Daihatsu Young RV 1.0 12V RTi (2002)

autoreview

Daihatsu Young RV 1.0 12V RTi (2002)

Signalement

UitvoeringYoung RV 1.0 12V RTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf44.987 km
KM-stand laatst67.895 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 91.800 km

De 1ste keer dat we deze auto zagen was toen we bij de dealer waren. We kwamen net de Seic weer ophalen na een APK + beurt.
We hadden toen een afspraak gemaakt om een proefrit te maken met deze auto en wat ons erg opviel was dat je er ontzettend veel ruimte hebt. En daarbij komt ook nog eens 2 xtra achterdeuren voor een makkelijkere instap achterin, een grotere kofferbak die ook nog eens makkelijk bereikbaar is.

Het Exterieur:
Het koetswerk ziet er ontzettend leuk, sportief en speels mooi uit. Het is een koetswerk die je ook niet dagelijks op de weg ziet rijden.
(Tuurlijk, mening zijn altijd verdeeld. De een vind het niks, wij wel)

Het Interieur:
Alles ziet er netjes uit. Het is wel allemaal plastic wat je ziet, maar dat is in iedere auto wel zo. De zetels zijn mooi gestoffeerd, maar geven (persoonlijk) niet al te veel steun. Maar het zijn ook niet al te klein uitgevallen (voor Japanse begrippen) stoelen. Ik ben zelf 1.91mtr lang en mijn onderbenen hebben genoeg steun.
Het instrumentarium is overzichtelijk, al kan ik net niet de bovenste getallen van de kilometer niet zien. Dit laatste komt doordat de stoel op een verhoging staat en het stuurkolom kan niet in hoogte/ diepte verstelt worden. Maar daar staat tegenover dat je een makkelijke instap hebt. De bedieningspedalen zitten (gelukkig niet zoals bij de Seicento) niet te dicht bij elkaar, zodat je niet als je gas wilt geven gelijk ook het rempedaal intrap.
De knoppen voor de kachel zijn goed bereikbaar als wel de schuif voor de recirculatiestand, al zitten ze wel laag.
Verder ruitenwisserhandel en de richtingindicatorhandel iets te klein uitgevallen, maar na enige kilometers went dat ook wel.
Verder zitten er 2 airbags in, stuurbekrachtiging, 4 elektrisch te openen/sluiten ramen, centrale deurvergrendeling, buitenspiegels elektrisch te verstellen en een airco in.

De Motor:
Het betreft hier om een 1.0 3-pits motor. Als je de sleutel omdraaid, dan begint het motortje lekker te pruttelen/ knorren. De motor springt ook erg spaarzaam om met de benzine die hij in zijn tank heeft zitten.
De YRV rijdt gemiddeld zo n 1:15.5 op 1 tank.
Op de snelweg is de YRV toch nog vlot. Ook als je inhaalt in de 5de versnelling (let wel op dat er niet te veel op de linkerbaan rijdt!).
Qua geluid(soverlast) van de motor op de snelweg valt ook erg mee. Wij kunnen -zonder onze stemmen te verheffen- gewoon praten, ook bij 120km/u.

De Wegligging:
De YRV ligt goed op de weg, ook met de kleine bandenmaat die er op zitten. Bij het optrekken is het wel zo dat de YRV naar rechts toe wilt sturen/ rijden.
Qua vering is de YRV niet te stug en ook niet te week afgesteld.
Update 3-06-07

Nog even terugkomend op de wegligging en voornamelijk de vering. Mocht de auto goed beladen zijn en je rijdt over een drempel (wanneer nu niet hier in NL), dan krijgen de passagiers die achterin zitten toch nog een behoorlijke dreun te verwerken. Niet erg prettig dus, moeten dit ook maar even aangeven bij onze dealer en vragen of daar iets anders voor is te verzinnen.

Even de + en de - punten:
De + punten:
- De hoge instap voor de bestuurder;
- De ruimte (door 2 xtra achterdeuren makkelijker te bereiken);
- De uitrusting, o.a. de airco, 2 airbags, 4 elec.bedienbare ramen, enz.;
- De zuinigheid qua brandstof;
- De verstelbaarheid van de achterbankleuning + hoofdsteunen op achterbank;
- De grotere kofferbakruimte;
- De souplesse van het 1.0 motortje (3 pittertje);
- De veiligheid.

De - punten:
- De niet zelfbediende hoogteverstelling bestuurdersstoel;
- Het snel beslaan van de ruiten (is snel weg als je er airco in hebt zitten);
- De dikke B-stijlen;
- Geen nette hoedenplank (is assecoire);
- Zie up-date wegligging 03-06-07.

Na bijna 7 jaar trouwe dienst te hebben gedaan, hebben wij de YRV verkocht.
Deze auto hadden wij als 2de auto erbij, maar wilde eigenlijk kleiner gaan rijden. Sinds 28 juni 2013 zijn we een blauwe Cuore Premium uit 2008 gaan rijden. Hier volgt ook nog een review van.

PROBLEMEN

  • 67.895 km

Tot nu toe niets!!

Up-date 13-12-2006:
Hier kan de auto verder niets aan doen en ik (de bestuurder) ook niet. Het was een lekke achterband. Op de weg lag een scherpe metalen voorwerpje die de achterband lek prikte.
Kosten voor een nieuwe achterband (klein maatje 145R80) was alles incl. E 47,50.
Verder geen bijzonderheden te melden.

Up-date 8-2-2008:
Iedere 5 jr of zoveel duizend km moet de distributieriem + andere riemen en snaren vervangen worden.
Kosten voor dit alles: € 175,-.

Up-date 28-7-2008:
Heeft een kleine beurt + APK gekregen. De voorbanden zijn naar achteren gegaan en de achterbanden naar voren.
Heeft een compleet nieuwe uitlaat erbij. Deze is erg prijzig, maar we kunnen weer zonder getetter rijden.
Kosten voor dit alles is € 670,-.

Up-date 25-7-2009:
Er is weer een jaartje voorbij en dan hoort er weer een verse APK + klein beurtje gegeven te worden. Dus dat ook nu weer gedaan.
Alles was goed op wat ruiterwisblaadjes na. Deze laten vervangen en we kunnen weer verder tuffen zonder problemen. Op naar het volgende jaar.

Up-date 22-02-2013
Het is weer een poosje geleden dat ik wat over deze Dai geschreven heb. Nu is het zo dat er niet al te veel over te melden valt. Zo'n anderhalf jaar gelden was er een nieuwe accu in gegaan. En die had nu wat kuren, waardoor de Dai niet wilde starten. Garage gebeld en zij hebben de accu omgewisseld en in de garage onze oude na gemeten en daarna weer teruggeplaatst, omdat er nog voldoende spanning in zit. De laatste paar maanden hebben we deze auto wat minder vaak gebruikt en waarschijnlijk met dit koude weer werd er niet iets te veel gevraagd.
In 2012 moest er nog een sensor lamdasonde vervangen worden omdat we het motormanagment deed oplichten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.