Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 90 Sport (2007)

autoreview

Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 90 Sport (2007)

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.3 Multijet 16v 90 Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toen de Grande Punto Sport destijds in het Oranje gepresenteerd werd, riep ik gelijk ’die wil ik hebben’.

Na van werkgever gewisseld te zijn en een jaar lang de ’oude’ leasehokken uit het contract gereden te hebben, kon ik mijn eigen keuze maken. Een week of 8 na het maken van de keuze staat de auto nu eindelijk voor de deur.

Het is dus de GP Sport geworden in de kleur Caribean Orange.
Als opties heb ik het glazen skydak, privacy glass, radio MP3 speler, armsteun, electrische lendesteun en cruise control. Het fantastische Blue & Me systeem is standaard op de auto.

De auto heeft in deze kleur in combinatie met het glazen dak echt een super uistraling. Deze is uiteraard erg smaak gebonden, maar tot nu toe zijn de reacties op straat overal erg enthousiast. Het is weer eens wat anders dan de zwarte Golfjes en Leons die ons wagenpark vullen (fijne auto’s maar zo gewoontjes).

Bij de motorkeuze heb ik lang getwijfeld tussen de 1300 JTD met 90 pk en de 1900 JTD met 130 pk. Het verschil in energieklasse en dus leasetarief in combinatie met het feit dat ik grotendeels in de file sta, gaf de doorslag voor de 1300 motor.
Deze motor is geenszins traag te noemen. Eerder zelfs rap. De auto sleurt met de 6 versnellingsbak moeiteloos door naar snelheden die je je rijbewijs kosten, dit wel iets geholpen door het Novitec sportluchtfilter wat ik heb laten plaatsen. Over gebrek aan vermogen zullen jullie mij dan ook niet horen. Mooi punt van de motor is dat deze ontzettend stil is. Daarnaast draait hij wanneer je 100 rijdt, nauwelijks 2000 toeren. De zuinigheid kan ik na 2 keer tanken nog niet over oordelen. Ik vind dat persoonlijk ook niet heel erg interessant. Als autofiel is dat het laatste waar ik mij druk om maak.

Het rijgedrag van de auto is goed te noemen. Door het sportonderstel is de auto vrij strak te besturen. Gemis aan comfort heb ik nog niet ervaren.
In een drempelrijke omgeving moet je je er wel bewust van zijn dat de auto vrij laag staat, maar dit is niet storend.

Van binnen heb ik gekozen voor het zwart/ oranje interieur. Dit kleurt goed bij de buitenkant van de auto. De sportstoelen zitten heerlijk, lekker stevig en toch zacht. Nadeel vind ik wel dat de bestuurdersstoel zelfs op de laagste stand vrij hoog zit. Dit heeft Fiat eigenlijk altijd al gehad. De electrische lendesteun en de armsteun zorgen wel weer voor een comfortabele reis.

Het stuurwiel met al zijn knoppen is een absolute pre. De knoppen voor de telefoon, radio en Ipod zijn ideaal. Via het Blue & Me systeem zijn alle handelingen af te lezen van het display op het dashboard zodat je handen altijd aan het stuur zitten.
Het systeem werkt heerlijk makkelijk en de Ipod welke aangesloten wordt in het dashboardkastje maakt overuren. Voordeel hier is dat de Ipod automatisch opgeladen wordt via de USB. Het audiosysteem met 6 speakers en bassbox in de kofferbak geeft een mooi geluid, zeker een dikke voldoende waard.

Samenvattend heeft de GP Sport een dikke uistraling, rijdt de motor stil en door en voel ik mij in het interieur hartstikke thuis. Bij de concurrentie zou ik geen auto weten die voor de bijna 24.000,- Euro zo compleet is als mijn GP. En als die er al is, heeft deze nimmer de looks van een GP.

Update 27-6-2007

De auto bevalt nog altijd super! Iedereen is er gek op en ik krijg heel veel reacties van enthousiaste mensen. De auto is voor zijn 1500 kilometer beurt bij de dealer geweest en heeft toen al netjes versie olie gekregen.

Over power en snelheid niets te klagen, de auto rijdt heerlijk en rap door.
Wel heb ik eens via de leasecalculator naar het verbruik gekeken. De leasemaatschappij zet in op 1 op 22,2 en ik rijd 1 op 15,1. De 1 op 22,2 lijkt mij niet realistisch gesteld, maar de 1 op 15,1 is wel erg onzuinig. Voorlopig houd ik mijn rechtervoet hiervoor verantwoordelijk. Waar het kan, rijd ik graag goed door ter compensatie van al mijn file uren (ik weet dat het qua tijd niets oplevert, meer een gevoelskwestie). Daarnaast ben ik ook altijd wel in voor een stoplichtsprintje. Sportief rijden blijft toch leuk en de auto kan echt hard de bocht om zonder problemen te geven. Wel zit ik regelmatig met de voorkant op de grond. Hier moet ik best veel rekening mee houden.

Update 30-6-2007
Nieuwe foto’s van een schone GP!

Update 28-11-2007.
Ik kan niet anders zeggen dat de auto nog altijd goed bevalt.
Vrijwel dagelijks krijg ik positieve opmerkingen over de looks en hij doet gewoon alles wat ik wil.

Morgen komen de winterbanden er op en verder is er weinig schokkends gebeurd.
De auto heeft 1 keer in de garage gestaan voor verse olie en 1 keer voor zijn 30.000 kilometer beurt.

Dus weinig nieuws te vertellen, een teken dat het goed op orde is bij Fiat!

Update 2-5-2008 (kilometerstand 58.300)
Tja wat moet ik zeggen, de auto rijdt nog altijd heerlijk en nu het zonnetje weer schijnt, kan het dak weer open. Verder eigenlijk een zorgeloze winter gehad en slechts wat kleine problemen welke eerder te wijten zijn aan het veelvuldige gebruik dan aan een kwaliteitsprobleem.

Ook de dealer bevalt mij nog altijd goed. Ze staan bij Pols in Waalwijk altijd voor mij klaar en problemen worden altijd snel verholpen. Deze zomer gaat de auto terug naar zijn geboorteland dus de kilometers zullen er bij blijven vliegen. De kleur bevalt mij nog altijd op en top!

Update 27-7-2009 (kilometerstand 112.000)
De auto heeft inmiddels ruim 112.000 kilometer gelopen en het bevalt nog altijd prima. Door een verhuizing ben ik van dealer gewisseld. De nieuwe dealer, Vermeij in Uithoorn bevalt goed. Hier staan ze altijd klaar en met name de technische kennis is hier echt een pluspunt. Een aantal slepende problemen hebben ze er bij Vermeij goed uitgekregen.
Het verbruik blijft wel een issue. Ik kom by far niet aan de cijfers die volgens Fiat mogelijk zijn. Deels ligt dit aan mij, even zo goed zijn de cijfers die Fiat aangeeft niet realistisch. Ook binnen de Grande Punto Club is er niemand die aan dit verbruik komt.

PROBLEMEN

Bij het afleveren de volgende problemen geconstateerd;

Dashboardkastje hing scheef
Linker achter speaker lag bloot, kap zat los
Rammel linksvoor
Uitlijning niet zuiver
Lakschade op bestuurdersdeur.
Achterbank is beschadigd

De eerste 3 punten zijn binnen een half uur door de dealer erg netjes opgelost.
De andere 3 punten worden komende week door de dealer aangepakt. Erg prettig dus om een dealer te hebben die de zaken serieus neemt en goed oplost. Fiat dealer Pols in Waalwijk kent zijn vak!

Na 1350 kilometer kan ik nog weinig zeggen over de betrouwbaarheid en de gebruikskosten, maar ik ga er hier bij beide van uit dat dit wel goed zit.

Ik zal de review met mijn 60.000 kilometer per jaar regelmatig updaten. De GP kan laten zien dat goed en betrouwbaar autorijden wel degelijk met passie kan.

Update 27-6-2007 (kilometerstand 8250)
Inmiddels is de lakschade al 3 keer bijgewerkt. Elke keer na het autowassen is de lak er weer af. Hiervoor gaan we een betere oplossing zoeken.
De dealer heeft het bij Fiat voor elkaar gekregen om een nieuwe achterbank op garantie te krijgen. Deze is nu in bestelling. Hulde voor de dealer Pols in Waalwijk!

Blue & Me geeft veel problemen met de verstaanbaarheid. Onderzoek leert dat de microfoon te sterk is. Voorlopig even de telefoon in mijn tas op de achterbank leggen en het probleem is weg. Deze tijdelijke oplossing is er omdat een aantal medeleden van de Grande Punto club nu andere microfoons krijgen om te testen. Zodra hier helder is wat de beste oplossing is, gaat dat bij mij ook gewijzigd worden. Ook weer fijn dat de dealer erg goed meewerkt.

Ik heb verder nog 1 keer gehad dat de auto spontaan zijn citystand (stuurbekrachtiging) en zijn mistlichten aanzet tijdens een rit over de A12 in hevige regenval. Laten we dit maar houden op de charme van Italiaans rijden.

Verder eigenlijk geen noemenswaardige problemen gehad dus ik ben dik tevreden!

Update 28-11-2007 (kilometerstand 35.000)
De auto heeft soms een haperende CD speler. Reparatie betekent dat ik de radio minstens 3 weken kwijt ben. Omdat ik ten eerste mijn Blue&Me niet kan missen in verband met de nodige carkitt en daarnaast vrijwel altijd mijn Ipod gebruik, laat ik dit voor wat het is.

Update 2-5-2008 (kilometerstand 58.300)
De kilometers komen er hard bij, maar de problemen vallen mee.
Sinds de 40.000 kilometer geeft de auto bij warme motor aan dat de gloeibougies nagekeken moeten worden. Dit is inmiddels een keer of drie gebeurd en ondanks dat er geen storingen waarneembaar of meetbaar zijn, blijft de melding komen.

Tevens vooral last gehad van irritante rammeltjes. Dit blijkt elke keer weer in de ophanging van de deuren en de achterklep te zitten. Bijstellen zorgt ervoor dat ik weer zorgeloos rijden kan.

De remmen vereisen ook wat aandacht. De linkerachterrem zit regelmatig vast ondanks dat er al naar gekeken is. Maar de dealer blijft scherp en gaat er volgende week weer mee aan de slag.

Tevens heeft de dealer een lekkende waterpomp geconstateerd en die wordt onder garantie vervangen, want dit mag natuurlijk niet voor een auto van 1 jaar oud.

Update 27-7-2009 (kilometerstand 112.000)
De auto is inmiddels twee keer teruggeweest voor problemen met de remlichtschakelaar. Deze geeft een storing waardoor alle veiligheidssystemen niet meer werken en je op het dashboard een kermis aan lampjes krijgt. De remlichtschakelaar is beide keren vervangen.

De rammeltjes blijven een probleem, maar op dit moment valt het mee. Wel had de vorige dealer het kofferbakslot zo strak gezet ter voorkoming van rammeltjes) dat het kapot was gegaan.

De verlichting valt alles mee. Tot nu toe 1 keer de koplamp toen ik toevallig bij de dealer was voor iets anders. Ook een rem- en een achterlicht zijn vervangen, maar that's it tot nu toe.

Grote problemen hebben zich tot nu toe niet voorgedaan en zolang de dealer het netjes oplost als er eens wat is, rijden we de laatste 60.000 kilometer nog vrolijk door.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.