Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima (2006)

autoreview

Fiat Grande Punto
Fiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieur

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.4 8v Edizione Prima
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst26.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 26.000 km

Na de peugeot 206SW die toch enigzins teleurstelde (zie review), in een Grande Punto gestapt. Was één van de eersten die in deze auto reed (april 2006). Gekozen voor de edizione prima in vijfdeursuitvoering. Deze versie sprak ons aan, omdat er divere extra’s staandaard op zaten. Radio/CD met uitstekende kwaliteit, automatische dual-zone airconditioning (die overigens altijd in de mono-stand staat), electrische ramen (voor) en spiegels. Alleen de cruise control zat er niet standaard op en was voor een klein bedrag te bestellen. Dit zou er echter voor zorgen dat de auto 2 maanden later geleverd zou worden dan de wachttijd van 5 weken die er nu was. Zoveel geduld had ik niet, dus dan maar geen cruise control.
Begin april was het dan zover: de auto was klaar! Ophalen dan maar.
Bij dealer Weijers Auto te Ridderkerk. Bij de verkoop niets dan lof, keurig geholpen. Op weg naar huis de eerste mankementen: de remmen schuurden bij het remmen, ook stonken ze nogal en ze liepen aan. Dealer gebeld en deze gaf aan dat er wat roestvorming op de schijven aanwezig was. Dit zou binnen een dag verdwenen zijn.
Kwam mij nogal vreemd voor, maar ja even aangekeken en het werd inderdaad minder. Weg ging dit niet en bovendien gingen de remmen ook nog eens piepen. De auto is hier diverse keren voor terug geweest en pas na de vierde keer was er een modificatie van de fabriek uit en was het probleem over. De auto beviel verder best goed en gaf verder weinig problemen. Erg zuinig; 1:12,5 in de stad en op de buitenweg ruim 1:15. Wel even wennen na de 110 pk’s in de peugeot terug naar 77 in de fiat, (onlangs gereden met een 1.4 16-klepper en dat leek er meer op) maar ik ben niet zo’n snelheidsfreak. Voor normaal gebruik voldoet de auto prima. Wat minder bevalt is de kofferruimte of liever: het gebrek hieraan. Want de punto is net zo lang als mijn 206SW was, maar de ruimte op de achterbank is aanzienlijk groter. Dit gaat dus ten koste van de bagageruimte. Voor een gezin met twee jonge kinderen (8 en 2) echt te klein. Verder valt op dat de bekleding (welke een schitterende combinatie van zwart/iceblue is) ontzettend besmettelijk is. Zelfs water laat al vlekken na. Met kinderen dus niet echt een succes en nu na twee jaar ziet het er niet uit.
Ben nu op zoek naar een auto met meer ruimte, want we gaan deze zomer op vakantie met de auto. Ik overweeg dan ook om de auto professioneel te laten cleanen omdat de huidige staat van de bekleding erg van invloed zal zijn op de eventuele inruilprijs.
Update september 2008: De auto is ongeveer twee maanden geleden verkocht aan een kennis die er ontzettend blij mee is. Na een grondige cleaning met de juiste materialen zag het interieur er ook weer top uit. Met pijn in ons hart afscheid genomen van onze Italiaanse schone. Mooie ervaring die tegen alle vooroordelen in voorherhaling vatbaar is. Gelukkig heb ik nu een auto van de zaak en dat is ook een grande punto... alleen is het maar een 1.2\'tje :-( Privé is de opvolger een Ford Focus II Wagon...review volgt.

PROBLEMEN

  • 26.000 km

In 26000 km zijn er geen echte grote problemen geweest, maar toch zijn er wel dingen geweest die je niet 1-2-3 bij een nieuwe auto verwacht. Aan de andere kant weet je dat je als één van de eersten in een nieuw model rijdt, er nog wel eens wat kinderziektes optreden. Wat mij vooral tegenviel was de dealer en niet eens zozeer het product Fiat. Ik zou dan ook zo weer een Fiat durven kopen, want daar heb ik alle vertrouwen in. Zeker meer dan in de peugeot die ik had.
In de afgelopen twee jaar zijn er de volgende problemen geweest:
-piepende/schurende schijfremmen (na enkele keren pas opgelost)
-vervanging stuurhuis (modificatie)
-na vervanging stuurhuis, maandenlang met rammelende voortrein gereden en ook de airbagsensor was kapot. De dealer was hier zeer laks mee en pas op het moment dat ik hen officieel in gebreke heb gesteld en een ultimatum van 10 dagen gaf, gingen alle deuren open en werd er ontdekt dat er een stabilisatorstang niet goed was.
-na 23000 km waren de voorbanden aan de binnenzijde compleet glad. De auto was dus niet goed uitgelijnd. Volgens de dealer kon het zijn dat ik een stoeprandje had geraakt! Deden hier dus niets mee en ik moet zeggen dat ik ze toen al zat was...
-onlangs is de auto bij de wielkasten l/r aan de binnenzijde bij de achterportieren overgespoten. De achterportieren waren te strak afgesteld.
Verder heeft de hoedenplank zwakke ophangpunten die al na 2 maanden waren afgebroken en dit is nooit opgelost. Ook het paneeltje van de elektrische raambediening heeft de neiging om uit zijn behuizing omhoog te kruipen.

Al met al heel wat kleine dingetjes, die wat mij betreft voor kunnen komen. Ik ben zelf ook niet perfect ;-) dus waarom een auto wel?
Wat mij wel irriteert is de lakse houding van de dealer en daar koop ik dus nooit meer een auto. Wat betreft dealerschap mag Fiat dus nog een kritische bliks over haar netwerk laten gaan. Het product is wat mij betreft zeer geslaagd!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.