Fiat Doblò 1.9 JTD ELX (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Doblò 1.9 JTD ELX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het grote pre van de Doblò is zonder meer de ruimte: bij
sportclub, meubelzaak, doe-het-zelver of tuincentrum is het een kwestie van inladen en rijden. Ik rijd er dagelijks 125 km heen en terug mee naar mijn werk, zonder problemen en en verbruik van 1 op 16 (of zuiniger). Zuiniger kan, maar de snelweg eist hier zijn tol in opzicht van de dorst. Qua comfort hoef je zeker niet af te zien: goede stoelen, harde vering maar over het geheel niet storend. Met vijf man en hun bagage naar de Champagne rijden (en terug met nog een stuk of tien dozen van dit vocht) is evenmin een probleem. Net als
Engeland (regio Londen) via de Eurotunnel na een dag werken.
De styling is erg praktisch en de meningen kunnen erover
verschillen: in mijn gele kleur heeft iedereen het over de bus waar zij vervolgens graag instappen. De uitrusting is op een goed peil: alles elektrisch, buitenspiegelverwarming, en optionele airco.
Na drie jaar en 170.000 km is het tijd geworden eens rond te gaan kijken voor een vervanger. De keuze in de klasse is echter groot en een vergelijkbare uitvoering is in de tijd redelijk gestegen... wat inmiddels wel duidelijk mag zijn, is dat de restwaarde van de auto aanzienlijk lager is dan de nieuwprijs ervan én dat deze erg schommelt: tussen 5100 en 9000 (!) euro - in het laatste geval is overigens sprake van een nieuwe (voorraad)auto die snel leverbaar is (wat voor de inruilende partij pakweg 10.000 km scheelt) en die een hogere catalogusprijs kent. Wie zei dat shoppen tegenwoordig geen zin meer heeft?
PROBLEMEN
Nauwelijks. Rond 16.000 km ging het controlelampje ’deur
open’ branden terwijl dat niet het geval was. Reset van de computer was voldoende om het euvel te verhelpen. Verder alleen koplampen vervangen (dat moet een dealer/ garage doen omdat ze nogal zijn ingebouwd, 15 - 20 minuten werkplaatstijd) en de beurten gegeven.
Rond km 110.000 wilden de ruitenwissers niet stoppen na
ingeschakeld te zijn of gingen ze in de intervalstand continu werken - tijdelijk steeds. Vervanging van de ruitenwisserschakelaar (garantie) verhielp dit euvel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.