Fiat Barchetta 1.8 16v Edizione (2002)

autoreview

Fiat Barchetta 1.8 16v Edizione (2002)

Signalement

UitvoeringBarchetta 1.8 16v Edizione
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf83.000 km
KM-stand laatst97.500 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en eerste indruk van de blauwe boot

  • 84.500 km

Beste lezer,
Hierbij de eerste review van deze Fiat Barchetta Naxos uit 2002.

Na een zoektocht van ongeveer drie maanden kwam deze Italiaanse schone voorbij. Na verschillende prachtexemplaren (ahum) te hebben bewonderd in zowel Nederland als Duitsland kwam deze advertentie op marktplaats. De vraagprijs die de verkoper vroeg lag ver boven budget, met de gedachte 'Hoe zou een echt mooie Barchetta eruitzien?' toch maar even wezen kijken. Was dit een goede keus? Ja.

Dan sta je daar bij die mooie cabrio boven budget. Een prachtige donkerblauwe lak, grijze accenten, slechts 83.000km gereden, originele nette lichtmetalen velgen, een plausibel verhaal wat het ingevoerde kenteken verklaard en de (originele!) subwoofer. Was het allemaal pracht en praal? Nee, de kap moest vervangen worden, het slot werkte niet aan de bestuurderskant en er zat een grote onderhoudsbeurt aan te komen.
Na een beetje gebakkelei over en weer toch op een prijs uit kunnen komen die voor beide partijen aanvaardbaar is.
Wat nu? Je hebt je eerste auto gekocht, wat wil je dan? Rijden en niet meer stoppen! Na te hebben gepint met een zwak gevoel in de maag 'Is dit het wel waard?' werd de boot opgehaald.
Op de terugweg naar huis gelijk de kap open, ook al was het 10 graden, een cabrio zult gij open rijden.

Wauw! Een auto van 1100kg met 130pk uit een 1800cc viercilinder. Enneh, wil dat nog een beetje? Ja, petjes in hun Golfje worden helemaal zoek gereden. Opmerking is wel dat je in deze auto snel wordt uitgedaagd tot een sprintje, zowel door de 'petjesgolf' als de auto zelf. Op de snelweg kunnen de eeuwige linksplakkende zondagrijders asociaal hard worden ingehaald in de 5e versnelling, 'so long b*tches'.
Asociaal kan zeker worden gezegd van de geluidsinstallatie, moddervet vunzig hard kan het. Van Paul Elstak tot ABBA, alles klinkt even zuiver en vet.

Gebruikskosten!
Het is niet te vergelijken met een Daihatsu. Allereerst de grote beurt, nieuwe kap, het fixen van het slot aan de linkerzijde en een wiellager links (verrassing van het huis). Kosten bedroegen 50% van de aanschafprijs, laten we het er maar op houden dat dit niet te vaak moet gebeuren.
Onderhoud is uitgevoerd bij de Barchetta specialist in Andelst. Kanttekening is wel dat ze er (hopelijk) nu weer lang mee verder kan.

Visje in het water
Een zwak punt van de Barchetta schijnt de waterafvoer te zijn. Na het bekijken of het vochtig is onder de vloermat werd er een zwembad annex vijver aangetroffen. Gehele mat eruit (takkewerk dat terzijde), droogmaken en behandelen tegen roest.

Het verbruik?
Bij aanschaf van deze auto ging ik uit van een verbruik van 1:9/1:10. Bij de eerste keer tanken (in Duitsland, oons is zuunig) 1:12, wow! Bij de tweede en de derde keer werd er zelfs een score van 1:13,5 behaald, netjes. Ik rijd absoluut niet zoals voorgenoemde zondagrijders, wel binnen de algemeen geaccepteerde grenzen. Op een tank is 600km te halen, zonder zwanus (indien u dit niet begrijpt, Google is uw vriend) van de angst om stil komen te staan.

Bevolking
De auto valt op. Het maakt niet uit waar je rijdt of waar je parkeert, altijd zullen mensen omkijken. Aanraken lijkt ook steeds meer in trek of half met de snufferd in het interieur hangend.

Het gebrek aan ruimte
Door de passagiersairbag in het oorspronkelijk bedoelde dashboardkastje is er slecht een vakje aanwezig in de middentunnel. Hierin past welgeteld een parkeerschijf, portemonnee en een pakje kauwgum. Is dit erg? Nee. Hinderlijk! Ja. In de kofferbak passen dan wel twee kratten bier, ter compensatie vast en zeker.
Verder is het met een lengte van 1.87m goed vertoeven, haren wapperen deels in de wind.

Bedankt voor het lezen van deze review. Wanneer ik meer kilometers heb gereden met de auto zal ik er weer eentje plaatsen.

Tocht Duitsland

  • 87.000 km

De Barchetta doet nog steeds waar ie voor gekocht is.. lekker rijden en 'de shine pakken'.

De afgelopen kilometers sinds de laatste review zijn er weinig bijzonderheden voorgevallen.
Om de boot nét even die extra shine te geven is ze professioneel gepoetst in Haaksbergen, het resultaat mag er zeker zijn!

Afgelopen twee dagen hebben we door het Teuteburgewald getoured. Speciale motorroute inladen via de pc en gaan met die... boot. Echt een aanrader! Goede wegligging, geen losse bips en voorspelbaar stuurgedrag. De motor trekt zowel bij lage als hoge toerentallen prima, al zegt het gevoel (en oor) dat dit bij hoge toerentallen (3.000rpm t/m 4.500rpm) beter gaat. Snelheden tot 130 km/h zijn prima te doen met open dak (zonder windscherm).

Qua zuinigheid is het status quo, met als uitschieter de trip naar Duitsland. Er ontstond twijfel over de werking van de benzinemeter, eindresultaat bleek 1:16 :0. Olie verbruikt de Barchetta niet / nauwelijks.

Al met al een prima koop die in gebruikskosten (redelijk) vriendelijk is voor de portemonnee.

Mocht iemand meer informatie willen over het inladen van routes op een TomTom of de gehele trip naar Duitsland, drop het in de comments.

Still going strong

  • 89.500 km

Inmiddels is de barchetta alweer een jaar in ons bezit en zijn er sinds aanschaf ongeveer 8.000km bijgekomen. Een Italiaan van 15 jaar oud, gebeurd daar nog veel bijzonders mee? Nee! Olieverbruik is verwaarloosbaar en ze spint nog even fijn als toen ze de grote (dure) beurt heeft gehad vorig jaar. Het enige dat kapot is gegaan bleek het klokje, na een nieuwe te hebben gekocht bleek dat er slechts een palletje vast zat. Zelfs na een periode van 3 maand stilstaan, starten en lopen!
Natuurlijk is er wel een en ander aan de auto veranderd. Een echt windscherm is ingebouwd, is het eindelijk mogelijk om 200km/h met het open dak te jagen over de A1, geintje natuurlijk. Verder is de onderkant van de auto tegen roest behandeld, onder het motto 'dan kunnen we er langer van genieten!'.
De APK gaat volgende maand plaatsvinden en de beurt stellen we nog iets uit. Hopelijk komen we daar zonder al te grote kosten vanaf ;).
Verder komt het cabrioseizoen er weer aan, klaar om te genieten!

Lekker gaan

  • 93.000 km

Weer een halfjaar mogen genieten van de Barchetta. Zou ik de auto nog steeds aanraden aan vrienden en kennissen? JA.
En waarom? Redelijk betaalbaar sturen in een ontzettend gave wagen.
Afgelopen zomer een weekendje met pa door de Harz heengereden, een prachtig en warm weekend gehad.
Auto trekt zowel in hoge als lage toeren goed, in bochten goed te beheersen en op de autobahn zeer verslavend.
Onderhoud? Afgelopen juli heeft de auto, na de in de eerste instantie afgekeurd te zijn, weer een verse APK gekregen. Gescheurde aandrijfashoezen. Het airbaglampje brandde ook (geen afkeur), wat inhoudt dat de airbags tijdens een ongeluk niet zullen werken. Deze beide laten fixen bij een universele garage, top! Als tip alvast de leidingen van de handrem vervangen voor de volgende keuring, zit er binnenkort aan te komen.
Tijdens de keuring bleek dat de motor een perfecte verbranding heeft en de opmerking 'deze auto staat vast altijd binnen'. Van bovenstaande krijg je toch wel een beetje een warm gevoel, de blauwe trots a.k.a. statussymbool.
Binnenkort weer even een beurt ertegenaan gooien.
Verbruik schommelt tussen 1:12 en 1:15 (gemeten aan de pomp), afhankelijk van de hoeveelheid korte en lange ritten. Olieverbruik: ongeveer 1l bij moeten vullen sinds de vorige beurt (1 jaar; 7.000km).
Om het geluk te bekronen een nette hardtop in carrosseriekleur gekocht, op de snelweg hoor je nu daadwerkelijk de motor i.p.v. windgeruis.
En het allermooiste, je wordt nog steeds nagekeken in een relatief goedkope auto.

Hopen op een winter zonder pekel op straat, mag de blauwe boot vaker uit haar verwarmde onderkomen.

Klaar voor de start, af!

  • 97.500 km

Weer een update vanaf de roze (blauwe) Fiat Barchetta wolk. Na afgelopen winter te hebben doorgebracht in een verwarmde garage en dit voorjaar de eerste zonnestralen te hebben meegepakt was het weer tijd voor een grote beurt, een nieuwe distributieriem en een verse APK.
22 juni j.l. is de barchetta in Heteren geweest voor het onderhoud, via de Fiat Barchetta club (ja, ja, er is een club voor deze geweldige auto!) zijn we op dit adres gekomen. Het mag gezegd worden, al het onderhoud is verricht met originele Fiat onderdelen en de oude onderdelen werden keurig getoond, prima!
De APK doorstond ze dit jaar met glans, bij de grote beurt bleek dat de kleppendekselpakking (?) in redelijk vergane glorie was waardoor de olie iets vuil is geworden. Een nieuwe pakking erop en even flushen en mevrouw weer klaar voor de strijd met verse sappen en filters aan boord.
Natuurlijk rijdt de auto na de grote beurt lekkerder, de motor bromt iets dieper en ze trekt nog soepeler door in de versnellingen.
Het verbruik doet nog steeds versteld staan, dit varieert tussen 12/15km op 1 liter vloeibaar goud. Olieverbruik is niet noemenswaardig, sinds de vorige beurt is er 1L 10W40 doorgegaan. Op advies van de garage nu overgegaan op 5W40.
Project Barchetta is wederom aangevuld met een nieuwe gimmick, dit maal lederen zetels. Om het contrast met de stoffen zetels niet te groot te laten zijn voor de kleur zwart gekozen. Als poetsfreak/neuroot nog een potje met leerpoets aangeschaft van Gliptone, werkelijk als nieuw. Wees je er wel van bewust dat het temperatuurverschil tussen leer en stof aanzienlijk is, met name wanneer ze lekker heeft liggen bakken in de volle zon, is dit erg? Nee, meer een luxeprobleem.
Plannen met het bootje dit jaar? Jazeker! Een week op reis naar Italië (!!) en natuurlijk alle plezierritjes tussendoor! De ervaringen hiervan zullen in een volgende blog worden gedeeld.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.