Fiat Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport (2007)

autoreview

Fiat Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport (2007)

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.4 16v T-Jet Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na in 2006 door de Grande Punto uit de veel grotere FIAT Stilo Multiwagon te zijn gelokt, kwam in 2007 het moment dat FIAT met de T-Jet op de markt kwam. Een kleine betaalbare turbomotor in de door mij zo geliefde Grande Punto. De Grande Punto 1.4 StarJet 16V die ik toen nog had, was nog veel te jong om weg te doen, maar een proefritje in de Grande Punto 1.4 T-Jet 16V leek me toch wel leuk. Aldus gebeurde, en ik was compleet van slag. Zo’n gevoel had een motor me nooit meer gegeven sinds de 2 liter motor in mijn eerste auto (FIAT Croma). De turbo dichtte precies de gaatjes waar je bij de gewone 1.4 16V nog wel eens het gevoel had dat het net iets meer mocht en gaf daarnaast vaak nog meer dan dat. In 1 woord heerlijk!!!

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.....de T-Jet kwam er en wel in een rode 5-deurs Sport uitvoering. (Hiervoor was de Sport uitvoering voorbehouden aan de 3-deurs carrosserie, waardoor mijn eerste Grande Punto in de luxe Emotion uitvoering was aangekocht. De 5-deurs versie kan het echter ook prima hebben.)

In oktober 2007 mocht ik mijn nieuwe rode bolide verwelkomen. Wat een beauty en wat een rijgenot. De 120 pk van de T-Jet zorgen dat de wagen precies zo is als ik het wil. Je komt nooit te kort aan power, en je kunt er ook lekker rustig en schakellui mee rijden. Brandstofverbruik viel me ook niet tegen. de turbo nodigt uit tot een wat zwaardere voet, maar een gemiddeld verbruik van 1 op 13 bleek gewoon haalbaar.

Voor het eerst maakte ik nu ook kennis met het Blue&Me systeem voor Bluetooth telefonie en media. In het begin had ik eigenlijk zo iets van: leuke gadget, maar wat moet ik er mee. Ik bel niet in de auto en een gewone CD draaien in de auto vind ik goed genoeg. Maar na een tijdje heb ik mijn Motorola mobiele telefoon er toch maar bij aangemeld en het werkt gewoon fantastisch. Foutloos, helder en gebruikersvriendelijk. Wat later werden er ook nog wat USB-sticks gekocht om te gaan gebruiken in combinatie met de ingebouwde mediaplayer en als je dat eenmaal gewend bent, dan wil je geen CD meer.

Al 7 maanden en 12.000 km lang is de T-Jet een probleemloze reisgenoot waar ik dagelijks veel plezier aan beleef.
Op 1 ding na dan. De Grande Punto werd geleverd met 17’ velgen met daaromheen Bridgestone Potenza RE050A banden. De banden zijn me helaas erg tegengevallen. Ze lijken te kort te schieten, en geven me soms een onveilig gevoel wanneer ze weer eens grip verliezen en dan echt zoekende zijn. Helaas! Volgende keer toch maar weer gewoon Pirelli P-Zero Asimmetrico banden er onder.

EDIT:
Een terechte opmerking van Bravo! over het ontbreken van een verhaal over het formaat en bagageruimte.

Ik had voor de Grande Punto een Stilo Multiwagon. Uiteraard had de Multiwagon veel meer kofferruimte. Voor de Stilo heb ik ook een FIAT Bravo (uit 2001) gehad en daarvoor een Lancia Delta. Ik heb de gegevens er niet op nageslagen, maar volgens mij scheelt de kofferbak van de Grande Punto niet significant met die van de oude Bravo en Delta; uiteraard wel met de genoemde Stilo.
De Grande Punto verleidde mij aanvankelijk vooral met zijn looks, maar alvorens tot aanschaf over te gaan moest wel blijken dat hij niet té klein was. Belangrijkste punt was dat de kinderwagen in de kofferbak moest passen, dus dat werd bij de proefrit getest, en deze test doorstond de Grande Punto helemaal. De Mutsy kinderwagen van onze toen 1/2 jaar oude dochter paste, dus er was geen onoverkomelijk probleem wat betreft laadruimte. Zo’n grote station als de Stilo is allemaal wel leuk, maar hoe groter de auto hoe meer onzin je mee neemt en ik begon ook een beetje de openbare vrachtwagen te worden voor familie en vrienden. Ik had de grote auto, en mocht dus altijd overal komen opdraven voor het transport.
Ik speel overigens basgitaar in een band en moet regelmatig veel materiaal daarvoor mee nemen: 2 grote gitaarkoffers, 2 grote speakerkasten, een versterker en nog wat ander klein materiaal. Natuurlijk moet de bank dan plat in de Grande Punto, maar desondanks gaat het wel. Sterker nog, ik heb zelfs een paar keer naast mijn eigen materiaal ook nog eens het materiaal van onze gitarist (speakerkast, versterker, 2 gitaren) meegekregen naast mijn eigen spullen en uiteraard ondergetekende + de gitarist zelf. Met andere woorden: er gaat best veel mee in zo’n GP.
Voor de vakanties heb ik een mooie dakkoffer van Thule aangeschaft, want als je kinderen hebt en je wilt voor een paar weken spullen mee nemen, dan gaat dat natuurlijk niet zo in de kofferbak en ik vind het geen goed plan om de achterbank te gaan gebruiken als laadruimte.

PROBLEMEN

Problemen had ik al nauwelijks met mijn eerste Grande Punto, en de nieuwe is nog beter. Volgens mij heb ik alleen maar een keer een rubbertje dat op het dak zit iets beter vast moeten laten zitten, maar verder...probleemloos.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.