Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 120 Dynamic (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Bravo 1.4 T-Jet 16v 120 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 224.500 km |
Afwachtend... (nog) zeer tevreden
- 11.000 km
In augustus was het zover, mijn eerste nieuwe auto. De laatste jaren heb ik zakelijk en privé regelmatig huurauto's gereden, hierdoor verrassende (b.v. Mondeo, maar ook tegenvallende auto's gereden. Hierdoor wist ik al behoorlijk wat ik wel of niet wilde. Om in mijn review maar niet over de standaard vergelijking met de Duitse compacte middenklassers te beginnen, eerst maar het rijtje favoriete auto's wat bij mijn keuze afgevallen is:
- Ford Focus (de Mondeo viel niet in de prijscategorie). Dit model kon echt niet meer in 2010, maar de nieuwe liet nog erg lang op zich wachten.
- Peugeot 207 1.6 VTi. Heerlijke auto met enorm veel vermogen, maar erg veel herrie door hoge toeren op de snelweg... en in fora toch niet echt heel betrouwbaar.
- Opel Astra... tot het vorige model nog verschrikkelijk, maar het nieuwe model... had ik graag genomen. Helaas was het te duur.
Toch maar naar mijn oude merk gekeken.
Mijn vriendin keek naar mijn gezicht toen ik bij de proefrit instapte en zei: "Ik zie het al... deze wordt het hè?" Dat is precies wat iedereen schrijf: Altijd nog gelukkig zijn bij zien van de auto of achter het stuur te zitten. Ik kan het bevestigen! Tijdens de proefrit toch nog objectief gebleven... en de auto genomen in Cool Grey met privacy glas, sport pakket en sensoren achter (voor is het overigens gratis bijgeleverd).
Wat bevalt na 11.000 km?
Beter als verwacht:
- de sportstoelen. Ik had hier slechte verwachtingen aangezien de lengte van de zitting redelijk kort is. Met mijn 1.85 heb ik ook op lange stukken nooit problemen gehad en ik kom zonder pijntjes aan. Ook de onderrug perfect ondersteund. Dit na al 6x een dag met 700 km te hebben gereden. Stoelen zijn dus in orde.
- de motor (T-jet 120). Hier had ik hoge verwachtingen, maar deze motor is echt perfect (beter als de 150 pk). Vandaag weer in Duitsland een langer traject afgelegd (de reden om vandaag te schrijven). Ik had al regelmatig 170 of 180km/h gereden, maar vandaag maar eens naar de top. Zonder terug te schakelen vanuit zijn 6, gas opvoeren.... en ohh wat een koppel is er beschikbaar. Tot 190 op de teller denk je dat het eeuwig doorgaat, maar dan neemt de tegenwind toch de overhand en duurt het 10 seconden voor de laatste 10km/h. De 6de versnelling is echt de leukste (in Duitsland). Geluid is goed en geen merkbaar turbo-gat. Een vriend met een nieuwe Opel Astra 1.6 Turbo Sport gaf aan dat mijn T-Jet 120 een betere vermogensverdeling heeft. Hij moet nog wel eens terug schakelen, wat bij mijn Bravo niet nodig is. 80 tot 200 is allemaal mogelijk in z'n 6.
- Stuurgedrag. Ik had het gewoon redelijk slecht verwacht door de commentaren in internet. Het is zeker in orde, geen Ford, maar kan er leuk mee sturen.
Volgens verwachting:
- Kwaliteit. Ik had overal al kunnen lezen dat het met de betrouwbaarheid goed zit en bij de afwerking mogelijk kleinigheden zijn. Bij mij ontbreken er kleine bevestigingsclips onder de motorkap voor de geluidsisolatie deken. Geen probleem, maar wel onzorgvuldig. Verder piept mijn koppelingspedaal en is het gebruikte materiaal bij het dashboard goed, maar niet geheel kras bestendig. Beetje netjes behandelen dus aan de binnenkant.
- Kleur Techno Grey met de 2-tone velgen. Techno Grey laat de mooie lijnen niet verdwijnen zoals iets meer gebeurd bij zwart. Maranello rood was mijn alternatief, maar iets minder zakelijk.
Wat bevalt niet?
Het enige wat voor verbetering vatbaar is de "Instant Nav" navigatie met multimedia systeem. De navigatie en GSM Bluetooth werken perfect, maar de MP3 USB om muziek te luisteren begint 9 van de 10 keer bij nummer 1. Dit is vervelend. Ik ben benieuwd of er andere bezitters dezelfde ervaring hebben. Tevens is het systeem al 3x vanuit zichzelf gereset tijdens het rijden. Daarna weer vrolijk doorgespeeld.
Al met al bij 11.000 km nog zeer tevreden. Als ik vandaag opnieuw kon kiezen dan wordt het geen Bravo... dan een Giulietta.... als die niet veel duurder is en net zo betrouwbaar blijkt te zijn. Anders Bravo!
Blijvende glimlach
- 20.000 km
Na 1 jaar en 20.000 km wordt het oordeel iets betrouwbaarder. Nog erg tevreden met wat kleine toevoegingen. Zoals al geschreven is het stuurgevoel in orde. Na het monteren van mijn zomerbanden in het voorjaar heb ik gemerkt dat de Bravo met de stuurbekrachtiching erg reageert op iets te zachte banden. Weer boven de 2,3 Bar en het voelt allemaal weer goed aan.
Na vele lange kilometers valt me op dat de auto toch heel stil overkomt. De algehele isolatie is heel goed, maar ook (nog) geen rammeltjes. Daarbij rijd ik elke dag 400m over een slechte keitjesweg. Bovendien nog niet in de garage geweest.
Ja.. met een Bravo parkeer je altijd naast een andere Bravo (als er een staat). Ja.. tijdens het autowassen heb je altijd een praatje met een andere Bravist(e).
Na de 30.000km beurt meer!
Zo saai als...
- 34.500 km
Nee, de Bravo is nog steeds niet saai, maar mijn review onderhand wel. Nog steeds een blije bezitter met een normale 30.000 km onderhoud achter de rug. Geen bijzondere kosten of voorvallen. En hoe is het mogelijk, zelfs nog geen parkeerschade. Tot nu toe een perfecte koop geweest. Jammer dat Fiat dit mooie ontwerp en technische succes niet kunnen uitbuiten. Komt er ooit nog een Bravo 3?
Hoe word ik gelukkiger?
- 118.000 km
In de tussentijd is er veel veranderd. Althans op persoonlijk vlak. De Bravo doet het Bravo. Tot nu toe over alle jaren heen alleen een dakantenne en het kofferbak-slot-motortje buiten het regulier onderhoud om vervangen. Kosten ca. Eur 275. Voor de rest gewoon de beurten en de remblokken en schijven-voor vervangen.
Ik kan op mijn werk een lease-auto kunnen krijgen of gebruik maken van een goede reisvergoeding. Ik kies dus voor het laatste, omdat ik bijna zeker weet dat een andere auto mij op dit moment niet gelukkiger maakt. Hoewel Mazda 3 misschien? Fiat heeft in ieder geval geen serieus alternatief op het moment. Continuïteit in hun ontwikkeling (destijds de 120-T-Jet) en portfolio kunnen ze helaas niet aan.
Wat mij wel opvalt is dat na elke beurt het verbruik enorm verschilt. Ik dacht dat het eerst aan de olie ligt, maar na eerdere goede ervaringen met Shell Helix is nu met hetzelfde type olie het verbruik iets hoger. Denk hier aan 7,1l/100km versus 7,4l/100km. Wellicht toch gewoon in de marge.
Kortom: nog steeds extreem tevreden met de koop van destijds en de verzorging die ik haar nu geef met nog af en toe een glimlach :-)
Robuust!
- 175.000 km
Bijna 3 jaar en 60k verder dus tijd voor een nieuwe! Ehh voor de duidelijkheid: nieuwe review, geen nieuwe auto.
Ten opzichte van de vorige review is alleen nog de convertor van de radiator vervangen. Deze was helaas lek en moest dus echt vervangen worden. Behalve remmen, lampjes, vloeistoffen e.d. is de rest nog gewoon origineel.
Wat me vooral opvalt is dat mijn lak echt nog heel mooi is na deze bijna 10 jaar. Ook de stof op de stoelen vertonen nog geen slijtage. Dit valt me echt enorm mee en zorg ervoor dat ik niet het gevoel heb om in een oude auto te rijden. Een echte upgrade waren stillere zomer- en winterbanden. Wow wat een extra comfort!
Wat me ook opvalt is dat ik werkelijk 0 elektronische storingen heb. Ok, even eerlijk: één keer per jaar zit er een gek knippertje in het display van de km-stand. Dit is wel een software-hik, maar wel een héél kleintje om te vergeven.
Nu hoop ik dat iemand mij de volgende illusie kan wegpraten of bevestigen. Ik heb altijd het gevoel dat mijn Bravo extra vermogen heeft op het moment dat ik een helling oprij. Heuvels oprijden (voor zover aanwezig in NL) gaat dus met veel plezier. Kan dit? Wordt de hellingsensor voor de hill-holder gebruikt om mijn (eigenlijk 120pk plus) motor iets meer te geven?
Ik ga er nog zeker mee door, kijken tot hoever deze robuustheid gaat. Hij lijkt in ieder geval niet teveel gedownsized en dat bevalt me goed.
En we gaan door
- 211.500 km
Echt iets veranderd? Nee. Maar misschien drie dingen noemenswaardig.
Wat kan het toch een verschil maken hoe een beurt is uitgevoerd. Ik gebruikte altijd olie van een heel bekend en regulier merk wat voor deze motor is gecertificeerd, maar de garage geeft nu zelfs de olie gekozen. Ik weet niet of dat het was, maar wat rijdt de Bravo weer mooi en met meer vermogen. Ach alleen maar gevoel, dus geen rollerbank bewijs hoor.
Opmerkelijk: radio stoort weer, bijna geen zender meer. Alweer dakantenne kapot? Kent iemand anders dit ook?
En tot slot wat droevigs. Ja de lampen worden langzaam matter en er komen wat krasjes op. Hij wordt nu echt een beetje ouder. Maar ik vergeef het hem. Ik namelijk ook.
Alles Ok? Er is iets aan de hand!
- 224.500 km
Voor het eerst is er echt iets aan de hand. Als ik ca 10 min boven 110-120km/h rijdt, begint mijn stuur licht te trillen. Het is alleen bij gas erop. Dus gas los=trilling weg. Versnelling maakt niets uit en ook koppeling voelt ok. De banden zijn iets gecupt, dus zullen dan toch de schokbrekers defect zijn?
Ik naar Houten bij een garage met een schokbreker testbank. Het probleem uitgelegd en gemeten. Blijken de schokbreker (nog origineel) nog prima. Echt gaaf om te zien dat ze echt behulpzaam waren omdat ik ook echt om de auto geef. Zou het dan misschien het vliegwiel zijn? Anders eens in de winter kijken met winterbanden.
Ja, ik ben een beetje vergroeid met de auto, maar dat krijg je volgens mij als je er goed voor zorgt en hij je nooit laat staan. Kijken wanneer er kosten komen die ik zelfs met mijn emoties niet meer wil betalen. Dus vandaar dat ik wel zenuwachtig wordt van dit eerste ouderdomsverschijnsel (van de auto voor de duidelijkheid😉)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.