Fiat Doblò 1.9 JTD ELX (2002)

autoreview

Fiat Doblò
Fiat DoblòFiat DoblòFiat DoblòFiat DoblòFiat DoblòFiat Doblò - interieurFiat Doblò - interieur

Signalement

UitvoeringDoblò 1.9 JTD ELX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het grote pre van de Doblò is zonder meer de ruimte: bij
sportclub, meubelzaak, doe-het-zelver of tuincentrum is het een kwestie van inladen en rijden. Ik rijd er dagelijks 125 km heen en terug mee naar mijn werk, zonder problemen en en verbruik van 1 op 16 (of zuiniger). Zuiniger kan, maar de snelweg eist hier zijn tol in opzicht van de dorst. Qua comfort hoef je zeker niet af te zien: goede stoelen, harde vering maar over het geheel niet storend. Met vijf man en hun bagage naar de Champagne rijden (en terug met nog een stuk of tien dozen van dit vocht) is evenmin een probleem. Net als
Engeland (regio Londen) via de Eurotunnel na een dag werken.

De styling is erg praktisch en de meningen kunnen erover
verschillen: in mijn gele kleur heeft iedereen het over de bus waar zij vervolgens graag instappen. De uitrusting is op een goed peil: alles elektrisch, buitenspiegelverwarming, en optionele airco.

Na drie jaar en 170.000 km is het tijd geworden eens rond te gaan kijken voor een vervanger. De keuze in de klasse is echter groot en een vergelijkbare uitvoering is in de tijd redelijk gestegen... wat inmiddels wel duidelijk mag zijn, is dat de restwaarde van de auto aanzienlijk lager is dan de nieuwprijs ervan én dat deze erg schommelt: tussen 5100 en 9000 (!) euro - in het laatste geval is overigens sprake van een nieuwe (voorraad)auto die snel leverbaar is (wat voor de inruilende partij pakweg 10.000 km scheelt) en die een hogere catalogusprijs kent. Wie zei dat shoppen tegenwoordig geen zin meer heeft?

PROBLEMEN

Nauwelijks. Rond 16.000 km ging het controlelampje ’deur
open’ branden terwijl dat niet het geval was. Reset van de computer was voldoende om het euvel te verhelpen. Verder alleen koplampen vervangen (dat moet een dealer/ garage doen omdat ze nogal zijn ingebouwd, 15 - 20 minuten werkplaatstijd) en de beurten gegeven.

Rond km 110.000 wilden de ruitenwissers niet stoppen na
ingeschakeld te zijn of gingen ze in de intervalstand continu werken - tijdelijk steeds. Vervanging van de ruitenwisserschakelaar (garantie) verhielp dit euvel.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.