Daihatsu Trevis (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Trevis |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 110.975 km |
KM-stand laatst | 114.300 km |
Daihatsu Trevis
- 114.300 km
Na enkele maanden een Daihatsu Cuore te hebben gereden, kwam er snel een eind aan toen iemand op de zijkant inreed. Dus weer op zoek naar een andere auto. Voor werk moet ik dagelijks veel korte stukjes rijden, daar moet de auto op zijn afgestemd. Als autoliefhebber zou ik graag een snellere auto rijden, maar al die korte stukjes zou zo'n auto niet fijn vinden. Ik zou er ook niet echt van kunnen genieten, met koude motor ga ik toch niet veel van de motor vragen. Vermogen speelt in dit geval dus geen rol. Hij moet vooral zuinig en betrouwbaar zijn met lage vaste lasten.
Ik had al vaker naar de Trevis gekeken en besloot er nu toch voor te gaan. Je moet van het uiterlijk houden, ik vind het zeker in zijn klasse een van de leukste auto's. Dan wilde ik er wel eentje met het optionele MOMO stuur en met airco. Liefst een met donkere kleur, dan komen de chrome accenten beter uit. Uiteindelijk een nette gevonden. Wel geïmporteerd, maar met volledig ingevulde onderhoudshistorie. Voor zover ik heb kunnen traceren niet met schade hier binnengekomen, al kun je daar nooit zeker van zijn van tevoren.
In deze review zal ik vooral de vergelijking maken met de Cuore, de sterren die ik geef zijn op basis van de klasse en uiteraard onder voorbehoud.
*Exterieur*
Zoals te zien op de foto rood met originele lichtmetalen velgen. Ik vind het een vrolijke auto om te zien. Niet even mooi vanuit elke hoek, maar stukken leuker dan een Cuore of Agila. En origineel naast alle Aygo's, Ups en Picanto's die je dagelijks tegenkomt. Voor het mooie had hij van mij net wat lager/platter mogen zijn. Verder zit hij nog mooi in de lak, geen deuken of grote schaafplekken.
*Interieur*
Elektrische ramen voor en achter, airco, MOMO stuur en stoelen die redelijk zitten. Veel, heel veel ruimte Voor dit formaat auto. Vanwege de sterk verticale voorruit loopt het dak ook ver door, waardoor de zonneklep op enorme afstand zit! Niet vervelend, wel opvallend.
*Eerste indruk na ca. 3500km*
Wat het eerst opvalt is de veel betere isolatie t.o.v. de Cuore. Ook is de zitpositie een stuk prettiger. Jeetje wat is de auto hoog als je erin zit. Veel zicht ook rondom, voelt minder 'opgesloten' dan onze Yaris.
-Kort moment van zelfreflectie, ik ben 30, autoliefhebber en rij in een Yaris en Trevis (waar ik overigens dik tevreden mee ben).. had ik me 10 jaar geleden anders voorgesteld haha. Ach, prioriteiten veranderen. Maar we sparen wel voor een mooie roadster!-
Goed, terug naar de Trevis. Rijden valt me niet tegen. Met de vele korte stukjes verbruikt hij gemiddeld 5.25l/100km (1:19). Stukken beter dan de Starlet deed met 1:13-1:14. MOMO stuurtje ligt lekker in de hand maar heeft niets met sportief sturen te maken. Wegligging is niet denderend, hij helt behoorlijk over in de bochten. Verder voelt het wel stabiel aan. Al met al een leuk autootje voor dagelijks gebruik.
*Onderhoud*
Toen ik de auto kocht wist ik al dat er wat werk in zat. De volgende zaken heb ik vervangen, omdat het nodig was of omdat ik dat zelf nodig vond
- Banden (A merk banden ipv de C merk waar hij op stond)
- Remblokken + remschijven
- Radio (DAB+, werkt prima)
*Problemen en aankomend onderhoud *
Koppeling begint wat minder te worden
Eindstuk van de uitlaat lek (eindstuk want geen demper, maar een stuk holle pijp.
Airco is lek, condensor moet worden vervangen
Nog een nadeel van deze auto is de verkrijgbaarheid van onderdelen. Regulier onderhoud zoals filters, remmen etc gaan prima, mede doordat de auto technisch sterk verwant is aan de Cuore. Maar een nieuwe uitlaat is wat lastiger te vinden.
Ik hoop nog even met deze Trevis te kunnen doen. Wel staat zoals gezegd een leuke roadster op de planning voor naast ons dagelijks vervoer. Welke precies weet ik nog niet, kiezen blijft lastig! Misschien een MX5 of Z4..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.