Daihatsu Young RV 1.3 16V Turbo (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Young RV 1.3 16V Turbo |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Heerlijk auto(tje)
- 80.000 km
Wat een feest is deze auto. Na een hele tijd de uiterst stabiele en sportieve maar ook (relatief) zware Impreza te hebben gereden was het een bewuste keuze om kleiner te gaan rijden.
De YRV weegt net 900kg en heeft een dikke 130pk aan boord dus de overgang van een sportieve Impreza naar een kleine auto gaf wat prestaties betreft niet een te grote overgang.. sterker nog, de YRV is een stuk sneller!
Wat me aan de auto bevalt;
- pittig en toch zuinig, je rijdt bij legale snelheden onder de 3000rpm en dat is gewoon cruisen. Zet de auto op automatisch schakelen en hij schakelt lekker vroeg en is sportief als het moet. Op die manier is 1:14 tot 1:17 prima haalbaar. Gebruik je wat vaker het gaspedaal dan komt 1:14 in de buurt, als je écht rustig doet is 1:17 geen probleem. Schakel je over op handschakeling dan doe je dat waarschijnlijk om lekker snel te zijn en dan gaat het als een speer maar ga je ook richting de 1:11 tot 1:12.
- alles past erin, als papa met twee kinderen is de auto groot genoeg om alle spullen voor een zomervakantie mee te nemen. De YRV is lekker compact, we passen er allemaal ruim in en vakantie is prima te doen.
- betrouwbaar, er is nog geen groot onderhoud nodig geweest al komt de multiriem eraan. Alleen het achterlicht houdt kuren en valt eens per zoveel duizend kilometer uit. Ik gok op kortsluiting oid maar kan de oorzaak niet vinden en zorg dat ik lampjes op voorraad heb.
Wat me minder bevalt;
- de auto is weliswaar stabiel maar niet te vergelijken met de Impreza (moet je ook niet doen natuurlijk). Volgas rechtuit op droog wegdek gaat prima maar echt gasgeven in een beetje bocht of onder vochtige omstandigheden dan slip je razendsnel door. Het is vooral een stoplichtsprinter :-)
- herrie bij slecht weer, bij lange reizen viel me op dat het echt luidruchtig wordt als het regent en je 130km/u rijdt. Onder droge omstandigheden heb ik geen last van het windgeruis.
- hobbelig! Ken je de snelweg tussen Bratislava en Praag.. niet echt Nederlands omstandigheden en in dat geval voel je alle hobbels. Alsof je in een kermisattractie zit wat vooral opvalt als je bv een citroën inhaalt.. die auto geeft geen krimp terwijl ik bijna het dak raak! Vooral een probleem in landen met een minder wegdek.
- `lag', als je in de automaatstand volgas geeft duurt het echt merkbaar even voor de auto het oppikt. Het staat in alle tests vermeld en klopt ook echt, het schijnt dat het effect minder is als je het gaspedaal gewoon geleidelijk intrapt maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd omdat ik, als ik echt snel wil, overschakel op handschakeling
Dan moet ik misschien nog melden dat vrijwel iedereen het een opa-auto vindt. Ik ben er niet gevoelig voor want het is dan wel de leukste opa-auto die ik ken en iedereen die er een keer in rijdt is meteen overtuigd dat het op prestatie front absoluut geen opa is. Ik zie er een voordeel in dat je in soort wolf in schaapskleren rijdt wat ook regelmatig tot leuke taferelen bij sprintjes leidt.
Nog wat woorden over het gebruik van de auto;
- inzet
60% lange ritten (rondom de 1000km) met of zonder (2) kinderen (1.45m en 1.55m)
20% soms woon- werk met veel files
20% boodschappen e.d.
- zelf ben ik 1.94m en ik zit prima in deze auto
onderhoud;
uitlaat vervangen (05-2010), kosten €450
voorbanden vervangen (06-2010), kosten €200 (rare maat dus weinig goedkope alternatieven en op aanbiedingen hoef je met deze maat echt niet te rekenen!)
gemiddeld verbruik, 1:15,5
Deze auto gaat voorlopig niet weg. Hoewel ik bv de Impreza (WRX) nog steeds een prachtige en interesante auto vind wegen de voordelen van de YRV (verbruik, wegenbelasting, milieubelasting) wat mij betreft een stuk zwaarder mee dan de meer prestatie en comfort van een WRX.
Misschien dat ik de turbo nog laat chippen wat voor extra pk's en minder verbruik zou moeten zorgen. Kosten €500 maar ik wil eerst zekerheid of dat ook echt goed uitpakt.
UPDATE 80.000km
Nog steeds heel tevreden. De laatste onderhoudsbeurt kostte me €180 en er was niks bijzonders aan de hand. Opvallend is wel dat het verbruik flink afneemt naarmate het buiten warmer wordt. In de winter kom ik gemiddeld op 1:12 - 1:14 uit, in de zomer is 1:15 - 1:17 gemiddeld en ik rij niet anders in de winter dan in de zomer.
Het blijft lachen als je met deze auto vooraan bij het stoplicht staat en er een duurdere vierwieler naast je komt staan voor een sprintje. Je wint niet alles maar de gemiddelde auto zit al snel in je achterspiegel. Niet iets waarvoor ik de auto gekocht heb maar het blijft leuk :-)
We overwegen nu wel om de auto te gaan verkopen. Van 1 volwassene met 2 kinderen ben ik naar 2 volwassenen en 3 kinderen gegaan (wel zo gezellig :-). Tijd om 2 auto's in te ruilen voor één maar dan natuurlijk wel een stuk groter dan de YRV. Erg jammer maar ik heb ontzettend veel lol aan deze auto beleefd en kan hem iedereen aanraden.
Ideaal voor een gezin met 1 kind of gewoon 2 volwassenen die een fijne, snelle en goedkope auto willen rijden.
De nieuwe auto waar we naar kijken is een Honda FR-V vanwege de leuke indeling en de ruimte die de wagen biedt terwijl het niet zo'n bakbeest is. Waarschijnlijk lees je volgend jaar een review van die auto :-)
Ik zal de inruilprijs voor deze auto melden zodra ik het weet. Ook altijd interessant voor een review!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.