Fiat 500 TwinAir 80 PopStar (2016)

autoreview

Fiat 500 TwinAir 80 PopStar (2016)

Signalement

Uitvoering500 TwinAir 80 PopStar
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 47%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe boodschappenauto

De Peugeot 107 van vriendinlief is inmiddels zo'n 10 jaar oud en begint wat aandacht te vragen. Omdat de auto nog maar 40.000 km op de teller heeft is het dus zeker de moeite waard om hem technisch weer in topstaat te brengen. Per toeval belandde ik echter enkele weken geleden op de website van de ANWB. Zij gaan zich in samenwerking met LeasePlan op de Private Lease markt begeven. Als lokkertje boden zij voor snelle beslissers een Fiat 500 aan tegen een sterk gereduceerd maandtarief. Klonk bijna te mooi om waar te zijn. Naast tanken zelf geen extra kosten meer en voor de gelegenheid was het model, een Popstar, nog extra aangekleed met speciale 15 inch lichtmetalen velgen en een multimediasysteem met 5 inch touchscreen. Een Popstar plus dus als het ware. Via de car configurator van Fiat kom je dan al snel op € 18.000,=

Om een lang verhaal kort te maken. We hebben er één besteld in "Bianco Gelato". Het duurt nog enige tijd voordat de auto geleverd wordt dus ben ik me alvast een beetje aan het "inlezen". In 2007 is de 500 geïntroduceerd dus het werd wel tijd voor een facelift. Veel haast had Fiat hier niet mee want ze gingen nog steeds als warme broodjes. Eind vorig jaar is de auto dan toch grondig aangepakt. Zo'n 40 procent van de auto is vernieuwd en als je ieder nieuw schroefje meetelt schijnt het model op 1900 punten te zijn aangepast. De geluidsisolatie rondom de rumoerige Twin Air motor is verbeterd en in het interieur zijn hoogwaardigere materialen gebruikt. Het vernieuwde model is overigens het makkelijkst te herkennen aan de LED-achterlichten. Het hart van de rode LED-ring is in de carrosseriekleur van de auto. Ik let er momenteel natuurlijk extra op maar van de vele 500's die je ziet is er maar zelden één van het vernieuwde model.

Opmerkelijk genoeg levert de tweecilinder in het nieuwe model 80 pk waar dat voorheen 85 pk was. Schijnt te maken te hebben met het speciaal voor Nederland verminderen van de uitstoot zodat hij voor zakelijke rijders in een gunstiger bijtellingstarief valt. Prestaties zijn ongewijzigd. Over het Twin Air motortje is veel te doen geweest. Fiat heeft in de loop der tijd regelmatig modificaties gedaan om de "kinderziektes" er uit te halen. Op zich een mooi stukje techniek. Ik was verbaasd te lezen dat de twee zuigers niet om en om bewegen maar gebroederlijk zij aan zij naar boven en naar beneden gaan. Met kunstige foefjes hebben de ingenieurs van Fiat het motortje toch nog redelijk trillingsvrij weten te laten lopen.

Wij zijn dus in afwachting van het seintje dat de auto kan worden afgehaald bij de dichtstbijzijnde dealer. Uiteraard zal ik daarna de bevindingen op dit forum delen.

Van de week twee teleurstellende berichten over de 500. Eerst las ik in Autovisie dat Fiat stopt met de doorontwikkeling van de Twin Air motor. Deze zullen op termijn worden vervangen door nieuwe 3- en 4-cilinders.
Wordt de onze misschien nog een collectors item ;-)

Daarnaast hebben we sinds de aanvraag eind januari nu eindelijk bericht over de levering. Helaas duurt het nog 8 tot 12 weken voordat we hem in ontvangst
kunnen nemen. Een witte met handbak is niet meer op voorraad. Als we snel wilden rijden konden we kiezen voor een zwarte of grijze met automaat maar vriendinlief wil toch echt graag zelf schakelen in een Bianco Gelato exemplaar. Als het tegenzit wordt hij dus in juli afgeleverd en dan vieren we vakantie in Spanje. Dat zou betekenen dat we pas medio augustus kunnen rijden.. .

Eindelijk!

  • 7 km

Vanochtend dan eindelijk, toch nog enkele weken eerder dan was aangegeven, de 500 op kunnen halen bij Leaseplan in Moordrecht. Medewerker had blijkbaar meer lol in het afleveren van dure bolides dan van een simpel Fiatje maar dat mocht de pret niet drukken. Na het zetten van een handtekening en een minimale uitleg konden we op weg naar huis. Ik voorop in de 107 (inmiddels particulier verkocht voor een belachelijk hoog bedrag) en mijn vriendin volgde in de 500. Verschil in vermogen was meteen duidelijk. Bij het invoegen op de snelweg kwam ze zeer rap dichterbij en ik bespeurde onderweg wat korte sprintjes.

Ik heb er zelf nog maar even in gereden en zojuist kort met de radio-instellingen zitten spelen. Valt allemaal niet tegen. De deuren en de achterklep vallen met een degelijk geluid dicht. Mooi lederen stuur met bediening voor de radio en telefoon. Afsluitbaar dashboardkastje (heeft het oude model niet). Touchscreen radio (zonder cd-speler?). Na een beetje rommelen met de equalizer komt er een bovengemiddeld goed geluid uit de 6 speakers. Zeker in vergelijking met de twee boxjes uit de 107. Iphone kan simpel met usb-snoertje aangesloten worden in de middenconsole en zo via Spotify een oneindige muziekbibliotheek afspelen. Vandaar denk ik de keuze van Fiat om geen cd-speler te plaatsen. Radio met DAB-functie dus nooit meer ruis of storing.

Motortje is lekker fel en produceert een heerlijk pruttelgeluid. Heel veel trekkracht bij lage toerentallen. Indicator in het dashboard geeft aan wanneer je op kunt schakelen en dit kan al bij zeer lage toerentallen. Voor je gevoel te lage toerentallen. Koppeling grijpt zeer snel aan. Start/stop systeem uitgezet en zal dat ook wel blijven. City-stand bevalt vriendinlief wel in de stad omdat de auto dan zeer licht stuurt (maar ook 20 pk minder levert).

Vering is stevig ten opzichte van de 107. Autootje gaat daardoor wel lekkerder de hoek om. Kwestie van wennen denk ik. Stoelen zitten goed. Beenruimte achterin is minimaal maar dat wisten we. Daar zal ook zelden iemand hoeven plaatsnemen. Kofferbak daarentegen is zeker twee keer zo ruim als in de Peugeot.

Dit weekend even lekker een beetje inrijden. Verdere ervaringen zal ik hier delen na wat meer kilometers.

Inrijden

  • 275 km

Vandaag een flink stuk gereden en de teller op 275 km gezet. Wat een lekker motortje is die Twin Air zeg! Doordat de turbo al bij lage toerentallen meedoet versnelt de 500 moeiteloos en rap, zelfs in de vijfde versnelling. Hierdoor kun je zeer goed met het snelwegverkeer meekomen. In vergelijking met de 107 is het een zeer snel wagentje. Het verschil in pk’s is niet schokkend, 68 tegen 80 in het voordeel van de 500. Het koppel daarentegen verschilt aanzienlijk, 93Nm ten opzichte van 140Nm. En dat maakt een wereld van verschil. Bovendien is dit maximale koppel al vanaf 2000 toeren bij de les zodat je zelden hoeft terug te schakelen.

De tripcomputer gaf bij 130 km/u op de teller een verbruik van bijna 1 op 20 aan en bij 100 zelfs 1 op 33. Of dit realistisch is weten we nog niet maar ik geloof zonder meer dat dit motortje bij constante snelheden erg zuinig is. Gemiddeld zullen we deze waardes zeker niet gaan halen want wat is het leuk om af en toe een sprintje te trekken. Is goed voor het inrijden zullen we maar zeggen.

Om objectief te blijven ook een paar minpuntjes benoemen. De 500 is overduidelijk ontworpen met vrouwelijke bestuurders in het achterhoofd. Bij het starten kom ik met mijn hand een beetje klem te zitten tussen de (forse) contactsleutel en het dashboard. De uitsparing in het dashboard is aan de kleine kant. Ook de smalle pedalen zijn niet erg geschikt voor lompe herenboots. Regelmatig bleef ik met de neus van mijn schoen ergens hangen onder het dashboard of zelfs achter het hendeltje om de motorkap te ontgrendelen. Vandaag wat smallere leren schoenen aangedaan en dat gaat een stuk beter.
De draaiknop van de aanjager heeft een dubbelfunctie. Als je deze indrukt activeer je de handbediende airco en licht het bekende icoontje van een ijskristal op. Bij daglicht is dit echter slecht zichtbaar en bij zonlicht volkomen niet te zien.

Bij 130 op de snelweg valt het rumoer van de motor alles mee en wordt vooral overstemd door windgeruis. Nu ben ik op dit vlak wel wat verwend met mijn E-klasse (w211).
Meest storend vind ik het nieuwe ontwerp van het cluster met meters. Deze bestaat uit ringen met een nogal druk patroon. Bovendien moet dit ene cluster veel informatie laten zien. De buitenste ring is voor de snelheid, de ring daarbinnen voor het toerental en in het cirkeltje daar weer in links de weergave van de brandstofvoorraad en rechts de motortemperatuur. In het midden hiervan tenslotte kunnen diverse andere functies worden opgeroepen. Naar mijn mening hebben de Italianen hier design boven functionaliteit verkozen. Tenslotte viel mij (als fervent poetser) op dat met name de( witte) achterzijde door de buien die we onderweg zijn tegengekomen erg vuil is geworden.

Al met al zijn we zeer tevreden met de Fiat. Ik begrijp nu zeer goed dat er zoveel van rondrijden.
De knuffelbare carrosserie en zeker de combinatie met deze Twin Air turbo motor zijn een goede match en maken het een zeer begeerlijk wagentje...

inhouden motor

  • 1.300 km

Inmiddels ruim 1300 km op de teller. De 500 doet alles waar hij voor gebruikt wordt prima. Boodschappen doen, kind naar school brengen en halen, woon- werkverkeer en af en toe een snelwegrit.

Enige kleine minpuntje is dat de motor kort na het overschakelen naar een hogere versnelling regelmatig even inhoudt. Ik had gehoopt dat dit met het oplopen van de kilometerstand wel zou afnemen of zelfs verdwijnen maar dit is helaas niet het geval. Twin-air rijders die dit herkennen? Binnenkort maar even een afspraak maken met de dealer.

Verder niets dan lof. Gewoon een heerlijk wagentje.

Ruim een jaar verder

  • 5.600 km

Al een hele tijd geen update meer gegeven van de 500.
Inmiddels staan er 5600 (stads-)kilometers op de teller en doet de Fiat gewoon wat hij moet doen.
Niet echt bijzonderheden te melden. Het inhouden na schakelen lijkt iets minder te worden. Doet zich ook vooral voor bij een sportieve rijstijl en dan ben ik dus meestal de chauffeur. Mijn vriendin prefereert de eco-stand waarbij het vermogen wordt geknepen en de auto vederlicht stuurt. Euvel doet zich dan eigenlijk niet voor.

Enige tegenvaller (maar dat kunnen we de auto niet aanrekenen) is het schoonhouden van de auto. Op de door ons gekozen kleur Bianco Gelato zie je werkelijk alles. Ondanks dat ik een fervent poetser ben is er niet tegen op te wassen. Ook de mooie lichtmetalen velgen zijn een crime om schoon te houden door de vele spaakjes.

Verder geen echte storingen. Wel gaan de ruitenwissers niet altijd mee als je de ruitensproeiers gebruikt. Even handmatig doen dan maar en rekenen we onder Italiaanse charme. Binnenkort even het oliepeil checken en op naar de 2 jaar. Private lease bevalt zeer goed al zullen we bij een eventuele volgende keer waarschijnlijk voor een kortere periode en een 5-deurs auto kiezen. Renault Captur staat hoog op het lijstje ;-)

Motorolie peilen

  • 5.600 km

Zoals ik in de vorige review al meedeelde wilde ik ondanks de geringe kilometerstand even de motorolie peilen. Bijzonder is overigens dat de peilstok vastzit aan de dop bovenop het motorblokje.
Tot mijn schrik gaf deze (ook na herhaalde peilingen) een absoluut minimum aan. Meteen even gegoogled en dan blijkt dat dit type blokje, vooral in de inloopfase, nogal een slokje olie lust. Gelukkig is het verschil tussen min en max op de peilstok maar 1 liter. Het carter bevat inclusief oliefilter 3,2 liter dus zo lang er nog iets van olie waar te nemen is op de peilstok is er geen man overboord.

Opmerkelijk is dat Fiat de specificaties van de vereiste motorolie sinds de facelift heeft aangepast. Niet langer het vaak voorkomende en voor een zacht prijsje verkrijgbare 5W40 maar vloeibaar goud in de vorm van 0W30 olie. Waarschijnlijk omdat deze ultra dunne olie meteen vanaf de start goed smeert en het motortje dat uit een bescheiden 900 cc topprestaties levert beter beschermt tegen overmatige slijtage.

Nu leveren diverse fabrikanten 0W30 motorolie maar Fiat prefereert "Selenia Digitek C2 0W30" van het merk Petronas (bekend uit de formule 1).
Meteen maar 2 liter besteld en snel bijvullen om blijvende schade te voorkomen. Waarschijnlijk zal het olieverbruik met het stijgen van de kilometerstand stabiliseren maar ik ga voortaan maandelijks de olie peilen.

Eerste beurt

  • 6.700 km

Er worden weinig lange afstanden gereden met de 500 dus de kilometerstand blijft na anderhalf jaar nog ruim onder de 7000 km steken. Wel begon onlangs het icoontje met het steeksleuteltje op te lichten ten teken dat het tijd werd voor de eerste onderhoudsbeurt.

Afspraak maken kan eenvoudig via de website van Leaseplan.
Je kunt zelf een geselecteerde garage in de buurt zoeken en gebruik maken van de gratis haal en brengservice.
Keurig geregeld maar dus geen onderhoud door de Fiatdealer maar in ons geval een Profile Tyre center.

Nu stelt een eerste beurt voor een auto met 6700 km op de teller natuurlijk niets voor en olie verversen kan overal.
Het eerder genoemde inhouden van de motor hebben we gemeld maar is onverminderd aanwezig. Ik kan me ook niet voorstellen dat een Profile Tyre Center de apparatuur heeft om dergelijke storingen op te sporen en eventueel te verhelpen door een fabrieksupdate.

Auto wel werd keurig gewassen weer thuis afgeleverd en het onderhoudsboekje is afgestempeld maar niet met een voor veel potentiële kopers (na afloop van de leaseperiode) verlangde Fiat-stempel. Kan ook nergens terugvinden of de olie is ververst met het eerder genoemde vloeibare goud. Toch een beetje vreemd.

Pech!

  • 7.000 km

De Fiat heeft ons voor de eerste (en hopelijk laatste keer) laten staan! Omdat afgelopen dinsdag de leraren op de basisscholen staakten ging dochterlief een nachtje logeren bij haar tante in Delft. Maandagavond dus na de spits maar wel in de sneeuwperikelen richting Delft vertrokken. Veel gladheid maar met een aangepaste snelheid geen problemen totdat we vlakbij de bestemming langere tijd geheel vast kwamen te staan. Toen het verkeer weer begon te rijden verscheen in het dashboard het icoontje met het motorblokje. Foute boel dus en de motor begon ook vermogen te verliezen. Met beheerst gas geven gelukkig toch de bestemming bereikt. Onderweg verschenen diverse foutmeldingen in het scherm maar die ben ik door alle spanning vergeten..(iets met hill assist?)

Eenmaal aangekomen dacht ik, ach het blijft een Italiaan. Even uurtje af laten koelen en zonder problemen weer naar huis. Helaas. De startmotor ging wel rond maar de Fiat sloeg niet aan. Accu losgegooid in de hoop de boel te resetten maar ook dat mocht niet baten. Inmiddels verscheen in het display van de radio een melding met "Key....". Leek wel of het contactslot de sleutel niet herkende. Uiteindelijk toch maar de ANWB gebeld. Bij het private lease contract zit namelijk een verplicht ANWB abonnement.

Gezien de weersomstandigheden moesten we helaas wel anderhalf uur wachten tot de wegenwachter arriveerde maar alle begrip hiervoor. 5 minuten voor aankomst kregen we keurig een telefoontje of we bij het voertuig wilden wachten. Natuurlijk nog even snel geprobeerd of hij niet alsnog spontaan wilde starten maar niet aan de praat te krijgen. Bij aankomst overhandig ik de sleutels aan de zeer vriendelijk meneer van de Wegenwacht. Hij neemt plaats op de bestuurdersstoel en... start zonder problemen de auto.......

Als ik alle vloeken weg laat dan heb ik verder niets gezegd.
Gelukkig brandde in het dashboard nog steeds het icoontje met het motorblokje. Na even zoeken waar de OBD-stekker zat (linksonder bij stuurwiel kapje weghalen) de auto uitgelezen en gereset. Het euvel zou hem zitten in een sensor in het injectiesysteem. Na een proefrondje de man hartelijk bedankt en zonder problemen huiswaarts gekeerd.
Inmiddels was het wel half twee 's nachts...

Vetrouwen in de 500 heeft dus een ernstige deuk opgelopen. Van een auto van anderhalf jaar oud en 7000 km op de teller verwacht je niet dat hij je laat staan na een filerit.....

Nog meer pechperikelen

  • 7.100 km

Na de laatste startproblemen heeft de 500 mijn vriendin inmiddels nog 2 keer laten staan. Gelukkig dicht bij huis maar daardoor niet minder vervelend. De tweede keer was bij het uit school halen van onze dochter. Zelfde probleem. Startmotor gaat wel rond maar motor slaat niet aan.
Omdat in het radio display telkens maar de melding "code fout" bleef verschijnen zocht ik de oorzaak toch weer bij het niet herkennen van de sleutel. Auto geprobeerd te starten met de reservesleutel en voila, geen enkel probleem. Toch maar afspraak gemaakt met de dichtstbijzijnde Fiat-dealer maar daar kunnen we pas 5 januari terecht,.

Mijn vriendin dus advies gegeven om in de tussentijd niet te ver van huis te gaan en voorlopig even beide sleutels op zak te houden. Helaas gister wederom zelfde euvel in de parkeergarage bij het winkelcentrum. Ook met de reservesleutel startte de auto niet. Wederom dus de wegenwacht gebeld. Deze kon in principe niets vinden maar na een beetje morrelen aan wat zaken sloeg de motor toch weer aan. Voorzichtig naar huis gereden en dus helaas tot 5 januari maar geen gebruik meer van maken.

Inmiddels via internet iets wijzer geworden:

Er zijn bij de Fiat 500 twee elektronische storingen bekend die wel eens vaker voorkomen. Zo wordt de contactsleutel soms niet herkend. De 500 wordt afgeleverd met een kaartje waarop een PIN-code staat. Bij aankoop van een occasion moet dit kaartje in de auto aanwezig zijn. Het is een omslachtige procedure, maar in voorkomende gevallen is het mogelijk die PIN-code opnieuw ‘in te leren’. Een ander euveltje is de voeding van de zekeringkast die wel eens wegvalt. De auto zal dan niet starten en herkent bijvoorbeeld ook de afstandsbediening niet. De wegenwacht kan hier een ‘noodverbandje’ aanleggen, definitieve reparatie moet in de garage gebeuren.

Dit lijkt dus verdacht veel op onze problemen.
De melding in het radiodisplay heeft overigens (logisch) niets met de motor te maken maar met de radio zelf. Enige link die ik kan leggen is dat als het contactslot de sleutel niet herkend ook de ontgrendelingscode van de radio niet werkt.

De andere storing (motorblok-icoontje) van het wegvallen van het vermogen die we bij het eerste pechincident (ook, toeval?) ondervonden heeft een oorzaak in de uitlaatgas/ emmissie-hoek. Blijkbaar kan het Twinairblokje slecht tegen landurig filerijden en stilstaan met draaiende motor.

Bijkomende ergernis is het kastje naar de muur-gestuur door Leaseplan. Je verwacht toch zoals in alle advertenties een probleemloze serviceverlening met een private lease contract. Omdat we de auto leasen via de ANWB, die vervolgens de auto afneemt bij Leaseplan geeft dit bij telefonisch contact soms wat ruis op de lijn. Inmiddels hebben we een nummer speciaal voor de private leasers bij ANWB. Zullen we maar goed bewaren de komende tijd.

Wordt vervolgd....

Vervangend vervoer

Na veel mails en telefoontjes heeft mijn vriendin eindelijk een medewerkster getroffen die snapt wat een klant wil. Kim van Leaseplan heeft zich in de zaak vastgebeten en veel voor ons betekend. Helaas kon ook zij niet voor elkaar krijgen dat er voor 5 januari naar de auto kan worden gekeken door de Fiat dealer in Waddinxveen. Daarom heeft zij binnen een dag kunnen regelen dat er daar afgelopen vrijdag een vervangende auto klaar stond en we de 500 daar konden achterlaten. Chapeau Kim!

Bij de dealer uitgebreid mijn verhaal gedaan en aangegeven dat ik het een zeer vervelend idee vind dat mijn vriendin met onze dochter te pas en te onpas kan stranden. Dat hoort niet bij een nieuwe auto. Dat begrepen ze heel goed en hebben beloofd serieus naar de klachten te kijken.

De vervangende auto is overigens een Toyota Aygo.
Voor ik er erg in had zei ik bij het in ontvangst nemen van de sleutels "Gelukkig, die doet het tenminste altijd"...

Inmiddels hebben we de Fiat weer terug. Na een half uur hadden ze het euvel al gevonden en werden we gebeld dat de auto kon worden opgehaald. Een simpel relais van een paar Euro was de boosdoener. Relais is vervangen en de problemen zouden zich niet meer voor moeten doen. Dat hopen we dan maar. Zal wel even duren voordat het vertrouwen in het karretje weer een beetje op niveau is...

En jahoor..

Na één weekend probleemloos rond te hebben gereden liet de 500 mijn vriendin afgelopen maandag wederom staan bij de school van onze dochter. ANWB was snel ter plaatse en heeft het schuldige onderdeel, een hoofdrelais, verwijderd en middels een omleiding heeft mijn vriendin al hortend en stotend de Fiat-garage weten te bereiken. Verbijstering alom daar bij de medewerkers maarja.. daar koop je niks voor. Inmiddels de 5e keer dat de auto ons in de steek laat.

Door een telefoontje vooraf stond er wel meteen een vervangende Toyota Aygo klaar waarin we inmiddels al een week rijden. Nog geen bericht van Fiat...

Problemen opgelost?

Vandaag de Fiat weer opgehaald bij de dealer.
Nadat één van de beste monteurs (top 3 van Nederland naar het schijnt) zich er flink op stuk had gebeten heeft hij bij toeval het euvel gevonden. Toen hij onder de motorkap op onderzoek was en daarbij op een kabelboom leunde viel ineens alle spanning weg. Dit leidde uiteindelijk tot het ontdekken van een slechte stekkerverbinding. Na het vervangen hiervan zou de malaise van de afgelopen tijd tot het verleden moeten behoren. Toen mijn vriendin vroeg of het nog een keer zou kunnen gebeuren durfde men geen volmondig nee te antwoorden...

De kans is groot dat het Fiat-hoofdstuk voor ons vroegtijdig tot een einde komt. Heb al gekeken naar de mogelijkheden om het 4-jarig contract te verkorten naar 2 jaar. Zou ons een paar honderd Euro extra kosten maar dan kunnen we in juni op zoek naar een ander meer betrouwbaar (en 5-deurs) vervoermiddel... Food for thought.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Fiat 500

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.