Fiat Doblò 1.3 Multijet 16v Family Plus (2006)

autoreview

Fiat Doblò 1.3 Multijet 16v Family Plus (2006)

Signalement

UitvoeringDoblò 1.3 Multijet 16v Family Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst128.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

100.000+ met een Fiat

  • 112.000 km

In mei 2006 hebben wij een Fiat Doblo gekocht. Ik was net voor mezelf begonnen en we zochten een ruime auto waar de kids (3 stuks) riant in kunnen, niet te duur en weinig onderhoud. We hadden al ervaring met Fiat, dus die stap durfden we wel te nemen :-)

De Doblo is natuurlijk een eigenaardige auto. Sommige noemen hem lelijk, andere zweren er bij. Ach, apart is het in ieder geval. Hij is behoorlijk vierkant en daardoor erg ruim, de schuifdeuren zijn ideaal met kleine kinderen. Ze zwieren tenminste nooit de deur in een keer open op een parkeerplaats.

Wij hebben een 'family edition', dus met dubbele achterbank, dat betekent dus 7 zitplaatsen. Vervelende is wel dat je dan geen bagageruimte meer hebt. Een plastic tas, of een sporttas(je) gaat er nog net in, maar meer niet. De achterbank gaat er ook regelmatig uit en staat dan gewoon in de garage. Dit is geen hobby, de bank is zwaar en het is nogal wurmen om de bank eruit te halen en erin te stoppen. Het kunstof van de achterbak is daardoor ook behoorlijk bekrast en gedeukt. Dat is wel jammer.

De family edition is aardig aangekleed. Elektrische ramen voor (achter schuiframen, helemaal achter uitklapramen), centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, city knop voor stuurbekrachtiging, (handmatige) airco, buitentemperatuurmeter, parkeersensoren achter, 16" lichtmetaal (205/60/16) en winterbanden (op standaard 15" metaal). Het enige wat ik zelf mis is een cruise control, maar dat was niet leverbaar op het vorige model Doblo. Wel hebben we er een standkachel van Webasto in laten zetten. Dat is 's winters ideaal, de ramen zijn zo goed als schoon, zelfs als er veel sneeuw ligt. Daarnaast is het natuurlijk prima voor je motor, je merkt dat hij echt veel beter rijdt als je net wegrijdt. Je kan hem handmatig direct aanzetten, maar ook 3 tijdstippen programmeren.
De Webasto loopt gewoon op diesel, maar de pomp die het water rondpompt als ook de ventilator lopen natuurlijk gewoon op de accu, en daar moet je even op letten. Met name 's winters als de standkachel een half uurtje draait dan trekt dit wel een belasting op de accu (kom ik later op terug).

Onze Doblo is een 1.3 Multijet met 85pk (diesel dus). We hebben ook in de 1.4 benzine gereden, maar dat was bij lange na niet genoeg. Deze 1.3 is voor een Doblo net voldoende. Omdat je aardig wat koppel hebt kan je nog wel goed meekomen met het verkeer, maar een scheurwonder is het natuurlijk niet. Dan kan je beter de 1.9 Multijet opzoeken. Met wegrijden moet je goed oppassen, onder de 1500 toeren is er echt niemand thuis en slaat de motor af als je niet oppast, en dat met een diesel! Maar ja, dat is ook inherent natuurlijk aan een klein motortje met relatief veel pk's.
Bij 120 km/u draait de motor iets meer dan 3000 toeren en dan hoor je hem wel, storend is het echter niet. Naast het windgeruis (vierkante bak vangt veel wind) en het bandengeruis. Maar het rijdt verder prima en nooit een slag verkeerd, ook niet na 111.000 km. Ik vind het een heel fijn motortje. Ik doe altijd rustig aan, met koude motor niet teveel toeren draaien, rustig warm laten worden, na een lange rit even stationair laten draaien (30 seconden ofzo) of de turbo even tot rust te laten komen.

Qua wegligging hoef je geen wonderen te verwachten. Al heel snel wil de auto over de voorwielen wegschuiven in de bocht, en gas bijgeven geeft een hoop gekerm van de voorbanden. Als het te hard gaat dan is het gewoon een kwestie van gas (met beleid) loslaten en hij trekt weer naar binnen. Teveel gas geven bij wegrijden resulteert dan ook in doorslippende wielen, ondanks dat het maar een 1300 is. Verkeersdrempels voel je goed, daar moet je met beleid overheen rijden, anders vallen je vullingen uit je mond zo hard klappert het dan.

Toen de auto werd afgeleverd stond de Doblo op 17" lichtmetaal met vrij platte banden zoals je op de foto's kunt zien. Dit had een mega effect op de wegligging. Je kon echt als een dolle een bocht nemen wat op de snelweg soms best leuke effecten hebt. Van de A1 naar de A9 bijvoorbeeld, rijd je daar met je 'busje' even iets harder dan die BMW had verwacht, echt lachen. De velgen waren na 10.000 goed krom gereden, maar dat ligt aan de kwaliteit van de wegen bij ons op het platteland. Wij moeten wel eens uitwijken op die smalle wegen, dan rijd je van de weg af de berm in waarbij de rand van de velg over de rand van het asfalt gaat. Met de betaande 16" velgen (en de hogere banden) heb je daar geen last van.

De auto heeft in de afgelopen 4 jaar het normale onderhoud gehad bij de Fiat dealer. Dus elke 20.000 km voor een beurtje. Nooit spectaculaire dingen gehad. Wat is er dan wel stuk geweest:
- slot van de achterklep (mijn schuld, ik had hem met een stuk touw niet goed dichtgemaakt);
- schuifraam achter (een van de kids had er kauwgom tussen gedaan);
- accu kapot na 2 jaar, in de winter natuurlijk. Misschien ook omdat de Webasto wat stroom trekt;
- EGR (exhaust Gas Recirculation) klep na 100.000 km;
- Roetfilter verstopt bij 110.000 km.

Natuurlijk zijn ook wel eens lampjes vervangen, 2x beide halogeenpitten voor (ik vervang ze altijd allebei tegelijk), achterlichtje, nummerplaatverlichting. Een keer bij een beurt (80.000 km) zijn de remblokken vervangen, maar dat is natuurlijk standaard verhaal.

Zo'n dieseltje is wel zuinig. Op vakantie naar Frankrijk loopt hij gemiddeld 1:16, bij korte stukjes natuurlijk wel minder. Flink doorgassen merk je ook wel. Naar Frankrijk eens continue 135 km/u gereden, en dat vertaald zich in een verbruik van 1:11.
Olieverbruik is nihi. Ik peil wel eens, maar behalve de eerste 10.000 km nooit olie bij hoeven vullen.

Het is wel een hele praktische auto. Binnen heb je overal wel opbergvakken. Een groot vak boven de voorruit, in de portieren, in het dashboard, tussen de voorstoelen, overal zijn vakken, vakjes, koffiehouders etc.

Nu is er de nieuwe Doblo, we hebben gereden met de nieuwe 2 liter Multijet. Dat is echt feest. 130pk, 2200 toeren bij 120 km/uur en bakken met koppel. Veel langere wielbasis, nieuwere ophanging, het rijdt echt wel stukken beter. Maar ja, 'onze' Doblo doet het nog prima, en echt goede redenenen om hem in te ruilen hebben we ook niet. Keuzes, keuzes, keuzes....


Grote beurt update

  • 117.000 km

in verband met de APK is de grote beurt van 120.000 km iets vervroegd. De nodige filters vervangen, olie, ringetjes etc. en natuurlijk de nodige 'verwijderingsbijdragen' voor het 'prettige' bedrag van bijna 500 euro. Da's niet weinig, maar we laten het wel altijd bij de officiele Fiat dealer doen.
En de APK is er ook weer doorheen, da's dan wel weer prettig.

Met het ook op de komende vakantie naar Spanje hebben we ook alle 4 de banden moeten verwisselen. Er zitten nu Conti's onder in de maat 205/55/16H. Ook weer 400 euro armer.

Alles bij elkaar iets meer dan 900 euro uitgegeven aan onderhoud, maar hij rijdt ook weer superlekker, en hij kan er weer een flinke tijd tegenaan.

Verder still going strong...

Afscheid

  • 128.000 km

Half augustus zijn we nog met de Doblo naar midden Spanje gereden. 5500 km en geen klap verkeerd gegeven. Wel kan je merken dat je op de hoogvlakte met 40 graden, vijf man in de auto en de airo aan met 85pk erg mager bent. Als het maar een beetje omhoog loopt moet de airco uit en terug naar de vierde versnelling, anders komen de trucks je links en rechts voorbij :-)

Verder niets op aan te merken. De auto reed heerlijk (ik mis de cruise control op hele lange afstanden!) en geen druppel olie verbruikt.

Maar nu is het voorbij, er is een nieuwe lease auto. Even bij de Fiat dealer zitten twijfelen tussen een nieuwe Doblo of een nieuwe Grande Punto 1.3 MultiJet. Die laatste is het geworden (onze 4e Punto) en is inmiddels afgeleverd en de eerste 1000 km zitten er bijna op.

De Doblo heeft niet lang in de showroom gestaan en is inmiddels al weer verkocht aan de volgende berijder.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.