeling loopt toch al naar zn einde toe (staat redelijk hoog). Laten we hopen dat ie het tot het voorjaar uithoudt, zodat we niet in de winter onder de auto moeten kruipen.
- Pollenfilter vervangen. Stond in de garageboekje dat die vervangen was, maar no way in hell dat dat gebeurd is. Ding was gewoon helemaal pikzwart.
De afgelopen 30.000 kilometer heeft ie dus laten zien niet helemaal foutvrij te zijn, maar wel 100% betrouwbaar.
163.000 km: de laatste 11.000 km geen problemen. Auto is probleemloos en blijft t gewoon doen. Binnenkort mag ie naar Oostenrijk, wintersport ! Wel nog even een verloopnippel voor de gasinstallatie halen. Bij 157.000 m even een beurtje gegeven, voor 100 euro klaar.
Hij brengt ons gezinnetje nog netjes overal, hij mag dus nog blijven.
Op naar de 2 ton dus.
Update 6-6-2008:
175.000 kilometer; Hij staat bij de garage, bougie uit de kop geploft. Vermoedelijk heeft een vorige eigenaar er eens een keer een bougie scheef ingedraaid, en was het draad beschadigd. Helaas kunnen ze er geen helicoil indraaien, dus is er een andere kop besteld. Hij zat toch al vlak voor de distributie-vervanging, maar leuk is t nog steeds niet allemaal. Betrouwbaarheid gaat derhalve een stapje terug.
Update 19-11-2008
189.000 kilometer; Sinds de nieuwe kop geen problemen meer gehad. Over een paar weken mag ie weer voor een flinke rit naar Oostenrijk, lekker skiën met vrouw en kindjes. Komende week of zo 'm maar eens even weer een beurtje geven.
Update 3-4-2009
204.000 kilometer; probleemloos 2 maal naar Oostenrijk op en neer geweest. Klein probleempje nu: bobine doorgeslagen, sinds vanmiddag loopt ie dus op 3 poten. Hij heeft me gelukkig nog wel veilig vanuit Brussel naar huis gebracht. Volgende dag er een andere bobine ingezet, 20 minuutjes werk en 50 € en het is weer goed.
206.000 kilometer; stuurstangetje linksvoor versleten. Nieuwe besteld voor welgeteld 6,50 €. Hij rijdt nu wat zwammig. Volgende week zodra ie binnen is even vervangen. Stelt volgens mij allemaal niet zo veel voor.
209.000 kilometer; stuurstangetje blijkt toch de homokineet te zijn. nieuwe is voor 45€ weer via Ebay gescoord en wordt er komende week door de monteur ondergebouwd. Nu even niet de tijd noch de zin om het zelf te doen. Maar goed, mag het, na 209000 kilometer...
Update 25-8-2009
213.000 kilometer; ABS-Pomp was kapot. Gelukkig had ik een identieke liggen uit de sloper. Dat heeft dus niet veel gekost. 40€ werkloon.
213.000 kilometer; ABS Sensor is helaas ook defect, 59€ voor het onderdeel, montage weet ik nog niet.
213.000 kilometer; Dopje uit de voorpijp geploft, voor 20€ laten lassen.
214.000 kilometer; Homokineet links begint licht te knoepen, die dingen gaan dus 2 ton mee. Kost dus weer 50€ voor de homokineet en 50€ voor de montage.
214.000 kilometer; Bobine nummer 2 is aan het overlijden. Dingen zijn 5 tientjes en gemakkelijk te vervangen.
Het begint nu ineens wel veel te worden, hopen dat ie er dan weer een tijdje tegen kan. Zou wel fijn zijn, want na de restauratie van de barchetta heb ik even niet veel zin meer om geld aan auto's uit te geven.
228.000 kilometer: laatste 14.000 kilometer geen kosten meer gehad. De pijntjes lijken zo'n beetje er wel uit.
240.000 kilometer: Hij gaat nog steeds. Ondertussen zijn ook de spiegelvoeten aangepakt, heb ze laten stralen, primen en spuiten. Binnenkort samen met mn zwager de klepsteelrubbertjes vervangen, hij heeft sinds enige tijd wat olieverbruik (1 liter per 3000 km). Dan wordt gelijk de distributie gedaan, die ligt er dan ook weer 75.000 kilometer op.
255.000 kilometer: Koppeling versleten en de rubbers van de draagarmen versleten. Helaas gebeurde het op de terugweg van de vakantie. Toch maar weer laten repareren. We rijden voorlopig gewoon verder.
Update 25-5-2011
264.000 kilometer: Filterdroger van de airco was lek. Nieuwe filterdroger, afvullen en afpersen van de airco en alles werkt weer. 150€ kosten.
Update 20-7-2011
267.000 kilometer:
- slot van de deur links bleef hangen, alles met kruipolie gangbaar gemaakt.
- lampje achter de kilometerteller was doorgebrand. Lampje vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.