Fiat 500e 42kWh Icon (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500e 42kWh Icon |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 1.100 km |
KM-stand laatst | 6.800 km |
Fiat 500e Icon
- 2.100 km
Na 4 jaar elektrisch rijden zijn wij inmiddels fan geworden van deze aandrijving en was het voor ons logisch om onze tweede auto, een Fiat 500C benzine, te vervangen voor een elektrische auto.
Als je eenmaal gegrepen bent door het virus van de 500 is er eigenlijk geen alternatief wat ons betreft wat een glimlach op je gezicht tovert vanaf het moment dat je instapt.
Ja er zijn ruimere en goedkopere alternatieven, maar het is geen Fiat 500.
We hebben o.a. gekeken naar de 208 en Corsa.
Deze Fiat hebben we gekocht in Duitsland en mochten we ophalen toen deze 6 maanden oud was en 1100km had gereden.
Door de subsidies in Duitsland, was de auto zeer scherp geprijsd, zeker gelet op de aanwezige optiepakketten.
In Nederland komt deze auto ook nog in aanmerking voor subsidie, dus win-win.
Qua rijjeigenschappen is het zoveel beter dan de versie die wij hadden met TwinAir motor.
Wat rijdt deze auto soepel en wat is de wegligging op asfalt top, mede door het gewicht van het accupakket.
Korte oneffenheden vindt de auto verre van leuk en dat krijg je als passagier dan ook goed mee, maar verder stuurt de auto prima, beetje gevoelloos, maar voor in en om de stad waar hij het meest voor gebruikt wordt is het ruim voldoende.
Gemiddeld verbruik varieert tussen de 13 en 15kwh op 100km, waarmee je een praktisch actieradius hebt van circa 220km tot 250km( buiten temperatuur rond de 18 graden)
Er zijn een paar dingen die tegenvallen, waaronder de binnenruimte.
Onze kinderen hebben aanzienlijk minder beenruimte in vergelijk met de benzine 500.
Niet onoverkomelijk, maar wat mij betreft opvallend.
Daarnaast is de binnenspiegel en de radar of camera voor het veiligheidssysteem dusdanig groot dat het hinderlijk in de weg zit als je boven de 1 meter 80 bent.
Je hebt continu de neiging om te bukken om er onder door te kijken, omdat ik anders het gevoel heb niet het hele verkeer te kunnen overzien.
Daarnaast krijg je op de meest onlogische momenten waarschuwingen dat er een fietser, voetganger of ander object op je weg komt… en de laneassist doet wat hij wil.
Deze laatste kun je gelukkig met een druk op de knop aan de stuurhendel deactiveren.
Onze auto is uitgerust met een aantal pakketten, waaronder het Magic Eye pack.
De lichtopbrengst is werkelijk fantastisch en overdag heb je prachtige dagrijverlichting.
Je merkt dat wanneer je jaren met Xenon en later Led Matrix hebt gereden, goed verlichting wat mij betreft actieve veiligheid is.
Tot nu toe een storing gehad bij 1800km.
De auto net van de laadpaal gehaald en na een paar minuten kwam de melding storing laadsysteem in beeld en contact de dealer. Zo snel als de melding kwam, is deze ook weer weggegaan en in de app is het niet als zijnde storing opgeslagen.
De app van Fiat werkt redelijk, al komt het actieradius soms niet overeen met wat de auto aangeeft en zijn de functionaliteiten beperkt.
Ik ben de app van Tesla gewend en die werkt feilloos en is zeer uitgebreid. Dus ik houd het er maar op dat ik daarmee verwend ben ;-)
Update: onderhoudsbeurt uitgevoerd
- 6.800 km
Inmiddels ruim 6800km gereden met deze heerlijke auto.
Wat een goedkeurende blikken en complimenten hebben we met deze auto gekregen. Heel bijzonder, het lijkt of iedereen het ontwerp van de auto en de kleur kan waarderen.
Onlangs eerste onderhoudsbeurt uit laten voeren, omdat de auto een jaar oud is.
Blijft toch bijzonder dat er aan reguliere onderhoudsintervallen (1x per jaar of 15.000km) krampachtig wordt vastgehouden door Fiat (en volgens mij bijna alle autofabrikanten op Tesla na).
Mijn vrouw klaagde over een slecht werkende airco.
Dit aangegeven bij de dealer en tijdens het uitvoeren van de onderhoudsbeurt is hier naar gekeken.
Een klein lek in een slang, icm te weinig koudemiddel was de oorzaak.
Bij de Fiat 500e wordt de airco ook gebruikt om het accu-pakket te koelen volgens de receptionist, dus extra belangrijk dat alles dicht is en goed functioneert, aldus de dealer.
Voor de rest is de auto tot nu toe betrouwbaar gebleken en is op het af en toe uitvallen van DAB signaal en beeldscherm (enkele seconden) geen andere storing opgetreden.
De led-verlichting is, zoals ik eerder al schreef echt fenomenaal en zou wat mij betreft verplicht mogen worden. Buiten het feit dat het heel mooi staat, heb je een zee van licht!
Het verbruik is nu het wat kouder wordt opgelopen tot 20kw/h per 100.
Voor ons totaal geen probleem, gezien de hoeveelheid stadskilometers die we maken.
Zeker wanneer je de snelweg opgaat, verdwijnt het actieradius als sneeuw voor de zon… efficiëntie is dan echt ver te zoeken.
Mocht je een dergelijke auto overwegen icm met veel snelweg ritten, ga dan uitvoerig testen of de praktijk aansluit bij je wensen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.