Fiat Barchetta 1.8 16v (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Barchetta 1.8 16v |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 210.000 km |
ERVARINGEN
- 160.000 km
Voor weinig, heel weinig een prachtige barchetta met motorschade op de kop getikt. Auto ziet er van buiten en van binnen gewoonweg als nieuw uit. Vorige eigenaar is er superzuinig op geweest.
Voor de blokreparatie hebben we nu het volgende gedaan;
- Marea 1.8 met schade gekocht. Die is op een haar na helemaal gestript. Blok gaat in de barchetta, en het interieur (leer!) gaat in onze Marea. Dan hebben we nog een flinke partij reserve-onderdelen, zodat als er wat kapot gaat aan de Marea, het allemaal niet de hoofdprijs hoeft te kosten.
Mei 2009:
Het nieuwe blok zit erin, auto wordt morgen aangemeld, dus dan kan ie de weg op. Nog wel wat werk, zoals nieuwe koplampen en een nieuwe kap, maar dan is ie weer als nieuw.
Juni 2009: Op de weg, als mooiweerauto. Hij rijdt zo strak als een snaar. Supersnel en een partij reacties dat we op de kleur krijgen, gewoonweg geweldig.
Augustus 2009: Hij is helemaal klaar, nieuwe dak zit erop, koplampen gepolijst. Helemaal fantastisch zo in de zomer.
Kleur trekt echt veel bekijks. Zelfs al een positieve reactie gehad van iemand met een Range Rover van 80 mille.
December 2009: Afgelopen seizoen hebben zich geen problemen voorgedaan. Hij staat nu tot minimaal 1 Maart in de garage, op beter weer te wachten.
Juni 2010: Na de defecte koppakking rijdt hij weer, en hoe! Dit is een blijvertje.
November 2011: Het afgelopen jaar geen problemen gehad. Wel even nog een wielkuip rechts laten ontroesten, maar da's klein bier. Wellicht dat ie komende week nog een paar laatste km's maakt. Dan mag ie weer tot maart 2012 op stal.
November 2012: Afgelopen jaar niets beijzonders te melden. Hij heeft gewoon gedaan wat ie moet doen.
PROBLEMEN
- 165.000 km
We wisten natuurlijk wat we kochten. Dus;
140.000 kilometer, motorschade; de krusassensor is uit het onderblok geslagen, er moet dus een ander onderblok komen. Mooi moment om ook alle andere slijtage-gevoelige delen aan te pakken. Hij krijgt dus buiten de grote beurt ook nog:
- Distributie
- Nokkenasversteller
- Waterpomp
- Spanrollers
- Nieuwe koppeling
- Multiriem
- Nieuwe remmen
En dan nog wat we tegenkomen
Andere zaken:
Koplampen heeft folie losgelaten, moet al het folie worden verwijderd en dan polijsten, dan zou het weer goed moeten komen.
Nieuwe kap. Huidige is nog de originele kap, dus al 12 jaar oud. Afgezien van 2 gaatjes ziet ie er nog best aardig uit. Wordt in 2009 ook vervangen. Leuk doe-het-zelf klusje, hebben we bij de vorige barchetta ook zelf gedaan, en is goed gelukt.
Augustus 2009: Gelukkig 100% probleemloos. Starten-Lopen-Plezier hebben !
December 2009: Geen problemen gehad het afgelopen jaar.
Mei 2010: Pech !
Koppakking kapot. Dit heeft 0,0 met Fiat of de barchetta te maken, simpelweg een produktiefout in de pakking. Een van de stalen ringen had het begeven. Pakking kwam ook niet van Fiat, maar van een andere leverancier.
Wel gelijk de oliekeerringen vervangen, die moesten toch nog. Blok zweette een beetje.
Auto is nu helemaal af.
Mei 2011: Geen problemen het afgelopen jaar meer gehad.
Juli 2011: Remblokken achter vervangen. Zonder ook maar een opmerking door de TüV, en dat voor een inmiddels 15 jaar oude auto!
Juli 2012: alweer een jaartje verder. Afgelopen jaar geen problemen gehad. Binnenkort krijgt ze een leren interieur. Zwart met gele stepnaad. Ook het ene gescheurde dakrubber is voor 45€ op ebay op de kop getikt. Deze vakantie eens wat leuke klusjes doen!
November 2012: De afgelopen tijd was probleemloos. Leer is erin gezet. Raamrubbertje vervangen. Binnenkort even de dop van het koelvloeistoftankje vervangen, daar drukt ie af en toe wat koelvloeistof eruit. Veertje was dus lam.
April 2014: Wat meer aan gedaan,
- hij stonk naar benzine, rubber van de terugloop naar de tank schoongemaakt en afgekit.
- Binnenste wielkuipen van wat plekjes ontdaan en de ruimte tussen de binnenste en buitenste kuip laten volspuiten met was. Da's nu ook goed beschermd.
- Voorts rubber van de tonneaucover vervangen voor een nieuwe, de hoeken afgedekt met een teflon strip, beter voor het dak en het rubber.
- Alles rondom het rubber schoongemaakt, klein plekje aangepakt, maar zag er na 18 jaar nog verbazingwekkend strak uit.
- Kabeltje tussen radio en de aftermarket versterker had kabelbreuk, vervangen.
- Deursloten weer gangbaar gemaakt, die zaten al jaren vast.
Nu moet ie binnenkort nog een beurtje hebben, dan is het weer klaar.
Juli 2018, 190.000 km: Even een kleine update;
Problemen so far: geen. Binnenkort wel eens een keer betere luidsprekers erin zetten, en het achteraf ingebouwde leer heb ik even een grote beurt gegeven. Het ziet er weer keurig uit. Ook de tankwand en de middenconsole zijn met kunstleer bekleed. Geeft het geheel net iets meer schwung, los ervan dat het kunstleer op de middenconsole wat fijner is als je er met je been tegenaan leunt.
Half 2019: Cabrio erbij gekocht, we wilden vaker open kunnen rijden, wat met 2 kinderen nauwelijks lukt. Een Eos. De barchetta blijft echter gewoon. Leuk voor tijdens de schoolvakanties. Papa's ding :-)
Begin 2021: Hij gaat nog steeds prima. Ergens binnenkort maar eens een nieuw dakje bestellen, dat zit er inmiddels weer 12 jaar op. Enige wat er het afgelopen jaar kapot was, was een soldeerbreuk op het raamrelais. Dat was snel gemaakt. Blijft een leuk ding.
Oktober 2022, 205.000 km: Weer een update;
Afgelopen jaar geen problemen gehad, op 1 dingetje na wat geen haast had. De motor maakte wat loopgeluiden. Na wat gepuzzel bleek het op de multiriem te zitten. Als eerste dynamo omgeruild, die had ik nog liggen, maar dat was het niet. Kon het eigenlijk alleen de stuurbekrachtigingspomp zijn. Die van een sloper (want standaard Fiat component) gescoord en laten vervangen, en hij loopt weer mooi. Gelijk de bak-olie (zat al tijden wat te weinig olie in de versnellingsbak) en distributie/waterpomp laten doen. Ook eerder dit jaar een klein beurtje.
Moet het dak nog steeds doen, dit jaar niet aan toe gekomen, voor volgend jaar maar weer op de agenda zetten. Geen probleem, want hij staat doorgaans droog in onze garage en op 2 scheurtjes in de achterruit en een gaatje aan de zijkant is het dak gewoon dicht. Die scheurtjes in de achterruit kan ik gewoon lijmen met folie. Maar volgend jaar toch maar hopelijk vervangen, hij verdient het na 14 jaar wel weer.
Voor de rest eigenlijk niks bijzonders, dat was het dan weer voor een jaar. Nog wat laatste ritjes, en dan opgehokt de winter door.
Maart 2023:
De té donkere lampjes van 1.2 watt in het dashboard vervangen voor de juiste 2.3 watt uitvoering. Nu klopt die verlichting tenminste weer.
Vandaag 11 maart het eerst open ritje gemaakt, Volgooien met Super Plus (98). Ik hoef maar naar het contactslot te kijken en hij start al, ook al heeft ie net 4 maanden stilgestaan.
Het korte ritje gaf me weer de bekende grijns. Ook 15 jaar na aankoop blijf ik m bijzonder lollig vinden. Geweldig apparaat.
Mei 2024
- 210.000 km
Koplampen met CeraKote setje gepolijst en opnieuw gecoat. Het was weer eens nodig, ze zijn daadwerkelijk als nieuw geworden. Gelijk 2 nieuwe H1 lampen (Osram Nightbreaker laser) besteld zodat de lichtopbrengst weer goed is.
Binnenkort moet ie weer even voor de TüV, dan even de binnenspiegel laten vervangen. Andere voor 10€ gekocht, de huidige rammelt op de dagstand.
Volgende week een puzzeltocht waar we met de barchetta en de Eos aan meedoen, en dan moet het wel weer goed zijn. Voor de rest is ie nagenoeg probleemloos. En nog steeds een bijzonder leuk rijdende auto.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.