Fiat Bravo 1.4 MultiAir 16v 140 Sport (2011) #2

autoreview

Fiat Bravo 1.4 MultiAir 16v 140 Sport (2011)

Signalement

UitvoeringBravo 1.4 MultiAir 16v 140 Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf128.000 km
KM-stand laatst138.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fiat Bravo

  • 138.000 km

Dag,
Bij deze wil ik graag een review schrijven van mijn Fiat Bravo na 10.000km.

Na wat te hebben rondgereden in mijn zeer trouwe en beschaafde Volkswagen polo limousine was het dan toch echt tijd voor een iets meer veilig, nieuwer, sneller en betrouwbaarder opvolger. En bij de bevriende garage stond deze Fiat Bravo te koop. Op het eerste gezicht niet zo mijn ding: een beetje een té sportieve auto en dan ook nog uit Italie? is dat wel betrouwbaar? hoe zit het met de kwaliteit van de materialen en rijdt dat een beetje?

Nu had ik in het verleden al een 206cc van Peugeot en ondanks dat die auto met zijn stalen klapdak wel zijn charme had was dat toch wel een vrij 'kale' en weinig verfijnde auto. Rijden deed het altijd maar de stengels, de knopjes, plaatwerk en bekleding waren van een zeer laag niveau.

En dat laatste is in mindere mate ook het geval bij de Fiat Bravo. Het dashboard is fraai van vorm en design maar kwalitatief niet zo top. En dat geldt voor de hele auto: het lakwerk is in het verleden al eens bijgespoten omdat de lak loslaat, de deurgrepen zijn goedkoop en de stoelen zitten prima maar na 2 tot 2,5 uur ben je het wel zat.

"Maar start de auto nou eens en rij een stukje" zei de verkoper. Dus ik draai aan de rode sleutel en dan hoor je vanwege die sportieve uitlaat toch een aardige roffel, zeker voor een 1.4 en als je dan dat gaspedaal intrapt en even geduld hebt dan gaat dat toch wel erg rap. De toeren gaan omhoog en zodra je die 230nm koppel richting die voorwielen trapt trekt die auto je zo goed en strak door een bocht... dat kon die Polo, Peugeot of zelfs die Mercedes niet zó goed. Dat heeft ook alles te maken met de brede 225 banden die eronder zitten (hankook ventus v12) op 18'' velgen. Hij stuurt in sport-stand heel precies. Persoonlijk denk ik dat de 17'' velgen lekkerder rijden want dan veert die band iets meer mee maar het is een strakke auto none the less.

Het is een 1.4 multiair van na de facelift dus met variabele kleppenlifttiming en het is een best ingenieus ontwerp van Fiat zelf. Geef je gas dan staan de kleppen verder open en spuit de injector meer brandstof in terwijl bij lage belasting de motor op minder brandstof hetzeflde toerental vasthoudt.

Enfin, het verbruik: ik rijdt zelf 1 op 18,5 sinds de afgelopen 10.000km over de snelwegen van nederland en probeer zoveel mogelijk s' avonds te rijden na de spits met een gangetje van 120-130. Ik woon in de polder dus er zit nog wat provincieweg bij. Ik moet wel zeggen dat ik euro 95 e5, dus geen e10 tank in Belgie; daar woon ik nu eenmaal dicht bij.

Prestaties? de 140pk en 230nm koppel maken dat de 1250kg wegende fiat 0-100 gaat in 8,9 en 204 km/h gaat. Dat laatste weet ik niet maar die acceleratie is echt hartstikke prima; het is een finnige auto, niet de snelste auto ooit maar gewoon best vlot.

Na zo'n ritje groeit die charme van een rode italiaanse 'sportievere' middenklasser toch wel. Een golf of focus rijden wellicht zuiniger en gaan misschien wat minder vaak stuk maar zo'n Bravo ziet er -zeker in het rood- gewoon mooier uit en ja dat maakt dat je met je middenklasse auto er toch wat exotischer bijzit.

Is het me daarom te doen? Misschien niet, het moest vooral ook een praktische auto worden. Het verbruik? Super blij mee!, de ruimte? Ik ben 198cm en ik zit goed en de kofferbak is wat klein maar verhuizen doe ik er niet mee dus dat is an sich ook prima. Rijden doet het prima en tot nu toe heb ik er alleen een defecte klep in het aanjagertraject gehad wat onder garantie is gemaakt dus dat valt me ook nog wel mee.

Is dit dan mijn enige auto? Nee, de Mercedes rijd ik als hobby voor de fun in de zomermaanden, de polo heb ik ook nogsteeds maar rijdt gewoon echt als een oldtimer (ik kan de moed gewoon niet verzamelen om hem weg te doen).

Kostenoverzicht:
4850 euro aanschaf
350 euro voor eerste beurt (korting) en preventief plaatsen nieuwe distributieriem
1 op 18,5 verbruik
60 euro mrb per maand
70 euro wa verzekering per maand (23 jaar, 3 schadevrije jaren)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.