Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 50 km |
KM-stand laatst | 135.000 km |
Praktisch en goed
- 35.000 km
We hebben onze Sirion nu bijna 3 jaar, want we hebben hem nieuw gekocht in april 2010. De auto had een jaar doorgebracht in de showroom wegens te duur... De dealer wilde er wel vanaf en de Cuore werd erg mooi ingeruild.
Mijn vrouw rijdt dagelijks met deze auto en af en toe mag hij mee voor een langere rit.
Pluspunten:
- enorm veel ruimte
- 5 deuren standaard
- rijdt pittig met de 1.3 motor
- vrij zuinig, 1:17 inclusief korte ritten
- goed overzicht, je zit wat hoger
- de belangrijke zaken zitten er gewoon op, inclusief de airco
Ten opzichte van de Cuore is het een stuk meer auto.
De auto is storingsvrij gebleken tot nu toe.
De auto is licht van gewicht en de materialen zijn ook licht, maar tot nu toe is er niets kapot gegaan.
Als we iets groots moeten vervoeren dan nemen we niet de Volvo S60 maar de Sirion, met de grote klep en de bank plat kun je er veel in kwijt.
Het is wel jammer dat Daihatsu het voor gezien houdt in Europa, want ze maken goede en praktische auto's.
Er zijn wel enkele zwakkere punten:
- audio klinkt wat 'basic'. Mijn vrouw zit er niet mee, maar ik zou er zwaardere speakers in zetten.
- de kunststof van het dashboard is krasgevoelig, dus daar moet je op letten
- de versnelling schakelt wat hakerig
Ik denk dat we deze auto gewoon 'op' gaan rijden want hij bevalt erg goed. Voor het woon-werk verkeer, maar je kunt er ook prima mee op vakantie. Bij een constante snelheid van 130-140 op de buitenlandse snelwegen is er niks aan de hand, harder kan maar is met z'n auto eigenlijk niet de bedoeling. Maar als 't moet haalt ie de 170 ook wel.
De term 'Sport' is overigens alleen cosmetisch bedoeld, met wat spoilertjes en mooie velgen. Waarmee hij goed smoelt overigens.
Je mag de stoelen niet vergelijken met die van onze Volvo S60 maar ze zitten heel behoorlijk.
Het is Daihatsu niet gelukt om hun modellen prijstechnisch goed in de markt te zetten in Europa. Dat is jammer voor hen, en voor ons ook want zowel de Cuore's als deze Sirion zijn zeer betrouwbaar gebleken.
Ik zal af en toe de review eens bijwerken.
Probleemloos
- 47.000 km
De auto bevalt prima. Hij wordt voornamelijk gebruikt voor woon-werk verkeer en boodschappen. Zo'n 200km per week. Er zijn geen technische storingen geweest. Hij heeft nog de eerste bandjes en die worden nu wel minder. Binnenkort de winterbanden er onder en dan na de winter nieuwe zomerbanden. Er kraakt of rammelt niks, en de lak blijft mooi. Probleemloze leuke auto.
Grote beurt
Bij de plaatselijke garage heeft de Sirion een grote beurt gehad. Er waren geen bijzonderheden.
Bandjes
- 50.000 km
De auto rijdt probleemloos. Bij de grote beurt in december is de accu vervangen. Komende week gaan de zomerbanden er weer op, want de winter kwam niet dit jaar. Er worden 4 nieuwe Dunlops gemonteerd zodat we er weer een paar jaar tegen kunnen. Safety first tenslotte.
De Sirion blijft strak in de lak zitten en ziet er nog als nieuw uit.
lekkere kar
- 54.000 km
In het afgelopen half jaar waren er geen storingen. Het is en blijft een heerlijke wendbare en ruime auto. De lak is netjes, er rammelt niks, er moet alleen benzine in. Zo hoort het en de Sirion doet het ook. Er wordt elke dag mee gereden voor het woon-werk verkeer en daar is 't ie geknipt voor.
Kleine beurt
- 57.000 km
Bij de servicebeurt zijn de remschijven vervangen. Ze waren aan het roesten. De vele korte ritjes hebben ook nadelen... Verder de winterbanden eronder. Rijdt weer als nieuw!
Zomerbanden
- 60.500 km
De zomerwielen liggen er weer om. De auto heeft geen storingen vertoond deze winter. Heerlijke auto.
de winter in
- 68.500 km
De auto is ondertussen weer voorzien van de winterbandjes, ondanks het gebrek aan winter... en heeft de jaarlijks servicebeurt genoten. Niks aan de hand. Kleine beurt en airco service.
De auto rijdt uitstekend, lekker pittig met de 1.3 motor, en volledig storingsvrij.
Ik loop 'm regelmatig even na met de lakstift, want hij is gevoelig voor steenslag. De auto ziet er nog steeds heel goed uit. We rijden gewoon door hiermee!
Geen nieuws
- 75.000 km
Geen nieuws is goed nieuws. De auto is gewoon keurig, geen roest, niks kapot, gewoon goed. Dat verwacht je ook met een Daihatsu van 6 jaar en 75000 km en dat is dan ook zo. De auto wordt dagelijks gebruikt en dat doet ie helemaal goed.
In december is groot onderhoud voorzien, en voor die tijd nog de winterbandjes en de APK.
Smaken verschillen natuurlijk, maar de auto is nog steeds een leuke verschijning. Alhoewel hij in Japan al een opvolger heeft is dit model nog prima de moeite waard.
Groot onderhoud
- 79.000 km
Het groot onderhoud is uitgevoerd en er zijn alleen de reguliere dingen gedaan. Bougies, vloeistoffen en filters en de hele checklist afgewerkt. Geen bijzonderheden.
kleine beurt
- 93.000 km
Na een jaar rijden zonder storingen is de auto weer in de garage geweest. De accu is vervangen en wederom de remschijven voor, en de blokken. Die schijven is wel opvallend, die hebben last van roest.
De Sirion ziet er nog zeer netjes uit, niks mis mee.
Still going strong
- 123.000 km
We hebben de Sirion nog steeds! Geen roest te zien, beetje aanslag op de koplampen, technisch elk jaar een servicebeurt en dat was 't dan.
Hij rijdt nog als nieuw. Je merkt natuurlijk wel dat de auto wat gedateerd raakt. Maar de sterke punten zijn er ook nog: veel ruimte, laag gewicht, redelijk zuinig, met de 1.3 sterk genoeg.
Dus, hij mag blijven.
Fijn ding
- 135.000 km
De auto rijdt nog steeds prima. Maakt niet al te veel kilometers, en jaarlijks de beurt. Motor klinkt als nieuw. Onlangs nieuwe banden, gewoon onderhoud. De Sirion is niet duur in onderhoud. Distrubutieketting, geen riem.
We doen 'm niet weg.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.